handdator

Visa fullständig version : Erfarenheter kring olika fraktbolag - DHL/Posten


Alzie
2012-11-17, 22:27
Hejsan!

Undrar vad ni har för erfarenheter med DHL eller Posten runt om i landet när ni har beställt diverse saker från internet?

Alzie

smalis
2012-11-17, 22:27
De levererar.

hahavaffan
2012-11-17, 22:32
De gör sitt jobb. Vadå då?

Alzie
2012-11-17, 22:35
Kanske var otydlig, det jag undrade var vad ni tyckte om dem som leverantör? T.ex. hur leveranstiderna var, hur långt ifrån er uthämtningsställena var osv.

hahavaffan
2012-11-17, 22:38
Posten är ju klart oftast närmast, för dom finns ju fan överallt idag. Tidsmässigt är dom nog rätt lika, men det beror ju såklart på vilken typ av avtal som den du handlar av har med fraktbolaget. Posten har imho blivit sjukt mkt bättre på att inte ha sönder ens paket de senaste åren, och det har DHL vad jag vet alltid varit bra på.

Ronn
2012-11-17, 22:51
Många och bra erfarenheter av posten, inte lika bra erfarenheter med DHL, som mottagare av dylika paket då.

Löpsko
2012-11-17, 23:09
posten suger iaf i norrland. DHL är grymma jämfört med posten. Leverans med posten från random butik tar 1 vecka. Med dhl från kolozzeum har man dagen efter.

Fishtank
2012-11-17, 23:58
posten suger iaf i norrland. DHL är grymma jämfört med posten. Leverans med posten från random butik tar 1 vecka. Med dhl från kolozzeum har man dagen efter.

Sluta skoja.
Går lika fort med båda.

drakfelt
2012-11-18, 00:11
Har bra erfarenhet av både Posten, DHL Express, DHL Logistik samt Schenker PrivPak. Har inte en enda försändelse att anmärka på och jag är uppe ett par stycken nu.

Nordenator
2012-11-18, 00:20
posten suger iaf i norrland. DHL är grymma jämfört med posten. Leverans med posten från random butik tar 1 vecka. Med dhl från kolozzeum har man dagen efter.

Bullshit. Jag har några hundratal beställningar med Posten som leveransalternativ väldigt långt norrut. Inga som helst problem någonsin. Väljer man en snabb leveransmetod kan man sitta med en produkt från Malmö dagen efter uppe i Luleå.

DHL och Schenker fungerar i överlag bra också, men de har lite färre utlämningsställen har jag upplevt i alla fall. Från DHL har jag fått hämta saker på ett industriområde. Jobbigt om man inte har bil. Schenker låg även det rätt off. Ungefär en mil från där jag bodde fick jag mina paket. I övrigt inte så mycket att klaga på. Jag föredrar däremot helt klart posten.

Ballt
2012-11-18, 00:54
Bussgods har varit väldigt effektivt för mig, spec vid lite större paket, ganska billigt och det tog 1 dag från sthlm till piteå :)

LeBron
2012-11-18, 01:47
De levererar.

http://www.epicgifs.net/images/show/R40P8QWH

PureWhey
2012-11-18, 04:23
Varför undrar du..? -.o

Alzie
2012-11-18, 09:05
Tack för alla svar! Ska ev. börja använda mig av någon utav dessa som leverantör och tänkte höra hur ni har ni har upplevt dem.

bigtraps
2012-11-18, 09:11
Har väldigt dåliga erfarenheter av Schenker inom jobbet

begt
2012-11-18, 09:12
DHL har varit väldigt sega på att leverera till mig (iofs bara hänt 2 ggr, men det räckte för mig).

EeJay
2012-11-18, 09:55
Så här funderar posten i Norrland.

Dag 1: beställning läggs tidigt på dagen och butiken är snabb att få iväg det.
Dag 2: sorteras någonstans söderöver på förmiddagen, sorteras någonstans utanför en större stad i Norrland på eftermiddagen/kvällen och får ligga i nästan ett dygn innan det körs vidare mot utlämningsstället, folk måste ju sova och äta och fika och sova och äta och fika först.
Dag 3: Kommer till ditt utlämningsställe någon gång på eftermiddagen.

