handdator

Visa fullständig version : Jerringpriset 2012


Frantic
2012-11-19, 16:04
Nomineringarna för årets Jerringpris är klara.

Vad tycker ni om nomineringarna?
Vem tycker ni ska vinna?


Poll kommer!

tp_88
2012-11-19, 16:11
J20-laget eller Lisa Nordén.

Löpsko
2012-11-19, 16:13
Lisa Nordén är solklar.

feyin
2012-11-19, 16:13
För helvete, missade Juniorlandslaget i hockey. Min röst går till dem.

Frantic
2012-11-19, 16:19
Min röst går utan tvekan till Lisa Nordén. För det hon gjorde i den avslutande VM-tävlingen ska hon ha bragdguldet också.


Jag, som så många andra, saknar Henke Lundqvist bland de nominerade.

strango
2012-11-19, 16:20
Zlatan ska vinna, annars kan Sverige avgå

everlas
2012-11-19, 16:22
Zlatan kommer vinna ;)

Jokester
2012-11-19, 16:23
J20 laget i hockey utan tvekan.

rooz
2012-11-19, 16:29
J20 laget eller Norén.

Ett Guld ska smälla högre än silver alla dagar, men Norén har ju båda:)

LadyG
2012-11-19, 16:42
Juniorkronorna, den matchen glömmer jag aldrig!

Fartman
2012-11-19, 17:55
Finns bara ett OS-guld bland de nominerade. Ett OS-guld smäller högre än det mesta annat tycker jag, även om det är i en fjantsport.
(det lär nog inte bli så iaf)

Birkharju
2012-11-19, 18:11
Zlatan, inget snack om saken.

Jockefoten
2012-11-19, 18:35
Juniorerna i hockey eller Lisa. Lisa hade varit given om hon vunnit OS-guldet.

Mouline
2012-11-19, 18:48
J20 eller vem som helst som tog OS Guld oavsett gren/sport/förutsättning

Sverker
2012-11-19, 18:50
Ett OS-guld smäller högst !
Fredrik Lööf /Max Salminen segling.

Amfksp
2012-11-19, 20:00
Vad är kriteriet? Bästa prestationen under året relativt sett i sin sport?

_slipknot1_
2012-11-19, 20:07
JVM laget eller Lisa Nordén!! Har dock Lööf och Salminen som bubblare.
Lutar just nu mest år Lisa Nordén då jag tycker hennes prestation var riktigt stor.

awesomooo
2012-11-19, 20:10
JVM guldet.

Pelle2
2012-11-19, 20:18
JVM guldet eller Zlatan

eiri
2012-11-19, 20:23
Zlatan såklart bästa idrottaren Sverige någonsin haft

ryss
2012-11-19, 20:24
Orka feminister som kommer rösta på Lisa. Zlatan förtjänar det.

tp_88
2012-11-19, 20:25
zlatan såklart bästa idrottaren sverige någonsin haft
lol

Pelle2
2012-11-19, 20:45
lol

Vem är bättre/mer framgångsrik?

Foppa? Carolina Klüft? :d

Amfksp
2012-11-19, 20:53
Vem är bättre/mer framgångsrik?

Foppa? Carolina Klüft? :d

Borg, stenmark var båda bäst i världen i sin sport, det har zlatan aldrig varit.

Mantus
2012-11-19, 20:57
Vem är bättre/mer framgångsrik?

Foppa? Carolina Klüft? :d

Jag trodde det var prestationen som mättes och inte ett sorts mått på allmän "framgångsrikhet" eller media- coverage. Zlatan är bra i en töntsport och därför kan han gott vinna pris inom den och bli utan pris här. Låt andra idrottare, med betydligt mindre media-coverage och som inte är lika vidrigt haussade som Zlatan, vinna priset.

Ja, jag anser att fotboll är en djävligt töntiga sport där både spelarna och supportrarna oftast beter sig som små bortskämda, våldsamma barn. En åsikt så god som någon.

rooz
2012-11-19, 21:00
Zlatan såklart bästa idrottaren Sverige någonsin haft

Nicklas lidström
8 norristrophy, 4 stanlycup, 1 OS-guld mm

I'll rest my case.

_slipknot1_
2012-11-19, 21:01
Zlatan såklart bästa idrottaren Sverige någonsin haft

herrejösses.........

Rikard Jansson
2012-11-19, 21:03
Ser ingen individ där med ett VM-guld så... Stefan Jamroz^^

Jockefoten
2012-11-19, 21:03
Nicklas lidström
8 norristrophy, 4 stanlycup, 1 OS-guld mm

I'll rest my case.

Gert Fredriksson

Flest OS-guld i Svensk historia (4).

Ser ingen individ där med ett VM-guld så... Stefan Jamroz^^

Lisa vann VM-guld.

eiri
2012-11-19, 21:07
Vem är bättre/mer framgångsrik?

Foppa? Carolina Klüft? :d

fotboll har ganska många fler utövare och därmed värderas den mer imo.

tp_88
2012-11-19, 21:39
Vem är bättre/mer framgångsrik?

