handdator

Visa fullständig version : En blandning av LCHF och kolhydrater vid träning.


Bjornmoberg
2012-11-18, 19:43
Hallå!

Har letat runt litegrann, men inte riktigt hittat svaret på min fråga, så tänkte rådfråga er här.

Har testat äta efter LCHF nu i ungefär en vecka och har känt att jag vill testa köra på detta ett tag. Men jag funderar rent teoretiskt, kring detta:
För att fylla upp depåerna efter ett tungt styrkepass behövs det ju kolhydrater. Och kolhydrater & EAA direkt innan passet ökar proteinsyntesen.

Därför tänkte jag väl helt enkelt om man baserar kosten på LCHF-mat överlag, men innan träning tar jag EAA & 30 gr kolhydrater, efter 30 gr protein & 30 gr kolhydrater, samt inom 4 timmar efter passet ett STORT mål mat med inriktning på protein och kolhydrater. Jag tänker mig det teoretiska scenariot att i samband med styrketräningspasset så bygger jag muskler, men resterande tid bränner jag fett. Endast en lekmannahypotes, so, don´t hate on me. Men det jag undrar mest är väl om detta endast funkar i teorin och det trots detta är kaloribalansen som bestämmer i slutändan? Lite funderingar!

/B

tjing
2012-11-18, 19:49
Ja du, liknande äter jag själv.

Antingen protein/fett eller fasta dagtid fram till träning och kolhydrater ad libitum efter träning. Jag har gjort så länge och tycker det är optimalt för mättnad, minskning av sötsug och energinivåer.

Bjornmoberg
2012-11-18, 19:52
tjing: Alright! Roligt att höra, då det är bra precis detta jag själv också listat ut (visserligen bara efter en vecka men ändå). Men du kan inte säga något mer om huruvida min hypotes är bara att kasta i sjön eller om det finns nån sanning i detta?

Bjornmoberg
2012-11-18, 19:58
Tilläggsvis ska sägas att jag inte äter efter den traditionella LCHF-dieten då. Mer protein och mindre fett än traditionella. Men lågkolhydratskost i varje fall.

tjing
2012-11-18, 20:00
Jag tror att den hypotesen stämmer delvis, såklart beroende på kontext och andra variabler.

Inte för långa perioder av protein och fett dock eftersom en kost med alltför lite kolhydrater aktiverar AMPK i skelettmuskulatur, vilket inte är någon hit om man vill bygga muskler. Om man sätter brytpunkten någonstans på eftermiddagen tror jag att det fungerar ypperligt.

Se protein/fett som på många sätt ekvivalent med fasta, eftersom frånvaro av just glukos medför fasteadaptioner.

Bjornmoberg
2012-11-18, 20:23
Okej. Ja självklart, jag förstår och det har jag också tagit i åtanke då jag, har som ambition iaf, tränar varannan eller var tredje dag styrke varvat med kondition och fettförbränning då. Men då är man inte helt ute och cyklar förhoppningsvis med andra ord! =)

Dreas
2012-11-18, 20:28
Fast du behöver inte kolhydrater för att stimulera proteinsyntesen. Och intag före pass, såvida det inte är fastande, ger troligen inte det du vill.

Mer fett i kosten leder också till ökad fettinlagring.

Morty
2012-11-19, 08:46
Fast du behöver inte kolhydrater för att stimulera proteinsyntesen. Och intag före pass, såvida det inte är fastande, ger troligen inte det du vill.



Fast kolhydrater efter träning ger många andra fördelar, att bara nämna att det "inte behövs för att stimulera proteinsyntesen" är att lämna mycket relevant information utanför bilden.

Dreas
2012-11-19, 09:38
Fast kolhydrater efter träning ger många andra fördelar, att bara nämna att det "inte behövs för att stimulera proteinsyntesen" är att lämna mycket relevant information utanför bilden.Jag pratar om före pass.

De flesta behöver ju inte tänka på kolisar efter pass heller.

feyin
2012-11-19, 09:41
Kollat in paleo?

Morty
2012-11-19, 10:15
Jag pratar om före pass.

De flesta behöver ju inte tänka på kolisar efter pass heller.