DHL/Schenker
Dag 1: Beställning läggs tidigt på dagen och butiken är snabb att få iväg det. Postet sorteras någonstans söder över på natten.
Dag 2: Sorteras utanför din stad på förmiddagen och kommer till ditt utlämningsställe vid lunch/eftermiddag

Går en dag snabbare med de privatare aktörerna. Men som folk säger så har posten fler hämtställen så det beror lite på hur man bor och vad man har för färdsätt.

eiri
2012-11-18, 12:22
posten kör närmast, DHL kör åt helvete. Senaste paketet med DHL kom till en videouthyrningsbutik där ja inte satt min fot på år och dar.

Alzie
2012-11-18, 13:21
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter!

MathiasF
2012-11-18, 13:28
Tack för alla svar! Ska ev. börja använda mig av någon utav dessa som leverantör och tänkte höra hur ni har ni har upplevt dem.

DHL dyker upp en kort stund efter man bokar transporten. 5 minuter till 1 timme. Beror väl på var du finns såklart, men smidigt om du inte kan ha en fast tid att skicka iväg saker var dag.

Löpsko
2012-11-18, 13:43
Bullshit. Jag har några hundratal beställningar med Posten som leveransalternativ väldigt långt norrut. Inga som helst problem någonsin. Väljer man en snabb leveransmetod kan man sitta med en produkt från Malmö dagen efter uppe i Luleå.

DHL och Schenker fungerar i överlag bra också, men de har lite färre utlämningsställen har jag upplevt i alla fall. Från DHL har jag fått hämta saker på ett industriområde. Jobbigt om man inte har bil. Schenker låg även det rätt off. Ungefär en mil från där jag bodde fick jag mina paket. I övrigt inte så mycket att klaga på. Jag föredrar däremot helt klart posten.


lol varför skulle jag ljuga? kan väll säga norrlands inland.


Posten har varit kass här iaf och dhl varit grymt.

agazza
2012-11-18, 13:59
Posten är bra, så länge man inte ska ha något levererat norrut, då sväljer det svarta hålet, ånge, alla paket......

sent from phone

Fishtank
2012-11-18, 14:02
Posten är bra, så länge man inte ska ha något levererat norrut, då sväljer det svarta hålet, ånge, alla paket......

sent from phone

Fast nu fastnar grejerna i Umeå.
Ånge har jag inte sett på kollispårningen på länge.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

begt
2012-11-18, 14:03
Posten är bra, så länge man inte ska ha något levererat norrut, då sväljer det svarta hålet, ånge, alla paket......

sent from phone

Ånge ja :D Sveriges geografiska mittpunkt. Där kan posten stanna lääänge.

Alzie
2012-11-18, 14:03
DHL dyker upp en kort stund efter man bokar transporten. 5 minuter till 1 timme. Beror väl på var du finns såklart, men smidigt om du inte kan ha en fast tid att skicka iväg saker var dag.

Jo jag vet, det är en klar fördel som avsändare med DHL :)

bladhet
2012-11-18, 14:35
Ånge finns inte kvar!! Den terminalen är flyttad till Luleå.
Väljer alltid posten då det är billigast och snabbast även för mig i Boden.

begt
2012-11-18, 14:36
Ånge finns inte kvar!! Den terminalen är flyttad till Luleå.

Det värmer i hjärtat.

agazza
2012-11-18, 15:00
Då skulle jag tro att posten fungerar bättre igen, lite mer bemanning i luleå skulle jag gissa än skithålet ånge.

bladhet
2012-11-18, 19:51
Haha fungerar sämre skulle jag säga!! Ofta det sorteras fel, med de beror väl på fel folk på fel plats helt enkelt och dålig styrning från ledningen

hugok
2012-11-18, 22:46
Jag gillar inte posten alls. De hade sönder mitt paket kolhydrater och var väldigt otillmötesgående angående ersättning. En bitter tant som skriker och pratar i mun på en möter man i telefonen. Jag fick aldrig mitt paket ersatt av posten, men ringde säljaren och fick ett nytt av dem.

blondyz
2012-11-18, 23:10
Allt fungerar bra, så länge det fungerar helt enkelt.

