handdator

Visa fullständig version : Lönesamtal


Brunfel
2012-11-19, 21:19
Hej,
Är lite oense med min chef så jag tänkte höra vad ni här har för åsikt.

Jag jobbar som produktionschef och har tidigare arbetat under en fabrikschef.
Fabrikschefen har slutat och för att snåla lite så har VD valt att inte tillsätta någon på tjänsten utan hans arbetsuppgifter har delats ut på företaget. Merparten har gått till mig, där jag bland annat fått ansvar för lagerhanteringen också.

Att detta motiverar högre lön var inget snack om. Jag kom med mitt krav, vilket jag fick OK på, men till detta ville han lägga till två punkter.

1. Jag skulle börja jobba enligt något han kallade "jobblön" vilket innebär att jag kan ha max 20 timmar flex. All extratid utöver dessa 20 timmar blir i princip oavlönat arbete. En restriktion jag inte har idag.
I praktiken tar jag sällan ut min flex i tid, utan jag avser ta den i pengar, något som är ok på min arbetsplats.
Syftet med detta, som han lade upp det, är att han tycker att det är dåligt att man jobbar för mycket, vilket jag köper. Men sedan säger han också att tjänsten kräver mer än 40 timmar i veckan. Det säger sig självt att till slut hamnar jag då på +20 timmar och jag anser inte att löneökningen motiverar oavlönat arbete.

2. Mina cirka 100 timmar flex konverteras till 40 timmar semester (5 semesterdagar). Detta verkade bara dumsnålt men jag hör gärna vad ni tycker.

Kanske "too long didn't read" men ändå :) Tacksam för input. Jag har uppföljningsmöte med honom imorgon då dessa två punkter ska benas ut.

Ignatius72
2012-11-19, 21:23
Chefen har eg två val, det ena är att han betalar dig tillräckligt för att du ska tycka att det är ok med +20 timmars upplägget. Det andra är att du inte jobbar mer än Max 20 timmar för mycket. Varför du skulle gå med på att jobba gratis är en gåta.

Mental
2012-11-19, 21:25
Nej, få dina 100h flex i lön i stället. Värt mer än en semestervecka tycker jag.