handdator

Visa fullständig version : Rotorcuffen kläms pga fel läkt nyckelben, hur ska jag minska smärtorna?


Kacki
2012-11-19, 21:52
Hej!

Jag bröt mitt nyckelben för några år sedan och ung som jag var så tog jag bort min stödkrage för tidigt och nyckelbenet läckte nog inte ihop som det ska. Körde bröst idag och kände att jag fick lite känningar i rotorcuffen på första uppvärmingssettet, jag värmde därför upp i en maskin som fokuserar på rotorcuffen. Man drar i cabel åt sidan ganska standard antar jag. Efter det så kände jag inte mer och jag fortsatte med passet tills jag kom till militärpressen där jag kände igen att det gjorde ont i cuffen.

Jag ignorerade detta och när jag till sist kom till triceps i cabel så fick jag så stora smärtor att jag inte vågade fortsätta. Jag har aldrig fått så stora smärtor som jag fick den gången och nu har jag kollat runt lite och jag tror att mitt problem ligger i att min så kallade "tendon" blir klämd utav mitt dåligt läkta nyckelben. Jag förstår att jag måste värma upp mer men om jag fyller muskeln med blod så borde den ju bli mer klämd? Kan ni ge några tips på hur jag kan göra för att rehabilitera cuffen? Jag borde även tillägga att jag inte har några smärtor överhuvudtaget i den andra axeln. Därför jag tror att det är just mitt nyckelben som trycker.
Jag började passet med 5set bänk, 3 set milipress, 2 set Lateral Raise sen 3 set triceps i kabel. Kör alla dessa på runt 10 reps, det kanske är något jag borde ta bort eller lägga till för att förstärka rotorcuffarna?

Henrik L
2012-11-19, 22:03
Alltså gå till en sjukgymnast, jesus. Börjar du prata om rehab så ska du ju inte fråga om det på ett forum. Kostar ca. 150-200kr att gå till en sjukgymnast beroende på vart du bor. Lungt värt det.

pezrulezhaakon
2012-11-19, 22:07
Kacki

Ett hett tips är att du går och får en riktig diagnos.

Om nu ditt nyckelben skulle vara felläkt så måste det vara duktigt snett om det ska påverka rotatorcuffen. Isåfall är hela skulderbladet felställt, vilket jag är mycket skeptisk till.

Jag tippar mer på försummad rehabträning och för tung träning för tidigt, vilket skapat problem i rotatorcuffen.

Kacki
2012-11-19, 22:11
Har aldrig haft något problem tidigare förens jag började köra lågreps på bänkpressen i somras då kunde jag få små smärtor i cuffen som att den var överbelastad. Vad kan det annars vara som är fel då? tror att det är en ganska vanlig skada, att man får ont i den muskeln som ligger under nyckelbenets yttersta kant.

Arne Persson
2012-11-19, 22:44
Har aldrig haft något problem tidigare förens jag började köra lågreps på bänkpressen i somras då kunde jag få små smärtor i cuffen som att den var överbelastad. Vad kan det annars vara som är fel då? tror att det är en ganska vanlig skada, att man får ont i den muskeln som ligger under nyckelbenets yttersta kant.

Teoretiskt skulle du ha brutit den distalaste delen av nyckelbenet närmast AC-leden och den yttre delen måste därefter bakåtrotera ca 90 grader för att kunna komma i kontakt med M. supraspinatus, som är den enda rimliga muskeln i sammanhanget. Dock borde fästet på M. trapezius pars descendens förhindra denna bakåtrotation.
Slutsats: troligen beror ditt problem på andra orsaker än nyckelbenet och rotatorkuffen.

Skall bifoga lite bilder...:d

Arne Persson
2012-11-19, 23:02
Som ni ser så är M. supraspinatus den enda muskeln i rotatorkuffen som ligger lite i närheten av nyckelbenet...:)

pezrulezhaakon
2012-11-19, 23:17
Arne Persson

Precis, extremt långsökt. :)

Arne Persson
2012-11-19, 23:22
Arne Persson

Precis, extremt långsökt. :)

Precis som du skrev... därför hakade jag på ditt inlägg...:)

Kacki
2012-11-20, 09:11
Tack så mycket Arne! Det kanske stämmer att det inte är nyckelbenet. Då kanske det är något med leden eller något annat! Ska se om det blir bättre annars får jag väl gå till en sjukgymnast!

Arne Persson
2012-11-21, 00:46
Tack så mycket Arne! Det kanske stämmer att det inte är nyckelbenet. Då kanske det är något med leden eller något annat! Ska se om det blir bättre annars får jag väl gå till en sjukgymnast!

Få gärna kollat AC-leden och M. supraspinatus, problemet kan kanske sitta vid någon av dessa strukturer...?