handdator

Visa fullständig version : Begagnad bil med låg bränsleförbrukning och pris?


Halldin
2012-11-19, 23:25
Behöver en bil i minst ett halvår, kommer uppskattningsvis köra ungefär 1000 mil under den tiden. Vad ska man tänka på? Vad är bra skit?

Hittar exempelvis VW Polo 1.6 som drar 0.5l/mil för runt 15k, olika årsmodeller.


Edit: Att den är nybesiktigad UA känns som en vettig sak att kolla efter

Fartman
2012-11-19, 23:32
Kolla efter modeller som är billiga att repa, saker går alltid sönder på bilar och i lägre prisklasser känns det väldigt jobbigt när en reparation går på halva inköpspriset.

Fyllot
2012-11-19, 23:37
Japanskt slår det mesta om du hoppar dom äldre versionerna då rosten var ett givet problem. Kan vara högt andrahand men man byter nästan bara bromskivor och servar..

Halldin
2012-11-19, 23:43
Japanskt slår det mesta om du hoppar dom äldre versionerna då rosten var ett givet problem. Kan vara högt andrahand men man byter nästan bara bromskivor och servar..
Var går gränsen för "äldre versionerna"?

Fyllot
2012-11-19, 23:47
Var går gränsen för "äldre versionerna"?

Skulle säga 1998 men gardera med 2000-2001. Yaris är skottsäker men visst....inte den snyggaste bilen

LarsLasr
2012-11-20, 00:15
Ingen bilexpert men hört mycket gott om begagnade toyotas likt dom andra.

Nordenator
2012-11-20, 00:31
Googla på lite statistik ifrån bilprovningen. Även om vissa tips kanske är relevanta i förhållande till ett specifikt fordon så kanske det inte reflekterar märket eller modellen i stort. Bättre är då en mer generell bild av situationen.

panzerpig
2012-11-20, 00:40
mazda, honda och mitsubishi är bra dom med. en mitsubishi colt tex. hade en 99 vi sålde i somras, körde den 4-5 år, det enda vi gjorde var att byta bromsskivor på den en gång (plus lite olje och standardservice) :)

tjabon
2012-11-20, 00:56
Som tidigare sagts: Mazda, Honda, Mitsub, Skoda, VW bilar: med insprutn. motor
lika m. eller mindre än 1.6 L. Från 97-98 och framåt.
Rostiga hjulhus m.m. kan du strunta i, bara den är någorlunda nybes. och skattad.
Provkör och se till att den inte låter eller känns konstig, samt att den inte är "inkontinent" dvs läcker i kylare, olja eller bensin.

Lycka till !!

BlötSnö
2012-11-20, 01:10
Som Nordenator säger så kan du ju googla och leta på bra småbilar.

För egen del kan jag rekommendera Fiat Punto. Har gått väldigt långt med minimalt underhåll. Lite slitdelar har fått bytas i vanlig ordning (12k mil ligger den på just nu).
Gick sina första 10 år på västkusten. Knappt någon rost ändå.
Provade att köra den i max 100km/h en tank i våras och kom ner på 0.5l/mil. Eventuellt kanske lite mindre.
1.2L har jag, för övrigt. Årsmodell -00.
Billig i inköp. Billig i drift.
Totalt idiotisk att byta bakljus på...

kalle_kula
2012-11-20, 05:52
Honda Civic!

Köp en från slutet av 90-talet. Letar man lite så kan man hitta rätt fina alltså med lite fuskträdetaljer och AC.
De är rätt roliga att köra runt i också.

http://www.blocket.se/orebro/Hona_Civic_1_5_43994057.htm?ca=5&w=3

http://www.blocket.se/jonkoping/Honda_Civic_1_4i_44010819.htm?ca=5&w=3 Tredörrarsvarianten är ju rätt snygg också

ARMSTARK
2012-11-20, 09:00
Behöver en bil i minst ett halvår, kommer uppskattningsvis köra ungefär 1000 mil under den tiden. Vad ska man tänka på? Vad är bra skit?

Hittar exempelvis VW Polo 1.6 som drar 0.5l/mil för runt 15k, olika årsmodeller.


