handdator

Visa fullständig version : Kan man överdosera på morötter?


Slartibartfast
2004-02-10, 13:21
Jag käkar åtminstone tre stora morötter om dagen plus lite kålrot emellanåt. Kan man få för mycket av någon grönsak?

King Grub
2004-02-10, 13:42
Nej.

goatass
2004-02-10, 14:03
hörde nånstans att om man äter enorma mängder morötter så kan huden bli lite orange färgat. om det var från Beta Carotene eller va tusan det var.

MasterChief
2004-02-10, 14:13
Visst blir man gul-orange i huden av massor av morötter. Jag hade som vana att dricka en halvliter morotsjos om dagen...Efter några månader var huden mycket mer gul, och det märktes främst på handflatorna. Det har med karotenerna att göra.http://instagiber.net/smiliesdotcom/contrib/ruinkai/bunny.gif

King Grub
2004-02-10, 14:17
Originally posted by goatass
hörde nånstans att om man äter enorma mängder morötter så kan huden bli lite orange färgat. om det var från Beta Carotene eller va tusan det var.

Visst. Det är underhudsfettet som tar färg. Men frågan är om det kan klassas som "överdosering" - det påverkar inte något negativt.

Miranda
2004-02-10, 16:57
Men A-vitaminet då?

Sverker
2004-02-10, 17:08
Finns det tillräckligt med A-vitamin, retinol, så omvandlas inte beta-karoten till retinol.
Det är först när man får brist på retinol som den omvandlingen startar.
Däremot ligger beta-karoten kvar hela tiden och verkar som antioxidant.
Det är näst intill omöjligt att bli A-vitaminförgiftad av beta-karoten.

kharon
2004-02-10, 17:16
Dagsbehov av A-vitamin (retinol) är 1000 mikrogram för en vuxen man. Toxicitet ligger på 10ggr RDI, vid upprepade tillfällen.

Man talar om retinolekvavilenter, RE, då man talar om mängder A-vitamin. 1 RE = 1 mikrogram retinol. Eller 6 mikrogram betakaroten (som finns i just morot och andra grönsaker) som bildar A-vitamin i kroppen.

100g morot innehåller 6800 mcg karoten.

Överdoser av A-vitamin fås i regel bara hos folk som tar tillskott.

EDIT: Tar visst tid att leta i böckerna... :D

King Grub
2004-02-10, 17:54
Originally posted by kharon
EDIT: Tar visst tid att leta i böckerna... :D

Sverker har kunskaperna i huvudet. :bow:

tristan
2004-02-10, 19:16
Originally posted by goatass
hörde nånstans att om man äter enorma mängder morötter så kan huden bli lite orange färgat. om det var från Beta Carotene eller va tusan det var.

Jepp, och det är snyggt (matchar bra på mig iaf). Och alla frågar vad fan har du på händerna då? det ser ju äckligt ut!

Men jag vet gott hur ett avundsjukt ansikte ser ut och kan skilja det från ett äcklat!

Sparrisen
2004-02-11, 10:23
Visst finns det biverkningar; efter bara en halv morot (riven) blir jag orangefärgad om munnen - ska genast till herr doktor och reda ut saken!

:D

Slartibartfast
2004-02-11, 11:26
Hur pass viktigt är det att man varierar grönsaksintaget då? I skolan försöker jag äta sallad och sånt, men hemma blir det bara morötter och kålrötter.

King Grub
2004-02-11, 11:48
Variation är alltid bra. Vill du vara säker på att få i dig hela spektrat av vitaminer bör du försöka peta i dig lite olika grönsaker, gärna mörkgröna, matiga sådana som broccoli, blomkål, spenat, brysselkål och gröna bönor.