handdator

Visa fullständig version : Lite på en "Reccentumbike" ?


shirunai
2004-02-10, 08:46
Visst heter de något sånt konstigt de där cyklarna med ryggstöd, Hur mycket ska man lita på en sån cykel ? jag tänker främst på kcal förbrukningen, igår brände jag 380kcal på 20minuter (cyklade 1.4mil enligt den) på högsta motstånden på låga varv runt 50RPM.....jag tror inte man bränner så mycket kcal det är ju över 1000kcal i timmen.
Så vad tror ni ?

MasterChief
2004-02-10, 09:10
Bränner du 1000 kcal/timme så innebär det att du utnyttjat cirka
200 liter syre under den tiden. Det kostar ungefär 1 liter syre att förbränna 5 kcal (lite olika på fett resp. kolhydrater).

200 liter/timme innebär runt 3,34 liter syre/min (VO2). Ponerar man att du har 4 l/min i syreupptagning så ligger du på cirka 80% kapacitet, vilket är fullt möjligt om du har bra kondition.

Sen tillkommer många andra faktorer som din verkningsgrad, temperaturer osv...Men orimligt är det inte.

Ofta är dock mätare på de olika cyklarna opålitliga. Orsaken är främst att många är dåligt kalibrerade.

Så kallade recumbant cycles är ett bra alternativ tycker jag, men kan inte ersätta den vanliga cykeln om det är cykel man vill bli bra på.

Själv hade jag under en period nära 6 liter/min i upptag och kunde ligga på 90% av maxpuls under en timme. Det innebar att jag låg upp mot 1600 kcal/timme i förbrukning. :D

shirunai
2004-02-10, 09:14
visst ju att det inte låg precis på måttet, jag tänkte kanske att jag kanske bara förbränner 50% av värdet jag får på mätaren :\

MasterChief
2004-02-10, 09:16
För att veta om cykeln visar rätt måste du göra ett konditonstest och få reda på din VO2Max. Därefter kan du alltid kontrollera olika mätare på allehanda maskiner.

Tanman
2004-02-10, 13:41
Originally posted by MasterChief

Själv hade jag under en period nära 6 liter/min i upptag och kunde ligga på 90% av maxpuls under en timme. Det innebar att jag låg upp mot 1600 kcal/timme i förbrukning. :D

Bra värden, får man fråga vilken idrott du pysslade med och vilket testvärde du hade vid tidpunkten (hur mycket vägde du?)?

shirunai
2004-02-10, 13:53
Hur mäter man upp VO2MAX

Herkulez
2004-02-10, 13:56
hahaa jag läste först "Lita aldrig på en RECTUMBIKE":laugh:

MasterChief
2004-02-10, 14:03
Tanman: Jag vägde runt 85kg, så jag blev tyvärr ingen begåvad löpare...Bara runt 70 ml O2/kg*min
Jag höll på främst med cykel (mest landsväg), men mycket av grundträningen sköttes med rodd och versa climber.Som bäst körde jag milen på under 34 min på Concept2.

Har dock inte testat med douglassäck, utan endast Åstrand med korrekt maxpuls (har ju testat den ett antal gånger). men mitt värde stämmer även ganska bra med Coopertestet. Har sprungit 3km på 9.30.

Tanman
2004-02-10, 14:29
Originally posted by MasterChief
Tanman: Jag vägde runt 85kg, så jag blev tyvärr ingen begåvad löpare...Bara runt 70 ml O2/kg*min
Jag höll på främst med cykel (mest landsväg), men mycket av grundträningen sköttes med rodd och versa climber.Som bäst körde jag milen på under 34 min på Concept2.

Har dock inte testat med douglassäck, utan endast Åstrand med korrekt maxpuls (har ju testat den ett antal gånger). men mitt värde stämmer även ganska bra med Coopertestet. Har sprungit 3km på 9.30.