Foppa? Carolina Klüft? :d
Waldner, Borg, Foppa, Lidström, Stenmark t.ex.

Pelle2
2012-11-19, 21:49
Ni måste ju tänka på hur stor idrotten är och hur många utövare det finns, fotboll är nog världens största sport med flest utövare? Har man detta i åtanke ligger nog Zlatan rätt bra till... iaf enligt mig :)

Pelle2
2012-11-19, 21:50
fotboll har ganska många fler utövare och därmed värderas den mer imo.

Varför skriver du detta till mig? ;)

eiri
2012-11-19, 21:52
jo såg faktiskt att jag citerade fel snubbe, men orkade inte ändra :D sry

tp_88
2012-11-19, 21:58
Ni måste ju tänka på hur stor idrotten är och hur många utövare det finns, fotboll är nog världens största sport med flest utövare? Har man detta i åtanke ligger nog Zlatan rätt bra till... iaf enligt mig :)
Du tror inte att vi gör det?

Om man enbart skulle gå på meriter så har Zlatan ett par (läs: några) ligasegrar, typ. Inget i EM/VM, inget i CL osv. Han har aldrig ansetts bäst i världen (i brist på ranking), etc etc. Hade vi rankat alla sporter lika så hade ju Zlatan inte ens kommit på topp1000. Folk vinner ju EM och VM till höger och vänster.

Pingis har ganska många utövare också...

EDIT: + Skytteligan i Italien och div. andra personliga utmärkelser såklart.

Jockefoten
2012-11-19, 22:02
Egentligen har ingen svensk gjort sig förtjänt av priset i år... Vi borde ge det till Ye Shiwen istället. Hennes 400meterslopp är helt klart årets bästa prestation alla kategorier.

Ignatius72
2012-11-19, 22:21
Segling? Allvarligt talat.

Morty
2012-11-19, 22:21
Ni måste ju tänka på hur stor idrotten är och hur många utövare det finns, fotboll är nog världens största sport med flest utövare? Har man detta i åtanke ligger nog Zlatan rätt bra till... iaf enligt mig :)

Isf är Sara Algotsson-Ostholt given vinnare med ett OS-silver, hårsmån från guld, i Sveriges näst största idrott (räknar hästsport som en sport, haters gon' hate).

Men självklart tycker jag att Lisa Nordén ska ha alla pris som kan delas ut för hennes prestation i OS och världscupen. De är på en helt annan nivå än övrigas prestationer IMO.

Pelle2
2012-11-19, 22:26
Du tror inte att vi gör det?

Om man enbart skulle gå på meriter så har Zlatan ett par (läs: några) ligasegrar, typ. Inget i EM/VM, inget i CL osv. Han har aldrig ansetts bäst i världen (i brist på ranking), etc etc. Hade vi rankat alla sporter lika så hade ju Zlatan inte ens kommit på topp1000. Folk vinner ju EM och VM till höger och vänster.

Pingis har ganska många utövare också...

EDIT: + Skytteligan i Italien och div. andra personliga utmärkelser såklart.

Det går inte riktigt att jämföra lagsporter och individuella då resten av laget spelar en stor roll också. Han har ju haft en ganska så stor portion otur i de lag han spelat i när det kommer till just CL.
Hade han spelat i typ Tyskland, Spanien, Holland eller något annat landslag hade han nog samlat på sig något VM/EM guld också. Hade han spelat längre i Barca(eller hamnat i en barcaversion där hans spelstil fungerade), Real, United, Chelsea hade han nog också haft större chans till de stora individuella priserna.

Det går lixom inte att göra allt själv i fotboll som det gör i typ pingis osv..

Aja alla tycker olika, bara att inse.. nu blire bingen!

eiri
2012-11-19, 22:51
Enda som saknas för Zlatan är CL, EM/VM? kommer inte hända med Sverige tyvärr.

Italienska och spanska ligan har han ju vunnit.

awesomooo
2012-11-20, 07:30
Förstår inte varför man ens blir nominerad om man inte har tagit guld, allt förutom guld är ett misslyckande. Ut med alla silvermedaljörer och in med folk som förtjänar att vara på listan. Zlatan kommer vinna oavsett hur bra dom andra nominerade har gjort ifrån sig. Jag själv tycker JVM guldet var rätt trevligt.

tp_88
2012-11-20, 08:27
Det går inte riktigt att jämföra lagsporter och individuella då resten av laget spelar en stor roll också. Han har ju haft en ganska så stor portion otur i de lag han spelat i när det kommer till just CL.
Hade han spelat i typ Tyskland, Spanien, Holland eller något annat landslag hade han nog samlat på sig något VM/EM guld också. Hade han spelat längre i Barca(eller hamnat i en barcaversion där hans spelstil fungerade), Real, United, Chelsea hade han nog också haft större chans till de stora individuella priserna.

Det går lixom inte att göra allt själv i fotboll som det gör i typ pingis osv..

