handdator

Visa fullständig version : Äter jag tillräckligt med protein?


Blaspis
2012-11-17, 20:57
Jag har sedan några månader sedan lagt om min kost och blivit hundra gånger nyttigare än tidigare. Jag har följt en LCHF liknande kost, nu är det mer likt GI (Mark Hyman's ultramind solution).

Det kändes som jag åt protein så att det var över tillräckligt. Men nu när jag räknat på det lite så tror jag att jag äter PÅ TOK för lite istället. *gah!*

Jag väger 70 kg och försöker gå upp i muskelmassa/styrka. Jag bör därför få i mig ca 140 g protein per dag, right? Det trodde jag att jag fick men om vi tar idag t ex när det känns som att jag ätit jättebra så har jag endast fått i mig 83 gram protein.


4 DL SOJAMJÖLK
1 DL QUINOA
40 G KALKON
50 G SALLAD
1 ÄGG
1 DL MANDELMJÖL
1 GURKA
10 NÖTTER

=

83 g Protein
63 g Fett
120 g Kolisar

Alltså endast 83 gram protein och jag ska ha ca 140 g protein för min muskeltillväxt. Är det jag som tänker fel eller bör jag bara äta mer ?

Hur får ni i er tillräckligt? Ska jag äta typ 6 ägg till frukost, 400 g kyckling lunch och 2 L mjölk till middagen eller vad gör jag för fel? :)

NNIF
2012-11-17, 20:59
Hur får ni i er tillräckligt? Ska jag äta typ 6 ägg till frukost, 400 g kyckling lunch och 2 L mjölk till middagen eller vad gör jag för fel? :)

typ... :)

mini
2012-11-17, 21:03
Alltså, vars är maten?

King Grub
2012-11-17, 21:04
Vad är nyttigt med det där?

Fishtank
2012-11-17, 21:21
Du väger 70 kilo och försöker gå upp i muskelmassa och äter 1400 kcal om dagen.
Ja okej lycka till med det.

begt
2012-11-17, 21:35
Det som är mest avgörande för muskelutvecklingen är styrketräning, energiintaget, därefter protein (såvida man inte får i sig extremt lite utav det).

Har du dietat länge eller vad? 1400 kcal är ingenting, du borde rasa i vikt av en sån kost om du väger 70 kg. Ätstörningsvarning på den kosten (no offense).

nitz
2012-11-17, 21:35
Du väger 70 kilo och försöker gå upp i muskelmassa och äter 1400 kcal om dagen.
Ja okej lycka till med det.

+1
Om du tänker såhär, för att sätta lite perspektiv, skulle du ligga på det dubbla skulle du förmodligen både ha tillräckligt med protein och tillräckligt mkt kcal för en standardiserad bulk.

Blaspis
2012-11-17, 22:06
Kanske åt lite mindre än vanligt denna dagen men käkar inte så jäkla mycket mer vanligtvis ändå.. Har fått mig en tankeställare nu ska gå och äta 4 ägg. :)

jonteeo
2012-11-17, 22:11
Kanske åt lite mindre än vanligt denna dagen men käkar inte så jäkla mycket mer vanligtvis ändå.. Har fått mig en tankeställare nu ska gå och äta 4 ägg. :)

Tyvärr, du får nog vrida om din kost helt för att uppnå några resultat. Den där kosten du framförde är helt främmande i min värld för att bygga muskler. Läs på lite, det är inte speciellt komplicerat.

I syfte för att bygga muskler måste du ligga på ett kcal överskott, spelar ingen roll hur mycket protein du äter.

cero
2012-11-17, 22:15
40 g kalkon, nötter och en gurka? Börja äta riktig mat istället (vanlig mat som alla äter), och komplettera med en varierad sallad. Och 2g protein per kg kroppsvikt och dag på det. Går du ned i vikt får du inga muskler.

Exempel på en frukost:

Omelett 3 ägg + 2 skivor bröd
5 DL mjölk
1 banan

Bara det där är ~ 50 g protein.

Blaspis
2012-11-17, 22:25
åt kvällsmat nu

1 dl nötter
1 mandarin
2 ägg
6 dl mjölk så det är 60 proteiner till! + 83 = 143.. Dagsintaget!