Edit: Att den är nybesiktigad UA känns som en vettig sak att kolla efter

Bryr du dig inte om ifall det är en utseendemässigt töntig bil så rekommenderar jag en runt 8-12 år gammal Ford Ka. De går som fan och har förvånandsvärt bra väghållning, lite "åka goocart". Undvik krocka bara! :d
Nybesiktad kan vara bra men UA är egentligen ointressant, är felet åtgärdat slipper ju DU få felet senare.

hahavaffan
2012-11-20, 09:40
Bryr du dig inte om ifall det är en utseendemässigt töntig bil så rekommenderar jag en runt 8-12 år gammal Ford Ka. De går som fan och har förvånandsvärt bra väghållning, lite "åka goocart". Undvik krocka bara! :d
Nybesiktad kan vara bra men UA är egentligen ointressant, är felet åtgärdat slipper ju DU få felet senare.Var det inte MasterChief som gled runt i en Ka förr?

Halldin
2012-11-20, 19:25
samt att den inte är "inkontinent" dvs läcker i kylare, olja eller bensin.

Lycka till !!
Hur kollar man enklast sånt om man inte kan något om bilar?

Rikard Jansson
2012-11-20, 19:26
Tycker du hittade rätt redan i första posten. :)

Halldin
2012-12-09, 22:37
Är lite inne på VW Golf 1.6 (bensin), årsmodell 98 och framåt nu då jag har dålig koll på japsarmodellerna. Kommentarer på det valet?

gratefuldead
2012-12-09, 22:40
Med en Golf blir du nöjd, garanterat. Det är ett bra val. En välbeprövad konstruktion. Såklart finns det även dåliga exemplar av en sådan med, men rent generellt en mycket bra gedigen bil.

Halldin
2012-12-10, 15:24
Letat mig fördärvad efter bilar som inte har diverse saker som får en att dra öronen åt sig, utan att lyckas.

Har blivit erbjuden en VW Jetta från 1991 av en person som det känns som att man kan lita på. Nyskattad och besiktigad, drar 0.5 (diesel), kamrem bytt för 2k mil sedan. Personen vill dock ha 10k för den, kan inte avgöra om det är lite väl dyrt för en så gammal bil eller om man ska acceptera det för att bara ha nåt som funkar på kort sikt?

z_bumbi
2012-12-10, 17:22
Hur mycket har den gått?
Vad är skatten? Skatten får du väl fortfarande med i köpet (?) och en diesel kan vara ganska så dyr att skatta.
Är det bra däck?

petersson
2012-12-10, 20:27
Letat mig fördärvad efter bilar som inte har diverse saker som får en att dra öronen åt sig, utan att lyckas.

Har blivit erbjuden en VW Jetta från 1991 av en person som det känns som att man kan lita på. Nyskattad och besiktigad, drar 0.5 (diesel), kamrem bytt för 2k mil sedan. Personen vill dock ha 10k för den, kan inte avgöra om det är lite väl dyrt för en så gammal bil eller om man ska acceptera det för att bara ha nåt som funkar på kort sikt?

Du kan ju leta efter en Vento också, de är lite nyare

ArnoldOnLehmä
2012-12-10, 20:29
Förlåt om jag kapar tråden men en bensinsnål, pålitlig vinterbil som man kommer av gården med fast det kommit 2 dm blötsnö. Får kosta 20-40k. Gärna lätt att meka med själv. Kan ni knäcka denna nöten tack.

Jockefoten
2012-12-10, 20:31
förlåt om jag kapar tråden men en bensinsnål, pålitlig vinterbil som man kommer av gården med fast det kommit 2 dm blötsnö. Får kosta 20-40k. Gärna lätt att meka med själv. Kan ni knäcka denna nöten tack.

740.

Halldin
2012-12-10, 21:29
Hur mycket har den gått?
Vad är skatten? Skatten får du väl fortfarande med i köpet (?) och en diesel kan vara ganska så dyr att skatta.
Är det bra däck?

31k mil, dock diesel som sagt så dom ska väl vara goda för mer. Skatten är 3.9k, men då han har skattat den nyligen kommer jag inte behöva göra det själv på ett år om jag uppfattat saken rätt? Det är vinter+sommardäck men kvalitet vet jag ej än.

