handdator

Visa fullständig version : Gainer/Protein på morgonen?


Skitväder
2012-11-15, 22:10
Hejsan! jag är en kille på 18 år , och undrar vad som egentligen är bäst att ta på morgonen?? För skulle väll tycka att man ska ta sig en fin gainer på morgonen när man bulkar? hmm inte riktigt säker här! Hjälp mig så jag blir säker :) Mvh

Sheogorath
2012-11-15, 22:13
Hejsan! jag är en kille på 18 år , och undrar vad som egentligen är bäst att ta på morgonen?? För skulle väll tycka att man ska ta sig en fin gainer på morgonen när man bulkar? hmm inte riktigt säker här! Hjälp mig så jag blir säker :) Mvh

Det kan du absolut göra om du föredrar det framför mat. Eller som komplement till maten om du har svårt att äta tillräckligt till frukost (och vill äta på morgonen, underförstått).

smolov
2012-11-15, 22:14
Gör en egen ''gainer'' på frusna hallon/mjölk/protein/glass *drool*

Skitväder
2012-11-15, 22:16
Det går inte ! orkar inte laga eller äta något på morgonen så gainer får det bli!!

Erikzor
2012-11-16, 01:07
Tjao, jag kör gainer två gånger om dagen (6dl pulver om dagen) en efter träningen, sen ett vanligt "mat mål" och sedan gainer igen två timmar efter. Brukar köra whey protein och gröt på morgonen, det fungerar bäst för mig ;)

massakay
2012-11-16, 07:19
undrar vad som egentligen är bäst att ta på morgonen?? För skulle väll tycka att man ska ta sig en fin gainer på morgonen när man bulkar? hmm inte riktigt säker här! Hjälp mig så jag blir säker :) Mvh

Jag kör själv med 2,5 dl gröt, en halv banan mixat med whey protein!

Gainern tar jag direkt efter träningen bara, för snabb återhämtning/muskeltillväxt!!

(gainer har blivit ett underskattat kosttillskott för seriöst styrketränande personer, Gainer behöver lyftas fram i rampljuset igen)

massakay
2012-11-16, 07:34
Gör en egen ''gainer'' på frusna hallon/mjölk/protein/glass *drool*

Det är väldigt många som har svårt att få i sig tillräckligt till frukost har jag förstått av olika anledningar, men det blir nog lite svår att få en bra start på dagen med glass, hallon, mjölk och protein till frukost tror jag!

Men jag har i och för sig inte testas receptet, låter bättre som ett gott mellanmål i mina öron

Blir nog en sådan i morgon som lördagsgodis till mellis. Tack för tipset!!!

Anders The Peak
2012-11-16, 07:50
Jag kör själv med 2,5 dl gröt, en halv banan mixat med whey protein!

Gainern tar jag direkt efter träningen bara, för snabb återhämtning/muskeltillväxt!!

(gainer har blivit ett underskattat kosttillskott för seriöst styrketränande personer, Gainer behöver lyftas fram i rampljuset igen)

Gainern tas fram i varje sportnutrition artikel som en av de enda sakerna som ger resultat. Det är kreatin, gainer/protein efter träningspasset och HMB som bedöms att ge resultat utöver bara mat.
För att optimera resultaten bör man ha frekventa mål(var tredje timme ?) med ca 30 gr protein( tills man når ca 1.2-1,8 gr/kg) inkluderar en efterträningsdrink och ett sent proteinmål som intas strax innan läggdax.

Fyllot
2012-11-16, 08:11
Är det inte långsamma kolhydrater som gäller förutom efter träning? Gainer i alla ära men till frukost låter som vi inte i menar att ersätta med långsamma kolhydrater i detta exempel.

massakay
2012-11-16, 08:17
Gainern tas fram i varje sportnutrition artikel som en av de enda sakerna som ger resultat.

Men inte om man pratar med folk här på forumet eller på gymmet!!!

Om det då är så att alla artiklar handlar om att Gainern är en av de sakerna som ger bra resultat.

Varför tycker folk då tvärt om???

Anders The Peak
2012-11-16, 08:29
Är det inte långsamma kolhydrater som gäller förutom efter träning? Gainer i alla ära men till frukost låter som vi inte i menar att ersätta med långsamma kolhydrater i detta exempel.

Om man är frisk tränande och inte överäter energi(fett och kolhydrater) tror jag att det är av mindre betydelse eftersom kroppen klarar av den belastningen utan problem.
Problemen uppstår vid fetma/inaktivitet då kroppen celler(lever muskler) inte har utrymme för att ta hand om det.

NNIF
2012-11-16, 08:54
Gainern tas fram i varje sportnutrition artikel som en av de enda sakerna som ger resultat. Det är kreatin, gainer/protein efter träningspasset och HMB som bedöms att ge resultat utöver bara mat.
För att optimera resultaten bör man ha frekventa mål(var tredje timme ?) med ca 30 gr protein( tills man når ca 1.2-1,8 gr/kg) inkluderar en efterträningsdrink och ett sent proteinmål som intas strax innan läggdax.

det där sista läste jag en studie om att man jämförde folk som tränade på kvällen och endast tog kassein eller inte innan läggdags. De som tog kassein hade sjukt mycket bättre muskelutveckling.

känner du till den? Försöker hitta den studien..

z_bumbi
2012-11-16, 08:57
Är det inte långsamma kolhydrater som gäller förutom efter träning? Gainer i alla ära men till frukost låter som vi inte i menar att ersätta med långsamma kolhydrater i detta exempel.

