handdator

Visa fullständig version : biceoscurl


Karl_alfred
2004-02-10, 14:40
Sökte runt lite men hittade egentligen inget riktigt bra svar tycker jag så jag startar en ny tråd.

Frågan gäller vilka tekniska aspekter bör man tänka på när man utför en hantel/skivsångs - curl? Vad anser ni vara det viktigaste?

Har alltid haft förbannat svårt med biceps, dock inte med de andra musklerna. Skulle vara tacksamm för en del tips.

Hnke
2004-02-10, 15:16
dra tillbaka axlarna så inte de blir belastade.... sen vet jag inte mer

Karl_alfred
2004-02-10, 17:20
okej tack för tipset. antar att de är av den anledningen man ska ha något bakåtlutad överkropp, så att axlarna inte tar över för mycket.

henke_in_training
2004-02-10, 17:23
axlar + att köra i hela rörelsen OCH att köra strikt :D ganska basic

Shadow Warrior
2004-02-10, 17:38
Originally posted by Karl_alfred
Sökte runt lite men hittade egentligen inget riktigt bra svar tycker jag så jag startar en ny tråd.

Frågan gäller vilka tekniska aspekter bör man tänka på när man utför en hantel/skivsångs - curl? Vad anser ni vara det viktigaste?

Har alltid haft förbannat svårt med biceps, dock inte med de andra musklerna. Skulle vara tacksamm för en del tips.

För att träna biceps maximalt ska man hålla fram armbågarna lite så att dom pekar rakt ner i golvet eller något frammåt, gör man inte detta och låter armbågaran åka bakåt i bottenläget så minskar man spänningen på biceps markant.

Sen så gäller det att stanna i toppläget, vilket är läget då underarmarna pekar snett uppåt INTE rakt uppåt vilket i princip är ett viloläge, för att öka rörelseomfånget kan man även sträcka ut armarn helt i botten läget.

Detta förutsätter att du håller armbågaran rakt nedåt eller något framför kroppen, för så länge du inte svingar med axeln så är det inget fusk utan tvärtom det är bra att involerar axlarna lite i curl eftesom det maximerar spänningen på biceps.

När man kör skivtångscurl så är det även bra att hålla lite bredare än axelbrett eftersom detta ger en hårdare kontraktion.

/Shadow Warrior

Karl_alfred
2004-02-10, 17:47
tack för svaren:thumbup:

AdrenalineRush
2004-02-10, 19:46
Ha inte för strikt utförande, man ska köra lite ostrikt i stångcurlen! :bpump:

Shadow Warrior
2004-02-10, 19:51
Originally posted by AdrenalineRush
Ha inte för strikt utförande, man ska köra lite ostrikt i stångcurlen! :bpump:

hehe... jo man vill ju cheata lite "igentligen" men innerst inne vet man ju att det inte är den rätta vägen...

/Shadow Warrior

Karl_alfred
2004-02-10, 19:57
har provat ostrikt och det är inget för mig, återhämtningstiden blir för lång.

emmzan
2004-02-10, 20:12
Att köra med lätt fusk på "uppvägen" i bicepcurl kan å andra sidan hjälpa en förbi det tyngsta läget och då låta biceps jobba riktigt hårt i den negativa fasen...

Ger längre återhämtning men kan ju alltid vara idé om man känner att bicepsträningen stagnerat!

Karl_alfred
2004-02-10, 20:14
Originally posted by emmzan
Att köra med lätt fusk på "uppvägen" i bicepcurl kan å andra sidan hjälpa en förbi det tyngsta läget och då låta biceps jobba riktigt hårt i den negativa fasen...

Ger längre återhämtning men kan ju alltid vara idé om man känner att bicepsträningen stagnerat!

ok kör ju extremt strikt nu, så det kanske vore något att testa. Har nämligen haft problemet i ca 2 år, så jävla trist. Har verkligen användt hela kroppen då jag fuskat, kanske blir för ostrikt.

emmzan
2004-02-10, 20:17
Man behöver ju inte tokcheata, bara hjälpa till med lite juckande så att stångfan kommer förbi tyngsta läget!

