handdator

Visa fullständig version : Låg reps - kommer jag fortfarande bygga massa


wcanka
2012-11-19, 22:22
Heyo grabbs.. funderar lite på en sak, jag tränar främst för att jag vill få en fin fysik.

Kör just nu mest 4-6 reps - mycket vikt, lite mindre strikt utförande.

Min tanke är, kommer detta ge mig massa,
eller blir jag mest.. ja stark?

cero
2012-11-19, 22:23
Du får massa och blir starkare. Att köra olika perioder med olika antal repetitioner är jättebra för utvecklingen, så fortsätt.

Latissimus Dorsi
2012-11-19, 22:27
Som nybörjare kan du gå till gymmet 3 dagar i veckan, gå till toaletten skita i handfatet och raskt springa därifrån. Kombinera detta med kaloriöverskott och du kommer bygga sjujävla mycket muskler, du är även ung.

Så skit i alla detaljer, träna hårt och ät din mat.

Otur
2012-11-19, 22:36
För att bli stor måste du träna tungt och ligga på kaloriöverskott. Sen om du kör 4-6 eller 10-12 (eller vad man föredrar) tror jag inte har så jättestor betydelse. Det är vad man tycker är roligast.

Vissa säger att massan kommer med styrkan och förespråkar lite lägre reps. Andra säger olika.

Hitta ett sätt som du tycker är kul, och håll dig till det i 6 månader kanske. För att sedan utvärdera.

Tycker personligen det är roligare med lite fler reps.

cero
2012-11-19, 22:36
Så skit i alla detaljer

Inte räknas väl handfat som en detalj i ett badrum?

Fyllot
2012-11-19, 22:42
Du kan ju faktiskt köra relativt strikt även på 4-6 reps. Svaret på frågan är att ökar du på stången så blir du större, ökar du dessutom lite kroppsvikt så blir resan roligare och du kommer se sanningen snabbare.

Tänkte du köra max-ot min son?

wcanka
2012-11-19, 22:47
Du kan ju faktiskt köra relativt strikt även på 4-6 reps. Svaret på frågan är att ökar du på stången så blir du större, ökar du dessutom lite kroppsvikt så blir resan roligare och du kommer se sanningen snabbare.

Tänkte du köra max-ot min son?

Yep kört max-ot principen i 3 veckor nu. Kan hända att jag ändrar vissa övningar, då utrustning är upptagen, vissa övningar kanske inte känns bra.. ja du förstår :)

Väljer övningar & set lite på känsla, men typ bara 4-6 repetitioner samt följer jag splitten som programmet har bestämt.

Siktar ALLTID på att lyfta mer vikt/mer reps varje pass :)

NNIF
2012-11-19, 22:56
varför börjar du med max-ot, sedan börjar noja? :)

Fyllot
2012-11-19, 22:57
Yep kört max-ot principen i 3 veckor nu. Kan hända att jag ändrar vissa övningar, då utrustning är upptagen, vissa övningar kanske inte känns bra.. ja du förstår :)

Väljer övningar & set lite på känsla, men typ bara 4-6 repetitioner samt följer jag splitten som programmet har bestämt.

Siktar ALLTID på att lyfta mer vikt/mer reps varje pass :)

Du behöver inte höja vikterna hela tiden, jag brukar lyssna på dagsformen annars blir alla kalkyler helt åt helvete. Viktigaste att du inte fuskar och drar på dig massa skador.....så du får börja om på nytt. Jag tror på dig min son *kissass*

gustafffsson
2012-11-19, 22:58
tycker mina ben har växt bäst av lågreps iaf.blir faktiskt första gången jag testar lågreps på överkropp så ska bli intressant att se hur det blir

wcanka
2012-11-19, 23:01
Du behöver inte höja vikterna hela tiden, jag brukar lyssna på dagsformen annars blir alla kalkyler helt åt helvete. Viktigaste att du inte fuskar och drar på dig massa skador.....så du får börja om på nytt. Jag tror på dig min son *kissass*

Brukar höja när jag kan göra 3*6 på den övningen :)

Gör jag t.ex. 5,5,4.. så försöker jag ju kanske gra 6,6,5 nästa pass :D

ARMSTARK
2012-11-20, 09:31
Fast 4-6 reps är inte direkt någon högrep träning. Jag personligen räknar det som lågrep.

Spartansk
2012-11-20, 09:53
Som nybörjare kan du gå till gymmet 3 dagar i veckan, gå till toaletten skita i handfatet och raskt springa därifrån. Kombinera detta med kaloriöverskott och du kommer bygga sjujävla mycket muskler

Testade detta i 6 månader, byggde bra triceps av att häva mig upp i handfatet varje pass.

bearwolf
2012-11-20, 10:03
Testade detta i 6 månader, byggde bra triceps av att häva mig upp i handfatet varje pass.

blir detta ett så kallat dropset?

