handdator

Visa fullständig version : Träning 6 ggr / vecka. För mycket? Lagom?


ShippEn
2012-11-20, 16:39
Tjena!

Jag tränar just nu 6 gånger i veckan.

Schema:
Mån: Ben & Mage
Tis: Biceps & Rygg
Ons: Vila
Tors: Bröst, Axlar & Triceps.
Fre: Ben & Mage
Lör: Biceps & Triceps
Sön: Bröst, Axlar & Triceps.

Dvs varje muskelgrupp 2 gånger / vecka.

Använder mig av kreatine mono, gainer & anabolic ZMA kasplar.

Är det för mycket med träning 6 gånger i veckan? Får i mig rätt mycket mat om dagen, har gått upp från 59.5kg till 72kg på 10 veckor nu.

Har fått en del respons innan att man måste våga vila men jag är fysiskt inaktiv, i stort sett mellan passen. Har inga andra fysiska aktiviteter än gym.

Och jag tränar 19:30-20:30/21:00 varje dag förutom onsdagar så kroppen får vila 24 timmar innan nästa pass.

Lite info; 17 år, 72kg, 175cm.

Hur mycket tränar ni & bör jag minska på gymmandet eller fortsätta om jag gör?

-Har sett mycket resultat bara på det här 10 veckorna men jag måste få i mig mer protein så om ni vet någon bra & billigt protein pulver så skriv gärna det med!

extra kakao
2012-11-20, 17:02
Jag gymmar ibland alla dagar i veckan, och ibland bara 2-3 dagar det funkar fint. Sålänge det är olika muskelgrupper och du inte känner dig alltför trött innan passen.

Victuhh
2012-11-20, 17:19
Så länge du känner att musklerna återhämtar sig är det inga problem, CNS blir inte övertränat av ett gympass 6 dagar i veckan.

Jag tränar nu 7 dagar i veckan ca med rullande 4 split.

Vitlök
2012-11-20, 17:20
Styrketränar 6-7 dagar i veckan.
Måndag: Bröst, axlar, triceps.
Tisdag: Rygg, biceps.
Onsdag: Ben(+marklyft)
Torsdag: Mage, vader, underarmar, grepp, traps.
Fredag: Bröst, triceps.
Lördag: Rygg, biceps.
Söndag: Ben, mage, vader.
Ser nästan torsdagspasset som en vilodag. Tar en helt träningsfri dag lite då och då när jag känner att jag behöver det. Kör lättare de dagar jag känner att jag behöver det. Äter mer de dagar jag känner att jag behöver det..osv.
Är det det mest optimala för att bygga muskler? Kanske inte, men vill du träna så mycket så kan du det. Se till att äta och sova ordentligt, och lyssna på din kropp!

grescha
2012-11-20, 18:00
Hur långt är det från opti att "bara" träna varannan dag med halvkroppspass?
Får man ut mycket extra genom att träna oftare än så? Söker inte siffror eller nåt bara åsikter. Tränar mest för massa.

cero
2012-11-20, 18:50
Är du nybörjare? I sånna fall rekommenderar jag ett nybörjarprogram vilket brukar vara ungefär 3 pass per vecka. Det brukar vara lagom. Då körs man ofta igenom alla muskler 1 gång.

Och du kan räkna med att en stor del av din viktuppgång är fett. Gå upp i vikt långsamt istället. Annars får du lägga mycket tid på perioder där du går ned i vikt och knappt lägger på dig muskelmassa öht.

ShippEn
2012-11-20, 19:23
Är du nybörjare? I sånna fall rekommenderar jag ett nybörjarprogram vilket brukar vara ungefär 3 pass per vecka. Det brukar vara lagom. Då körs man ofta igenom alla muskler 1 gång.

Och du kan räkna med att en stor del av din viktuppgång är fett. Gå upp i vikt långsamt istället. Annars får du lägga mycket tid på perioder där du går ned i vikt och knappt lägger på dig muskelmassa öht.

Mycket medveten om att det mesta är fett men har dock ökat ganska mycket i vikter på gymmet.

Låg innan på att kraftigt underskott & näst intill underviktig, nu ligger jag lite över medel BMI & med ett litet överskott.

Alfers
2012-11-20, 19:35
tex "ben" kan ju vara allt från 15set maxtunga knäböj till 3 set benspark.
Man får anpassa volymen efter frekvensen.
Om du känner att du hinner återhämta dig mellan passen och tar någon extra dag om du känner dig lite sliten så fungerar det antagligen inte dåligt iaf.

Tänk även på att det är under vilan som musklerna växer.

Rusk
2012-11-20, 19:49
Det beror på vilken volym du använder samt hur hårt du tar ut dig i varje set.
Kör du tex runt 8-10 set för stora grupper i flerledsövningar och ligger nära failure så kommer det inte hålla länge förens diverse skador kommer smygandes.

JoKarN
2012-11-20, 21:15
Nu har jag gått ner lite till 5pass men förut körde jag 10-11 pass i veckan och det funkar om man känner att man får vilan,

Mån: fm bröst em triceps
Tis: fm rygg em biceps
Ons: löpning
Tors: fm axlar em vader
Fre: Ben fokus lår
Lördag: Fm mage em kondi
Sön: löpning ibland

Körde så för att slita ut muskeln maximalt och få rejäl vila mellan muskelgrupperna, men nu kör jag

Mån: bröst,triceps
Tis: rygg, biceps
Ons: vila
Tors: axlar vader
Fre ben
Lör: mage kondi
Sön: vila ibland löpning

Så det funkar om du orkar med

prOtotype
2012-11-20, 21:34
Har läst trådtiteln och mitt svar är: För mycket.