handdator

Visa fullständig version : Hur skiljer sig high bar jämfört med low bar squat?


wcanka
2012-11-21, 09:29
Hey, tänkt börja köra high bar squats istället för low bar, då jag fått för mig att High bar är snällare för korsryggen, eller har jag fel? :confused:

NNIF
2012-11-21, 09:31
Ja jag tycker det, dessutom är det lite mindre baksida lår involverat i high bar

ARMSTARK
2012-11-21, 09:35
Ja iom att man blir tvungen att luta sig framåt för att vikten ska ligga kvar i low bar så blir belastningen högre på korsryggen. Jag kör high bar pga det.

wcanka
2012-11-21, 09:35
Ja jag tycker det, dessutom är det lite mindre baksida lår involverat i high bar

Okey, då har jag lite frågor ang high-bar utförandet.

1. Ska man placera stången ovanpå skuldrorna?

2. I high bar så tänker man väl inte "sätta sig bakåt" ?,


ännu bättre, du eller någon kanske har ett bra instruktionsklipp där för just high bar :)

NNIF
2012-11-21, 09:37
Okey, då har jag lite frågor ang high-bar utförandet.

1. Ska man placera stången ovanpå skuldrorna?

2. I high bar så tänker man väl inte "sätta sig bakåt" ?,


ännu bättre, du eller någon kanske har ett bra instruktionsklipp där för just high bar :)

ja, på skulderbladen eller över trapz

nej så tänker inte jag iaf

så pass svårt är det inte att man behöver värsta filmen för det, var inte så teoretisk hela tiden som sagt.

mikaelj
2012-11-21, 09:50
Det är helt naturligt hur man skall göra med hög kontra låg stång, för gör du fel ramlar du.

jokem
2012-11-21, 10:00
Hey, tänkt börja köra high bar squats istället för low bar

Det är ingenting som går att kombinera? Eller är det det ena eller det andra som gäller? Man blir stark på det man tränar. Du är väl rätt så ny också har jag för mig, lägg bara stången där det är bekvämt och sen böjer du tills du byggt upp en grundstyrka.

Utförandet? Lägg stången på axlarna, försök ha tyngdpunkten på hälen eller åtminstone mitten av foten och sedan sätt dig ner och ställ dig upp.

tntballe
2012-11-21, 10:44
http://weightliftingfix.com/2012/atg-backsquat/

leo1
2012-11-21, 22:45
http://weightliftingfix.com/2012/atg-backsquat/

Jag kör high-bar(det har bara blivit så). Jag känner mig precis som gubben till vänster under rubriken "high bar or low bar?) lite ovanför mitten av länken.

Dvs jag bröstar upp mig en del. Är det okej? Förrresten har bägge gubbarna knäna utanför tårna:)

Fyllot
2012-11-21, 22:48
Tränar med high och tävlar med low.

Plaad
2012-11-21, 22:50
Highbar är för män av sanning.
Placera stången högst upp på trapsen (funkar bäst för mig iaf), spänn ryggen, brösta upp och gå ned tills du inte kommer lägre.

NNIF
2012-11-22, 08:35
Highbar är för män av sanning.
Placera stången högst upp på trapsen (funkar bäst för mig iaf), spänn ryggen, brösta upp och gå ned tills du inte kommer lägre.

En religiös pirrande känsla svepte igenom min kropp när jag läste detta *cupid*

rooz
2012-11-22, 08:40
Lowbar ger mest kilon, således böjer jag så.

Men sen får man hitta sin egna stil, alla har nog inte som mål att böja snortungt:)

Pepz
2012-11-22, 08:42
märkligt att de anser att quadriceps är viktigast att stretcha för att nå atg

ARMSTARK
2012-11-22, 08:47
Man kan få ont i nacken av high bar, dvs stången trycker mot ryggraden. Det är INTE bra, men avhjälps bäst genom att man håller händerna på stången väldigt nära kroppen, då bullar rygg och nackmusklerna upp sig som en kudde som stången ligger bekvämt på.

krellik
2012-11-22, 12:49
Man kan få ont i nacken av high bar, dvs stången trycker mot ryggraden. Det är INTE bra, men avhjälps bäst genom att man håller händerna på stången väldigt nära kroppen, då bullar rygg och nackmusklerna upp sig som en kudde som stången ligger bekvämt på.

Ju manligare ens "yoke" är ju bättre hylla att lägga stången på. Är det bara ben där det borde finnas trappz så är det inte lika roligt.

Mapa
2012-11-22, 12:55
Hey, tänkt börja köra high bar squats istället för low bar, då jag fått för mig att High bar är snällare för korsryggen, eller har jag fel? :confused:

beror på hur du är bygd, rörlighet och om du kan hålla stången i linjen. Men tanken med highbar är att de ska ta mer på benen.

smolov
2012-11-22, 13:30
Low bar om man är disco och vill göra en benövning till ryggönving. High bar om man är cool och har funnit sanning.

NNIF
2012-11-22, 13:32
Low bar om man är disco och vill göra en benövning till ryggönving. High bar om man är cool och har funnit sanning.

Jesus körde high bar!

Mart|n
2012-11-22, 13:37
Jesus är död.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Kalliban
2012-11-22, 13:42
Jesus är död.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Dessutom var han smal som en sticka.