Sådärja! :)

Jag är gluten och laktosintollerant så åt qunioa istället för pasta.. Brukar äta LCHF aktigt typ brocolli och blomkålsmos istället för potatis osv osv.. brukar käka 100/200 g kött med det + sås.. Var just idag jag åt ganska lite men måst enog ändå börja äta lite mera

Grazzafukkinrazzi
2012-11-17, 22:39
Om du försöker öka i muskelmassa & styrka kan det vara fördelaktigt att inta kolhydrater, det är inget jag skulle skippa.

jonteeo
2012-11-17, 22:40
åt kvällsmat nu

1 dl nötter
1 mandarin
2 ägg
6 dl mjölk så det är 60 proteiner till! + 83 = 143.. Dagsintaget!

Sådärja! :)

Jag är gluten och laktosintollerant så åt qunioa istället för pasta.. Brukar äta LCHF aktigt typ brocolli och blomkålsmos istället för potatis osv osv.. brukar käka 100/200 g kött med det + sås.. Var just idag jag åt ganska lite men måst enog ändå börja äta lite mera

Vad ligger det totala kcal intaget på då?

Blaspis
2012-11-17, 22:41
Om du försöker öka i muskelmassa & styrka kan det vara fördelaktigt att inta kolhydrater, det är inget jag skulle skippa.


Hälsa är #1 och sekundärt att öka i muskelmassa. Men jag äter väl ganska mycket kolisar om jag äter mycket grönsaker ovan & under jord samt någon frukt om dagen? Nötter osv också

Aa eller magproblemen var väl #1 egentligen, därför jag började läsa böcker om kost & hälsa.. Det blev bättre av LCHF och ännu bättre nu av Ultramind solution dieten.. Får se hur det går..

Blaspis
2012-11-17, 22:49
Vad ligger det totala kcal intaget på då?

4 DL SOJAMJÖLK
1 DL QUINOA
40 G KALKON
50 G SALLAD
1 ÄGG
1 DL MANDELMJÖL
1 GURKA
20 NÖTTER
1 dl olivolja
2 ägg
5 dl sojamjölk
1 mandarin

Totalt:

Protein 151 g
Kolhydrater 196 g
Fett 190 g

3153 kcal

Btw, hur många kcal ska jag ligga på om jag väger 70 kg för att gå upp lite i vikt?

Wiizra
2012-11-17, 22:58
4 DL SOJAMJÖLK
1 DL QUINOA
40 G KALKON
50 G SALLAD
1 ÄGG
1 DL MANDELMJÖL
1 GURKA
20 NÖTTER
1 dl olivolja
2 ägg
5 dl sojamjölk
1 mandarin

Totalt:

Protein 151 g
Kolhydrater 196 g
Fett 190 g

3153 kcal

Btw, hur många kcal ska jag ligga på om jag väger 70 kg för att gå upp lite i vikt?

Ät vanlig mat......
1 dl olivolja, seriöst?

Blaspis
2012-11-17, 23:42
Ät vanlig mat......
1 dl olivolja, seriöst?

Jag har allergier och undviker Gluten & Mejeri. "Vanlig mat" för mig är verkligen inte nyttigt. Jag stekte allt jag åt idag i olivolja och åt några oliver så jag skrev så:)

mini
2012-11-17, 23:44
Jag har allergier och undviker Gluten & Mejeri. "Vanlig mat" för mig är verkligen inte nyttigt. Jag stekte allt jag åt idag i olivolja och åt några oliver så jag skrev så:)

Varför skriver du upp saker du inte äter? Tror du på allvar att du får i dig 1 dl olja om du steker i det? Vad stekte du som suger upp allt stekfett?

Grotesk
2012-11-17, 23:45
Jag har allergier och undviker Gluten & Mejeri. "Vanlig mat" för mig är verkligen inte nyttigt. Jag stekte allt jag åt idag i olivolja och åt några oliver så jag skrev så:)

Det finns dock mycket du kan käka trots att du undviker gluten och mejeriprodukter. Hur definerar du "nyttigt" om du påstår att vanlig mat inte är nyttigt?

Wiizra
2012-11-17, 23:53
Jag har allergier och undviker Gluten & Mejeri. "Vanlig mat" för mig är verkligen inte nyttigt. Jag stekte allt jag åt idag i olivolja och åt några oliver så jag skrev så:)

Jag är även gluten intolerant.

Har inga problem med att få i mig 3 000 kalorier.

Första måltid efter träning:
100g Röda Linser
200g Potatissallad
150g Kyckling
150g Broccoli
1 liter mjölk
Andra Måltid runt 3 timmar efter:
100g
Flingor
3-4 dl mjölk

Sista måltid
300g Pomme
1 ost och bacon korv, vet inte hur mycket den väger men men.

Så det är ganska lätt att få i sig mat, allergier är bara en dålig ursäkt.

Blaspis
2012-11-18, 00:22
Jag är även gluten intolerant.