Aja alla tycker olika, bara att inse.. nu blire bingen!
Otur? Han underpresterade något enormt i CL-slutspelen när han spelade i lag med chans att vinna CL. Både Barca och Inter vann ju så fort han lämnat respektive klubb.

Han verkar inte ha haft det lätt Zlatan när man läser ditt inlägg, alltid tvingats spelati korpenlag i det närmaste. :/
Enda som saknas för Zlatan är CL, EM/VM? kommer inte hända med Sverige tyvärr.

Italienska och spanska ligan har han ju vunnit.
Nej, det är verkligen inte det enda som saknas. Skytteligan och att vara mer än en semi-bänkvärmare i Spanien. PL.

Inte ett enda år har han rankats topp3 (Ballon d'Or) individuellt.

Med tanke på att konkurrensen idag är så mycket tuffare så köper jag att han är Sveriges största fotbollsspelare någonsin, men inte idrottare.

LadyG
2012-11-20, 09:06
Rösta här också: Jerringpriset (http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3295&grupp=16930&artikel=5351162)

Pelle2
2012-11-20, 09:10
tp_88 .... :laugh::confused::Virro


I rest my case

Torwald
2012-11-20, 09:29
Nordén såklart. Borde varit delat guld.

thenut
2012-11-20, 09:42
JVM-guldet... Tyvärr har de flesta glömt bort det redan då det är så tidigt på året :(

Tryman
2012-11-20, 09:48
När juniorkronorna vann trodde jag det skulle vara klart men att Lisa så som hon presterat efter sina förutsättningar och skador innan och under början av säsongen lyckas knipa ett OS-silver och vinna sista viktiga tävlingen efter att ha varit matförgiftat under hela natten innan tycker jag är givet. Hon har ju dessutom lyckat lyfta fram en (i Sverige) relativt okänd idrott i rampljuset med allt vad det innebär.

Johanss0n
2012-11-20, 10:17
Håkan Dalby är en given vinnare i min värld, han är tjock, super och svär och presterar på elitnivå.
Rockstar-beteende ska alltid premieras.

tp_88
2012-11-20, 10:55
tp_88 .... :laugh::confused::Virro


I rest my case
Ok..?

Du menar att han gjorde bra ifrån sig i CL-slutspelen när han spelade för Inter och Barca? Eller att det är fel att både Inter och Barca vann året efter han flyttat?

Ang. individuella utmärkelser så vann Kaka Ballon d'Or när han spelade för Milan, och ett antal Barca-spelare har blivit utsedda. Det finns givetvis fler exempel på Serie A-spelare på 2000-talet också.

Tigerkotten
2012-11-20, 12:09
JVM! Blir så jäkla trött på alla som gapar Zlatan..

mij82
2012-11-20, 17:30
Nyhetsbyrån: Zlatan bäst i världen (http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/article15807420.ab)

http://i0.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/044/778/hatersgonnacat.jpg?1318992465

rooz
2012-11-20, 17:59
Nyhetsbyrån: Zlatan bäst i världen (http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/article15807420.ab)

http://i0.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/044/778/hatersgonnacat.jpg?1318992465

Bäst i världen!!!11!!

Förra veckan*facepalm*

Lidström har utsetts till bästa Europén att spela i NHL NÅGONSIN.

mij82
2012-11-20, 18:23
Bäst i världen!!!11!!

Förra veckan*facepalm*

Lidström har utsetts till bästa Europén att spela i NHL NÅGONSIN.

Sett någon göra bicca från 25 meter i hockey va? VAVAVAVA?! :hbang:

Eddie Vedder
2012-11-20, 18:23
Varför är man en hater för att man inte bedömer Zlatan som värdig vinnare? För att inte tala om kommentaren om att man måste vara feminist för att imponeras av ett OS-silver (typ en tusendel från guld) och VM-guld i en abnormt krävande sport. Den helt enorma prestationen är könlös.

Men med det sagt så tycker även jag att Zlatan förtjänar det. Att vara top 5 i världen i världens största sport är helt sjukt. Hockeystjärnor i all ära men det sticker inte ut på samma sätt att vara en svensk världsstjärna i hockey som i fotboll.

Herr Oberst
2012-11-20, 23:11
Enda som saknas för Zlatan är CL, EM/VM? kommer inte hända med Sverige tyvärr.


Japp, det är samma för mig. Den enda lilla lilla jag saknar är en vinst i Champions League och fotbolls-VM/EM. Bortsett från den petitessen så är jag också en ganska bra kandidat till priset

Tryman
2012-11-21, 08:39
Håkan Dalby är en given vinnare i min värld, han är tjock, super och svär och presterar på elitnivå.
Rockstar-beteende ska alltid premieras.

Ha ha :hbang:

Hockeystjärnor i all ära men det sticker inte ut på samma sätt att vara en svensk världsstjärna i hockey som i fotboll.

