handdator

Visa fullständig version : Tillräcklig muskelmassa?


NIKKI83
2012-11-16, 12:18
Jag har nu tränar i lite mer än 2år(ganska seriöst). Har innan tränat i perioder. Har nu legat på en kaloribalans och i visa perioder har jag legat på ett mindre överskott. Har under denna tid gått från 75kg till 85-87kg ca. Har inte lagt på mig så mycket fett att det är väldigt märkbart.
Är/
188cm lång
Väger 85-87 går (upp och ner mellan den vikten, konstigt nog)
(Spänner mig lite lätt på denna bild)

Jag funderar nu om jag ska deffa eller inte, ser det ut som att jag har nog med muskelmassa för att det ska se bra(bättre) ut efter en deff? eller ska jag fortsätta träna med ett överskott?

Har otroligt svårt att avgöra då jag aldrig har deffat innan.

Pretorian
2012-11-16, 12:22
Det är ju en smaksak det där med om man tycker du har tillräckligt med muskler men jag tycker absolut du ska prova en deff oavsett vad folk säger här. Då kan du sen själv avgöra om du hade/har tillräckligt med massa. Du kan nog lära dig en hel del av en deff.

Reaper123
2012-11-16, 12:57
Det är ju en smaksak det där med om man tycker du har tillräckligt med muskler men jag tycker absolut du ska prova en deff oavsett vad folk säger här. Då kan du sen själv avgöra om du hade/har tillräckligt med massa. Du kan nog lära dig en hel del av en deff.+1 på detta!

En deff är kanske inte nödvändig, men är du nyfiken på vad som döljer sig under fettet så är detta en lärorik resa att göra! Är deffen hyffsat välplanerad så slipper du nog dessutom lida nämnvärt under resans gång och kan njuta av att se konturerna titta fram ;)

Numse
2012-11-16, 13:14
Fortsätt träna på runt kaloribalans ett tag tycker jag. Du kommer skala bort fett och bygga samtidigt om du sköter dig.

NIKKI83
2012-11-16, 17:27
Tackar så mycket för svar. Ska fundera på deff ett tag till. Bulk, kaloribalans eller deff svårt att känna av då man inte är objektiv...

Barbastark
2012-11-16, 17:54
Tackar så mycket för svar. Ska fundera på deff ett tag till. Bulk, kaloribalans eller deff svårt att känna av då man inte är objektiv...

Deffa är jäkligt motiverande för träningen tycker jag då man verkligen ser vad som döljer sig där under. Jag skulle nog skalat ett par kg och sedan bygga därifrån.

massakay
2012-11-17, 08:35
Jag har nu tränar i lite mer än 2år(ganska seriöst). Har innan tränat i perioder. Har nu legat på en kaloribalans och i visa perioder har jag legat på ett mindre överskott. Har under denna tid gått från 75kg till 85-87kg ca. Har inte lagt på mig så mycket fett att det är väldigt märkbart.
Är/
188cm lång
Väger 85-87 går (upp och ner mellan den vikten, konstigt nog)
(Spänner mig lite lätt på denna bild)

Jag funderar nu om jag ska deffa eller inte, ser det ut som att jag har nog med muskelmassa för att det ska se bra(bättre) ut efter en deff? eller ska jag fortsätta träna med ett överskott?

Har otroligt svårt att avgöra då jag aldrig har deffat innan.

Alla tycker nog ganska olika i den här frågan, så det är nog en smaksak.

Om jag själv skulle får välja att vara i bara en form året om, så tycker jag nog om lite mer massa än helt rippad.

Och då som svar på din fråga: Lite mer massa (tycker jag) du ser ganska fett snål ut ändå!!