handdator

Visa fullständig version : Knäpper i axlarna


Jo4cim
2012-11-20, 12:23
Hej

Vet inte om jag la tråden i rätt forum då det egentligen inte är någon träningsskada..

Det är så att när jag sträcker armarna rätt upp och sänker ned dom (tänk sittande hantelpress, militärpress, arnoldpress) så blir det alltid en liten knäpp på baksida axeln, man känner hur det rör sig och låter ganska högt, alltid i samma läger även om jag bara gör rörelsen utan vikter.

Det försvinner oftast efter ca 10 reps (ibland inte alls) men kommer alltid tillbaka efter några sekunders vila, det är mest på vänster sida men även lite grann på höger men det är så lite att man får anstränga sig för att höra/känna det. Ju längre bak man har armarna, tänk militärpress bakom huvudet desto mer "smäller" det, så just den övningen har jag slutat med.

Det intressanta är att jag bad min mor kolla på det och det visade sig att hon har exakt samma fenomen. Har jag ärvt ett par genetiskt värdelösa axlar? *grr27*

Någon som vet vad det kan vara eller vart jag borde gå för att få det uppkollat?

Gör ju inte direkt ont men känns som det kanske finns skaderisk om jag börjar lasta tyngre i framtiden.

Mvh

Silencer
2012-11-20, 12:26
Det är naturlit att det knäpper i kropp och leder. Gör det inte ont eller du har problem i området är det bara ta det lugnt.

pezrulezhaakon
2012-11-20, 14:00
Jo4cim

Lite knäppande är oftast inget att hänga upp sig på.
Se till att värma upp ordentligt.
Stretching kan också minska knäppandet.

Donkey Kong
2012-11-20, 15:39
Det där med att kolla med mor & far och mor- & farföräldrar är ingen dålig idé!

Hade jag gjort det, hade jag tidigt vetat vad jag måste akta mig lite extra för och värma upp bättre.

För dina axlar föreslår jag att redan nu ta som vana att värma upp med rotatorcuffarna, "innies, outies, uppies and downies" som start i axel och eventuellt bröstpass, troligen väl investerad tid.