handdator

Visa fullständig version : Toabesök direkt efter måltid normalt?


linuus96
2012-11-18, 11:41
Tja,

Jag är 16 år gammal, tränar för fullt(10-12 ggr i veckan) då jag simmar på elitnivå och styrketränar utanför. Jag har de senaste månadena behövt gått på toa ca 5 minuter efter stora måltider som t.ex frukost, lunch eller middag. De senaste månadena har jag legat på ett överskott, eller åtminstone försökt. Jag äter massvis av mat, men inget onyttigt såsom godis, läsk etc...

Det jag undrar är om det är fullt normalt att bli ''skitnödig'' nästan direkt efter man har ätit, måste till exempel gå på toa efter frukost och middag(max)

Kan detta påverka till exempel min kropps uppbyggnad? Att jag skiter ut allt som min kropp behöver? Detta låter kanske väldigt töntigt, men jag måste få veta så att det inte påverkar mitt överskott negativt.

Kosttillskott jag använder är proteinpulver och BCAA om ni undrar, men tror inte att det har något bekymmer..

Spartansk
2012-11-18, 11:43
Det tar mer än fem minuter för maten att förvandlas till bajs och åka hela vägen genom din sju meter långa tarm. Du behöver inte oroa dig för att näringen du äter kommer ut fem minuter senare. Det du skiter ut är resterna av gårdagens mat.

Mantus
2012-11-18, 11:56
Tja,

Jag är 16 år gammal, tränar för fullt(10-12 ggr i veckan) då jag simmar på elitnivå och styrketränar utanför. Jag har de senaste månadena behövt gått på toa ca 5 minuter efter stora måltider som t.ex frukost, lunch eller middag. De senaste månadena har jag legat på ett överskott, eller åtminstone försökt. Jag äter massvis av mat, men inget onyttigt såsom godis, läsk etc...

Det jag undrar är om det är fullt normalt att bli ''skitnödig'' nästan direkt efter man har ätit, måste till exempel gå på toa efter frukost och middag(max)

Kan detta påverka till exempel min kropps uppbyggnad? Att jag skiter ut allt som min kropp behöver? Detta låter kanske väldigt töntigt, men jag måste få veta så att det inte påverkar mitt överskott negativt.

Kosttillskott jag använder är proteinpulver och BCAA om ni undrar, men tror inte att det har något bekymmer..

Ja, det är skapligt normalt att behoven trycker på efter stora måltider. Det är i alla fall alltid då jag själv måste uppsöka skithuset.

King Grub
2012-11-18, 12:02
Födointag sänder signaler som sätter igång tarmrörelser. Det är givetvis inte maten du just ätit som kommer ut.

Fyllot
2012-11-18, 12:15
Om man aldrig är skitnödig och kosten är bra, vad för syndrom lider man av?

Landström
2012-11-18, 12:24
Om man aldrig är skitnödig och kosten är bra, vad för syndrom lider man av?

Definiera "aldrig". Jag tror inte du menar aldrig som i aldrig.

Spetälsk
2012-11-18, 12:26
Om man aldrig är skitnödig och kosten är bra, vad för syndrom lider man av?full-av-skit syndromet.

Fyllot
2012-11-18, 12:26
Definiera "aldrig". Jag tror inte du menar aldrig som i aldrig.

max 1 gång i veckan är ALDRIG för mig som går 2 gånger om dagen. En kompis kan inte skita utan att ta någon tablett...försöker lösa hans problem cofffee

Wiizra
2012-11-18, 13:00
max 1 gång i veckan är ALDRIG för mig som går 2 gånger om dagen. En kompis kan inte skita utan att ta någon tablett...försöker lösa hans problem cofffee

Drick en kopp kaffe, då brukar det trycka på.

Sheogorath
2012-11-18, 18:17
Kombinationen fiberrikt (ffa grönsaker), fettrikt och kaffe sätter fart på min mage. Oftast behövs inte ens kaffet. Grönsaker + fett och jag får uppsöka skithuset strax efter sista tuggan. Varsågoda för den infon.

Att må dåligt psykiskt (ångest/oro) fungerar SKIT-bra det också. Men det rekommenderas inte.

Ristretto
2012-11-18, 20:17
Kombinationen fiberrikt (ffa grönsaker), fettrikt och kaffe sätter fart på min mage. Oftast behövs inte ens kaffet. Grönsaker + fett och jag får uppsöka skithuset strax efter sista tuggan. Varsågoda för den infon.

Att må dåligt psykiskt (ångest/oro) fungerar SKIT-bra det också. Men det rekommenderas inte.

Precis så är det för mig med. Gröna bönor med smör på till en lunch som avslutas med en dubbelespresso är nog den bästa kombon för att dra igång maskineriet. Broccoli är inte lika tydligt och fibrer från olika sädesslag funkar rätt dåligt.