Trashcan
2012-12-10, 21:46
Förlåt om jag kapar tråden men en bensinsnål, pålitlig vinterbil som man kommer av gården med fast det kommit 2 dm blötsnö. Får kosta 20-40k. Gärna lätt att meka med själv. Kan ni knäcka denna nöten tack.

740.

HAHA LOL. 740 är väl helt jävla sämst om det har kommit massa snö. Bakhjulsdrift och ingen vikt på bakhjulen = kass.

Det som uppfyller Arnolds krav är en WV golf. Min golf II 1.3 som jag hade för tre bilar sen var helt sjukt bra i snö. Det gick verkligen inte att köra fast, även om man var helt idiotisk och gav sig ut i 3 dm geggsnö.
Dessutom väldigt lättmekad. Begagnade delar finns i överflöd och det mesta är bara att plocka bort och sätta dit igen på ett väldigt trevligt sätt. I princip kan man ställa sig i motorrummet tillsammans med motorn eftersom den är så liten. =)


Nu är det lite under din budget, men det är i alla fall nåt att fundera på.

Fishtank
2012-12-10, 21:55
740.

Faller nog på bensinsnål och det faktum att vikten ligger i fronten.

ArnoldOnLehmä
2012-12-11, 00:08
Länge funderat på en golf faktiskt och om den går bra i snö också så är ju saken klar i princip. Tack!

LizaK
2012-12-11, 04:15
Du kommer att bli nöjd med en Golf.
De är förutom billiga, roliga att köra. Pigga, oavsätt väder. Lätta att hitta reservdelar till för en bra peng.

Koreanska bilar tycker jag är lite som Twix. Fina på utsidan men alltid fulla med kex (ej nyare modeller..än?!)

Halldin
2012-12-11, 10:56
Hur mycket har den gått?
Vad är skatten? Skatten får du väl fortfarande med i köpet (?) och en diesel kan vara ganska så dyr att skatta.
Är det bra däck?

31k mil, dock diesel som sagt så dom ska väl vara goda för mer. Skatten är 3.9k, men då han har skattat den nyligen kommer jag inte behöva göra det själv på ett år om jag uppfattat saken rätt? Det är vinter+sommardäck men kvalitet vet jag ej än.

Han angav att både vinter- och sommardäcken ligger på "ca 50%" i kvalitet.

Minimjölk
2012-12-11, 16:44
Man måste alltid göra en budget innan bilköp så att man inte lurar sig själv. I fallet med billiga bilar så finns det så gott som alltid dolda utgifter i forma av reparationer som ligger och lurar. kan vara bra att känna till. Kolla därför gärna med föregående ägare om hur läget är. Har de ägt bilen en längre tid och de känns reko samtidigt som det finns gott om dokumentation så är det ju positivt. På en bil i klassen 10K så är ju dessa dolda kostnader ännu större andel av totalkostanden. Sedan har vi ju de verkliga faktiska kostnaderna för driften, skatt försäkring och slitage på däck/besiktning kostar ju nästan på ett år lika mycket som hela bilen är värd så värdeminskningen är det lilla. :)

Om du skall ha bilen såpass kort tid så försök komma undan så billigt som möjligt. Idealfallet är att du bara behöver tanka den under din ägo och sedan sälja för samma pris eller högre som du köpte då det faktiskt är lättare att sälja en bil på våren. :)

Halldin
2012-12-11, 17:15
Man måste alltid göra en budget innan bilköp så att man inte lurar sig själv. I fallet med billiga bilar så finns det så gott som alltid dolda utgifter i forma av reparationer som ligger och lurar. kan vara bra att känna till. Kolla därför gärna med föregående ägare om hur läget är. Har de ägt bilen en längre tid och de känns reko samtidigt som det finns gott om dokumentation så är det ju positivt. På en bil i klassen 10K så är ju dessa dolda kostnader ännu större andel av totalkostanden. Sedan har vi ju de verkliga faktiska kostnaderna för driften, skatt försäkring och slitage på däck/besiktning kostar ju nästan på ett år lika mycket som hela bilen är värd så värdeminskningen är det lilla. :)

Om du skall ha bilen såpass kort tid så försök komma undan så billigt som möjligt. Idealfallet är att du bara behöver tanka den under din ägo och sedan sälja för samma pris eller högre som du köpte då det faktiskt är lättare att sälja en bil på våren. :)
Nackdelen skulle väl vara ifall det är svårt att få sålt en bil som har en skatt på nästan 4 papp om året :o
D.v.s om 10k är ett grovt överpris och man nu inte får tillbaka pengarna.