Varför inte ta det lugnt från din vanliga bicepsträning ett tag och köra andra övningar? Biceps i kabelmaskin är inte så fy skam det heller (körde den för första gången seriöst idag :)) Arnold curls (ganska bakåtlutad bänk så man får bättre sträck i biceps) etc etc.

Arne Persson
2004-02-10, 20:17
Kontrollerad cheating är ofta överlägset strikt träning. Okontrollerad cheating däremot är:booty:

Karl_alfred
2004-02-10, 20:19
håller med båda övningarna är bättre än man tror. Kör just nu stångcurl, scottcurl och koncentrationscurl. Tycker inte att det borde gå att misslyckas med ett sådant uppläg.

Karl_alfred
2004-02-10, 20:21
Originally posted by Arne Persson
Kontrollerad cheating är ofta överlägset strikt träning. Okontrollerad cheating däremot är:booty:

ok ska kanske köra lite kontrollerad cheating i fortsättningen, det vill söäga gunga något i botten så att jag kan köra några kg tyngre. Inga andra speciella tekniktips arne?

Arne Persson
2004-02-10, 20:21
Nix, sedan är det bara psyket om hjälper eller stjälper! Psyket slår huggisar med hästlängder utan biverkningar!

Shadow Warrior
2004-02-10, 20:21
Originally posted by Karl_alfred
håller med båda övningarna är bättre än man tror. Kör just nu stångcurl, scottcurl och koncentrationscurl. Tycker inte att det borde gå att misslyckas med ett sådant uppläg.

Om volymen och intensiteten är för hög i förhållande till återhämtningskapaciteten så misslyckas man alltid...

/Shadow Warrior

Karl_alfred
2004-02-10, 20:24
Originally posted by Arne Persson
Nix, sedan är det bara psyket om hjälper eller stjälper! Psyket slår huggisar med hästlängder utan biverkningar!

okej, det är fasen sant hade en liknande platå för bröst ett tag, sen började jag tro att jag skulle kunna lyfta tyngre sen dess har det gått kanon. De andra musklerna har jag aldrig behövt tänka på.

Karl_alfred
2004-02-10, 20:25
Originally posted by Shadow Warrior


Om volymen och intensiteten är för hög i förhållande till återhämtningskapaciteten så misslyckas man alltid...

/Shadow Warrior

Min träningsvolym för biceps har varit mindre och det var absolut inte bättre för min del. Snarare tvärt om.

Assazel
2004-02-10, 20:34
Avsluta ett stångcurlsett med ostbågerygg är som vitlökssåsen på kebabpizzan! :bpump: :D

Karl_alfred
2004-02-10, 20:38
Originally posted by Assazel
Avsluta ett stångcurlsett med ostbågerygg är som vitlökssåsen på kebabpizzan! :bpump: :D :D

Shadow Warrior
2004-02-10, 20:39
Originally posted by Assazel
Avsluta ett stångcurlsett med ostbågerygg är som vitlökssåsen på kebabpizzan! :bpump: :D

Själv brukade jag cheata rejält förut, körde fem reppare ända upp till 57,5kg.... hehe... vägde knappt 70då.... fick inge grövre biceps av det i alla fall bara en sträckning i den ena bicepsen, då insåg jag att det var dummheter ;)

/Shadow Warrior

Karl_alfred
2004-02-10, 20:46
ska absolut testa nästa gång:thumbup:

Jorgen
2004-02-10, 20:47
Kontrollerad cheating är absolut inget negativt. När folk börjar slänga med vikterna och gå ner i brygga när dom curlar, då är det däremot illa. ;)

//Jörgen

emmzan
2004-02-10, 21:24
Originally posted by Shadow Warrior


Själv brukade jag cheata rejält förut, körde fem reppare ända upp till 57,5kg.... hehe... vägde knappt 70då.... fick inge grövre biceps av det i alla fall bara en sträckning i den ena bicepsen, då insåg jag att det var dummheter ;)