Allt utom posten har jag alltid fått levererat till dörr, vilket inte sällan leder till att det tar en dag extra (de har en tendens att försöka leverera när man är på arbetet/i skolan).

När det krånglar så krånglar det. Gäller alla bolag jag haft att göra med. Ingen direkt skillnad, förutom att posten kör till uthämtningsställe och andra jag använt kör rakt hem. Kör man expressleverans (ffa från utriket) går det mäktigt snabbt med de flesta, dock aldrig använt posten här. Har varit med om försändelser som kommit från asien till dörren, beställda fredag eftermiddag och levererade måndag.

Tomten
2012-11-18, 23:42
Generellt sett så strular Posten väldigt lite. Jag jobbar som företagsansvarig på ett företag och skickar saker med posten nästan dagligen. Det mesta kommer fram på 1-2 arbetsdagar. Väldigt mycket av transporterna går med flyg och då går det snabbt.

Om något strular så är det i regel utkörningen av paket till privatpersoner. När jag beställer privat tar ofta leveranser 1-2 dagar längre för att Posten är så jävla tröga med att köra ut paketen till utlämningsstället.

DHL tycker jag däremot är kasst. Du har dålig utkörning och deras utlämningsställen ligger alltid på nått jävla skitställe.

LoveMachine
2012-11-19, 11:20
Jag har i och för sig jobbat åt Posten så jag är väl inte opartisk, men jag är inte säker på om det är till deras fördel. Men för de allra flesta paketen så är det leverans dagen efter som gäller. Paketen hämtas in under eftermiddagen och sorteras. Under natten så körs/flygs de till rätt del av landet. På morgonen så sorteras de lokalt och körs ut under dagen. Ska man korsa hela landet så kan det ta en dag extra, fast det är mest bara relevant långt norrut.

Vad det gäller leverans till dörr med Posten så ska man ha i åtanke at det beror på vilken typ av paket. Det klassiska företagspaketet (Kod 15) som man ibland kan få skickat till sig av diverse firmor ska man inte räkna med att få hemkört. Det ingår förvisso men då bara under dagtid eftersom det riktar sig till företag. Så om det är uppebart att det ska till en privatperson så brukar man helt sonika skita i att köra ut, sortera om och så kommer det till ett utlämningsställe, i värsta fall dagen efter. Det är därför det kan ta en dag extra, men det hänger på avsändarens lathet. Vanliga postpaket skickas alltid till utlämningsställen eftersom man för det första inte betalt för något annat och för det andra bara kan lämna ett paket utanför dörren utan signatur. Vill man verkligen få hem det så får man välja ett hempaket eftersom dessa körs ut på kvällen.

Det svarta hålet som heter Ånge är bortrationaliserat vilket i snitt har sparat in en veckas leveranstid, i alla fall känns det så ibland. Saker hade en tendens att fastna där. Fast det handlade ofta om problemet med företagspaket till privatperson vilket tidigare ledde till att det felkodades och skickades tillbaka till Ånge för att sorteras om som privatpaket. Min dator höll på att fastna där eftersom komplett i all sin vishet skickat den som ett företagspaket. Jag lyckades dock använda min insiderinformation för att fånga paketet på den lokala paketterminalen en timme innan det skulle skeppas tillbaka till Ånge.

Frisim
2012-11-19, 13:51
Jag har jobbat som terminalråtta åt både posten och DHL och vad gäller pakethantering så är det sig likt på bägge ställen. Kan tänkas att DHL är snäppet varsammare, men posten har ju som sagt fixat till problemet de hade med mycket skadat gods.

Om man emballerar bra så håller paketen.