Har för mig att det finns mer triathlonutövare än licenserade hockeyspelare ;)

Edit

Här var den (http://www.dn.se/sport/triathlon-storre-an-ishockey)

MackeJuve
2012-11-24, 13:24
Gör mig besviken att fler inte har röstat på herrlandslaget i handboll. Att de tog sig till OS-final tycker jag är helt jävla sjukt.

Stefan J
2012-11-24, 13:33
Gör mig besviken att fler inte har röstat på herrlandslaget i handboll. Att de tog sig till OS-final tycker jag är helt jävla sjukt.

Sådana här priser är en popularitetstävling och inget annat, det har inte mycket att göra vilken prestation som egentligen var bäst. Tråden exemplifierar det mycket bra. Junioridrott borde inte ens finnas med som alternativ, ändå är JVM-guldet på delad 2:a plats. Vår ende Olympiske guldmedaljör har bara fått en enda röst och Zlatan som vare sig har EM, VM eller OS medalj ligger på andra plats. :)

filmjölk
2012-11-24, 14:32
Jag tycker att det är en stor skam att inte Jörgen Ljungberg fått något prestigefullt idrottspris någon gång. (*Duckar för slag, spott och sparkar men jag har rätt till min åsikt!*)

Jockefoten
2012-11-24, 14:40
Jag tycker att det är en stor skam att inte Jörgen Ljungberg fått något prestigefullt idrottspris någon gång. (*Duckar för slag, spott och sparkar men jag har rätt till min åsikt!*)

Fälld för doping... Det är större chans att Mijailo Mijailović vinner Jerringpriset.

thethoos
2012-11-29, 14:19
15ggr pengarna på Lisa, jag litar på kollos omröstningar och sätter en slant =) Tror inte hon spöar zlatan i en röstning men sjukt bra odds tycker jag.

Dav0d
2012-11-29, 14:25
Fan såg inte Lisa Nordén (triathlon, OS-silver, seger i VM-serien, vill byta min Zlatan röst mot henne :) Mäktig prestation och motivationshöjjare!

REDaction
2012-11-29, 14:30
Tycker det är lite orättvist att använda Zlatans brist på VM/CL vinster som argument för att han inte förtjänar att vinna. Fotboll är trots allt en lagsport och det finns ingen i världen som kan vinna ett VM eller CL på egen hand (Nej, inte ens Messi). Kollar man individuellt på vad Zlatan presterar är han bland de bästa i världen i världens största sport. Det borde räcka för att vinna jerringpriset tycker jag.

Frantic
2012-11-29, 14:33
15ggr pengarna på Lisa.

Vars?

Frantic
2013-01-14, 22:27
Lisa sopade rent!

tp_88
2013-01-14, 22:28
Hade ridsportsförbundet kuppat hem ett till Jerringspris hade jag lackat ur. Bra att Lisa vann över henne.

ShippEn
2013-01-14, 22:47
Ville att J20 lager skulle vinna eller Zlatan. Sverige kommer nog få vänta en hel del år innan vi får en ny idrottsman som Zlatan.

Men Lisa Nordén var helt klart värt det med.

Stefan J
2013-01-14, 22:54
Ville att J20 lager skulle vinna eller Zlatan. Sverige kommer nog få vänta en hel del år innan vi får en ny idrottsman som Zlatan.

Men Lisa Nordén var helt klart värt det med.

Sverige har mycket bättre idrottsmän än Zlatan som inte ens får någon uppmärksamhet. Exempelvis Jenny Fransson som vann VM-guld i brottning i 72-kilos klassen. Zlatan är inte världens bäste fotbollspelare. Han förtjänade verkligen inte priset som årets manlige idrottare heller. Det gjorde Fredrik Lööf och Max Salminen som tog OS-guld. Jag tycker galan i stort är ett skämt. Det handlar inte nödvändigtvis om vem som egentligen är bäst utan vem som syns mest och är mest populär, och att syssla med "rätt" sport är en stor fördel. Det är en popularitetstävling för vuxna.

awesomooo
2013-01-14, 22:56
JVM-guldet stog högt upp på min lista. Dock hade det varit lite weird om dom fick plocka hem ett pris nu över ett år senare när t.o.m. nurvarande lag bara plockade hem ett silver.

Fastback
2013-01-14, 23:25
Liiiiiiiiiiiite större konkurrens i fotboll än i de andra sporterna med totalt 200 utövare med =)

Tolkia
2013-01-14, 23:35
När det gäller Jerringpriset tycker jag att man bör komma ihåg att det faktiskt ÄR ett popularitetspris och inget annat. Det är ju ffs radiolyssnarnas röster som avgör vem som vinner; det är ingen påstått objektiv jury som bedömer något slags Sveriges objektivt största idrottsprestation. INGEN har vunnit Jerringpriset enbart på sina meriter.

