handdator

Visa fullständig version : Behöver jag proteinpulver?


xanton
2012-11-20, 13:10
Stats: Man,21år,178cm,65kg. Deffperiod för tillfället.

Min kost i genomsnitt:
Frukost: en skål med yoghurt+müsli+1 ägg
Lunch: 100-200g kött/fisk/quorn + 75g (okokt) bulgur/ris/pasta/linser/bönor eller 4-5 potatisar
Kvällsmat: samma som lunch

Täcker jag mitt proteinbehov eller skulle proteinpulver behövas tror ni?

Fishtank
2012-11-20, 13:28
Du lär ju ligga på minimalt med kalorier.
Jag skulle uppskatta det där till 60-70 g protein.
Så ja du behöver nog något tillskott om du ska äta så lite, tycker däremot du ska fokusera på att äta mer protein i matform med tanke på att du deffar.

xanton
2012-11-20, 13:42
Du lär ju ligga på minimalt med kalorier.
Jag skulle uppskatta det där till 60-70 g protein.
Så ja du behöver nog något tillskott om du ska äta så lite, tycker däremot du ska fokusera på att äta mer protein i matform med tanke på att du deffar.

hmh säker? det blir typ 4dl yoghurt x 4g /protein + ~10g från müsli + 7g från ägg= 10+16+7=33g
100g kyckling = 20g + 4-5g säd = ~24g + lika mkt vid kväll = 24+24+33=81 o fan
det var visst för lite iaf :/ Så det bör ligga på ~2g / kg ~140g protein om dagen, inte ens en dryck räcker här *gah!*

Fishtank
2012-11-20, 13:44
Höftade rätt rejält, har ingen aning om macron på yoghurt och muslin du käkar. :)

Käka lite mer kött bara.
100 gram är ju inte ens en teaser.

Säg 300 gram per måltid?
Bara där har du 80 gram protein till.

312
2012-11-20, 13:53
Du äter i överlag väldigt lite, hur mycket kalorier är det där? Sen känns det, enligt mig, inte som att musli är någon bra måltid på deff.

Mer mat och mer protein från mat.

begt
2012-11-20, 14:00
Yoghurt+ müsli är ingen bra frukost under en deff med lite kalorier. Satsa på typ 1,5 dl havregrynsgröt med 0.5 dl mjölk+ psylliumfrön och kanel. Till det äter du ett par stekta ägg och dricker 1 proteindrink--> 530 kcal-52 g protein räknat på 1 dl whey 80. Jag gillar att göra svampomeletter som jag kryddar med typ svartpeppar, för att äggen ska smaka mer- behöver inte ens tillsätta fett för äggen har tillräckligt. Bara ett förslag, finns helt andra typer av proteinrika frukostar.

Sen äter du mycket kyckling/kött (typ några hundra gram) och en del kvarg i övrigt så är du uppe i 140 g utan problem. Satsa på att äta mycket grönsaker, skippa pasta, bröd och ris i stort sett. Potatis kan vara ok för det mättar bra.

begt
2012-11-20, 14:08
För övrigt bör du verkligen inte deffa på din längd och vikt. Tror du är "liten i maten". Jag ser inte vad du ska kunna åstadkomma med en deff för jag tippar att du inte har överdrivet med muskler. Du kan få snabba resultat om du ligger på ett litet energiöverskott, ca 200-300 kcal. Träna tungt och var konsekvent.

Fishtank
2012-11-20, 14:58
För övrigt bör du verkligen inte deffa på din längd och vikt. Tror du är "liten i maten". Jag ser inte vad du ska kunna åstadkomma med en deff för jag tippar att du inte har överdrivet med muskler. Du kan få snabba resultat om du ligger på ett litet energiöverskott, ca 200-300 kcal. Träna tungt och var konsekvent.

+1
Läste 75 kilo först men 65, det är ju auschwitz mode.

Jeml
2012-11-20, 15:02
+1
Läste 75 kilo först men 65, det är ju auschwitz mode.

skulle precis fråga varför du deffar..

feyin
2012-11-20, 15:07
Ät mer mat mannen!

xanton
2012-11-20, 17:26
För övrigt bör du verkligen inte deffa på din längd och vikt. Tror du är "liten i maten". Jag ser inte vad du ska kunna åstadkomma med en deff för jag tippar att du inte har överdrivet med muskler. Du kan få snabba resultat om du ligger på ett litet energiöverskott, ca 200-300 kcal. Träna tungt och var konsekvent.

Här ett år sedan, Då vägde jag 56kg o mer som "lättviktare" vill ha lite mer massa men inte onödigt fett, mer rippad look söker jag.

http://i46.tinypic.com/2d2ywy.jpg


skulle precis fråga varför du deffar..

Ja ville få fram musklerna lite mer fast jag har tydligen för lite muskler att visa xD

shogunr
2012-11-23, 00:25
Du kör inte proteinpulver direkt efter träningen?

Det är väl främst 3 tillfällen jag ser en stor nytta med proteinpulver. Den största nyttan är direkt efter träning. Sedan är det som mellanmål och innan sängdags.

Måste säga att jag är lite skeptisk till att vräka i sig massa protein, hjälper det verkligen? Jag är lekman förvisso men är skeptisk.... Tror det viktigaste är att äta protein i lagom doser utsprida under dagen.

Hur du sedan får i dig det är nog upp till dig, bara vanlig mat eller komplettera med proteinpulver. Men efter träningen är det nog inte fel att ta lite... *drool*

xanton
2012-11-23, 08:22
Du kör inte proteinpulver direkt efter träningen?

Det är väl främst 3 tillfällen jag ser en stor nytta med proteinpulver. Den största nyttan är direkt efter träning. Sedan är det som mellanmål och innan sängdags.

Måste säga att jag är lite skeptisk till att vräka i sig massa protein, hjälper det verkligen? Jag är lekman förvisso men är skeptisk.... Tror det viktigaste är att äta protein i lagom doser utsprida under dagen.

Hur du sedan får i dig det är nog upp till dig, bara vanlig mat eller komplettera med proteinpulver. Men efter träningen är det nog inte fel att ta lite... *drool*

nepp det gör jag inte. Kanske ska börja med det, vet inte än.