Mer kolhdyrater = bättre återhämtning. Före som efter pass, självklart med betoning på efteråt men det är ju alltid något som hjälper.

Du menar att de flesta behöver inte tänka på det för att de redan äter kolhydrater efter pass, eller för att de inte behöver det?

Dreas
2012-11-19, 15:16
Mer kolhdyrater = bättre återhämtning. Före som efter pass, självklart med betoning på efteråt men det är ju alltid något som hjälper.

Du menar att de flesta behöver inte tänka på det för att de redan äter kolhydrater efter pass, eller för att de inte behöver det?Bättre? Nej, kanske, beror på definition.
Du hinner troligen återhämta dig innan nästa pass såvida du inte äter extremt.

Både och. Speciellt om vi pratar styrketräning.

tjing
2012-11-19, 16:18
Fast du behöver inte kolhydrater för att stimulera proteinsyntesen.

Nä men det optimerar muskelbyggande via effekter på Akt/mTOR (glukos, insulin), samt minskar muskelnedbrytningen.

Sverker
2012-11-19, 16:22
Mer kolhdyrater = bättre återhämtning. Före som efter pass, självklart med betoning på efteråt men det är ju alltid något som hjälper.

Du menar att de flesta behöver inte tänka på det för att de redan äter kolhydrater efter pass, eller för att de inte behöver det?


Vi kan också skriva Mer kolhydrater = mer ( bättre ? ) träning. Högre krav på återhämtningen;) Inte svårt att återhämta sig ifall man inte pressar sig till nya gränser.

Dreas
2012-11-19, 16:26
Nä men det optimerar muskelbyggande via effekter på Akt/mTOR (glukos, insulin), samt minskar muskelnedbrytningen.Jag ser inte optionani som något gemene man behöver ägna sig åt.

tjing
2012-11-19, 16:27
Jag ser inte optionani som något gemene man behöver ägna sig åt.

Varför är du på ett forum som Kolozzeum då?

RassK
2012-11-19, 19:58
Ditt upplägg låter exakt som CBL/Renegade, bevisligen effektivt. Läs böckerna.

tjing
2012-11-19, 19:59
Läste precis CBL för övrigt. Vilken smörja. 3 blanka sidor mellan varje kapitel som utfyllnad och 100 sidor med appendix och strunt i slutet. 1/5, hade högre förhoppningar. Första 100 sidorna vara bara fluff också. Sanslöst.

RassK
2012-11-19, 20:06
Läste precis CBL för övrigt. Vilken smörja. 3 blanka sidor mellan varje kapitel som utfyllnad och 100 sidor med appendix och strunt i slutet. 1/5, hade högre förhoppningar. Första 100 sidorna vara bara fluff också. Sanslöst.

Upplägget är inte optimalt, mycket läsa mellan raderna och amerikansk reklam som man måste värja av. Men tanken är god. Man får ta det för vad det är.

tjing
2012-11-19, 20:08
Mycket gissningar och bullshit också.

Han är inte ett dugg bekymrad om fett efter träning utan rekommenderar "trashy carbs" utan att bry sig ett dugg om fett och nämner knappt protein. Hafsverk deluxe, skulle jag säga.

Och tabellerna för kolhydratsintag i slutet är i mitt tycke överdrivna för gemene tränande. Att svulla i sig en fet pizza efter träning är optimalt för muskeltillväxt på många sätt, men håller knappast fettprocenten nere.

Ristretto
2012-11-19, 20:18
Mycket gissningar och bullshit också.

Han är inte ett dugg bekymrad om fett efter träning utan rekommenderar "trashy carbs" utan att bry sig ett dugg om fett och nämner knappt protein. Hafsverk deluxe, skulle jag säga.

Och tabellerna för kolhydratsintag i slutet är i mitt tycke överdrivna för gemene tränande. Att svulla i sig en fet pizza efter träning är optimalt för muskeltillväxt på många sätt, men håller knappast fettprocenten nere.

Precis det som fick mig att fundera efter att ha läst boken. Om man vill hålla GI högt på kolhydraterna, så är väl ändå lågt fettintag i samband med dem mer eller mindre ett måste. Även om det är "trashy carbs"?

