handdator

Visa fullständig version : skada och besvikelse.


TommyShogun
2012-11-20, 18:19
hejsan allihop!

är tittat runt här en längre tid, men nu valt att även bli en i gemenskapen här på sidan, så hejsan på er!

som topic säger så är de med en besviken min och en överansträngd arm som jag skriver detta. besvikelsen beror mest på att jag legat runt 75/77kg och kört de på bänkpressen (5-6-7 reps x 5 set). ville komma förbi denna platå, eftersom de kändes som att jag inte blev starkare, eller att vikterna blev lättare. Böjade därför att underload'a, i hopp om att de skulle bli bättre. Nu i söndags så hamnade jag åter igen på 70kg, men denna gång kändes de rejält tungt. fick bra med träningsverk och lite känning i armen efter de (svag konstant smärta kring biceps/armvecket. smärtar mer när man spänner).

idag så prövade jag på 75kg, och de var tungt. klarade inte mer än 5 reps, och efter 3 set (ett på 70, 2 på 75), så gav jag upp pga smärtan.

Så hur kommer jag förbi det här? målet var att bänka 80 vid årsskiftet, men nu haltar inte bara styrketräningen utan även all annan aktivitet. Blivit lite nere av det här då jag tycker att jag bör klara det eftersom jag gjort de förut.

några förslag?

cero
2012-11-20, 18:45
Sänk vikterna, träna, och se till att det inte gör ont under träning, efteråt, och dagarna efter. När du har hittat den nivån får du fortsätta där och låta armen läka. Överansträngningar kan ta jävligt lång tid att bli av med om man inte åtgärdar dem från början. Att hålla sig skadefri är det absolut viktigaste för att lyckas med sin träning långsiktigt.

När du är klar med det är det dags att börja fundera på varför du har hamnat på en platå.

312
2012-11-20, 18:48
Jag skulle tagit en vilovecka, sen börjat bulka för att bli starkare, om det är ditt mål. :)

Jaeg
2012-11-20, 18:53
Har själv vilat i över en månad och tänkte vila året ut med pga handlederna. Därefter nya tag och hoppas att jag håller. :D

cero
2012-11-20, 18:54
Har själv vilat i över en månad och tänkte vila året ut med pga handlederna. Därefter nya tag och hoppas att jag håller. :D

Gå till en sjukgymnast eller likn med skadan. Inte alltid man kan vila bort saker snabbt.

TommyShogun
2012-11-20, 19:12
Tack för svaren!

Jag skulle tagit en vilovecka, sen börjat bulka för att bli starkare, om det är ditt mål. :)

Precis så jag planerat att göra, de känns som att denna smärta bör vara försvunnen med träningsvärken. Däremot så vet jag inte riktigt vilken vikt jag ska lägga mig på, eftersom att jag förut just körde på 75.

jobbigt att behöva minska vikterna.

cero
2012-11-20, 19:14
Sänk vikterna och känn efter som sagt.

Fyllot
2012-11-20, 19:18
Träna dina svaga områden så du orkar bänken.

DJJOHANSSON
2012-11-20, 19:43
2 dagar sen du körde bröst sist? Lugna ner sig.

Phil Heath
2012-11-20, 20:21
Skippa bänken om du får ont. Kör hantelpress istället. Bättre övning om du frågar mig.

TommyShogun
2012-11-21, 23:00
har bestämt mig nu för att vila armen, men de som jag fortfarande inte riktigt vet hur jag ska bära mig åt för att göra, är att ta mig över denna, som jag tror är en, platå i vikt. Folk har föreslagit att jag varierar mig. just nu består bröstpasset av.

bänkpress.
lutande hantelpress
incline bänk i smith
bröstpress i maskin
flyes i maskin
möjligtvis också lite cablecross.

har ökat mig i incline bänkp. och bröstpressen ungefär 5 kg. är det något som folk här tycker jag bör göra annorlunda? kanske lägga till/ta bort?

DJJOHANSSON
2012-11-22, 16:54
Så du kör 6 övningar per pass och flera bröstpass i veckan?


Vill du öka i bänk så kör bänkpress + 1 komplementövning. 2 dagar i veckan.

Bänkpress/Hantelpress/Militärpress/Pushdowns.

Bänkpress/Dips/Militärpress.

Att överträna bröstet kommer inte ge dig dom styrkeökningarna du vill ha fortare.

Gör man en 5a på 75kg så bänkar man 80 garanterat, Träna på 70-90% av ditt 1rm i bänk. Bänkar du 80kg, träna med 65~.

Så istället för att göra 75x5 75x5 70x.. Så kan du sänka vikten och köra 70x5 70x5 70x5 70x5 Mer kontrollerat, fler set = Mer effektivt lyftande och utan att plåga sönder axeln varje gång du ska bänka.