handdator

Visa fullständig version : Har nyligen börjat träna och vill gärna ha lite hjälp samt input


Gurkmeja
2012-11-18, 12:50
Hallå allihopa här på Kolozzeum!

Kan ju börja med att introducera mig, är en liten tanig kille på 20 år och 62kg. Har alltid varit atletisk och stark (för min vikt/ålder) trots min icke existerande träning. Men nu skall det fan bli ändring på rutinerna i vardagen och en av de största är träningen som jag skall få igång *flex*

Mitt mål är att få större muskler samt gå upp i vikt. Har för mig att det kallas att "bulka"(rätta mig gärna om jag har fel, är som sagt helt ny på detta).

Har börjat öka mitt kaloriintag så mycket jag kan, men då jag lever på en väldigt tajt budget är det svårt att köpa så mycket mer än vad vi redan lever på. Några billiga och enkla mellanmålstips vore verkligen uppskattat (kanske skall posta detta i ett annat subforum?)

Nåväl, har i alla fall under tre veckor kört på ett program som jag hittade som kallas "german volume training". Men efter att ha läst runt en del så verkar detta inte riktigt vara vad jag är ute efter.

Jag har nu istället hittat något som kallas "westside for skinny bastards" (namnet passar ju in på mig:em:). Och detta verkar vara ett bra program för vad jag vill få ut av min träning. Vad säger ni om detta? Positivt? Negativt?

När jag sitter och läser igenom dagspassen för detta program kommer det upp "Max-effort exercise" och att man skall "work up to a max set of 3-5 reps". Betyder detta att man bara skall göra 1 set med 3-5 reps för denna övning? I de andra står det 2 (eller fler) sets med x antal reps. Så blir lite konfunderad över vad som menas med detta.

Sist men inte minst, några tips till en nybörjare rent generellt?

Mvh
Gurkmeja

DSBM
2012-11-18, 14:26
Här var det frågor både till höger och vänster :) tror du gör bäst i att bläddra runt lite här på forumet, läsa "best off"-delen och skaffa dig lite grundkunskaper.

"Bulka" innebär som du skriver att du lägger dig på ett kaloriöverskott för att kunna öka i styrka och muskelmassa. Enklaste sättet att hålla koll på om du ligger på överskott eller inte är att väga dig en morgon i veckan och justera matintaget efter viktupp- eller nedgång. Att gå upp ca 500g i veckan brukar anses vara en lagom snabb viktuppgång i samband med ordentlig styrketräning. Mellanmålstips finns i hundratal i "Matlagning & Recept"-delen av forumet.

"westside for skinny bastards" är ett bra program. Men finns många fler som kan vara värda att kolla in. Stronglifts 5x5, wendlers 5/3/1, Starting strenght eller z_bumbis scheman här på forumet är alla bra. Huvudsaken är att du får med alla stora basövningar (bänkpress, knäböj och marklyft) och lär dig bra, säker teknik i dessa.

Står det "work up to a max set of 3-5 reps" ska du mycket riktigt arbetade dig upp till endast ett arbetsset. Men vägen upp dit kan även den vara på ganska tunga vikter för att i sista setet verkligen ge allt.

Tips till nybörjare? Som sagt ovan, lär dig de största basövningarna, bana in en snygg, säker rörelse i fulldjup. Kör till en början relativt höga repetitionsintervall. Lägg full fokus på att bli tekniskt skicklig i dessa övningar. Då lägger du en stabil grund för en lyckad träningskarriär :) GOOD LUCK!

Gurkmeja
2012-11-18, 15:23
Här var det frågor både till höger och vänster :) tror du gör bäst i att bläddra runt lite här på forumet, läsa "best off"-delen och skaffa dig lite grundkunskaper.

"Bulka" innebär som du skriver att du lägger dig på ett kaloriöverskott för att kunna öka i styrka och muskelmassa. Enklaste sättet att hålla koll på om du ligger på överskott eller inte är att väga dig en morgon i veckan och justera matintaget efter viktupp- eller nedgång. Att gå upp ca 500g i veckan brukar anses vara en lagom snabb viktuppgång i samband med ordentlig styrketräning. Mellanmålstips finns i hundratal i "Matlagning & Recept"-delen av forumet.

"westside for skinny bastards" är ett bra program. Men finns många fler som kan vara värda att kolla in. Stronglifts 5x5, wendlers 5/3/1, Starting strenght eller z_bumbis scheman här på forumet är alla bra. Huvudsaken är att du får med alla stora basövningar (bänkpress, knäböj och marklyft) och lär dig bra, säker teknik i dessa.

Står det "work up to a max set of 3-5 reps" ska du mycket riktigt arbetade dig upp till endast ett arbetsset. Men vägen upp dit kan även den vara på ganska tunga vikter för att i sista setet verkligen ge allt.

Tips till nybörjare? Som sagt ovan, lär dig de största basövningarna, bana in en snygg, säker rörelse i fulldjup. Kör till en början relativt höga repetitionsintervall. Lägg full fokus på att bli tekniskt skicklig i dessa övningar. Då lägger du en stabil grund för en lyckad träningskarriär :) GOOD LUCK!


Tack för infon! Verkligen uppskattat :thumbup: