handdator

Visa fullständig version : Träningschema/kostchema.


Donkenkropp
2012-11-17, 13:51
Undrar ifall det finns någott kost chema som man kan använda sig av?

ät x antal ägg då, x antal gram kyckling Osv osv, Ät detta nu och 2 timmar senare detta. Ni förstår nog :)

Sen ett träningschema som funkar.

är killen som kan stanna i ett gym 1-3 timmar utan problem,

om mig, 185cm, 75 kilo, kropp, bra kropp att börja bygga på nu,

+ Bröst ligger före(kör det inte mer än något annat, bra gener)
+ rygg
+ben

- armar,

bänk, 70 kilo 5-8 gånger,

mark 100 6-8 gånger,

benböj ända ner 70-80? 6-8 gånger,

tränat i 7 månader kanske, har inte alls hållt igång nu den senaste månaden och vill verkligen komma igång igen.

Tränar extremt hårt på gymmet och har inställning för att bli bäst i värden,(även fast jag inte kommer bli det)

Sover bra om nätterna, äter väll bra men känns inte som något händer endå, Kan äta hur mycket godis som hällst utan att läga på mig 1 kilo fett,

Mål med träning, bli så stor som möjligt de kommande åren, Ska vara diceplin.

erfarenheter, tränat hela mitt liv, spelade dator i 2 år och bestämde mig för att börja träna igen för 7 månader sen och har fått bra resultat.

Är inte speciellt bra på att skriva texter Osv men hoppas det duger och någon snäll själ kan hjälpa mig :)

Är FÖ 17 år,

Donkenkropp
2012-11-17, 13:54
Målen med träningen är att förhoppningsvis kunna börja tävla,

tar FÖ gainer, Sirious Mass,

Och köpt craze för dagarna jag verkligen inte vill till gymmet.

har tankarna på att köpa creatin och Amino syrer.

deerp
2012-11-18, 12:37
Målen med träningen är att förhoppningsvis kunna börja tävla,

tar FÖ gainer, Sirious Mass,

Och köpt craze för dagarna jag verkligen inte vill till gymmet.

har tankarna på att köpa creatin och Amino syrer.

vad vill du tävla i?

Donkenkropp
2012-11-19, 15:10
Så bra tävlingar det bara går, Mr olympia om det skulle hända men det tror jag icke,

mikaelj
2012-11-19, 15:12
Kost: Ät stora måltider med fisk/kött/ägg/ost, potatis/ris & grönsaker tre gånger om dagen. Drick 1-2 liter mjölk under dagen, särskilt kring träning. Det är inte svårare än så.

Träning: Eftersom du verkar gilla flerledsövningarna knäböj, bänkpress och marklyft tror jag att du borde lägga några månader på träningssschemat Stronglifts 5x5. Se den klistrade tråden längst upp i forumet.

Donkenkropp
2012-11-19, 15:57
Läste nu om stronglifts, hur länge tycker du jag ska köra på det? 1-2 månader? eller hela tiden eller hur menar du?

förstod inte om det var max på 5 reps 5 set, eller 1 rep och 5 sett,

NNIF
2012-11-19, 15:59
Läste nu om stronglifts, hur länge tycker du jag ska köra på det? 1-2 månader? eller hela tiden eller hur menar du?

förstod inte om det var max på 5 reps 5 set, eller 1 rep och 5 sett,

det står mycket utförligt om vad det är, läs tex: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

Kör det tills du verkligen stagnerar, kan ta 3-6 månader

Donkenkropp
2012-11-19, 16:01
Vad menar du med stagnerar?

Kan göra en uppdate varje vecka om någon så önskar, Om någon har lust att se resultaten.

Donkenkropp
2012-11-19, 16:03
Jag vill ju träna med än bara 3 dagar i veckan, Kan man köra det fler gånger än 3 gånger bara?

Röda Björnen
2012-11-19, 16:11
Undrar ifall det finns någott kost chema som man kan använda sig av?

ät x antal ägg då, x antal gram kyckling Osv osv, Ät detta nu och 2 timmar senare detta. Ni förstår nog :)

Sen ett träningschema som funkar.

är killen som kan stanna i ett gym 1-3 timmar utan problem,

om mig, 185cm, 75 kilo, kropp, bra kropp att börja bygga på nu,

+ Bröst ligger före(kör det inte mer än något annat, bra gener)
+ rygg
+ben

- armar,

bänk, 70 kilo 5-8 gånger,

mark 100 6-8 gånger,

benböj ända ner 70-80? 6-8 gånger,

tränat i 7 månader kanske, har inte alls hållt igång nu den senaste månaden och vill verkligen komma igång igen.

Tränar extremt hårt på gymmet och har inställning för att bli bäst i värden,(även fast jag inte kommer bli det)

Sover bra om nätterna, äter väll bra men känns inte som något händer endå, Kan äta hur mycket godis som hällst utan att läga på mig 1 kilo fett,

Mål med träning, bli så stor som möjligt de kommande åren, Ska vara diceplin.

erfarenheter, tränat hela mitt liv, spelade dator i 2 år och bestämde mig för att börja träna igen för 7 månader sen och har fått bra resultat.

Är inte speciellt bra på att skriva texter Osv men hoppas det duger och någon snäll själ kan hjälpa mig :)

Är FÖ 17 år,

Jahapp hej där unge man!