Minimjölk
2012-12-12, 09:05
Jag tycker dock att du skall gå in i affären medveten om att äga en bil är en förlustaffär. Räkna inte med att gå +/- noll men genom att köpa rätt bil så kan du ju nästan göra det.


Har du räknat på vad en bensinare med mycket mindre årlig skatt skulle kosta för dig under 6månader?

Olegh
2014-05-20, 18:51
Skoda Fabia 1.4

Tycker mig se ganska många av dessa på blocket, årsmodell 00-03, under 15k mil och för runt 30k. Kombimodellen ser rätt schysst ut framförallt. Jag förstår ju att det måste vara en helt otroligt tråkig bil att köra som inte klarar av omkörningar under normal förhållanden, men annars? Missar jag något?

mrt4
2014-05-20, 19:56
Jag röstar för polo som du nämnde.

Jag ägde i 2 år en polo från 2004 med 1.4 motorn. Den drack 0,6-0,62 blandad körning. Jag hade inga problem och grymt bra komfort i förhållande till storleken.

Jag hade den 2010-2012 och den hade gått 14-16000 mil någonting.

Mvh Robin

Olegh
2014-05-20, 20:39
Polon är inte avfärdad, men jag har kommit på det att det vore en schysst bonus med lite mer utrymme så man kan flytta på både större/mer saker och även folk i nödfall. Dragkrok skulle vara en bonus också, men det verkar ganska ovanligt.

Vad gäller motorn så tänker jag att de är i princip likadana, jag har fått för mig att båda bilarna bygger på samma "stomme".

mela
2014-05-20, 20:44
Skoda Fabia 1.4

Tycker mig se ganska många av dessa på blocket, årsmodell 00-03, under 15k mil och för runt 30k. Kombimodellen ser rätt schysst ut framförallt. Jag förstår ju att det måste vara en helt otroligt tråkig bil att köra som inte klarar av omkörningar under normal förhållanden, men annars? Missar jag något?

Vet många som är nöjda med sina Skoda, det är däremot en enkel bil med ett enkelt skal och inte allt det där extra, vilket gör att de blir billigare. Skoda går ju under Volkswagen Group så jag tror inte att det är rena skitbilar.

Och kombi är riktigt nice.

Vad ligger skatt och försäkring på på en sådan bil?

Olegh
2014-05-20, 21:04
Vet många som är nöjda med sina Skoda, det är däremot en enkel bil med ett enkelt skal och inte allt det där extra, vilket gör att de blir billigare. Skoda går ju under Volkswagen Group så jag tror inte att det är rena skitbilar.

Och kombi är riktigt nice.

Vad ligger skatt och försäkring på på en sådan bil?

Det låter bra. Några finesser utöver AC och CD-stereo har jag ändå inget behov av. :) Runt 400 i månaden verkar det som att försäkringen skulle kosta mig. Hittade någon sida där man kunde räkna på skatten och enligt den skulle det landa på under en tusing per år.

mela
2014-05-20, 22:06
Skatten kan du lätt kolla på trafikverkets hemsida. Bara att söka uppgifter om annat fordon med regplåt. Bra att göra innan köp, då ser du antal ägare, skatt, genomsnittsförbrukning osv :)

leo1
2014-05-21, 00:24
Jag har haft 3-4 golfar innan och äger en polo-96 1.4 nu. Helförsäkring ligger på 300:- i månaden och skatten var 1200:-

Jag är jäkligt nöjd. Tror den drar 0.55. Golfarna drog ca 0.8. Det har varit lite småfel och sen har jag bytt slitagedelar som avgassystem. Om du hittar en verkstad som är lite billig så blir det inte så dyrt. En vw får du också alltid såld sen.

Polon är ju mindre än golfen. Golfen är väldigt praktiskt för sin storlek medan polon knappt har några utrymmen. Jag har faktiskt kikat på nyare modeller av polon och skulle kunna tänka mig köpa en som bara är ett par år gammal.