handdator

Visa fullständig version : bcaa vs eaa periodisk fasta


94jeppe
2012-11-18, 21:10
Som rubriken lyder, jag undrar om eaa bryter fastan har tänkt ta detta på morgonen innan lunchen. De står att de är inte är några kcal per 100g. Men har hört att de är Bcaa man skall ta under fastan.

King Grub
2012-11-18, 21:11
BCAA är EAA. Och alla aminosyror ger energi.

tjing
2012-11-18, 21:15
Som rubriken lyder, jag undrar om eaa bryter fastan har tänkt ta detta på morgonen innan lunchen. De står att de är inte är några kcal per 100g. Men har hört att de är Bcaa man skall ta under fastan.

Det är frånvaro av glukos som medför fasteadaptioner. Att inmundiga lite protein eller fett under fasta kommer inte att slänga dig ur den Magiska fastan i någon väsentlig mening. Eller ja, rent bokstavligt gör det ju det, men inte ur en praktisk synvinkel.

94jeppe
2012-11-18, 21:28
men martin skriver ju att bcaa är att föredra vid morgon träning vid fastande tillstånd så jag tänkte om eaa (ESAPRO) fungerar lika bra.

tjing
2012-11-18, 21:36
Fungerar lika bra för vad? Prestation? Fettförbränning?

Poängen är ju att härma fullständigt fastande träning för effekter på fettförbränning (och prestation ur en individuell synvinkel) men att samtidigt stimulera muskelproteinsyntesen med minsta möjliga medel. Om EAA fungerar bra prestationsmässigt för dig så kör på det.

Hur något av det slår ut på muskeltillväxt under tid om det är målet, är det inget som vet.

Sniggel
2012-11-18, 21:36
men martin skriver ju att bcaa är att föredra vid morgon träning vid fastande tillstånd så jag tänkte om eaa (ESAPRO) fungerar lika bra.

Ja han anser väl att det är den lägsta kompromiss man kan göra mellan fasta och födointag inom det tänkta kontextet.

94jeppe
2012-11-18, 22:19
light läsk då, vad anser ni om detta? bryter de fastan?

Zizou
2012-11-18, 22:24
light läsk då, vad anser ni om detta? bryter de fastan?

Nej. Drick på. Han skriver ju även det själv i sin guide. Sockerfria tuggummin går även det bra.