Kostuplägg kommer jag inte skriva något så exakt som du vill. Har jag varken tid eller lust med men det är simpelt, hur du ska äta.. 5 ggr om dagen, 8 ggr om dagen eller 1 gång om dagen är inte intressant men ska du lägga på dig muskelmassa krävs ett överskott, alltså mer energi in än ut. Med detta kommer du få förvänta dig också ökat kroppsfett, för att minska andelen ökat kroppsfett är det protein du ska sikta mycket på att äta.

Dricka 1L-2L mjölk om dagen är också ett bra sätt för lätta kalorier som inte är allt för onyttigt till sidan om en annars bra kost!
Var försiktig med vilka kosttillskott du tar, ingen ide att slänga pengar på en gainer [socker+vassle] när du kan äta mat och få bättre protein och kolhydrater. Funkar inte din kost, kommer inte dina kosttillskott hjälpa dig särskilt mycket heller!
Kosttillskott som kan vara bra är multivitamineral, annars kan man fixa resten med vanlig mat!

Det viktigaste dock är träningen, den måste funka för att du ska bli "bäst i världen". SL 5x5, Z-bumbis nybörjar program, sedvanligt 3-split är bra nybörjarprogram för att komma igång sen efter kanske ett år, ett och ett halvt kan du börja sikta dig på mer avancerade program. Både för att lära dig en god träningsrutin, lära dig känna din kropp och för att förstå varför vilka övningar som är bra tillsammans i ett program. Kort sagt, lära dig om träning.

Lycka till!
MVH

mikaelj
2012-11-19, 16:17
Vad menar du med stagnerar?

Kan göra en uppdate varje vecka om någon så önskar, Om någon har lust att se resultaten.

Stagnera = att inte längre öka. När det händer kan du sänka till 3x5 och till sist 1x5. Det borde ta dig ett par-tre månader, beroende på hur bra du sköter vila och mat.

Det är 5x5 på alla övningar förutom marklyft, där det är ett set 5 reps. Inte studsrepetitioner i mark, utan riktiga där du tar nytt tag. ("Deadlift" = död start.)

Mer info i texten.

Jag vill ju träna med än bara 3 dagar i veckan, Kan man köra det fler gånger än 3 gånger bara?

Du kan ju försöka dig på det varannan dag löpande, men det kommer bli svårt i slutet och jag tror inte ens att du kommer vilja det.

Donkenkropp
2012-11-19, 16:26
Tack för informationen :) Har inga som hällst problem att bli lite mullig,

NNIF
2012-11-19, 16:30
Vad menar du med stagnerar?

Kan göra en uppdate varje vecka om någon så önskar, Om någon har lust att se resultaten.

som Mikaelj skrev, att man inte längre ökar i 5x5, dvs du verkar fastna med 4,4,3 reps på en given vikt.

Då finns det en del strategier för hur kan kan ta sig förbi den "platån", och ett av dem kan vara att byta upplägg helt och hållet men om du läser på om SL 5X5 så står det några förslag för stagnationsbrytningar (stalling på engelska)

Donkenkropp
2012-11-19, 16:33
För en vinnande fysik, krävs en fulare fusik längs vägen, vad jagg lärt mig

mikaelj
2012-11-19, 16:34
Här kan du starta en journal: http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9

Donkenkropp
2012-11-19, 16:46
Tack så mycket!

Donkenkropp
2012-11-19, 17:15
har bara en fråga jag inte lyckades hitta där, Ska man värma upp med vikter eller räcker det att springa? eller hur kör ni/du?

StarkaUlf
2012-11-19, 17:31
har bara en fråga jag inte lyckades hitta där, Ska man värma upp med vikter eller räcker det att springa? eller hur kör ni/du?

Värm upp med vikter istället för att värma upp med att jogga på löpbandet.

mikaelj
2012-11-19, 17:43
har bara en fråga jag inte lyckades hitta där, Ska man värma upp med vikter eller räcker det att springa? eller hur kör ni/du?

För att bli varm i precis exakt de muskler du skall använda i en knäböj är det bäst att värma upp med knäböj.

Det gör du genom att t ex göra 2x10 på enbart stången.

Donkenkropp
2012-11-19, 18:10
okey får köra på det, börjar med detta imorgon,

Ska bli extremt roligt och se hur resultaten blir med strikt kost/sömn och träna på bra.

NNIF
2012-11-19, 23:25
okey får köra på det, börjar med detta imorgon,

Ska bli extremt roligt och se hur resultaten blir med strikt kost/sömn och träna på bra.

sedan kan du köra ytterligare några uppvärmningset på säg ett på 50% och ett på 75% av den vikten du tänkt träna på, 5-6reps där.

lycka till med träningen :)

Donkenkropp
2012-11-20, 17:28
Gick välldigt bra med passet, gäller att hitta rätt vikter men det har jag nog lärt mig idag vad jag ska ändra tills nästa gång, Välldigt skönt upplägg, lite konstigt dock :)

ChrilleKillah
2013-05-20, 15:37
Är detta ett skämt? Mr olympia...? är du efterbliven?

whuddafuks
2013-05-20, 16:13
Är detta ett skämt? Mr olympia...? är du efterbliven?

Kände du att det var värt att bumpa en gammal tråd för att trycka ner någon, som förmodligen inte ens kommer att se din kommentar..? *facepalm*