handdator

Visa fullständig version : Artikel om taurin


spoonchest
2012-11-19, 13:48
Föreläsning om Energidrycker (http://www.dt.se/nyheter/borlange/1.5307488-berattade-om-riskerna-med-energidrycker)
Vad säger kolo om detta?
Har läst lite varstans att just taurin inte är det bästa direkt. Han passar även på att såga proteinpulver i förbifarten.

Morty
2012-11-19, 13:57
"Fystränaren och kostrådgivaren"

Wow, that's a respectable degree. Om han hade haft en riktig utbildning, alternativt faktiskt läst på om vad han tjänar pengar på att "kunna", så hade han inte sagt grejer som

En tallrik med havregrynsgröt med lite linfrö, blåbär, ett eller ett par ägg och ett glas mjölk var vad han rekommenderade som ett bra exempel på en frukost som inte höjer blodsockernivån.

– De som använder proteindrinkar i form av pulver slänger bort sina pengar. Det fungerar inte. Kroppen klarar bara av att ta upp en del, 30-40 procent, av protein som är tillverkat, sade han.

– Jag såg att någon här drack Monster och jag kan berätta att det stora problemet med energidrycker är att de innehåller taurin som är en aminosyra, alltså ett protetin som finns i våra kroppar för att vi ska bygga muskler, orka mer och så vidare, sade Thomas Bylon och fortsatte:

– Problemet är att i en Monster så kan mängden taurin vara ungefär 1 000 gånger större än vad kroppen själv producerar varje dygn. Taurinet stör hjärtats rytm och dricker man en eller två brukar per dygn så slår hjärtat oregelbundet.

– Taurinet i energidryckerna höjer också pulsen med 20-30 slag. Om man till exempel dricker en Monster eller Red Bull före en match när man ska prestera och då kanske ligga på 140 i puls, så ligger man på 170 i stället.

Alltså hur han får ihop det sista förstår jag verkligen inte. Det är helt beyond me. Har han någonsin ens haft på sig en pulsmätare? 30 slag diff pga en red bull? Vore fint om han stod vid Red Bull Sprint Prize på Ö till Ö och säger åt atleterna att deras puls höjs 30 slag om de dricker av energidrycken.

Nebuchadnezzar
2012-11-19, 13:59
kroppen klarar bara av att ta upp en del, 30-40 procent, av protein som är tillverkat, sade han.

:d

krubkungen
2012-11-19, 14:07
:d

Here we go again.... :D

Juxta
2012-11-19, 14:17
Fantastiska kommentarer:

Illuminati företag såkalrt att det är gift dessa medel ger gå lång sikt förödande effekter på hälsan Bryter ner hälsan samma med coca cola etc..

Själv håller jag mig helt ren ifrån allt sånt hära och jag mår så bra helt klar i skallen, och har riktig energi kallad livsenergi och ingen snabbfalsk kick socker som sliter på min hälsa.

Löpsko
2012-11-19, 16:09
"Jag har utbildat mig till Internationell Lic. Personlig Tränare på Personal Training School i Stockholm samt till Diplomerad Kostrådgivare hos Paulùns Näringscenter i Stockholm."

Tror Paulun får ta ett snack med han.

Scratch89
2012-11-19, 20:46
Konstigt att han kan föreläsa åt Sisu. Sisu brukar ju vara riktigt bra, om det nu är samma företag som har hand om kurslitteratur och idrottsböcker.

Anders The Peak
2012-11-19, 21:16
Konstigt att han kan föreläsa åt Sisu. Sisu brukar ju vara riktigt bra, om det nu är samma företag som har hand om kurslitteratur och idrottsböcker.

Sättet är typiskt för RF supportad/personal...

G_lund
2012-11-19, 21:18
Om hjärtat slår i otakt så pumpas syret ut oregelbundet och hjärnan tar skada? wtf?

312
2012-11-19, 21:19
Blir så förbannad. Nu kommer alla okunniga gå runt och säga "Sluta ta proteinpulver, jag läste i *random skittidningäckel* att du inte kan ta upp mer än 40% för jag är en bajskorv". Orkar inte.

exevision
2012-11-19, 21:21
Tror han att vassle är "tillverkat" i den meningen att det är syntetiskt eller var det en groda som slank ur honom? Antar iaf att det inte var EAA/BCAA han menade.

Bjern
2012-11-19, 21:42
Bara jag som reagerar på att det låter ganska konstigt skrivet vissa delar? Alltså att författaren av artikeln formulerat uselt.

– De som använder proteindrinkar i form av pulver slänger bort sina pengar. Det fungerar inte. Kroppen klarar bara av att ta upp en del, 30-40 procent, av protein som är tillverkat, sade han.

Tillverkat?


En tallrik med havregrynsgröt med lite linfrö, blåbär, ett eller ett par ägg och ett glas mjölk var vad han rekommenderade som ett bra exempel på en frukost som inte höjer blodsockernivån.


Med tanke på vad han skrev innan om att man skall ha en jämn blodsockernivå, så kanske man kan spekulera i att han menade en frukost som gav en stadig sådan?

Nebuchadnezzar
2012-11-19, 22:36
Blir så förbannad. Nu kommer alla okunniga gå runt och säga "Sluta ta proteinpulver, jag läste i *random skittidningäckel* att du inte kan ta upp mer än 40% för jag är en bajskorv". Orkar inte.

Så länge du inte kör upp ditt pulver i ansiktet på folk så kanske du klarar dig.

Morty
2012-11-20, 08:47
Så länge du inte kör upp ditt pulver i ansiktet på folk så kanske du klarar dig.

Det räcker ju ibland med att man håller i sin shaker för att nån ska inflika att man inte ska "ta sånt där skit".

Min shaker är dessutom ogenomskinlig så jag vet inte hur nån kan veta vad som är där. Dock bara fått den kommentaren en gång.

Birkharju
2012-11-20, 09:26
sounds legit

tjing
2012-11-20, 09:55
Jäklar vad mycket skitsnack.

Red bull höjer pulsen med ett par enstaka slag för övrigt i vila.

krubkungen
2012-11-20, 10:09
Har inte Taurin lugnande egenskaper?