handdator

Visa fullständig version : Lönesamtal


Brunfel
2012-11-19, 21:19
Hej,
Är lite oense med min chef så jag tänkte höra vad ni här har för åsikt.

Jag jobbar som produktionschef och har tidigare arbetat under en fabrikschef.
Fabrikschefen har slutat och för att snåla lite så har VD valt att inte tillsätta någon på tjänsten utan hans arbetsuppgifter har delats ut på företaget. Merparten har gått till mig, där jag bland annat fått ansvar för lagerhanteringen också.

Att detta motiverar högre lön var inget snack om. Jag kom med mitt krav, vilket jag fick OK på, men till detta ville han lägga till två punkter.

1. Jag skulle börja jobba enligt något han kallade "jobblön" vilket innebär att jag kan ha max 20 timmar flex. All extratid utöver dessa 20 timmar blir i princip oavlönat arbete. En restriktion jag inte har idag.
I praktiken tar jag sällan ut min flex i tid, utan jag avser ta den i pengar, något som är ok på min arbetsplats.
Syftet med detta, som han lade upp det, är att han tycker att det är dåligt att man jobbar för mycket, vilket jag köper. Men sedan säger han också att tjänsten kräver mer än 40 timmar i veckan. Det säger sig självt att till slut hamnar jag då på +20 timmar och jag anser inte att löneökningen motiverar oavlönat arbete.

2. Mina cirka 100 timmar flex konverteras till 40 timmar semester (5 semesterdagar). Detta verkade bara dumsnålt men jag hör gärna vad ni tycker.

Kanske "too long didn't read" men ändå :) Tacksam för input. Jag har uppföljningsmöte med honom imorgon då dessa två punkter ska benas ut.

Ignatius72
2012-11-19, 21:23
Chefen har eg två val, det ena är att han betalar dig tillräckligt för att du ska tycka att det är ok med +20 timmars upplägget. Det andra är att du inte jobbar mer än Max 20 timmar för mycket. Varför du skulle gå med på att jobba gratis är en gåta.

Mental
2012-11-19, 21:25
Nej, få dina 100h flex i lön i stället. Värt mer än en semestervecka tycker jag.
Och att som chef förväntas jobba över utan ersättning är normalt, men då kompenseras det oftast med en extra semestervecka, leasingbil eller någon annan förmån. Eller en saftig lön då...

Ungrim
2012-11-19, 21:30
Jag har fast månadslön utan tidsregistrering, får ingenting om jag jobbar mer än 40h/vecka (och ja det blir en hel del timmar över dessa 40). Å andra sidan så om jag känner för att vara ledig t.ex. ons,tors,fre nån vecka så är jag det utan löneavdrag/semesteruttag. (Semesterdagar dras enbart under ordinarie semesterperiod)

Jag bytte "övertiden" mot extra semesterdagar + högre lön. Så nu har jag 36 semesterdagar om året.

Dock har inte VD´n någon rättighet att tvinga mig att jobba mer än 40h om jag inte skulle vilja det. Vilket han å andra sidan aldrig behöver då jag ser till att allt funkar som det ska och att saker är uträttade innan jag går hem.

Men det gäller väll att hitta någon balans, vad man kan tänka sig göra och inte göra, samt vad man tycker det är värt.

Angående dina 100 redan innestående timmar tycker jag absolut att du ska ha ut det i pengar.
Skall nytt avtal göras så fixar man allt det gamla först och sen börjar man från ny kula (tycker jag iallafall)

Brunfel
2012-11-19, 21:31
Ja, det där tillägget gör ju ganska mycket, så jag tycker att det är lite fult att försöka smyga in det.
Jag svarade spontant bara att lönen vi kommit överens om inte motiverar oavlönat arbete, så jag får se vad som händer imorgon, haha

LarsLasr
2012-11-19, 21:42
Kan vara bra att acceptera så du får platsen, sedan noggrant föra upp hur många timmar du jobbar extra så att du kan framföra vid nästa samtal angående tjänsten.

Otur
2012-11-19, 21:43
Mest nyfiken bara. Hur stort företag är det? Antal medarbetare och ungefärlig omsättning?


Har själv inte någon direkt hög position. Pysslar med lite inköp. Snittar nog på 3-4 timmar i veckan som är telefonsamtal efter arbetstid. (Det är inte mycket direkt.) Vilket jag kan tycka ska förväntas av mig. Det är sånt som är obetalt.

agazza
2012-11-19, 21:53
Ta tjänsten, kräv att du ska få rätt att delegera ut ansvar och jobb ifall du inte hinner göra det som ska göras inom tidskvoten han själv satt.

antingen får han gå med på slopa tillägget eller får du rätten att ta till hjälp för att utföra saker inom tidsramen.

Sen sakta men säkert så delegerar du ut mer och mer tills du sitter där med normaltjänst plus fördelarna.

shadowfire
2012-11-19, 22:49
Det är inte direkt ovanligt att som chef ha bortförhandlad övertid/flex osv, det hör till yrket. Det hör till yrket att det kan innebära att jobba gratis också, med chefskapet kommer ett ansvar som ibland gör att man hamnar i sådana situationer. Å andra sidan bör man ha en del förmåner så som sjukförsäkring, bra pensionsavtal, en extra semestervecka eller ett lönepåslag som motiverar den bortförhandlade övertidsersättningen.

Att konvertera dina 100 flextimmar kändes lite lönlöst dock.

The_RobRoy
2012-11-20, 12:23
Som de andra i tråden säger så med hög lön slutar man normalt räkna timmar man varit på jobbet och ser mer till att man ska prestera bra i sin roll, oavsett om det behövs 30 eller 60 timmar i veckan (inom rimliga gränser).

T.ex. inom bank så säger till och med det fackliga avtalet att personer med lön över 42 000kr/mån så försvinner övertidsersättning, det enda facket har förhandlat till sig i och med det är 3 extra semesterdagar per år - that's it.

När jag passerade den gränsen så gick jag nästan ned i lön, eftersom när jag tjänade 40k i månaden så var det finanskris och pissmycket att göra på jobbet, så skrev upp massa övertidstimmar (med chefens godkännande). Tjänade således betydligt mer än 40 i månaden. När jag sen passerade 42, fick jag inte en spänn fast jag i perioder jobbade lika mycket.

Ungrim
2012-11-20, 18:41
Hur gick det?

Brunfel
2012-11-22, 20:54
Jag ber om ursäkt, jag glömde uppdatera de som faktiskt svarade :)

Det slutade med att jag fick min intjänade flex i pengar.
Lönen stannade på det ursprungliga förslaget med tillägget att jag har en rätt bra utlovad löneökning per år. Motiveringen där är väl att jag ska visa vad jag kan.
Maxtiden för flex ökades också från 20 till 40.

Allt som allt känner jag mig nöjd och det är väl det som räknas. Det är ju också en fot in i ledningen.

shadowfire
2012-11-22, 21:05
Jag ber om ursäkt, jag glömde uppdatera de som faktiskt svarade :)

Det slutade med att jag fick min intjänade flex i pengar.
Lönen stannade på det ursprungliga förslaget med tillägget att jag har en rätt bra utlovad löneökning per år. Motiveringen där är väl att jag ska visa vad jag kan.
Maxtiden för flex ökades också från 20 till 40.

Allt som allt känner jag mig nöjd och det är väl det som räknas. Det är ju också en fot in i ledningen.

Exakt, allt handlar inte om pengar här och nu heller, utan det kan öppna nya dörrar till framtiden och där kan andra och fler förmåner vänta. Bra jobbat och lycka till!