Spartansk
2012-11-20, 10:04
blir detta ett så kallat dropset?

:d

Stryc9
2012-11-20, 12:50
Styrka ger massa, massa ger styrka. De två är sammankopplade även om ratiot kan vara lite annorlunda

jokem
2012-11-20, 13:31
Styrka ger massa, massa ger styrka. De två är sammankopplade även om ratiot kan vara lite annorlunda

Delvis sant.

Du kommer bli grövre oavsett om du gör 12 reps, 5 reps eller 15 reps. Olinjär periodisering ska tydligen ge störst muskeltillväxt.

Isakk
2012-11-20, 16:14
Skriv mindre träna mer. Du har nog varit inne tillräckligt på forumet för att veta svarat på din fråga själv.

corone
2012-11-20, 18:32
skriv mindre träna mer. Du har nog varit inne tillräckligt på forumet för att veta svarat på din fråga själv.

+1

JoKarN
2012-11-20, 21:25
Asså som sagt alla säger olika men jag tror själv på att köra många reps för fokus på kontakt för att bygga massa på muskeln och lägre reps för styrka, jag kör 12-12-10-8-6 och satsar hårt på kontakten i muskeln vid 12-12-10 och kör mycket mycket tyngre på 8-6 då jag inte har sånt fokus på kontakten:)

SteelPulse
2012-11-21, 10:51
Hur många reps man gör tror jag spelar mindre roll så länge man använder handfatet.

luckyboi
2012-11-21, 12:23
Asså som sagt alla säger olika men jag tror själv på att köra många reps för fokus på kontakt för att bygga massa på muskeln och lägre reps för styrka, jag kör 12-12-10-8-6 och satsar hårt på kontakten i muskeln vid 12-12-10 och kör mycket mycket tyngre på 8-6 då jag inte har sånt fokus på kontakten:)

Kontakt schmonntakt, vad betyder det egentligen? Har man inte kontakt bara för man kör 4-6 reps? Kör man riktigt strikt utan studs/rövlyftande/whatever så kan jag inte förstå hur man inte kan få "kontakt" även med färre reps och tyngre vikter.

OnT: PROGRESSION är det enda som räknas i min värld. Vet du att vikterna ökar så kommer musklerna på köpet.

cero
2012-11-21, 14:02
Det är många som kallar den brännande känslan man får av högreps "kontakt". Tränar man med rätt teknik så jobbar rätt muskler.

krellik
2012-11-21, 14:21
En sak är ju jävligt klar och det är att du inte kommer bli -mindre- av att progressivt höja din styrka i ett handfull nyckelövningar med säg 20-30kg (du kommer bli större) och den andra saken som är jävligt klart är att med lite mer råstyrka får du sen mer utväxling av vilket valfritt program du än mår välja.

stromming
2012-11-21, 15:47
Sluta noja nu. Håll dig till ett schema för tusan så ska du se att du kommer börja växa

Jonte12
2012-11-21, 16:03
För mig fungerar båda bra, men bara ett tag. Variation är nyckeln imo.

Morty
2012-11-21, 16:19
Du växer garanterat dåligt av din inkonsistens. No offence såklart. Hoppas att du gillar max-ot.

krellik
2012-11-21, 17:13
Jag tänkte lite på det jag skrev tidigare och tror jag kan bli tydligare.

Du ställer frågan om du bara blir stark om du kör det repetitionsområdet som MAX-OT förespråkar och inte lägger på dig någon massa.

Om vi lekte med tanken att tunga 6or inte byggde någon muskelmassa (vilket inte stämmer) så skulle det inte spela någon roll för dig i ditt nuvarande stadie av din träning. Du -behöver- den typen av teknik/CNS/ träning som hård träning bör ge dig där du ganska snabbt får newbie gains och där du kommer upp på lite högre arbetsvikter, ligger du kvar och velar med 1000 olika upplägg på dina nuvarande arbetsvikter så ger du din kropp ingen som helst anledning att packa på sig muskelmassa.

Gabzteryo
2012-11-21, 17:23
5-6 reps bygger både muskler och styrka! det är 1-3 reps som lutar mer åt styrka utan att bygga muskler typ?

Fishtank
2012-11-21, 20:52
http://i.imgur.com/p1Vxu.jpg

Nu har jag inget stöd för att den här är 100% korrekt men en bra riktlinje tycker jag.

Rawsteel
2012-11-21, 21:03
Delvis sant.

Du kommer bli grövre oavsett om du gör 12 reps, 5 reps eller 15 reps. Olinjär periodisering ska tydligen ge störst muskeltillväxt.

Olinjär periodisering?

JonasF
2012-11-27, 01:52
Personligen kör jag oftast lättare vikter med högre rep, dock lite beroende på vilken övning och muskelgrupp. Men en sak är säker, mina bakre axlar har växt mest av allt på senaste, och dom kör jag endast högrep på.