handdator

Visa fullständig version : Billig mat, student i penga kris.


ttoobbee
2012-11-16, 15:14
Hej. Kom med erfarenheter, tips och trix.

Jag har endast studielån som inkomst och vill äta mycket,mycket mat. Det behöver absolut inte va som en bulk men jag vill ändå få i mig så pass mycket mat så vikten går stadigt uppåt, jag tränar också 6 dagar i veckan så jag behöver en del mat för återhämtningen.

Vilka livsmedel rekommenderar ni som är billiga med innehållsrika. Vad ska jag äta för att ändå hålla kassan nere? För detta håller inte..

Mouline
2012-11-16, 15:18
Matpriskollen.se !

WHITEFOLKS
2012-11-16, 15:19
Få i dig mycket kalorier från varor som pasta/linser/bönor/havregryn och inte så mycket från kött/mejeri/fisk/fågel.

begt
2012-11-16, 15:22
Pasta, ris, havregryn, ägg, bönor (på burk), vitkål, krossade tomater, potatis, morötter. Billigt kött (håll utkik efter reapriser; vissa sorters kyckling kan vara riktigt billiga). Proteinpulver. Ost när det är billigt.

Handla aldrig i närbutiker, blir mycket dyrare i längden. Skaffa ICA/Coop kort. ICA student har bra erbjudanden, dubblerade rabatter för vissa varor och 5% rabatt på Adlibris samt fri frakt.

ttoobbee
2012-11-16, 15:58
Matpriskollen.se !

Absolut men det kostar även att transportera sig runt halva stan för olika butiker. Men tack för svaret=)

ttoobbee
2012-11-16, 15:58
Få i dig mycket kalorier från varor som pasta/linser/bönor/havregryn och inte så mycket från kött/mejeri/fisk/fågel.

Tack för tipsen blir väldigt mycket pasta och havregryn men är rädd för att inte få i mig tillräckligt med protein.

z_bumbi
2012-11-16, 16:02
Kolla vad det som du handlar idag kostar och gör en budget baserat på det. På sätt kan du spåra vad som lönar sig mest att ersätta eller att ta bort.

Låna sedan en bra kokbok dvs en bok som lär ut att laga mat från grunden med basvaror. Bonniers stora kokbok, Annas kokbok eller den rutiga kokboken är bra exempel.
Baljväxter och spannmål bör utgöra grunden.
Välj feta livsmedel när du väljer kött då det oftast är billigare.

Det går utan problem att äta för 1500 kr/månad utan att leva särskilt extremt, har du mindre kvar så får du börja anstränga dig.

Fishtank
2012-11-16, 16:03
Absolut men det kostar även att transportera sig runt halva stan för olika butiker. Men tack för svaret=)

Visste inte det kostade pengar att gå.

begt
2012-11-16, 16:10
Tack för tipsen blir väldigt mycket pasta och havregryn men är rädd för att inte få i mig tillräckligt med protein.

Proteinpulver är billigt, ägg är billigt osv. Slå till när ost och kött är billigt, då ska det inte vara några problem.

ttoobbee
2012-11-16, 16:16
Kolla vad det som du handlar idag kostar och gör en budget baserat på det. På sätt kan du spåra vad som lönar sig mest att ersätta eller att ta bort.

Låna sedan en bra kokbok dvs en bok som lär ut att laga mat från grunden med basvaror. Bonniers stora kokbok, Annas kokbok eller den rutiga kokboken är bra exempel.
Baljväxter och spannmål bör utgöra grunden.
Välj feta livsmedel när du väljer kött då det oftast är billigare.

Det går utan problem att äta för 1500 kr/månad utan att leva särskilt extremt, har du mindre kvar så får du börja anstränga dig.

Det har jag på önskelistan till jul ;) Jag räknade ut vad jag handlat mat för sen den 25te och det låg på 2400 kr och då är det inte utemat etc utan mat till hemmet.. Men jag ska absolut börja laga mer själv om det är billigare tack för tipsen!

begt
2012-11-16, 16:22
Det har jag på önskelistan till jul ;) Jag räknade ut vad jag handlat mat för sen den 25te och det låg på 2400 kr och då är det inte utemat etc utan mat till hemmet.. Men jag ska absolut börja laga mer själv om det är billigare tack för tipsen!

