handdator

Visa fullständig version : Hur räknar man på intaget som överviktig?


Jokk
2012-11-16, 01:08
Har som många andra kommit till en nivå när det är dags att ändra på någonting för att få mer energi och känna mig friskare som person (Blev student, slutade träna och började dricka öl..) och har suttit och läst på ett par timmar här vilket leder till en del frågor.

Det första är hur jag ska tolka allt med ät X*din kroppsvikt av protein, kolhydrater, fet osv. Det känns rätt logiskt när man är normaltränad men hur ska man tänka om man är överviktig?

Ta tex från Guiden (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881) där ett citat lyder:

Om du orkar räkna på saken är 2 gram protein per kilo kroppsvikt och runt 1 gram fett per kilo kroppsvikt bra siffror att ligga på. För lite protein omöjliggör muskeltillväxt och/eller ökar risken för muskelproteinnedbrytning. Mer protein skadar inte, och kan ge bättre mättnadskänslor. För lite fett innebär också negativ inverkan på de anabola hormonerna. Sedan fyller du på med kolhydrater från näringsrika, oraffinerade källor tills du når det energiintag du siktar på.

Bör jag räkna på 2 gram protein för alla mina 110 pannor då eller ska man räkna lägre när man är överviktig?

Nästa fråga handlar om mitt ungefärliga energibehov som man ska kunna räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Men BMR = 66.4730 + (13.7516 x weight in kg) + (5.0033 x height in cm) – (6.7550 x age in years)


Little to no exercise Daily kilocalories needed = BMR x 1.2
Light exercise (1–3 days per week) Daily kilocalories needed = BMR x 1.375
Moderate exercise (3–5 days per week) Daily kilocalories needed = BMR x 1.55
Heavy exercise (6–7 days per week) Daily kilocalories needed = BMR x 1.725
Very heavy exercise (twice per day, extra heavy workouts) Daily kilocalories needed = BMR x 1.9


Även denna uträkning känns lite skev då en del av mina kilon så att säga är vilande, hur mycket är det då rimligt att räkna med att min kropp gör av med?

För att ge en bättre möjlighet för er att ge bra svar tänkte jag beskriva mig själv lite mer, jag är:

Man
24 år gammal
185 cm lång
112 kg tung

I princip alltid varit lite överviktig förutom en formtopp under slutet av lumpen (var nere i 92 kilo då, hade inget 6pack men samtidigt ingen klump på magen) som slutade med en dubbel lunginflammation och en skadad axel så jag i princip inte kunde göra något under 6 månader samtidigt som jag flyttade till en studentstad och började festa och slutade träna. Har dock "bra" gener och en rätt stor grundmuskelmassa om man nu kan säga så. Körde t.ex. 3x8 på 80 kilo bänkpress och biceps curls med 22 kilos hantlar första besöket på gymmet efter 5 års vila för ett par veckor sen.

Min aktivitets nivå förutom träningen är vad jag skulle klassa som låg, är student så cyklar till skolan, sitter stilla där hela dagen, cyklar hem och sitter mycket vid datorn här hemma när jag inte tränar.

Träningen jag gör nu och som bedrivits i snart 2 månader (minus 2 veckors sjukdom nyligen) är att jag är ute och joggar 3 gånger i veckan samt går till gymmet 2 gånger per vecka. Gymmet är väldigt mycket disco atm men har kollat runt lite här och hittat pass som verkar vettigare än det jag håller på med nu. Joggandet däremot går tungt men tänker lite positivt att det bara kommer bli lättare som tiden går :)
Funderar även på att lägga till en morgonpromenad de dagar jag har sovmorgon för att få upp förbränningen lite till.

Räknar jag på mina mått med Harris&Benedict-ekvationen samt multiplicerar med 1.55 (Moderate exercise) så skulle jag landa på en dags förbrukning på 3600 kcal vilket känns helt orimligt, eller?

Räknar jag på 90 kilo istället för mina 110 (minst 20 kilo vilar ändå bara och förbrukar noll energi?) så landar förbrukningen på 3200 kcal vilket även det känns högt? Jag kanske överskattar min träningsnivå?

Vad har jag för mål då? Det första är givetvis att tappa kilon gärna utan att tappa muskler, har 27 veckor till sommarlovet börjar varav där ligger lite högtider i vägen så ett rimligt mål som jag är inne på är att vara under tresiffrig vikt innan dess i alla fall.
Det andra målet är mer personligt men jag ska springa milen under 50 minuter vilket tyvärr sket sig under lumpen där jag hade 52:21 som bästa tid innan lunginflammationen kom och dödade min kondis.

