handdator

Visa fullständig version : Dubbla bekymmer i en möjlig snar framtid?


Herman H
2012-11-17, 14:28
Jaha, min träningspartner och tillika farsa är nu så dålig i kroppen att han helt seriöst överväger att lägga av att träna 61 år gammal.
Detta försätter mig i en något olustig situation. Dels så tycker jag att han behöver träna för att bibehålla de muskler han har kvar för att spara sina totalt nedslitna leder så mycket han kan och dels så avverkar vi inte jobbsnack på samma sätt längre (vi har firman ihop och träningen tillsammans har funkat som mötestid på samma gång, tre dagar i veckan) vilket kommer ge oss en utökad telefontid på kanske flera timmar i veckan.
Den andra sidan är rent egoistisk, jag behöver helt enkelt hjälp när jag tränar, dels ur säkerhetssynpunkt, dels med bänktröjor och som allmänt bollplank med träningsupplägg, teknik osv. (farsan har tränat sen tidigt 70-tal).

Man kan ju tycka att gubben har ju faktiskt slitigt färdigt på kroppen och förtjänar att gå i träningspension (han är kass i kroppen som en 90-åring för sören) och försöka jobba ett år eller två till innan han lägger ner allt helt men jag inbillar mig att det kommer bli sämre om han slutar träna.
Man kan ju även tycka att det "bara" är för mig att skaffa någon ny polare som hjälper mig och får träna här hemma i garaget men det är ju som ni säkert förstår inte så himla lätt.

Jag har en 15-årig son (bor här halvtid) som tränar en till två gånger i veckan, han är guld värd men klarar av naturliga skäl inte passa på mycket tunga vikter, jag har även en sambo som tränar men väldigt udda tider pga. jobb och studier. Även en polare kommer och tränar då och då men han tillhör den delen av befolkningen som är sjukskriven vid lättare nageltrång så han kan man inte lita på att han dyker upp som han ska.

Ja, vad gör man? Alla typer av bra och även dumma förslag uppskattas, det kan ju ge mig någon idé om hur jag ska få ihop detta på ett åtminstone ok sätt om och när det blir som gubben förvarnat.

PowPow
2012-11-17, 14:31
Om träningen verkligen är bra för din farsas välbefinnande och kropp (beror ju på vilken typ av sjukdom/skador han har) så bara ligg på och peppa honom till att träna vidare. Det vinner ju alla på.

Skulle det inte fungera så kan han kanske bli din coach? Då får ni ju er tid tillsammans i alla fall.

Dav0d
2012-11-17, 14:32
Kan slänga den egoistiska delen ut från fönstret, att du ens tog upp det. Det jag skulle rekommendera är att inte sluta träna men att byta träningsform. Simma, Yoga, Gymnastik, styrketräna med andra mål än att lyfta massa skrot, detta för att hålla sig i bra form samt inte känna av ett snabbt försvinnande av tidigare muskelmassa. Dessutom är det bra om en person som tränat i 40 år inte lägger av helt utan kanske byter träningsform och genom det får nya mål.

Herman H
2012-11-17, 14:47
Kan slänga den egoistiska delen ut från fönstret, att du ens tog upp det. Det jag skulle rekommendera är att inte sluta träna men att byta träningsform. Simma, Yoga, Gymnastik, styrketräna med andra mål än att lyfta massa skrot, detta för att hålla sig i bra form samt inte känna av ett snabbt försvinnande av tidigare muskelmassa. Dessutom är det bra om en person som tränat i 40 år inte lägger av helt utan kanske byter träningsform och genom det får nya mål.


Den "egoistiska delen" är ganska viktig, det är för mig ett blivande problem som jag måste ta hand om, det går på inget sätt före farsans hälsa så att vi har det klart för oss. Han är absolut det viktigaste här.
Absolut är det så att det finns andra typer av träningsformer men det kan vi i princip glömma, jag ska vara glad om jag kan tvinga upp honom på en cykel lite då och då, simmat har han tyvärr inte gjort sen 1985 och gå hyffsat snyggt kan han ca 20meter sen fungerar inte knäna längre, det låter som frigolit som gnids i knäna. Lägger man till ischias och diskbråck så har man en snygg mix.

Han är en oerhört envis gubbe, har inte varit hos en läkare sen 1999 och kommer förmodligen inte ta sig dit heller förrän det är så illa att en ambulans måste hämta honom.
Nä, styrketräning är nog tyvärr bara enda formen av motion som jag kan få honom att utföra förutom jobbet som målare. Att han vill sluta träna är inget han kommit på i brådrasket precis, det har varit på gång i minst tre år och jag har lyckats hålla kvar honom så här långt iaf.