Det sagt, så tycker jag att årets vinnare är synnerligen värdig. Larvet om att Rolf-Göran Bengtsson "kuppades" in i fjol (hur kan man kuppa in någon i en popularitetsomröstning, man undrar) som började höras igen när Ostholt nominerades är, tycker jag, just inget annat än larv. Det enda det säger är att personen som avkunnar dom inte vet a) hur bra Bengtsson är inom sin sport och b) hur stor ridsporten är som hobbysport.

jahaa
2013-01-15, 00:02
Sverige har mycket bättre idrottsmän än Zlatan som inte ens får någon uppmärksamhet. Exempelvis Jenny Fransson som vann VM-guld i brottning i 72-kilos klassen. Zlatan är inte världens bäste fotbollspelare. Han förtjänade verkligen inte priset som årets manlige idrottare heller. Det gjorde Fredrik Lööf och Max Salminen som tog OS-guld. Jag tycker galan i stort är ett skämt. Det handlar inte nödvändigtvis om vem som egentligen är bäst utan vem som syns mest och är mest populär, och att syssla med "rätt" sport är en stor fördel. Det är en popularitetstävling för vuxna.


Det finns väl fler 12 åringar i sverige som spelar fotboll än folk som brottas i 72kg's klassen i hela världen? Fotboll är världens största sport och Zlatan är lätt top5 kanske tom top 3 enligt en del. Du måste ju se dig själv som en mycket bättre idrottsman än Zlatan eftersom du vunnit VM?

Amfksp
2013-01-15, 00:03
Som tolkia skriver spelar det ju ingen roll vem som är bäst, utan vem som är populärast.

ceejay
2013-01-15, 00:10
populärast är det som gäller. Jag skulle kunna vinna VM i longdriving 5 år irad utan att vinna något pris :) Även fast konkurrensen är sjuk.

tp_88
2013-01-15, 00:19
Bengtsson skulle givetvis inte vara i närheten av att vinna en omröstning där varenda svensk svarar. Ridsportarna röstade mest, efter div. kampanjer, därför vann han. Inte för att han verkligen var populärast.

Tolkia
2013-01-15, 00:22
Bengtsson skulle givetvis inte vara i närheten av att vinna en omröstning där varenda svensk svarar. Ridsportarna röstade mest, efter div. kampanjer, därför vann han. Inte för att han verkligen var populärast.
Men Jerringpriset är, fortfarande, inte någon objektiv mätning av någonting överhuvudtaget. Det är ffs ett framröstat pris, och den som har flest fans som orkar bry sig om att rösta vinner. Om en gazillion små hästtjejer (och de är många) röstar på Bengtsson vinner han över i ditt tycke mer värdiga idrottare vilkas fans INTE orkar rösta. "Men han/hon är EGENTLIGEN ..." funkar inte på de premisserna.

Rent allmänt tycker jag att gnället när Bengtsson vann låter mest som när killarna i högstadiet försökte provocera hästtjejerna genom att skrika "Ridning är ingen spooooort, man sitter bara och ååååker och hästar är i alla fall bäst som hamburgare!"

tp_88
2013-01-15, 00:28
Men Jerringpriset är, fortfarande, inte någon objektiv mätning av någonting överhuvudtaget. Det är ffs ett framröstat pris, och den som har flest fans som orkar bry sig om att rösta vinner. Om en gazillion små hästtjejer (och de är många) röstar på Bengtsson vinner han över i ditt tycke mer värdiga idrottare vilkas fans INTE orkar rösta.
Ja? Har inte hävdat att det är en objektiv mätning av idrottsprestation, även om det är det jag försöker basera min röst på, om jag nu hade röstat. (ffs z0mg lol!!1) Det innebär ju inte per automatik att han är mest populär dock, som sagt. Jag är övertygad om att han inte är det.

Stefan J
2013-01-15, 00:30
Det finns väl fler 12 åringar i sverige som spelar fotboll än som brottas i 72kg's klassen i hela världen? Fotboll är världens största sport och Zlatan är lätt top5 kanske tom top 3 enligt en del. Du måste ju se dig själv som en mycket bättre idrottsman än Zlatan eftersom du vunnit VM?

För det första kan du inte utgå från Sverige. Brottning är riktigt stort i vissa länder.

Sedan finns det säkerligen fler 12-åringar som spelar fotboll i världen än det sammanlagda antalet som ägnar sig åt 100 meter (friidrottsgrenen) eller antalet simmare. Så med din logik är Zlatan bättre än Usain Bolt och Michael Phelps. Vilket är absolut skitsnack. Dessutom kan du aldrig riktigt bedöma en individ i fotboll eftersom han dels är beroende av sina lagkamrater och dels för att det helt enkelt är omöjligt eftersom det inte finns något vettigt mätinstrument. Du kan ju inte med säkerhet säga om Zlatan är bäst, 4a, 7a, 11a, eller 24a i världen. Bara att han är bland de bästa. Jenny däremot kan man konstatera att hon är bäst i världen på det hon gör. Punkt slut.

Jag vill helst inte säga något om mig själv eftersom det är svårt att vara objektiv när man bedömer sina egna prestationer. Men nej, jag ser mig verkligen inte som en större idrottsman än Zlatan. Inte på långa vägar. För storhet krävs mycket mer än enbart en idrottsprestation, det krävs ett allmänt erkännande och berömmelse för att bli "stor". Så ur den aspekten är jag faktiskt noll och ingenting och kommer så alltid att förbli.