Snälla hjälp mig med hur jag ska tänka här med att lägga upp kosten!

nitz
2012-11-16, 01:24
Jag skulle köra på de siffrorna från guiden om jag vore du, dessutom mättar protein bättre vilket är bra om man vill gå ned i vikt.
Hur menar du med att dina kgn vilar? Du tränar ju? Den främsta energin som går åt för extra kroppsvikt är för extra tyngd inte för extra "lean body mass"
Här har du en liten text om att räkna ut energibehov: http://traningslara.se/att-uppskatta-sitt-energibehov/
Hittat något bra styrketräningsschema du bestämt dig för än förresten?

Jokk
2012-11-16, 01:50
Jag skulle köra på de siffrorna från guiden om jag vore du, dessutom mättar protein bättre vilket är bra om man vill gå ned i vikt.
Hur menar du med att dina kgn vilar? Du tränar ju? Den främsta energin som går åt för extra kroppsvikt är för extra tyngd inte för extra "lean body mass"
Här har du en liten text om att räkna ut energibehov: http://traningslara.se/att-uppskatta-sitt-energibehov/
Hittat något bra styrketräningsschema du bestämt dig för än förresten?

Det jag menade med att kilona villade var att fettet inte gör av med någon energi, dock tänkte jag inte på konceptet att de faktiskt var vikter som gör allt jobbigare och därmed ökar mängden energi som krävs för all rörelse.
Ska kolla på länken du skicka och se om jag får lite mer klarhet i hur min energi förbrukning borde se ut, tycker dock fortfarande 3500+ kcal låter väldigt mycket men verkar inte helt upp åt väggen när man läser mer här.

Har inte hunnit kolla på det med träningspass än då jag fastnade här i käk avdelningen då det är delen jag har klart sämst koll på så du får gärna rekommendera något vettigt styrketräningsschema som verkar passa mig och mitt mål.

nitz
2012-11-16, 02:14
Det jag menade med att kilona villade var att fettet inte gör av med någon energi, dock tänkte jag inte på konceptet att de faktiskt var vikter som gör allt jobbigare och därmed ökar mängden energi som krävs för all rörelse.
Ska kolla på länken du skicka och se om jag får lite mer klarhet i hur min energi förbrukning borde se ut, tycker dock fortfarande 3500+ kcal låter väldigt mycket men verkar inte helt upp åt väggen när man läser mer här.

Har inte hunnit kolla på det med träningspass än då jag fastnade här i käk avdelningen då det är delen jag har klart sämst koll på så du får gärna rekommendera något vettigt styrketräningsschema som verkar passa mig och mitt mål.
I vila så förbränner ett kg fett 4.5 kcal/dygn och muskler 13 kcal/dygn, men det är som sagt i totalvila och inget du behöver bry dig om egentligen min åsikt då det främst är att alla ens aktiviteter i livet "kostar mer" som utgör den stora skillnaden mellan en tyngre och lättare person.
Du kan ju prova på den och sänka alternativt prova lägre och höja om du går ner snabbare än planerat.
Två bra styrketräningsupplägg för nybörjare:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

z_bumbi
2012-11-16, 07:26
Vad gäller kalorierna så räknar du, precis som alla andra förhoppningsvis gör, på hur mycket du förbrukar,. Om du i alla fall ska använda en formel som kräver att du ska räkna kalorier så har du redan den siffran tillgänglig och kan strunta i formeln.

Morty
2012-11-16, 09:01
Har som många andra kommit till en nivå när det är dags att ändra på någonting för att få mer energi och känna mig friskare som person (Blev student, slutade träna och började dricka öl..) och har suttit och läst på ett par timmar här vilket leder till en del frågor.

Det första är hur jag ska tolka allt med ät X*din kroppsvikt av protein, kolhydrater, fet osv. Det känns rätt logiskt när man är normaltränad men hur ska man tänka om man är överviktig?

Ta tex från Guiden (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881) där ett citat lyder:



Bör jag räkna på 2 gram protein för alla mina 110 pannor då eller ska man räkna lägre när man är överviktig?