Dreas
2012-11-19, 20:21
Varför är du på ett forum som Kolozzeum då?Du verkar tro att leka opti med kosten är något de flesta gör och som ger bra resultat. Jag tror att du har fel, landslagslyftarna här inne tror jag håller med. För att inte säga andra med lite koll på kosten.

tjing
2012-11-19, 20:22
Du verkar tro att leka opti med kosten är något de flesta gör och som ger bra resultat. Jag tror att du har fel, landslagslyftarna här inne tror jag håller med. För att inte säga andra med lite koll på kosten.

Många lyftare är ju dock småfeta, får vi ta och erkänna.

Att folk optionanerar på forumet kan ju knappast komma som en nyhet för dig.

RassK
2012-11-19, 20:27
Man måste som sagt vara ganska påläst för att förstå allt mellan raderna i boken, se den som ett tillskott till din kunskap och inte en komplett bibel. Läs renegade och gladiator diet för kompletterande bild.

tjing
2012-11-19, 20:28
Precis det som fick mig att fundera efter att ha läst boken. Om man vill hålla GI högt på kolhydraterna, så är väl ändå lågt fettintag i samband med dem mer eller mindre ett måste. Även om det är "trashy carbs"?

Exakt.

Han avfärdar fett med exakt en mening (i en 320 s bok), där han dessutom skrev (skrattretande) att man inte behöver oroa sig för fett post-WO för styrketräningen höjer förbränningen i upp till 36 h.

Jaså? Oj? Minsann? Förutom att epoc från styrketräning på 24 h kanske blir motsvarande 11 g fett om vi tänker oss en epoc på kring 100 kcal.

Att då efter träning downa en pizza på låt oss säga 60 g fett och några kakor på 20 g fett som efterrätt, är rakt av skitsnack. Sedan säger han också att "SJÄLVKLART blir man fet om man äter för mycket skit, men det fattar väl alla". Mm, jo. Förutom att han uppmanar människor till att äta just skit.

tjing
2012-11-19, 20:34
Man måste som sagt vara ganska påläst för att förstå allt mellan raderna i boken, se den som ett tillskott till din kunskap och inte en komplett bibel. Läs renegade och gladiator diet för kompletterande bild.

Vad för hemligheter mellan raderna ska man förstå menar du?

Förutom att den tillförde ingenting till min kunskap alls. Jag har själv kört liknande sedan år tillbaka, långt före jag hört talas om den här nissen och har läst en massa på området redan.

Lite prat om glukostransportörer och att smälla i sig pizza efter träning ger jag inte mycket för.

Dessutom rippar han periodisk fasta men försöker dölja det och ge det hela en twist för att hitta en egen nisch. Extremt tydligt.

Dreas
2012-11-19, 20:39
Många lyftare är ju dock småfeta, får vi ta och erkänna.

Att folk optionanerar på forumet kan ju knappast komma som en nyhet för dig.Och vad har det med saken att göra?

Kischen
2012-11-19, 20:40
ja du, liknande äter jag själv.

Antingen protein/fett eller fasta dagtid fram till träning och kolhydrater ad libitum efter träning. Jag har gjort så länge och tycker det är optimalt för mättnad, minskning av sötsug och energinivåer.

+1

Ristretto
2012-11-20, 08:33
Inte för långa perioder av protein och fett dock eftersom en kost med alltför lite kolhydrater aktiverar AMPK i skelettmuskulatur, vilket inte är någon hit om man vill bygga muskler. Om man sätter brytpunkten någonstans på eftermiddagen tror jag att det fungerar ypperligt.


Hur långa perioder är för långa? Många rekommenderar ju att man nollar kolhydrat på vilodagar om man inte har väldigt lågt kroppsfett/är fet.

tjing
2012-11-20, 09:48
Hur långa perioder är för långa?

Who knows.

Att nolla kolhydrat på vilodagar låter som en upplägg för humörsvängningar och sämre prestation i gymmet anser jag, men alla fungerar olika.

Ristretto
2012-11-20, 10:01
Att nolla kolhydrat på vilodagar låter som en upplägg för humörsvängningar och sämre prestation i gymmet anser jag, men alla fungerar olika.

