handdator

Visa fullständig version : Slitsam deff vad göra?


musicpanda
2012-11-16, 20:16
Okej nu har jag legat på deff sedan slutet av Juni.
Jag är 1.87 lång och startade på 92-93 kg och väger idag 83,7 kg.

Detta är min första deff någonsin och jag har strävat efter att ligga på -500kcal per dag och 2 g protein per kg kroppsvikt och fyllt på resterande intag med kolhydrater och fett.

Under bulk körde jag helkroppspass tre dagar i veckan med en hel del basövningar något jag fortsatt med under deff ifall nu kroppen hade vant sig vid att varje muskelgrupp skulle få sitt 3 ggr i veckan.

Nu har jag dock sedan några veckor tillbaka haft ont eller det kanske är fel ordval, känt mig svag? I ledbanden i knävecket samt har obehagskänslor i knäna. Jag smörjer på som en galning med antiinflammatorisk salva och prövade en vecka där jag låg på balans men det har inte gett någon förbättring.

Det fett som jag har tappat har onekligen tagits från benen och framsidan av magen. Mina "lovehandles" verkar vara det stället på kroppen där störst ansamling fett samlat sig och som irriterat nog försvinner sist.

Nu till problemet: Jag är väldigt trött på den utdragna deffen och vill nu bara bli klar... även om jag är livrädd för att tappa den lilla muskelmassa jag har min egentliga fråga är om jag kan lägga mig på -1000 kcal resterande period för hur mycket jag nu behöver tappa eller om mina ledband bara kommer ta mer stryk då? Jag väljer lite mellan om kroppen nu är så sliten att jag borde satsa på att bli klar snart och kanske få lida mer under en kort period eller lida mindre under en lång period... Får tillägga att jag psykiskt mår sådär av att jag fortfarande har lovehandles, trodde i min nybörjare naivitet att jag skulle vara klar till jul och kunna bygga på ett litet överskott i januari och lägga in en ytterst kort deff innan sommaren.

Hur hade ni gjort? Vill helst inte avbryta deffen, det rör sig inte om direkt smärta mer som att lederna är slitna och ger obehag ungefär som när man gått ner för djupt i en stretch... Rätt seg i huvudet idag, mörkt och eländigt som det är ute så man tror det är senare än vad det är, men hoppas ni förstod.

Här kommer en bild på spektaklet och varför jag känner att jag måste lägga på ett kol genom ett underskott även om jag som många andra på forumet är livrädd för att tappa muskelmassa:

http://img341.imageshack.us/img341/5044/20121112101841.jpg
http://img687.imageshack.us/img687/5342/20121112101850.jpg

Beelz
2012-11-16, 23:36
Fortsätt deffa, gå promenader, ta ett uppehåll med styrketräning och ligg på underskott, tills du mår bättre i kroppen sen börja styrketräna igen. Det skulle jag gjort. Undvik skräpmat och alkohol. Ät mat med mycket protein, stärkelse osv...

Spartansk
2012-11-16, 23:41
Jag skulle börjat med att ta en paus i deffen och den tunga styrketräningen på några dagar. Kanske en vecka, där jag bara promenerat eller kanske tränat med lätta vikter. Sedan skulle jag fortsätta träna, men mindre ofta. Varje muskelgrupp tre gånger i veckan är ganska mycket. Jag skulle gått över till två gånger i veckan.

Nutrid
2012-11-17, 00:09
1. Ta en veckas paus helt från gymmandet och ät på balans. Se till att vila ut och tänk inte ens på vikten/gymmet men fortsätt att sköta din kost.

2. Ta någon lågintensiv promenad 2 ggr denna vecka.

3. Fortsätt deffen och ta nya tag då.

Du är sliten just nu och behöver ta ett steg tillbaka för att kunna ta två steg fram. Att gå ner 10 kilo är skit bra så fortsätt kriga men tillåt dig själv en paus.

LeBron
2012-11-17, 01:31
Ta en veckas paus ifrån deffen och fortsätt sedan? :) Inte en grisbulk vecka då utan balans.

Måste bara fråga, tatueringen, whats the deal? Full-i-Thailand?

massakay
2012-11-17, 07:49
Okej nu har jag legat på deff sedan slutet av Juni.
Jag är 1.87 lång och startade på 92-93 kg och väger idag 83,7 kg.