NNIF
2012-11-22, 13:52
Jesus är död.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Dessutom var han smal som en sticka.

hedningar!! *gah!*

andeem
2012-11-22, 14:07
Strindberg körde low bar.

http://www.eldhsatelje.se/images/offentliga_verk/1942_Strindberg-titanen-5672_l.jpg

exevision
2012-12-25, 11:30
Tycker det är svårt att få stången att ligga kvar vid low bar. Jag placerar stången över skulderbladen, drar liksom bak armbågarna och böjer mig lite framåt för att få den att ligga kvar. Gör lite ont på skuldrorna men inte för mycket. Gör jag rätt?

andeem
2012-12-25, 11:44
Once more, with feeling: http://startingstrength.com/index.php/site/platform_the_squat_bar_position

Mart|n
2012-12-25, 12:06
Once more, with feeling: http://startingstrength.com/index.php/site/platform_the_squat_bar_position

Mycket bra!

Edit: Denna videon förklarar mer eller mindre alla mina inflammationer i handleder, underarmar, armbågar och till viss del axlar. :em:

exevision
2013-12-10, 17:30
Once more, with feeling: http://startingstrength.com/index.php/site/platform_the_squat_bar_position

Först nu har jag kunna få till detta och det känns ok.
Sen finns det ju många som menar att man bör hålla stången helt och inte dra bak armbågarna.
Så, ska man dra bak armbågarna eller inte när man kör lowbar?

Forzafurioso
2013-12-10, 19:27
Strindberg är också död....

exevision
2013-12-11, 08:39
Först nu har jag kunna få till detta och det känns ok.
Sen finns det ju många som menar att man bör hålla stången helt och inte dra bak armbågarna.
Så, ska man dra bak armbågarna eller inte när man kör lowbar?

Bump

crizzan
2013-12-11, 09:44
Bump

Om jag inte gör detta tappar jag hela övre rygg och jag tappar lättare ländrygg och jag skjuter upp mer med rumpan.

Alfen avf Ling
2013-12-11, 09:55
märkligt att de anser att quadriceps är viktigast att stretcha för att nå atg

vill du ha tips för att klara nå godkänt djup?? just stretcha quadsen i 15x2 minuter är en monster kur för att klara godkända squatz

exevision
2013-12-11, 10:08
Om jag inte gör detta tappar jag hela övre rygg och jag tappar lättare ländrygg och jag skjuter upp mer med rumpan.

Då kanske det är "rätt" att göra så. Dock så ser man ju en del som greppar stången helt med handen/tummen även i lowbar. Men armbågarna bakåt/uppåt verkar klokt.

Nilzeen
2013-12-11, 10:53
vill du ha tips för att klara nå godkänt djup?? just stretcha quadsen i 15x2 minuter är en monster kur för att klara godkända squatz

Jag säger att man bör öppna upp höften, det gör under. Allt stillasittande idag gör att mer eller mindre alla går runder med korta höftböjare :d

Pepz
2013-12-11, 13:20
vill du ha tips för att klara nå godkänt djup?? just stretcha quadsen i 15x2 minuter är en monster kur för att klara godkända squatz

håller inte med

anser att insida, baksida och höftböjare spelar större roll i rörlighet för att klara bra djup-
är ganska ovanligt att man är så stel i framsidan att man inte kan böja knät tillräckligt..

MaxHBG
2014-11-21, 12:44
Jag har haft ont i patellan i ett tag så kommer köra lowbar istället för highbar.

Finns det nåt annat som jag kan köra för att försöka fixa till det onda? Blir lowbar squats, benspark och liggande lårcurl för benen.

PureWhey
2014-11-21, 12:57
Varför skulle low bar ge mindre smärta i patella? Vad är problemet?

MaxHBG
2014-11-21, 13:25
Varför skulle low bar ge mindre smärta i patella? Vad är problemet?

får ont i vänstra vastus medialis och runt knäskålen när jag kör highbar och tänkte att jag kan byta till owbar efterssom det tydligen lägger mindre kraft på knäskålen

Kalle40
2014-11-24, 03:47
Low bar= höftledsdominerat lyft iom att höftleden är enormt mkt starkare sträckare än knäleden kan betydligt tyngre vikter hanteras på detta sätt.
Utövaren kommer dock få en betydligt sämre rörlighet sämre utvecklade ben quadriceps och större skadebenägenhet.
Gå som ett kylskåp med en korv uppkörd i röven stor stark rygg å röv å adduktorer men sämre utvecklade quads svagare muskelfästen i "knäna" quadsen.

high bar olympic squats. - För atleter, folk med hjärna å snygga välutvecklade ben.

F Ultra
2014-11-24, 17:57
Low bar= höftledsdominerat lyft iom att höftleden är enormt mkt starkare sträckare än knäleden kan betydligt tyngre vikter hanteras på detta sätt.
Utövaren kommer dock få en betydligt sämre rörlighet sämre utvecklade ben quadriceps och större skadebenägenhet.
Gå som ett kylskåp med en korv uppkörd i röven stor stark rygg å röv å adduktorer men sämre utvecklade quads svagare muskelfästen i "knäna" quadsen.

high bar olympic squats. - För atleter, folk med hjärna å snygga välutvecklade ben.

Titta ut genom fönstret kompis, det är inte april än på ett halvår.

Kalle40
2014-11-26, 23:28
Ja utsäkta, jag överdrev grovt där.
Många styrkelyftare kör faktiskt riktigt snygga böj tom på tävling.
Jag gillar OL böj typ a la Tomas Platz. :)