Däremot tycker jag att ett världsrekord och ett VM-guld är stora idrottsprestationer, oavsett idrott.

Stefan J
2013-01-15, 00:53
Jag borde inte skriva i den här tråden alls. Jag retar mig bara oerhört på att idrottare som spelar handboll, fotboll eller ishockey blir sedda som gudar medan någon som exempelvis sysslar med brottning/boxning (det krävs i min värld betydligt mer av än människa att gå upp i en ring där motståndaren inget annat vill än att slå dig sönder och samman i en sörja än att sparka boll för löjliga summor pengar) blir fullständigt nonchalerad, i synnerhet om det dessutom är en kvinnlig idrottare.

Popularitetstävlingar överhuvudtaget retar gallfeber på mig! Varför vet jag egentligen inte. Troligtvis för att jag inte förstår mig på det. Haha, och det jag inte förstår gör mig arg. Vilket givetvis skulle förklara varför jag så ofta blir arg (ba-dum-tss). :)

Tryman
2013-01-15, 09:00
Sverige har mycket bättre idrottsmän än Zlatan som inte ens får någon uppmärksamhet. Exempelvis Jenny Fransson som vann VM-guld i brottning i 72-kilos klassen. Zlatan är inte världens bäste fotbollspelare. Han förtjänade verkligen inte priset som årets manlige idrottare heller. Det gjorde Fredrik Lööf och Max Salminen som tog OS-guld. Jag tycker galan i stort är ett skämt. Det handlar inte nödvändigtvis om vem som egentligen är bäst utan vem som syns mest och är mest populär, och att syssla med "rätt" sport är en stor fördel.

Anledningen till att Zlatan är stor är för att han har rätt mycket hårdare konkurrens än t.ex Jenny. Hur många seriöst tränande dambrottare finns det i 72-kilosklasen? (Utan att föringa hennes insats, hon sliter nog minst lika mycket på träningarna som andra elitidrottare)

När det gäller Jerringpriset tycker jag att man bör komma ihåg att det faktiskt ÄR ett popularitetspris och inget annat. Det är ju ffs radiolyssnarnas röster som avgör vem som vinner; det är ingen påstått objektiv jury som bedömer något slags Sveriges objektivt största idrottsprestation. INGEN har vunnit Jerringpriset enbart på sina meriter.

Det sagt, så tycker jag att årets vinnare är synnerligen värdig. Larvet om att Rolf-Göran Bengtsson "kuppades" in i fjol (hur kan man kuppa in någon i en popularitetsomröstning, man undrar) som började höras igen när Ostholt nominerades är, tycker jag, just inget annat än larv. Det enda det säger är att personen som avkunnar dom inte vet a) hur bra Bengtsson är inom sin sport och b) hur stor ridsporten är som hobbysport.

Att skriva kuppades är väl hårt tycker jag men kampanjades fram gjorde han. Tycker RGB har ändå varit stor profil inom ridsporten länge så det tycker jag är ok. Att Sara A-O skulle kampanjas fram till Jerringvinnare hade jag inte tyckt va lika värdigt. Hade hon vunnit hade Jerringpriset tappat lite av sin glans. För mig är Jerringpriset ett pris som ska bestämmas av den stora massan, inte en klick superfans som röstar många gånger.

Mantus
2013-01-15, 09:08
För mig är Jerringpriset ett pris som ska bestämmas av den stora massan, inte en klick superfans som röstar många gånger.

Och den "stora massan":s åsikt råkar bara som av en händelse korrelera med din åsikt i samtliga frågor antar jag?

Tryman
2013-01-15, 10:12
Och den "stora massan":s åsikt råkar bara som av en händelse korrelera med din åsikt i samtliga frågor antar jag?

Nej, det har jag inte skrivit. Det jag menar är att om Jerringpriset delas ut till den som gjort den bästa kampanjen så tappar priset sin glans.

Mantus
2013-01-15, 10:26
Nej, det har jag inte skrivit. Det jag menar är att om Jerringpriset delas ut till den som gjort den bästa kampanjen så tappar priset sin glans.

Det är knappast idrottarna själva som har gjort kampanjen utan fansen. Att ha så trogna fans förtar väl knappast glansen av priset utan befäster det ju istället som ett popularitetspris istället för ett pris på vem som är mest känd (betänk skillnaden)? Då nominerade idrottare redan gått igenom ett första urval innan folk får rösta kan man väl anta att alla är värdiga att vinna priset, att fansen säger sitt och faktiskt röstar på sin idol är väl beundransvärt.
Många av de mindre massmedialt uppmärksammade idrottsstjärnorna kan behöva lite draghjälp i form av uppmaningar (på exempelvis sociala fora som facebook) från fans till fans att rösta. Detta behövs knappast för stjärnor som t.ex. Zlatan som etsats fast i folks medvetande genom envetna Aftonbladetlöp och tv-sportens idoga rapportering. Detta ser jag inte på något sätt som något överdrivet kampanjande utan som ett sätt att jämna ut oddsen och som en påminnelse för fans att faktiskt rösta på den idrottare de tycker förtjänar priset.

