handdator

Visa fullständig version : Pulsklocka


tokke
2004-02-10, 16:27
Har nyligen inhandlat en pusklocka och skrivit in vikt, längd, HR Max och Vo2 Max i den. Testade och körde "sprattelgubbe" i en minut och hade en svettig puls på runt 100 slag/min, då visade klockan att jag gjort av med 3 kalorier..stämmer det? Är det så lätt att bränna kalorier? Det va en off-topic fråga, nu till tränningen.

Hur trännar man den "ultimata" intervall-tränningen? Tänkte köra två intervall och ett långpass i veckan (tvärtom ibland). Vad ska man ha för puls och hur länge ska man köra vid intervall? Har hört att man ska ligga på 70% max puls när man kör längre sträckor, men då måste man väl ha högre när man kör itnervall? Hur kör ni? Vill lära så mycket som möjligt om det här med pulsbaserat.

Tanman
2004-02-10, 16:53
vill du uppnå med din pulsbaserade träning?

Kolla länken nedan så får du iallafall svar på det mesta om det är konditionsträning med pulsklocka det gäller.

http://www.marathon.se/traning/kalkyl/kalkyl1.htm

Generellt:

Fettförbränning - Långa lugna pass < 75% av maxpuls

AT-träning - Pass strax under mjölksyratröskeln, 80-90% av maxpuls). Tex långa intervaller med kort vila: 5*1500m med 1 minut joggvila

Syreupptag - >90% av maxpuls, Korta intervaller med lång vila: 10*400m med 2 minuters ståvila.

Vad gäller fettförbränning kan det diskuteras om lugna långa pass eller korta, hårda pass typ tempo el. HIIT är bäst.

PDS
2004-02-10, 20:38
Originally posted by tokke
körde "sprattelgubbe" i en minut och hade en svettig puls på runt 100 slag/min, då visade klockan att jag gjort av med 3 kalorier..stämmer det? Är det så lätt att bränna kalorier?

Kör du då "sprattelgubbe" i 2 ½ timma så har du förbrännt en hel Big Mac :hbang: (så lätt är det faktiskt)

skaparn
2004-02-11, 07:24
Originally posted by tokke
Har nyligen inhandlat en pusklocka och skrivit in vikt, längd, HR Max och Vo2 Max i den. Testade och körde "sprattelgubbe" i en minut och hade en svettig puls på runt 100 slag/min, då visade klockan att jag gjort av med 3 kalorier..stämmer det? Är det så lätt att bränna kalorier? Det va en off-topic fråga, nu till tränningen.
Klockan är inte exakt utan ger endast ett riktvärde baserat på vilken typ av träningsintensitet (kvantifierad i siffror) du angett. Är fel intensitet angiven blir det fel resultat, puls kan man ju få av att se The Shining (i lördags t.ex.) men det brinner inte så många kalorier för det.
Dessutom: 3kcal är väl inte så mycket? På en timme blir det ändå inte mr än 180, springer man kommer man upp i 1000 utan problem.

Hur trännar man den "ultimata" intervall-tränningen? Tänkte köra två intervall och ett långpass i veckan (tvärtom ibland). Vad ska man ha för puls och hur länge ska man köra vid intervall? Har hört att man ska ligga på 70% max puls när man kör längre sträckor, men då måste man väl ha högre när man kör itnervall? Hur kör ni? Vill lära så mycket som möjligt om det här med pulsbaserat.
Tanman har visserligen på ett bra sätt beskrivit teorin bakom pulsträning, men jag tänkte slänga in en post jag gjorde i ett annat forum. Det gällde då cykel, vilket jag tycker alla som vill syssla med en skonsam motionsform borde ägna sig åt...

Jag lägger upp träningen såhär beroende på vilken förmåga man vill vässa.

Uthållighet
Långa pass, minst två timmar.
65-75% av maxpuls
Relativt hög kadens (varv/minut), ca 90/100
Kan köras ganska ofta, typ 4 gånger i veckan

Effekt (backe)
Låg kadens, ca 70-80.
Ligg på 90-95% av maxpuls
Intervaller om ca 2 min
Börja på 5 intervall, öka sedan gradvis antalet vid varje träningstillfälle.
Vila ordentligt efter ett sådant pass

Intervaller (tempo)
Intervaller om ca 10 min
90% av maxpuls
Kort vila mellan intervallen, ca 2 minuter.
Kör tills du kräks (nåja... men nästan)
Vila ordentligt

Är du väldigt ny så kan man kanske ta det lite lugnt i början, ibland kan konditionen vara bättre än benen och man piskar dem bortom all sans. Prova dig fram och öka gradvis.