Detta är min första deff någonsin och jag har strävat efter att ligga på -500kcal per dag och 2 g protein per kg kroppsvikt och fyllt på resterande intag med kolhydrater och fett.

Under bulk körde jag helkroppspass tre dagar i veckan med en hel del basövningar något jag fortsatt med under deff ifall nu kroppen hade vant sig vid att varje muskelgrupp skulle få sitt 3 ggr i veckan.

Nu har jag dock sedan några veckor tillbaka haft ont eller det kanske är fel ordval, känt mig svag? I ledbanden i knävecket samt har obehagskänslor i knäna. Jag smörjer på som en galning med antiinflammatorisk salva och prövade en vecka där jag låg på balans men det har inte gett någon förbättring.

Det fett som jag har tappat har onekligen tagits från benen och framsidan av magen. Mina "lovehandles" verkar vara det stället på kroppen där störst ansamling fett samlat sig och som irriterat nog försvinner sist.

Nu till problemet: Jag är väldigt trött på den utdragna deffen och vill nu bara bli klar... även om jag är livrädd för att tappa den lilla muskelmassa jag har min egentliga fråga är om jag kan lägga mig på -1000 kcal resterande period för hur mycket jag nu behöver tappa eller om mina ledband bara kommer ta mer stryk då? Jag väljer lite mellan om kroppen nu är så sliten att jag borde satsa på att bli klar snart och kanske få lida mer under en kort period eller lida mindre under en lång period... Får tillägga att jag psykiskt mår sådär av att jag fortfarande har lovehandles, trodde i min nybörjare naivitet att jag skulle vara klar till jul och kunna bygga på ett litet överskott i januari och lägga in en ytterst kort deff innan sommaren.

Hur hade ni gjort? Vill helst inte avbryta deffen, det rör sig inte om direkt smärta mer som att lederna är slitna och ger obehag ungefär som när man gått ner för djupt i en stretch... Rätt seg i huvudet idag, mörkt och eländigt som det är ute så man tror det är senare än vad det är, men hoppas ni förstod.

Här kommer en bild på spektaklet och varför jag känner att jag måste lägga på ett kol genom ett underskott även om jag som många andra på forumet är livrädd för att tappa muskelmassa:

När man deffar går man ju på underskott som du beskriver, och då är det jätte viktigt att du har koll på att du verkligen får i dig alla vitaminer, mineraler och näringsämnen som kroppen behöver. två viktiga sak jag själv måste ha som tillskott vid deff är omega-3 och liknande fett och vitaminer/mineraler för att inte få värk och ont i lederna och undvika sjukdom. tillskotten beror mera på att jag äter ganska enformigt just vid deff (inte rätt men:em:) det går förstås att få i sig genom maten, men det kan vara svårt vid kcal underskott tycker jag!

Nu mera går deffen på rutin för mig, med några små små justeringar hit och dit bara, Jag känner mig nästan alltid piggare under deffen nu för tiden än under uppbyggnadsfasen. Men så var det inte för 10 år sen när man inte hade riktigt koll på hur sin egen kropp fungerade under deff kontra bulk/bygge

Men det blir bättre och bättre ju mer rutin du får på det hela, men som alla säger här så låter det som om du skulle ta och vila lite från deff/träning en vecka och försöka få en lite snabb återhämtning, för att sedan köra på med ny energi!!!

Skriv gärna vad du äter under en deff dag, så blir det lättare för alla och se om det finns några brister i kosten (men det behöver inte vara fel på den)

musicpanda
2012-11-17, 14:17
Okej ska köra en vecka på balans till fast ta en paus från styrketräningen denna gången för att istället hålla igång lite med promenader. Angående omega 3 och vitaminer så har jag kört på tillskott så no worry där.

Ny fråga: Tror ni utifrån min fettprocent att jag kan lägga mig på ett större underskott än -500 kcal efter balansveckan? Samt gå ner till att träna helkropp 2 ggr i veckan istället utan att se ut som ett svältoffer? Jag fruktar att där jag är nu behöver jag tappa mellan 5-10 kg till för att se något definierad ut och tanken på 4-5 månader till på deff känns inte så lockande... *facepalm* Borde deffat innan jag bulkade känner jag nu... :( Tack för alla svar!