Vad den stora massan i övrigt tycker är för övrigt enligt min åsikt ointressant då den stora massan varken utövar eller är intresserad av sport. Orkar man inte rösta är man antagligen inte heller tillräckligt intresserad för att ens röst ska få räknas som en allvarligt menad röst.

Tryman
2013-01-15, 10:38
Det är knappast idrottarna själva som har gjort kampanjen utan fansen. Att ha så trogna fans förtar väl knappast glansen av priset utan befäster det ju istället som ett popularitetspris istället för ett pris på vem som är mest känd (betänk skillnaden)? Då nominerade idrottare redan gått igenom ett första urval innan folk får rösta kan man väl anta att alla är värdiga att vinna priset, att fansen säger sitt och faktiskt röstar på sin idol är väl beundransvärt.
Många av de mindre massmedialt uppmärksammade idrottsstjärnorna kan behöva lite draghjälp i form av uppmaningar (på exempelvis sociala fora som facebook) från fans till fans att rösta. Detta behövs knappast för stjärnor som t.ex. Zlatan som etsats fast i folks medvetande genom envetna Aftonbladetlöp och tv-sportens idoga rapportering. Detta ser jag inte på något sätt som något överdrivet kampanjande utan som ett sätt att jämna ut oddsen och som en påminnelse för fans att faktiskt rösta på den idrottare de tycker förtjänar priset.

Vad den stora massan i övrigt tycker är för övrigt enligt min åsikt ointressant då den stora massan varken utövar eller är intresserad av sport. Orkar man inte rösta är man antagligen inte heller tillräckligt intresserad för att ens röst ska få räknas som en allvarligt menad röst.

Jag håller inte alls med om att det befäster populariteten bland massan utan snarare populariteten bland ens egna fans. När ens "trogna fans" uppmanar till att ringa och rösta 10 ggr om dagen börjar jag tycka att det går lite till överdrift och likna mer ett politiskt val mellan idrotter än idrottare och dess prestationer.

Tolkia
2013-01-15, 10:49
Jag tycker att det är intressant att man börjar prata om politiska val och oegentligenheter i samband med röstning i samband med att en småflicksidol (ridsportstjärna) för första gången vinner, medan det är helt opolitiskt när en tennisspelare, en skidåkare eller ett handbollslandslag gör det. Det är ju inte som att de som röstat någonsin utgjort något slags tvärsnitt av den svenska befolkningen, utan det har varit olika selekterade grupper.

Personligen bryr jag mig ytterst måttligt om Jerringpriset och röstar inte heller, men diskussionen som uppstod i samband med att Bengtsson fick det tycker jag är fånig. Jag tror vidare att de som hävdar att Bengtsson bara fick sitt pris p.g.a. att hans fans röstade tusen gånger per skalle har dålig täckning för påståendet. Däremot kan jag tänka mig att Sveriges hobbyryttare gick bananas inför utsikten att en ryttare för en gångs skull låg bra till för att få ett pris whichsoever och därför hade extremt bra uppslutning, jämför med låt oss säga Sveriges samlade fotbollsfans. Men det är ju inte samma sak som att Bengtsson vann genom en orättfärdig kampanj. I år var ju knappast Algotsson något reellt hot mot vinnaren.

Nu är det ju inte som att det här är första gången det uppstår diskussion, utan det är väl mer en fråga om att diskussionen nådde nya nivåer. Sportjournalistikens motsvarighet till "fel låt vann" har vi ju sett förr, och så måste det väl med nödvändighet bli i en tävling som egentligen inte skiljer sig mycket från en luciaomröstning i grundskolan.

Tryman
2013-01-15, 11:12
Jag tycker att det är intressant att man börjar prata om politiska val och oegentligenheter i samband med röstning i samband med att en småflicksidol (ridsportstjärna) för första gången vinner, medan det är helt opolitiskt när en tennisspelare, en skidåkare eller ett handbollslandslag gör det. Det är ju inte som att de som röstat någonsin utgjort något slags tvärsnitt av den svenska befolkningen, utan det har varit olika selekterade grupper.

Personligen bryr jag mig ytterst måttligt om Jerringpriset och röstar inte heller, men diskussionen som uppstod i samband med att Bengtsson fick det tycker jag är fånig. Jag tror vidare att de som hävdar att Bengtsson bara fick sitt pris p.g.a. att hans fans röstade tusen gånger per skalle har dålig täckning för påståendet. Däremot kan jag tänka mig att Sveriges hobbyryttare gick bananas inför utsikten att en ryttare för en gångs skull låg bra till för att få ett pris whichsoever och därför hade extremt bra uppslutning, jämför med låt oss säga Sveriges samlade fotbollsfans. Men det är ju inte samma sak som att Bengtsson vann genom en orättfärdig kampanj. I år var ju knappast Algotsson något reellt hot mot vinnaren.