Har inga problem med att få i mig 3 000 kalorier.

Första måltid efter träning:
100g Röda Linser
200g Potatissallad
150g Kyckling
150g Broccoli
1 liter mjölk
Andra Måltid runt 3 timmar efter:
100g
Flingor
3-4 dl mjölk

Sista måltid
300g Pomme
1 ost och bacon korv, vet inte hur mycket den väger men men.

Så det är ganska lätt att få i sig mat, allergier är bara en dålig ursäkt.


Potatissallad blir jag dålig av. Jag är allergisk mot mjölk. Pommes är skitonyttigt och jag blir dålig i magen av det. Ost kan jag inte äta då jag är allergisk och bacon är väl inte det bästa?

nitz
2012-11-18, 00:39
Potatissallad blir jag dålig av. Jag är allergisk mot mjölk. Pommes är skitonyttigt och jag blir dålig i magen av det. Ost kan jag inte äta då jag är allergisk och bacon är väl inte det bästa?
Vad som är det bästa är mest relevant för sammanhanget.
Anledningen att vissa saker inte anses så bra i allmän åsikt är ju ofta att det innehåller mycket kalorier.
Då är ju nästa fråga är något som innehåller "för mycket" kalorier dåligt för en person som behöver få upp sitt kaloriintag?
Men gillar du kyckling? Gillar du köttfärs? Där har du ju bra exempel på saker som är ganska lättillagade och lättätna?
500 gram kyckling är ju t.ex 100 gram protein, sen behöver du bara dryga ut proteinbehovet, gärna med kolhydrater.
Du har ju t.ex ris du kan äta mängder av? Sen någon sås till det?
Läs även:
http://traningslara.se/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

NNIF
2012-11-18, 02:52
Potatissallad blir jag dålig av. Jag är allergisk mot mjölk. Pommes är skitonyttigt och jag blir dålig i magen av det. Ost kan jag inte äta då jag är allergisk och bacon är väl inte det bästa?

varför är 1dl olivolja nyttigt med en inte pommes?

bacon kanske inte är det bästa men inte sämsta helle?

du föreslog ju att äta 6ägg och 2L mjölk samt 400g kyckling. Gör det då? Komplettera med frukt och linser

varför föreslog du mjölk om du inte kan dricka det?

massakay
2012-11-18, 08:13
Totalt 3153 kcal

Btw, hur många kcal ska jag ligga på om jag väger 70 kg för att gå upp lite i vikt?

3254 kcal. Det borde du nog gå upp i vikt av med dina 70 kilo, om du inte har en onormalt hög förbränning.

Det är väl bara se vad som händer, och sedan justera upp kcal om du inte skulle gå upp i vikt.

Själv får jag justera hela tiden upp och ner, beroende på dagsaktivite, arbeta, träningsintensitet, cyklar 1 mil till jobbet varje dag eller inte, klippa 2000 kvadrat gräsmatta sommartid en gång i veckan och mycket mycket mer.

Så det går aldrig att säga hur mycket man behöver för att gå upp i vikt. Ena dagen är det ok med 3253 för viktuppgång, medan andra dagen på tok för lite kcal för att hamna på överskott.

Men börja på 3253 kcal och justera där efter!!!

Sverker
2012-11-18, 08:20
Varför äta sojamjölk, nötter, quinoa etc när man har känslig mage:confused: Magen blir inte bättre av mer kostfibrer och svårtspjälkade proteiner.



Är man glutenintolerant och allegisk mot mjölk finns det fortfarande kvar ris, potatis, majs, kött, fisk, kyckling, alla kända och okända fetter och oljer ( inte smör eller mjölkbaserade margariner ).

LillisJ
2012-11-18, 08:59
Är inte vassle isolat glutenfritt? Fast du behöver mer kalorier också.

Sverker
2012-11-18, 09:30
Vassle är från mjölk och naturligt fritt från gluten.

Vassleisolat är upprenat och innehåller mycket låga halter mjölksocker/ laktos.
Laktosintoleranta brukar klara av vassleisolat.

312
2012-11-18, 09:41
En måltid när du bygger borde likna mer typ såhär:
400-500g kyckling
400-500g kokt ris
Samt sås, för att det ska bli gott. 40g kalkon? Herrejävlar, där kommer det inte hända något, alls.

Lägg dig på 2500kcal och utvärdera sen om du går upp i vikt eller inte.

Wiizra
2012-11-18, 14:15
Finns ju även mycket som är just laktos / glutenfritt, så det finns inga ursäkter att inte äta