handdator

Visa fullständig version : Sojaprotein?


El Diablo
2002-04-26, 18:26
Funderar på att köpa sojaprotein och käka som del av frukosten. Sånt som veganerna handlar och nyttjar som proteinkälla.. Det är ju inte lika högvärdigt som vassle men mycket billigare.

Nån som provat? Var det bra eller dåligt? Prisvärt?

cjs
2002-04-27, 11:34
Svårt att säga om ett proteinpulver fungerar eller inte, men soja som ett komplement till frukosten kan väl vara OK. Naturells' sojaprotein smakar skit dock, rent ut sagt. Äckligare sörja har jag aldrig varit med om, och det är nog det billigaste sojaproteinet jag sett på marknaden.

Notera dock (ifall du inte läst det tidigare) att det finns en massa åsikter/rapporter om att soja påverkar testosteronet negativt, så de flesta på detta forum verkar sky det som pesten.

Varför inte köpa nån blandning? Det skulle jag hellre satsa på. Fairings Complete Protein (vassle, soja och kasein) eller kanske något i stil med Dalblads Three In One (vassle, ägg, kasein)..? Båda är ju billigare än rena vassleproteiner.

stefannn
2002-04-27, 15:57
maybe iam out cyklar men soja proteiner är väl inte fullvärdiga ens..
så om det smakar pest varför ens tvinga i sig??

emmzan
2002-04-27, 20:15
Jag har läst att sojaproteinet helst ska blandas med mjölk för att bli fullvärdigt. Sen har också paulun skrivit att sojaproteinet ska ha intressanta egenskaper då det gäller just fettförbränning och att sojaprotein och vassle är de två "bästa" proteinformerna har jag för mig.

Herregud, jag har kört sojaprotein länge varje morgon innan promenaden. Har då druckit den utrörd i vatten.. Så illa smakar väl den ändå inte (man är väl en viking, eller?)

Viveqa
2002-04-27, 20:39
All mat som du äter är fullvärdig på så sätt att den innehåller alla aminosyror, bara i olika mängd.

Det viktigaste för att få hela sitt proteinintag så fullvärdigt som möjligt är att variera sin kost, det mesta är ändå inte proteinpulver.

Tror att det i princip inte har någon form utav betydelse att välja ett finare märke så länge du inte äter väldigt ensidigt.

Viveqa
2002-04-28, 11:01
Håller med om att smaken är föga angenäm när man äter det enbart...

Dock så smakar det helt annorlunda när man blandar det med mjölk, enligt mig riktigt gott :cool: !

stefannn
2002-04-28, 11:32
Ursprungligen skickat av heroinegirl:
<STRONG>All mat som du äter är fullvärdig på så sätt att den innehåller alla aminosyror, bara i olika mängd.

Det viktigaste för att få hela sitt proteinintag så fullvärdigt som möjligt är att variera sin kost, det mesta är ändå inte proteinpulver.

Tror att det i princip inte har någon form utav betydelse att välja ett finare märke så länge du inte äter väldigt ensidigt.</STRONG>

got something to back that up??

Petrus
2002-04-28, 12:31
Ursprungligen skickat av heroinegirl:
<STRONG>...är att variera sin kost, det mesta är ändå inte proteinpulver.</STRONG>

Jaså? :confused:

nina
2002-04-28, 14:46
själv känner jag att det är en omöjlighet att få i mig 30-40% protein från enbart mat. Tycker att det är tur att pulver finns.

Nina :)

Viveqa
2002-04-28, 17:10
Har aldrig sagt någonting om _enbart_ mat...

Är också glad över att det finns pulver...

Matte
2002-04-29, 11:51
Kan rekommendera sojamjöl, bra med kalorier och smakar inte så tokigt som del i proteindrink. 300gr./10-15:-.

MVH/Matte

Giza
2002-04-29, 12:34
En liten varning...

Om man har känslig mage så kan man vara överkänslig eller allergisk mot sojaprotein. Köp en liten förpackning först och testa om din mage kommer överens med det.

Jag gjorde misstaget att köpa en ganska stor påse med soyafärs, och nu kan jag inte äta det.

:rolleyes: ... inte så smart precis...

Giza

Fairing
2002-04-29, 14:48
Om ni är rädda för allergier så köp aldrig genmanipulerad soja. Risken att drabbas av allergier ökar drastiskt.

Det måste framgå på förpackningen om det är genmanipulerad soja.

The Dwag
2002-04-29, 15:45
Hmm en lite Soja tråd igen :D Vad säger du lille gullige Fairing skall man skriva något fint åt dig ? ;) :D

Hehe -Nej då du skall få ha din lille tråd för dig själv denna gång. ;)

z_bumbi
2002-04-29, 17:05
Fairing: Större chans för allergi med genmodifierat ? Vill gärna ha tips på var man kan läsa om det.

Fairing
2002-04-30, 07:29
The Dwag: f.n vad bra för jag hinner inte läsa vad alla skriver här.Kommer ner till Karlstad i sommar och tvångsmatar dig med SOJA ;) samtidigt kanske jag visar vårt nya projekt Kasein hydrolysat, Vassle hydrolysat-ägg. :D

Zumbi: Protein technilogies nyhetsbrev nr 1 2002. Har även för mig att uppsala universitet har gjort studier som visar på samma sak.Återkommer när jag hittar den länken igen. :)

The Dwag
2002-04-30, 08:15
Ursprungligen skickat av Fairing:
<STRONG>The Dwag: f.n vad bra för jag hinner inte läsa vad alla skriver här.Kommer ner till Karlstad i sommar och tvångsmatar dig med SOJA ;) samtidigt kanske jag visar vårt nya projekt Kasein hydrolysat, Vassle hydrolysat-ägg. :D

Zumbi: Protein technilogies nyhetsbrev nr 1 2002. Har även för mig att uppsala universitet har gjort studier som visar på samma sak.Återkommer när jag hittar den länken igen. :)</STRONG>

Hahah -Vem vet jag kanske blir Soja frälst ;)

Hmm ditt nya projekt kan du nog se som slutsålt redan nu... Stoppa undan en års förbrukning åt mig vilket nog borde vara en 100kg ;) Nu blev jag riktigt glad! Då slipper jag och stå och blanda med 2 olika burkar och råa ägg " men lite hardcore känner jag mig ju iofs då" :D

Jag sitter som ett litet barn runt Julafton och väntar nu ! ;)

[ 30 April 2002: Inlägget har ändrats av: The Dwag ]

Halldin
2010-01-18, 12:31
Skaplig bump, men i alla fall - finns det något dåligt/några risker med att trycka i sig några hundra gram sojaprotein i veckan? Tänker på östrogen etc., eller om det mest handlar om mätbara men i praktiken obetydliga skillnader.

King Grub
2010-01-18, 12:38
"Risker" är väl att ta i, men det kan sänka testosteronnivåerna och kan inte användas lika bra till muskeluppbyggnad som om man hade använt samma mängd t ex mjölkprotein i stället.

Halldin
2010-01-18, 12:40
Är det signifikanta sänkningar a'la lakrits vi pratar om här?

King Grub
2010-01-18, 12:44
Statisktiskt signifikant förändring nedåt.

http://meeting.ascopubs.org/cgi/content/abstract/22/14_suppl/4611

Halldin
2010-01-18, 12:45
Tackar ödmjukost. :thumbup:

Sverker
2010-01-18, 18:26
Intressant att hormonsvaret kom så snabbt på BÅDE testosteron och på frisättningshormonet LH. Speciellt som det finns en antydan till återställning av LH efter försöket.
Jag trodde att sysytemen var trögare än så.