Nu är det ju inte som att det här är första gången det uppstår diskussion, utan det är väl mer en fråga om att diskussionen nådde nya nivåer. Sportjournalistikens motsvarighet till "fel låt vann" har vi ju sett förr, och så måste det väl med nödvändighet bli i en tävling som egentligen inte skiljer sig mycket från en luciaomröstning i grundskolan.

Det har snarare med att det var första gången som det "kampanjades", inte med vilken sport det var så sluta lägga in värderingar som jag inte står för. Jag tycker att RGB var en värdig vinnare. Problemet uppstår när dessa kampanjer är att de kommer föda andra kampanjer där man slutar att bry sig om prestationer och idrottsutövare utan man kör just ridsport mot handboll eller triathlon mot fotboll etc.

tp_88
2013-01-15, 12:24
Titta på Filip och Fredrik och Kristallen. Inte en vinst sedan 2006, till 2011 vann man manliga programledare och 2012 vann man 3 priser. Hade de börjat göra bättre program? Hade de tredubblat antalet tittare? Hade folket i stort börjat älska dem?

Eller berodde det möjligtvis, hur konstigt det än kan låta, på att man ungefär en månad innan 2011 och 2012 års galor dagligen uppmanade folk att rösta i direktsänd tv, podcasts, twitter-inlägg etc? Något man inte gjort tidigare år.

Har man en tillräckligt stor grupp personer som är villiga att rösta upprepade gånger, och plattformar att nå ut till dessa grupper, så kan man helt enkelt påverka utgången i omröstningar som inte har högre röstdeltagande än t.ex. Jerringpriset och Kristallen. Var det lika många röstande i år som förra året, så fick Nordén ungefär 185.000 röster. 2/3 miljon om någon av de nominerade vill köpa priset kommande år.

eternallord
2013-01-15, 12:47
Var på plats igår, var rätt trevligt.

Jag har inte tittat på det tidigare år, men känns det inte ganska givet att flera priser går hand i hand? Om årets svenska prestation är en individ så borde det ju automatiskt också vara vinnaren av årets manliga/kvinnliga idrottare, chansen känns dessutom överhängande för att det också blir Jerringpristagaren, som igår.

Mantus
2013-01-15, 12:58
Det har snarare med att det var första gången som det "kampanjades", inte med vilken sport det var så sluta lägga in värderingar som jag inte står för. Jag tycker att RGB var en värdig vinnare. Problemet uppstår när dessa kampanjer är att de kommer föda andra kampanjer där man slutar att bry sig om prestationer och idrottsutövare utan man kör just ridsport mot handboll eller triathlon mot fotboll etc.

Så du menar att ett fotbollsfans i samband med Jerringpriset kommer fundera på om ett OS-guld i en båtsport är mer värd än ligaspel i fotboll. Göra en analys, ta in information om träning, tävling och motstånd för båda sporterna osv innan de röstar på Zlatan?
Självklart kommer de flesta rösta på en utövare av samma sport de själva deltar i eller följer. Inte för att man nödvändigtvis tycker att ens egen sport är "bättre" än alla andra utan för att man kan relatera till prestationen. Jag förstår inte vad du egentligen fiskar efter, allt sådana här pris avgörs ju genom någon sorts kampanj, medveten eller omedveten. Det är ju det hela priset bygger på annars hade ju ingen röstat. Det var ju knappast några blatanta kampanjer som uppstod förra året inom ridsporten. I alla fall märkte jag inte av det och då har jag ändå en sambo som rider.

Tryman
2013-01-15, 13:52
Så du menar att ett fotbollsfans i samband med Jerringpriset kommer fundera på om ett OS-guld i en båtsport är mer värd än ligaspel i fotboll. Göra en analys, ta in information om träning, tävling och motstånd för båda sporterna osv innan de röstar på Zlatan?
Självklart kommer de flesta rösta på en utövare av samma sport de själva deltar i eller följer. Inte för att man nödvändigtvis tycker att ens egen sport är "bättre" än alla andra utan för att man kan relatera till prestationen. Jag förstår inte vad du egentligen fiskar efter, allt sådana här pris avgörs ju genom någon sorts kampanj, medveten eller omedveten. Det är ju det hela priset bygger på annars hade ju ingen röstat. Det var ju knappast några blatanta kampanjer som uppstod förra året inom ridsporten. I alla fall märkte jag inte av det och då har jag ändå en sambo som rider.


Kort svar, RGB är välkänd och behövde ingen stor "kampanj" för att vinna. Han hade säkert vunnit ändå. Sara inte alls lika väletablerad och hade nog behövt en väl så organiserad kampanj för att vinna (vilket aldrig skedde). Detta hade lett till att det bara varit superorganiserade kampanjer i framtiden vilket hade urvattnat glansen på priset.
Detta har inget med att det är ridsporten att göra. Hade tyckt samma sak om det gällt andra idrotter också.