handdator

Visa fullständig version : Tips på naturkunskap experiment att göra hemma?


musicpanda
2012-11-18, 20:01
Någon som vet något? :/ Jag repeterar naturkunskap A då jag ska läsa upp på komvux sedan och omskola mig till sjukgymnast. Problemet är att jag var borta en hel del under grundskolan och gymnasiet pga psykisk ohälsa så jag har inte mycket erfarenhet eller minne av just laborationer även om jag blev godkänd i A kursen. Vet inte hur mycket hjälp man kan få på komvux heller med just laborationerna om man är ovan, så jag vill förbereda mig så mycket jag kan innan, i synnerhet så jag är redo mentalt. Borde finnas ett dataspel att göra laborationer i... :smash:

All hjälp mottages tacksamt.

tjing
2012-11-18, 20:04
Du kan göra det jag gjorde häromdagen om du vill vara redo mentalt: memora 200 decimaler till pi.

KaptenKnäsvag
2012-11-18, 21:49
Jobba i läroboken. Finns inget substitut : )

musicpanda
2012-11-19, 13:07
Jobba i läroboken. Finns inget substitut : )

Om läroboken ändå hade förslag på experiment så hade det varit givet :d Kanske får försöka skanna av youtube helt enkelt.

Nordenator
2012-11-19, 13:09
Vi sprängde en burk bullens pilsnerkorv genom att kasta den i en brasa. Anything goes på gymnasienive så länge det kommer med labbrapport ^^

(fast det var nog visserligen i fysiken eller kemin när jag tänker efter. vette fasen om vi hade labbar i naturkunskap över huvud taget)

hahavaffan
2012-11-19, 13:12
Bygg en myrkoloni. Och förgifta den med något vardagligt typ Coca Cola... slutsats: Coca Cola är dödligt. MVG.

Ristretto
2012-11-19, 13:15
Bygg en myrkoloni. Och förgifta den med något vardagligt typ Coca Cola... slutsats: Coca Cola är dödligt. MVG.

Gör man det rätt kan man nog få den publicerad som en studie på att socker är giftigt.

mattilainen
2012-11-19, 14:02
Gör man det rätt kan man nog få den publicerad som en studie på att socker är giftigt.

http://d24w6bsrhbeh9d.cloudfront.net/photo/5869792_700b.jpg

willtjam
2012-11-19, 14:10
Jag är snart klar med Nk 1b (f.d. A) och jag har inte sett en enda labb i boken. Det enda man läser om är gener, hållbar utveckling, livsstil/hälsa och sex/samlevnad.

IlCastor
2012-11-19, 14:23
Man kan undersöka tätheten av "känselceller" runtom kroppen. Be någon trycka med två pennor eller liknande på olika ställen. Börja med att placera spetsarna nära, detta kommer kännas som att endast en penna trycker, flytta succesivt pennspetsarna ifrån varandra och mät för vilket avstånd kroppen registrerar två tryckpunkter.

Bästa resultat om du får tag i en försöksperson som blundar under laborationen. Gör en litteraturstidie inom ämnet på förhand och dra slutsatser kring varför denna känseltäthet är olika för olika områden på kroppen! (=

musicpanda
2012-11-20, 10:15
Låter som att jag inte ska oroa mig med tanke på era svar xD Har bara minnen av att vi kollade ph värden och lite sådan skit i A kursen. Någon här som läst B kursen? (eller naturkunskap 2 som den heter nu)

Morrris
2012-11-20, 10:38
Naturkunskap 2 motsvarar väl Kemi 1, Fysik 1 och Biologi 1 om jag förstått det rätt. Har inte läst naturkunskapskursen, men i de övriga ämnena är labbarna knappast avancerade.

willtjam
2012-11-20, 11:02
Det här kanske hjälper:

Naturkunskap 1b (f.d. A)
Undervisningen i ämnet naturkunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

Förmåga att använda kunskaper om naturvetenskap för att diskutera, göra ställningstaganden och formulera olika handlingsalternativ.
Kunskaper om naturvetenskapens roll i aktuella samhällsfrågor och i förhållande till hållbar utveckling.
Kunskaper om olika livsstilars konsekvenser såväl för den egna hälsan som för folkhälsan och miljön.
Kunskaper om människokroppens uppbyggnad och funktion samt dess växelverkan med omgivningen.
Kunskaper om hur naturvetenskap organiseras samt hur den kan granskas kritiskt och användas för kritisk granskning.
Kunskaper om de naturvetenskapliga teoriernas betydelse för samhällens framväxt och för människans världsbild.

Naturkunskap 2 (f.d. B)
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv

http://www.skolverket.se/forskola-och-skola/gymnasieutbildning/amnes-och-laroplaner/nak

musicpanda
2012-11-20, 12:17
Det här kanske hjälper:

Naturkunskap 1b (f.d. A)


Naturkunskap 2 (f.d. B)


http://www.skolverket.se/forskola-och-skola/gymnasieutbildning/amnes-och-laroplaner/nak

Stort tack för den. Verkar främst vara teoretisk kunskap som efterfrågas i betygsunderlaget då borde jag inte oroa mig spec mycket, fick för mig att naturkunskap var väldigt mycket nötande med laborationer. Case closed borde inte vara svårt att fixa detta.