En gainer är inte förstavalet för stora delar av befolkningen, inklusive en hel del som säger sig ha svårt att äta, men det beror på hur mycket energi man behöver få i sig.
När det gäller på morgonen så äter eller dricker man bara en mindre mängd snabba kolhydrater så är levern antagligen ganska tömd och kan suga upp det mesta av kolhydraterna oavsett snabbhet men du blir inte speciellt mätt inför nästa mål (vilket är positivt för en del).
Iofs är en drickyoghurt oftast godare och innehåller ungefär samma mängder energi men utan att ha en aning om hur kosten i övrigt går det självklart inte att ge några riktigt bra råd till TS.

clavain
2012-11-16, 09:44
Gainern tas fram i varje sportnutrition artikel som en av de enda sakerna som ger resultat. Det är kreatin, gainer/protein efter träningspasset och HMB som bedöms att ge resultat utöver bara mat.
För att optimera resultaten bör man ha frekventa mål(var tredje timme ?) med ca 30 gr protein( tills man når ca 1.2-1,8 gr/kg) inkluderar en efterträningsdrink och ett sent proteinmål som intas strax innan läggdax.

Hur är det med dosering och timing av HMB. Ska man ta det efter träning eller kan man köra när som på dygnet?

Och doseringen, skulle nån vänlig själ kunna översätta det rekommenderade intaget från gram till teskedsmått (min matvåg har ballat ur och visar inte vikter under ca 20g) :(

Fyllot
2012-11-16, 10:34
En gainer är inte förstavalet för stora delar av befolkningen, inklusive en hel del som säger sig ha svårt att äta, men det beror på hur mycket energi man behöver få i sig.
När det gäller på morgonen så äter eller dricker man bara en mindre mängd snabba kolhydrater så är levern antagligen ganska tömd och kan suga upp det mesta av kolhydraterna oavsett snabbhet men du blir inte speciellt mätt inför nästa mål (vilket är positivt för en del).
Iofs är en drickyoghurt oftast godare och innehåller ungefär samma mängder energi men utan att ha en aning om hur kosten i övrigt går det självklart inte att ge några riktigt bra råd till TS.

Vart går gränsen för vad som är för mycket? Nu lever jag visserligen ett väldigt aktivt liv så jag behöver kanske inte oroa mig men frukost har alltid varit en svårkläckt nöt då jag saknar hunger.

z_bumbi
2012-11-16, 11:03
Vart går gränsen för vad som är för mycket? Nu lever jag visserligen ett väldigt aktivt liv så jag behöver kanske inte oroa mig men frukost har alltid varit en svårkläckt nöt då jag saknar hunger.

Jag har ingen exakt siffra men är man mycket aktiv så är det snarare en fråga om att täcka energibehovet än exakt vilken källa de kommer ifrån.

Sheogorath
2012-11-16, 11:19
Hur är det med dosering och timing av HMB. Ska man ta det efter träning eller kan man köra när som på dygnet?

Och doseringen, skulle nån vänlig själ kunna översätta det rekommenderade intaget från gram till teskedsmått (min matvåg har ballat ur och visar inte vikter under ca 20g) :(

Det är lite 50-50 i studierna. Om jag gjort min läxa rätt har de flesta studier där man sett positiv resultat fördelat intaget till tre ggr / dygn oberoende av var träningen ligger. Omkring 3 gram för en normalstor individ och kanske upp mot 3,5-4 gram för någon med väldigt mycket muskelmassa kan vara lagom.

clavain
2012-11-16, 11:30
Så runt 3-4g utspritt över dagen. Right. Hur mycket tror du det blir i teskedsmått (på ett ungefär). Kan det vara så lite som 1tsk 'normalpackat'?

Sheogorath
2012-11-16, 12:20
Så runt 3-4g utspritt över dagen. Right. Hur mycket tror du det blir i teskedsmått (på ett ungefär). Kan det vara så lite som 1tsk 'normalpackat'?

Jag har mitt HMB i kapslar och har inte sett densiteten på pulvret, men om det är som de flesta aminosyror borde det ligga däromkring, ja.

Fyllot
2012-11-16, 13:13
Jag har mitt HMB i kapslar och har inte sett densiteten på pulvret, men om det är som de flesta aminosyror borde det ligga däromkring, ja.

Fick en burk från Star Nutrition.... Hur många ska man ta per dag?

Sheogorath
2012-11-16, 13:21
Fick en burk från Star Nutrition.... Hur många ska man ta per dag?

Under en burk i alla fall. Nej men skämt åsido: Det är väl bara räkna på det? Kapslarna ser ut att vara 750 mg styck, d.v.s. 4-5 kapslar per dag.

clavain
2012-11-16, 15:15
Jag har mitt HMB i kapslar och har inte sett densiteten på pulvret, men om det är som de flesta aminosyror borde det ligga däromkring, ja.
Toppen, tack :)

Fyllot
2012-11-16, 17:39
Under en burk i alla fall. Nej men skämt åsido: Det är väl bara räkna på det? Kapslarna ser ut att vara 750 mg styck, d.v.s. 4-5 kapslar per dag.

Blir lika grov som Anders när burken är slut?