/Shadow Warrior

Den enes bröd är den andres död..
Smaken är som baken..
*sprida fåniga uttryck som dock belyser min åsikt i frågan*

Arne Persson
2004-02-10, 23:40
Originally posted by Shadow Warrior


Själv brukade jag cheata rejält förut, körde fem reppare ända upp till 57,5kg.... hehe... vägde knappt 70då.... fick inge grövre biceps av det i alla fall bara en sträckning i den ena bicepsen, då insåg jag att det var dummheter ;)

/Shadow Warrior

Okontrollerad cheating är som sagt :booty:

FUn-tex SSwinger
2004-02-11, 08:49
För oss som är födda i farstun, vad är skillnaden mellan kontrollerad cheating och okontrollerad cheating? alltså vart går gränsen?

Assazel
2004-02-11, 09:21
Originally posted by FUn-tex SSwinger
För oss som är födda i farstun, vad är skillnaden mellan kontrollerad cheating och okontrollerad cheating? alltså vart går gränsen?

förhoppningsvis känner du när du använder alla muskler UTOM biceps. Då svingar du för mycket och kopplar in icke önskvärda leder och muskler så pass mycket att du skadar dig.

FUn-tex SSwinger
2004-02-11, 09:31
Originally posted by Assazel


förhoppningsvis känner du när du använder alla muskler UTOM biceps. Då svingar du för mycket och kopplar in icke önskvärda leder och muskler så pass mycket att du skadar dig.

naturligtvis, ex. om man stöter sådär lite mjukt med benen i den nedre positiva fasen är detta ok fusk eller helt åt helvetet?

Assazel
2004-02-11, 12:04
Originally posted by FUn-tex SSwinger


naturligtvis, ex. om man stöter sådär lite mjukt med benen i den nedre positiva fasen är detta ok fusk eller helt åt helvetet?

:D det kan jag faktiskt inte svara på. Jag vet inte hur din kropp ser ut annars just i den böjningen. Jag tror du får känna efter själv.

Alternativet är ju att köra så strikt du kan och när du inte orkar längre ha en kompis som hjälper till.

Karl_alfred
2004-02-11, 12:09
kontrollerad tror jag i allafall att det innebär ett litet gung i botten med överkroppen så att man precis klarar av den svåraste biten.

MasterChief
2004-02-11, 12:54
Det mariga med "kontrollerad cheating" är att den ofta tenderar till att bli "okontrollerad cheating", framförallt hos de med begränsad träningsvana. Så att granska sitt eget lyftande och se till att man håller sig inom vissa ramar är nog bra...

Karl_alfred
2004-02-11, 13:31
jeep det är sant. Men jag lyfter nu extremt strikt i bicepscur å har tränat ett tag, så jag vet nog vart gränsen ligger. Är dessutom oerhört intresserad av rätt teknik i det mesta så jag sitter ofta mellan seten och kollar andra hur de gör mm. Å har då kommit fram till hur "kontrollerad cheating" bör gå till på ett ungefär. Å det borde vara ett lätt gung i botten läget. Alltså ingen ostbåge rygg mm.

Tolkia
2004-02-11, 17:30
Med risk för att förstöra tråden måste fråga en sak som jag länge undrat över (ja, det är garanterat någon som ställt frågan förut):
Vad är det "rätta" sättet att göra bicepscurls på? "Rakt upp-rakt ner" (med handlederna uppåtvända under hela övningen) eller "vrid-upp-ner-vrid" (start med tummarna riktade framåt, vridning till postition med tummarna utåt medan man går upp, vridning tilllbaka till utgångsläge på vägen ner)? Som lekman undrar man ju ... ? :confused:

Jorgen
2004-02-11, 17:59
Båda är rätt (jag "vrider" inte själv) men om man kör med "vridning" så skall man göra det så fort hanteln kommer förbi benet. Alltså skall större delen av curlen göras med handen uppåtvänd.

//Jörgen