handdator

Visa fullständig version : mixat grepp i stångrodden


Big_Vik
2012-11-19, 01:42
Eftersom många kör mixat grepp, dvs en supinerad respektive en pronerad hand, i marklyft borde det väl inte vara några problem att köra mixgrepp i stångrodden också?

(På förekommen anledning så kan jag säga att jag tränar grepp separat.)

Birkharju
2012-11-19, 01:55
Muskelaktiveringen skiljer ju sig åt beroende på om du håller supinerat eller pronerat. Är det greppet som du är svag i så kör med magnesium eller dragremmar.

Fishtank
2012-11-19, 02:15
Hook grip.
Omöjligt att du inte klarar av att hålla i rodden som är förhållandevis låga vikter jämfört med mark.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Rahf
2012-11-19, 02:49
Hook grip.
Omöjligt att du inte klarar av att hålla i rodden som är förhållandevis låga vikter jämfört med mark.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

För säkerhets skull så tillägger jag att "hook grip" översätts till "tumlås". Kan kännas lite obekvämt i början, men garanterat bra grepp. Det finns ingen anledning till att behöva hålla mixat grepp i stångrodd.

Big_Vik
2012-11-19, 05:47
Muskelaktiveringen skiljer ju sig åt beroende på om du håller supinerat eller pronerat. Är det greppet som du är svag i så kör med magnesium eller dragremmar.

Muskelaktiveringen skiljer sig väl också åt i marklyft i sådana fall? Kanske ska tillägga att jag tänkt växla den hand jag supinerar för varje set.


Fishtank och Rahf: Tack för tipset.

Rahf
2012-11-19, 05:54
Det skiljer inte i marklyft, eftersom du inte aktiverar axlar eller armbågar dynamiskt. Det är fortfarande samma ryggmuskler, i samma lägen, som aktiveras under ett marklyft; oavsett grepptyp.

Big_Vik
2012-11-19, 06:17
Det skiljer inte i marklyft, eftersom du inte aktiverar axlar eller armbågar dynamiskt. Det är fortfarande samma ryggmuskler, i samma lägen, som aktiveras under ett marklyft; oavsett grepptyp.

Ok, tänkte att det var liknande med rodd, men det kanske är svårt att inte aktivera axlar eller armbågar även om man försöker dra med ryggen.


Är väl bara att fixa tejp till tumlåset då. Tycker du att magnesium är ett måste?

Rahf
2012-11-19, 07:04
Det är ett jättebra komplement. Tumlåset hjälper inte fullt om stången glider runt i näven. Jag rekommenderar också att du använder sporttejp med en matt utsida.

AronP
2012-11-19, 13:58
Hype:n kring att inte använda remmar har tagit lite väl stora proportioner, det är fullt tillåtet att använda remmar i övningar där det gynnar utförandet.

spoon
2012-11-19, 14:00
Hype:n kring att inte använda remmar har tagit lite väl stora proportioner, det är fullt tillåtet att använda remmar i övningar där det gynnar utförandet.

+1

Om inte annat så kan man spara greppet till dom dagarna som man kör mark.

Tomas W
2012-11-19, 14:58
Hype:n kring att inte använda remmar har tagit lite väl stora proportioner, det är fullt tillåtet att använda remmar i övningar där det gynnar utförandet.

Precis, eller om man tex kört hårt på greppet i början på passet (tex marklyft) kan det vara skönt att ta på dem slutet så inte de sista övningar blir lidande utav minskad greppstyrka.

Röda Björnen
2012-11-19, 16:18
hmm, tar ni som vill ha dragremmar också fram lädermuskler när ni är trötta i dem riktiga ?

skämt åsido men jag undrar det här med remmar, varför skapa en svag länk ?

Jag slutade använda remmar och bälte för några månader sen. Slutade att jag skadade mig för min kropp var så van med att alltid få stöd när det blev jobbigt att den inte lärt sig hantera det på egen hand. när man tränar ska man ju träna upp kroppen för att klara av jobbiga saker. Ska du då hjälpa till och göra det lättare ?

Är som att se någon göra halva repetitioner i bänkpress "för att det är jobbigt att gå hela vägen ner", bara dumt.

Eller vad tycker ni ?

MVH

Matsa
2012-11-19, 17:46
Jag kan dra 240kg med mixat grepp utan att greppet ens är i närheten av att ge vika och jag kan nog dra mellan 150-170kg med överhandsgrepp (nu blev jag lite nyfiken så jag ska testa ikväll). Jag tycker inte att jag har svagt grepp, ändå tycker jag att stångrodd blir jobbigt redan runt 100kg.

Sverker
2012-11-19, 17:50
Måste bli en konstig rörelse med mixat grepp i rodden:confused:
Överhandsgreppet styr ut armbågen medan greppet med handflatan framåt styr in armbågen mot höften. Blir någon kvartsrotation av det hela:d

Jaeg
2012-11-19, 22:09
Måste bli en konstig rörelse med mixat grepp i rodden:confused:
Överhandsgreppet styr ut armbågen medan greppet med handflatan framåt styr in armbågen mot höften. Blir någon kvartsrotation av det hela:d

Var tvungen pallra upp i garaget och testa, armarna får helt olika belastning och armen med underhandgrepp ger upp bra mycket innan andra sidan gör det. Blev någon variant av två övningar, ena sidan armträning, andra rygg. Superset :D

Rahf
2012-11-19, 23:34
hmm, tar ni som vill ha dragremmar också fram lädermuskler när ni är trötta i dem riktiga ?

skämt åsido men jag undrar det här med remmar, varför skapa en svag länk ?

Jag slutade använda remmar och bälte för några månader sen. Slutade att jag skadade mig för min kropp var så van med att alltid få stöd när det blev jobbigt att den inte lärt sig hantera det på egen hand. när man tränar ska man ju träna upp kroppen för att klara av jobbiga saker. Ska du då hjälpa till och göra det lättare ?

Är som att se någon göra halva repetitioner i bänkpress "för att det är jobbigt att gå hela vägen ner", bara dumt.

Eller vad tycker ni ?

MVH

Jag skapar inte en svag länk med remmar, jag pallar tillfälligt upp den som redan är svagast. Är det en sak man hör, om och om igen, så är det att greppet inte orkar. Det är sällan man hör detta gällande maxvikter, men alltid när det snackas arbetsvikter.

son of Zeus
2012-11-20, 00:38
tror banne mej jag ska testa mixat grepp i stående biceps curl med stång!!

Fishtank
2012-11-20, 02:02
tror banne mej jag ska testa mixat grepp i stående biceps curl med stång!!

Lycka till.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2