Deadandlivin
2012-11-18, 19:02
Jag hade lagt mig lägre och kört en 4 eller 5 splitt istället.

Att ligga på 1000 i underskott är inte så jättefarligt och visst kommer man tappa lite muskelmassa men det gör man oavsett. Deffen kommer vara mycket kortare istället så man får mer tid att bygga upp sig igen.

Muskelminnet tenderar även vara extremt bra och ifall man förlorar gains under deffen kommer de fort tillbaka när man börjar bulka igen.

Kroppen 3 gånger i veckan verkar inte så jättebra mest av två anledningar.
Att köra helkropp tar sällan tillräckligt bra för mig personligen. Jag känner inte lika mycket som när jag t.ex. kör hela axeln under ett pass.

Sedan behöver kroppen nog mer vila än 1 dag.
Prova att köra en 4 splittistället.
- Måndag: Axlar Traps Mage
- Tisdag: Ben Vader
- Torsdag: Rygg Tricep Lats
- Fredag: Bröst Biceps

Kan slänga in lite muskelgrupper som slackar efter på fredagen eller andra dagar också. Om du är missnöjd över brösten kan du t.ex. köra det på söndagar också et.c.

Om du får ont i lederna kan det helt enkelt vara så att det är vissa övningar du inte kan köra.
Personligen kan jag inte köra bänk för att min axel går ur led då.
Mark måste jag köra från en höjd eftersom mina hälsenor är för korta när jag står i börjarpositionen vilket kurvar min rygg et.c.

Hitta övningarna som din kropp inte tål och minska vikte och rätta till formen på dem, eller skippa de helt och kör nåt annat. Får du överdrivet ont av squats kan du lika gärna köra benpress istället.

musicpanda
2012-11-18, 19:40
Jag hade lagt mig lägre och kört en 4 eller 5 splitt istället.

Att ligga på 1000 i underskott är inte så jättefarligt och visst kommer man tappa lite muskelmassa men det gör man oavsett. Deffen kommer vara mycket kortare istället så man får mer tid att bygga upp sig igen.

Muskelminnet tenderar även vara extremt bra och ifall man förlorar gains under deffen kommer de fort tillbaka när man börjar bulka igen.

Kroppen 3 gånger i veckan verkar inte så jättebra mest av två anledningar.
Att köra helkropp tar sällan tillräckligt bra för mig personligen. Jag känner inte lika mycket som när jag t.ex. kör hela axeln under ett pass.

Sedan behöver kroppen nog mer vila än 1 dag.
Prova att köra en 4 splittistället.
- Måndag: Axlar Traps Mage
- Tisdag: Ben Vader
- Torsdag: Rygg Tricep Lats
- Fredag: Bröst Biceps

Kan slänga in lite muskelgrupper som slackar efter på fredagen eller andra dagar också. Om du är missnöjd över brösten kan du t.ex. köra det på söndagar också et.c.

Om du får ont i lederna kan det helt enkelt vara så att det är vissa övningar du inte kan köra.
Personligen kan jag inte köra bänk för att min axel går ur led då.
Mark måste jag köra från en höjd eftersom mina hälsenor är för korta när jag står i börjarpositionen vilket kurvar min rygg et.c.

Hitta övningarna som din kropp inte tål och minska vikte och rätta till formen på dem, eller skippa de helt och kör nåt annat. Får du överdrivet ont av squats kan du lika gärna köra benpress istället.

Har resonerat som så jag med att muskelminnet borde vara förlåtande när man återgår till bulk, men alltid bra att höra sig för så man inte begår andras misstag på nytt. Blir jag klar snart hinner jag med en kort bulk innan sommaren. Bör jag justera kcal underskottet efterhand fettprocenten sjunker? Kanske tillbaka på -500 när det börjar bli mindre att ta av?

Har funderat på det där med övningarna och tror att det är vadpressen (maskin) som belastar mina knän och leder för hårt. Likt förbannat har jag ju dock fått hålla mig kvar vid den för jag vet ingen annan övning för vaderna. :smash:

Tack för ditt svar!