handdator

Visa fullständig version : Går ej ner i fett


Bala
2012-11-17, 10:39
Hej. Jag har undrat över en sak. Jag jobbar på ett kyllager och där anstränger jag mig hyfsat fysiskt och jag går framför allt mycket. Tror jag snittar ca 1 mil om dagen och jag brukar inte överstiga 2000 kcal per dag (gör inte det mer flit utan täcker mitt behov med så mkt /lite) Jag är 23 år, väger 82, 176 cm lång. Jag räknade fram att jag bränner 1000-1300 kcal på arbetet och sen ytterligare lite med sömn, vila osv. Jag undrar då vrf jag inte går ner i vikt? Kanske gått ner 1-2 kg på 6 månader. Dock så har jag ätit ganska mkt skit men ändå inte tillräckligt mkt för att ligga på kaloriöverskott. Nu äter jag bra, sover bra,har ett jämn blodsocker och unnar mig skit på helger. Började med den sundare livsstilen för 2 månader sen. Det enda resultatet jag fått är att jag mår bättre men märker ingen viktnedgång eller fettminskning. Vad ska jag göra? Jag tränar också 2-3 ggr i veckan men inte gjort det på en månad nu då jag varit sjuk. Tips tack

Fyllot
2012-11-17, 10:48
Hur pass stor skillnad hade du egentligen förväntat dig på 1-2 kilo? Orimligt. Beroende på hur mycket fett du har på kroppen så kommer du behöva anpassa din viktnedgång därefter.

King Grub
2012-11-17, 11:29
Du verkar ha för lite koll på ditt energiintag för att kunna avgöra hur nära balans du är, över eller under.

Bala
2012-11-17, 11:46
Jag räknade med ett kaloriräknare. Tog självklart allt den visar där med en nypa salt men det skiljde ändå åt ca 750-1000 kcal i underskottet per dag. Jag borde väl iaf gå ner? Har ganska mkt överskottsfett. Kanske 10 kg.

King Grub
2012-11-17, 12:26
Hade du verkligen legat på 1000 kcal per dag i underskott i 6 månader hade du gått ner i vikt, ja. Uppenbarligen har så inte varit fallet.

Snömannen
2012-11-17, 12:46
Detta är väldigt enkel matematik.
Ligger du på underskott går du ner i vikt oavsett hur mycket eller lite du tränar. Det går inte att ligga på underskott och stå stilla eller öka i vikt, på samma sätt som att du inte kan köra 30 mil med bilen utan att det syns i bensintanken.

10xKV
2012-11-17, 12:55
Ifall du hade haft 72 kg LBM på 176 kg hade du varit ganska bitig, men det kanske du är?
Med hur du beskriver dig själv så verkar det snarare vara 25+ kilo överskottsfett, det är lätt att tro att det är mindre än vad det är :p

Bala
2012-11-17, 14:16
Vill bara informera att jag börjat bli lite nyttigare och mer medveten de sista månaderna. Som sagt, vi snittar ca 1 mil om dagen. Dock så äter jag ganska dåligt och lite nu för att jag är sjuk. Vad ska jag göra för att jobbet ska bränna fett? Ska jag börja köra proteinshakes och äta med samma principer som om jag skulle träna seriöst 3-4 ggr i veckan? Uppenbarligen finns ju träningen där men inte de rätta matvanorna. Behöver jag ge det mer tid? Har ändå gått 2 månader och jag ser ingen märkbar förändring. En sak som kanske också är värt att veta är att jag kommer hem 22.15 varje dag så då lagar jag oftast mat och äter sent på nätterna. Är det något jag borde sluta med trots att jag vaknar runt 10-11? Typ äta keso lr något istället? Är snorhungrig då jag senast år på 18.00 rasten.

312
2012-11-17, 14:18
Vill bara informera att jag börjat bli lite nyttigare och mer medveten de sista månaderna. Som sagt, vi snittar ca 1 mil om dagen. Dock så äter jag ganska dåligt och lite nu för att jag är sjuk. Vad ska jag göra för att jobbet ska bränna fett? Ska jag börja köra proteinshakes och äta med samma principer som om jag skulle träna seriöst 3-4 ggr i veckan? Uppenbarligen finns ju träningen där men inte de rätta matvanorna. Behöver jag ge det mer tid? Har ändå gått 2 månader och jag ser ingen märkbar förändring. En sak som kanske också är värt att veta är att jag kommer hem 22.15 varje dag så då lagar jag oftast mat och äter sent på nätterna. Är det något jag borde sluta med trots att jag vaknar runt 10-11? Typ äta keso lr något istället? Är snorhungrig då jag senast år på 18.00 rasten.

Skippa hela tänket med "bränna fett". Läs den här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

King Grub
2012-11-17, 15:24
Vill bara informera att jag börjat bli lite nyttigare och mer medveten de sista månaderna. Som sagt, vi snittar ca 1 mil om dagen. Dock så äter jag ganska dåligt och lite nu för att jag är sjuk. Vad ska jag göra för att jobbet ska bränna fett? Ska jag börja köra proteinshakes och äta med samma principer som om jag skulle träna seriöst 3-4 ggr i veckan? Uppenbarligen finns ju träningen där men inte de rätta matvanorna. Behöver jag ge det mer tid? Har ändå gått 2 månader och jag ser ingen märkbar förändring. En sak som kanske också är värt att veta är att jag kommer hem 22.15 varje dag så då lagar jag oftast mat och äter sent på nätterna. Är det något jag borde sluta med trots att jag vaknar runt 10-11? Typ äta keso lr något istället? Är snorhungrig då jag senast år på 18.00 rasten.

Det har inte med "rätta matvanor" eller vad du äter att göra. Nyttigt hör inte hit. Går du inte ner i vikt trots att du vill det, äter du för mycket helt enkelt. För mycket kalorier, oberoende av vad maten består av. Visst är det... nyttigt att äta nyttigt, men din viktnedgång eller inte är inte beroende av det.

emil94
2012-11-17, 16:12
Ett tips från mig personligen är att följa dieten hela veckan. Att äta skit på helgerna gör så att vardagarna i stort sett är bortblåsta . Kör all in eller inget alls. En sista grej, Shapeupclub.com kan vara ett bra hjälpmedel till att räkna kalorierna så att du verkligen är säker på att du ligger på underskott.