Du kan halvera det om du äter mycket pasta, ICAs köttbullar för under 30 kr/kg, ägg, proteinpulver, krossade tomater osv.

Jag lyckas äta för under tusenlappen ibland när jag snålar som mest och då äter jag ändå kanske 3500-4000 kcal per dag utan vidare. Tar man mycket av energin från billiga kolhydratskällor (innehåller dessutom skapliga mängder protein) så lever man riktigt billigt.

ttoobbee
2012-11-16, 16:29
Du kan halvera det om du äter mycket pasta, ICAs köttbullar för under 30 kr/kg, ägg, proteinpulver, krossade tomater osv.

Jag lyckas äta för under tusenlappen ibland när jag snålar som mest och då äter jag ändå kanske 3500-4000 kcal per dag utan vidare. Tar man mycket av energin från billiga kolhydratskällor (innehåller dessutom skapliga mängder protein) så lever man riktigt billigt.

Får bli en påse whey nu den 25te men jag tycker det är dyrt som fan med tillskotten haha. Det är imponerande måste jag säga !

begt
2012-11-16, 21:14
Får bli en påse whey nu den 25te men jag tycker det är dyrt som fan med tillskotten haha. Det är imponerande måste jag säga !

Det är inte alls dyrt om du räknar på protein per krona (ppk)- det enda relevanta måttet :p Krävs en stor mängd kött för att ens komma i närheten av samma mängd protein.

http://proteinperkrona.se/

z_bumbi
2012-11-16, 21:40
Det är inte alls dyrt om du räknar på protein per krona (ppk)- det enda relevanta måttet :p Krävs en stor mängd kött för att ens komma i närheten av samma mängd protein.

http://proteinperkrona.se/

Jo proteinpulver är dyrt och räknar man bara protein när man sätter ihop billig mat så gör man något fel.

begt
2012-11-16, 21:45
Jo proteinpulver är dyrt och räknar man bara protein när man sätter ihop billig mat så gör man något fel.

Nej, Whey FX är inte dyrt för att vara högvärdigt protein, som du kan se i den länken jag gav.

Insåg du inte skämtet i det jag sa om att "protein är det enda som räknas"? Naturligtvis ska man inte tolka det bokstavligt. Jag rekommenderar ingen att leva enbart på äggvita direkt.

ttoobbee
2012-11-16, 23:45
Det är inte alls dyrt om du räknar på protein per krona (ppk)- det enda relevanta måttet :p Krävs en stor mängd kött för att ens komma i närheten av samma mängd protein.

http://proteinperkrona.se/

Grymsida tack!! Hade inte en aning om att fläsksvålar innehöll så mycket protein får bli och inhandla det när csn kommer. Varför har man aldrig hört talas om det i träningssammanhang?..

miaz
2012-11-17, 07:15
tyvärr är den där sidan ändå inte så smart.
det biologiska värdet verkar inte vara av intresse.

fläsksvålar har biologiskt värde noll, dvs 100% värdelöst
(vad gäller muskeluppbyggnad)

begt
2012-11-17, 08:43
tyvärr är den där sidan ändå inte så smart.
det biologiska värdet verkar inte vara av intresse.

fläsksvålar har biologiskt värde noll, dvs 100% värdelöst
(vad gäller muskeluppbyggnad)

Ja, men för det mesta så stämmer den. Har man lite förkunskaper så är det inget problem, dessutom så är det lätt att kolla upp. I överlag så är ju animaliskt protein fullvärdigt, med något enstaka undantag som just fläsksvålar.

Livsmedelsverket har aminosyratabeller för den som är intresserad.

Följande sida är baserade på Livsmedelsverkets värden:

http://proteinkvalitet.se

NNIF
2012-11-17, 09:02
Får bli en påse whey nu den 25te men jag tycker det är dyrt som fan med tillskotten haha. Det är imponerande måste jag säga !

proteinpulver är väl bland det billigaste protein per krona du kan hitta?