Nästa fråga handlar om mitt ungefärliga energibehov som man ska kunna räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Men BMR = 66.4730 + (13.7516 x weight in kg) + (5.0033 x height in cm) – (6.7550 x age in years)


Little to no exercise Daily kilocalories needed = BMR x 1.2
Light exercise (1–3 days per week) Daily kilocalories needed = BMR x 1.375
Moderate exercise (3–5 days per week) Daily kilocalories needed = BMR x 1.55
Heavy exercise (6–7 days per week) Daily kilocalories needed = BMR x 1.725
Very heavy exercise (twice per day, extra heavy workouts) Daily kilocalories needed = BMR x 1.9


Även denna uträkning känns lite skev då en del av mina kilon så att säga är vilande, hur mycket är det då rimligt att räkna med att min kropp gör av med?

För att ge en bättre möjlighet för er att ge bra svar tänkte jag beskriva mig själv lite mer, jag är:

Man
24 år gammal
185 cm lång
112 kg tung
Snälla hjälp mig med hur jag ska tänka här med att lägga upp kosten!

Man lär räkna på Lean Body Mass istället i matintag. Så om du har 80kg lean mass så ska du har 80g fett, 160g protein och resten kolhydrat tills du når ditt kalorimål.

Harris & Benedict blir väl lite off om man är överviktig, men inte så. Man förbränner såklart mer om man måste rodda runt 30kg "död" extramassa varje dag alla dagar.

Jokk
2012-11-16, 13:10
I vila så förbränner ett kg fett 4.5 kcal/dygn och muskler 13 kcal/dygn, men det är som sagt i totalvila och inget du behöver bry dig om egentligen min åsikt då det främst är att alla ens aktiviteter i livet "kostar mer" som utgör den stora skillnaden mellan en tyngre och lättare person.
Du kan ju prova på den och sänka alternativt prova lägre och höja om du går ner snabbare än planerat.
Två bra styrketräningsupplägg för nybörjare:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Var det programmet jag tror passar mig bäst då jag är orolig att all benträning i det andra skulle göra det svårt för mig att komma ut och jogga alla dagar jag tänkt mig (keep in mind att det redan är väldigt tungt för mig att jogga i och med min kroppsvikt).

Dock är benen stora muskler som konsumerar mycket energi så kanske är vettigare att riskera att behöva byta ut joggingen mot rask promenad för att få en högre energiförbrukning?

Man lär räkna på Lean Body Mass istället i matintag. Så om du har 80kg lean mass så ska du har 80g fett, 160g protein och resten kolhydrat tills du når ditt kalorimål.

Harris & Benedict blir väl lite off om man är överviktig, men inte så. Man förbränner såklart mer om man måste rodda runt 30kg "död" extramassa varje dag alla dagar.

Tackar, var precis det jag undrade över, gör det lite lättare att nå upp till proteinmålet, har tyvärr ett litet handikap på den fronten då jag är laktosintolerant så de flesta mjölkbaserade produkter går bort.


160g protein + 80g Fett motsvarar 1360 kcal så resten landar på kolhydrater i så fall. Läst lite mer och tror det är rimligare att räkna med en aktivitetsfaktor på ~1.4 än de tidigare 1.55 vilket medför ca 3300 kcal i BMR istället.

Jokk
2012-11-26, 18:52
Har kört på i 10 dagar än så länge med en "skitdag" som inkluderade festande och en pizza som fyllekäk, dock efter en väldigt kallorisnål dag så vill tro att det inte drog över så mycket (blev dessutom mycket billigare än vanligt då alkoholen verkar bättre när man inte käkat så bra :D ), man måste ju få ha lite skoj också och det lockar ju inte mindre när man är student och bor på en studentnation med fest 2-3 dagar i veckan i huset.

Kosten har fungerat bra i övrigt även om det är en märklig känsla att vara "full" i magen samtidigt som skallen ber om mer, men inget som stör mig så mycket. Har även fixat en våg till att väga lite portioner för att se var jag landar i kcal intag och det har blivit mellan 1600-2000 kcal per dag ungefär och då har jag ätit mycket volym. Detta bör ge ett underskott på 1000-1500 kcal per dag vilket verkar kunna stämma då vågen visar ~2kg mindre på morgonen idag än för 10 dagar sen :)

Som träning blev det i princip Tredagarsprogrammet från http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Det inkluderar lite nya övningar för mig så är fortfarande i inställningsfasen där men det känns bra än så länge även om jag känt mig lite trött under vissa pass vilket jag antar beror på underskottet?

Jeml
2012-11-26, 18:58
Tycker du ska lägga dig på 2000kcal (give or take, du vet bättre själv hur mkt du rör dig osv)

150-200g protte (helst närmare 200g så gör det inte så mkt om det blir närmare 150g någon dag).

60-100g fett

Resten carbs.

Du har nästan exakt samma stats som mig när jag började gå ner i vikt:)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2