handdator

Visa fullständig version : Rio de Janeiro!


Bjorned
2012-11-18, 22:50
Har någon varit i Rio? Jag ska ner om några månader och vill göra ha tips på vad man ska och inte ska göra! Jag ska vara där i två veckor.

Kål
2012-11-18, 23:31
Varit där två gånger.

Har lite svårt att rekommendera Favelan då jag inte vet vad du är för slags person men jag har varit där inne två gånger. En otrolig upplevelse men det är inte för alla.

Copacabana (naturligtvis), Corcovado, sockertoppen och maracanastadion tycker jag också är ganska självklara.

Om du ska träna under semestern tycker jag du borde besöka gymmet som ligger på kanten av Ipanema, stranden precis bortom Copacabana. Där finns ett utomhusgym med massa fattiga brassar som hänger där i stort sett varje dag. Ganska grova killar som lyfter hantlar/stänger med stelnad betong som vikter :)

Ta också en sväng in på dem vanliga gymmen om du gillar brudar med stora ben/rumpa.

Att ragga som västerlänning i Brasilien är ungefär som jag föreställer mig att det är att vara Pamela Anderson mellanöstern. Klubben testade jag inte alls. Tycker stranden lockar för mycket i ett land som Brasilien.

Rangz
2012-11-19, 07:58
Har varit sugen på att åka dit länge, kanske drar dit till våren!

Har lite svårt att rekommendera Favelan då jag inte vet vad du är för slags person men jag har varit där inne två gånger. En otrolig upplevelse men det är inte för alla.


På vilket sätt är det inte för alla?



Att ragga som västerlänning i Brasilien är ungefär som jag föreställer mig att det är att vara Pamela Anderson mellanöstern. Klubben testade jag inte alls. Tycker stranden lockar för mycket i ett land som Brasilien.

Haha, betyder detta att det är extremt lätt eller extremt svårt?

miaz
2012-11-19, 09:37
Haha, betyder detta att det är extremt lätt eller extremt svårt?
gör det int.
brudarna tar hem dig, deras snubbar kommer sen och rånar dig

eng
2012-11-19, 10:38
Inte intresserad av fotboll i vanliga fall, men en match på maracanastadion mellan två Rio-lag är en upplevelse.

Nattklubb med sambamusik, blåsorkester på säkert 2 dussin plus massa trumslagare. Som kör fullt ös i timma efter timma, bör också testas på.
Sen de självklara sakerna som sockertoppen (åk gärna upp så man får se solnedgången därifrån). Copacabana/Ipanema.

Kan man planera in att åka dit under karnevalen så är det något sanslöst, var inte på officiella tävlingen, men de har små inofficiella karnevaler i olika stadsdelar/gator under tiden, där man mer är en del i det hela, än bara publik.

Kål
2012-11-19, 18:57
På vilket sätt är det inte för alla?

Går du tillräckligt långt in är det inte ovanligt med öppen droghandel, vapen och prostitution. Det är ett av dem värsta slum jag har besökt och då har jag varit över nästan hela världen. Skotthål på väggar och tomma patroner på marken här och där. Nu ser jag inte så väldigt västerländsk ut men dem var ändå på oss som flugor trots att jag bara hade badbrallor på mig för att göra det klart att jag inte hade något på mig.

Brasilien är underbart och det negativa är överdrivet av media. Många svenskar struntar i att åka dit för att de tror att de ska bli rånade och mördade. Delvis stämmer det. Favelabefolkningen åker ofta ner till området kring Copacabana för att klämma åt turister. När du åker till dem är det öppet mål. Många av invånarna är papperslösa och förlorar inte ett skvatt på att döda dig.

Det är lite som en fristad inne i Rio. Nästan oberoende av vilka besluts som fattas i den "riktiga" staden och styrs av stora gäng. När vi hade gått en bit såg vi betongklumpar i början av nästan varje gata och då berättade en liten unge för oss att de var där för att hindra att snuten skulle kunna köra in. Polisen får spränga bort dem och det ger alla pushers lite extra tid att ta sig undan. Tur nog så finns det ingen risk att råka svänga in där. Det är en tydlig gräns som är svår att missa.

Menar mest att de flesta skiter på sig när det är dags för bråk. Då kommer dem äta upp dig där. Står du inte på dig så kan jag nästan lova att det kommer gå åt helvete.

Haha, betyder detta att det är extremt lätt eller extremt svårt?

Väldigt lätt.

Inte intresserad av fotboll i vanliga fall, men en match på maracanastadion mellan två Rio-lag är en upplevelse.

Precis, därför jag också skrev det. Tycker inte fotboll är speciellt kul på TV, knappt på Råsunda om det inte är en speciell match men på Maracana är det otroligt.

Gober
2012-11-19, 19:25
Aldrig varit där men fått höra ett och annat av bekanta. Rent spontant känns det som ett lite meningslöst resmål då det verkar lite begränsat för en förvirrad svennbanan, dvs rör du dig utanför de turistställen som anses säkra så är det nog tyvärr ganska farligt.

Jag är inte särkilt rädd av mig men hade inte satt min fot i Favelan om jag inte haft med mig ett gäng som jag litat 100% på att dom hade garanterat min säkerhet.

När det gäller ragga på klubbar som kan verka frestande med alla stora bakdelar så hade jag nog passat mig för det också då det har slutat ganska illa för en del turister.

En bekant som var på affärsresa fick se en taxi med eldkastare på sidorna som han hade som säkerhet ifall han blev utsatt för rånförsök i vägkorsningar. Ingen stannar för rött i utsatta områden då just rånförsök där är väldigt vanligt.

Nåja, Rio verkar ha två alternativ, håll dig till tråkiga turistställen eller YOLO! :d

Kebab-Arne
2012-11-19, 23:37
Mina erfarenheter från Brasilien är inte lika illa som Kål säger. Rio skulle jag påstå är lugnt så länge du inte hamnar i en favela och det är inget du råkar göra av en slump. Det finns även guidade turer till favelas, men inget jag provat eller hört någon som provat men lär vara att föredra framför att ge sig in själv. Som i alla storstäder, se upp för ficktjuvar. I Rio är det inga problem att ta sig fram på engelska. Hamnar du utanför Rio är det extremt dåligt med engelskakunskaper hos befolkningen, även på exempelvis restauranger.

Rio är nog den vackraste storstaden jag varit i förövrigt. Det finns att göra i Rio även om man avgränsar sig till turistdelarna så att slå ihjäl två veckor ska inte vara något problem direkt. Tyvärr hann jag bara vara i Rio i några dagar så hann bara med det absolut obligatoriska i kristusstatyn, sockertoppen, bad.