Nja, vet inte.. Testat det nu och tycker det funkar. Men jag märker generellt ingen större skillnad på om jag äter mycket kolhydrat eller inte, så länge jag fyller på ordentligt efter passen.

Hur tänker du med kolhydratsupplägget på vilodagar?

Bjornmoberg
2012-11-20, 11:36
Mitt tänk ligger väl mkt i att ligga väldigt lågt i kolhydrater vilodagar.. Väldigt låg kolhydratskost överlag förutom i samband med träning då man kör stora mängder protein/kolhydrater. Intressant att det jag tänkt är en blandning mellan LCHF och paleokost i väldigt stora drag. Dock har jag inte fördjupat mig nåt kring det ni diskuterar så det kan jag inte tillägga så mkt på.

oksiv1
2012-11-20, 12:00
Hur funkar magen i samband med typen av kost du beskriver.
Att helt vänja kroppen av vid kolhydrater för att sen trycka i sig igen lär spela magen ett spratt.
Personligen tycker jag att det är största fördelen med strikt LCHF, just hur lugn magen blir.

tjing
2012-11-20, 12:23
Hur tänker du med kolhydratsupplägget på vilodagar?

Kolhydrater efter prestation och träningsupplägg. Mer kolhydrater för konditionsträning, hög volym och hypertrofi-reps och mindre om träningen är mer styrkebaserad och om man inte rör på sig mycket i övrigt.

Det spelar inte så stor roll i praktiken då kcal-intag och mål med träningen är viktigare.

Bjornmoberg
2012-11-20, 14:14
Hur funkar magen i samband med typen av kost du beskriver.
Att helt vänja kroppen av vid kolhydrater för att sen trycka i sig igen lär spela magen ett spratt.
Personligen tycker jag att det är största fördelen med strikt LCHF, just hur lugn magen blir.

Mja, nu har jag ju inte testat mer än i runda slängar, men hittills har jag inte stött på några problem. Men då har jag inte gett det ett riktigt försök än heller.

Sverker
2012-11-20, 18:50
Det är nog inte magen som är största problemet. Problemet blir nog mer att kroppen får för dåligt med kolhydrater men hinner inte komma i ketios vilket är en förutsättning för att få energi till hjärnan.

Ristretto
2012-11-20, 20:53
Det är nog inte magen som är största problemet. Problemet blir nog mer att kroppen får för dåligt med kolhydrater men hinner inte komma i ketios vilket är en förutsättning för att få energi till hjärnan.

För att levern töms, eller vad?

Old Nick
2012-11-20, 23:18
Det är nog inte magen som är största problemet. Problemet blir nog mer att kroppen får för dåligt med kolhydrater men hinner inte komma i ketios vilket är en förutsättning för att få energi till hjärnan.

Nu är det ju inte så att kroppen förbränner glukos, och endast glukos, tills den sista sockermolekylen är förbrukad, varvid alla funktioner tvärt stannar av tills något trögstartat reservmaskineri kommit igång och hjärnan bootar upp igen. Ketoner produceras hela tiden, och vid brist på dietära kolhydrater lyckas kroppen till och med producera glukos på egen hand och hålla blodsockret uppe. Så man behöver inte oroa sig.

Sverker
2012-11-21, 18:07
Du bildar inga ketoner när det finns tillgång på glukos.
Bildningen av ketoner tar fart när mängderna fria fettsyror stiger i blodet. Tar någon eller några dagar, lite beroende på näringsstatus och aktivitet.

Det borde alltid vara bättre, för hjärnan och träningen, att antingen ha tillgång till glukos eller tillgång till ketoner.

tjing
2012-11-21, 18:35
Håller med, Sverker.

Inte minst den mentala biten som sagt och det var just det jag menade med humörpåverkan. Visst har man minimalt med ketoner när kolhydrater plockas bort (eller när man fastar), men det tar som sagt några dagar att uppreglera maskineriet.

Det blir socker ena stunden för hjärnan, i nästa sekund lite socker p g a seg glukoneogenes och frånvaro av väsentliga mängder ketoner.