Starkt att köra under 34 på 10.000 på Concept 2. Själv har jag problem med att komma ner mot 38 men jag jobbar på det dock spöar jag dig i löpning iallafall men så är jag några kilo lättare. Kul att jämföra eftersom jag har ett testvärde på runt 70.

Träna på!

Mvh Johan

Edit: Gjorde du 9.30 då du vägde 85kg är det väldigt väldigt bra det också, troligen t.o.m svårare än att göra under 34 på 10.000m rodd. :thumbup:

MasterChief
2004-02-10, 14:53
Tanman: Desamma!

Apropå rodden förresten..Har du märkt att så många ligger och sliter på 10:an? Ett effektivt sätt att förbättra tempot är att ligga runt 1-4. Vilken belastning använder du?

Tanman
2004-02-10, 15:38
10:an :thumbup:
Jag bör ändra menar du? Jag har då och då testat 6:an men tycker att jag då måste dra så väldigt fort...men man kanske vinner på det om man vänjer sig? Nu har så många sagt det så jag får väl ge mig och testa nåt lägre ikväll :D

MasterChief
2004-02-10, 18:48
Off-topic:

Tanman: Anledningen till att man införde en variabel belastning i konstruktionen var att simulera olika typer av "roddbåtar" och att roddarna skulle känna att draget var likvärdigt med deras egna riktiga båt. Jag kör själv på 1-2 och man bör kunna ligga i 1.50 tempo med en kadens under 20 på 1:an. Då har man rätt teknik med snärtig rörelse. Sen ökar du på kadensen och bör optimalt ligga runt 30-35. Många gör samma fel när de cyklar. För tung växel och för låg kadens. Blir helt enkelt sämre verkningsgrad.

Tanman
2004-02-10, 18:52
Originally posted by MasterChief
Off-topic:

Tanman: Anledningen till att man införde en variabel belastning i konstruktionen var att simulera olika typer av "roddbåtar" och att roddarna skulle känna att draget var likvärdigt med deras egna riktiga båt. Jag kör själv på 1-2 och man bör kunna ligga i 1.50 tempo med en kadens under 20 på 1:an. Då har man rätt teknik med snärtig rörelse. Sen ökar du på kadensen och bör optimalt ligga runt 30-35. Många gör samma fel när de cyklar. För tung växel och för låg kadens. Blir helt enkelt sämre verkningsgrad.

genast testa, drar till gymmet om några minuter..
Mycket intressant, hur jag ska komma ner till 1.50 på 1:an vete 17..men jag ska ge det några försök!

RealElwood
2004-02-10, 19:54
Har två frågor

1, Hur ser en sån där cykel ut en sån med ryggstöd???

2, Vad är kadens???

Edit. hitade en cykel nu

http://products.consumerguide.com/images/cpreview/66611111112603LRG.jpg

Tanman
2004-02-10, 22:37
Kadens = hur fort man trampar, varv/min

MasterChief
2004-02-11, 09:32
shirunai:
Det finns flera sätt att mäta/uppskatta VO2max. En av de vanligare testen är ett så kallat Åstrandtest. Det går ut på att man cyklar på testcykel (helst monark...många välutrustade gym har en) runt 6 minuter. Därefter ser man vilken puls man har vid en given belastning. Förhållandet mellan arbetspuls och belastning är linjär och därmed kan man extrapolera upp värdet till din maxkapacitet. Den vanligaste felkällan är att man inte känner till sin maxpuls, utan använder sig av formeln 220-åldern.

Det finns andra mer "manuella" metoder som Coopertestet osv. Felmarginalerna i dessa tester blir betydligt större men kan ändå ge en fingervisning ungefär vart man ligger.

shirunai
2004-02-11, 10:36
så i princip ska jag fixa en pulsklocka :\

MasterChief
2004-02-11, 11:31
shirunai: Det är nog nödvändigt, om du vill ta reda på maxpulsen.
Det finns en del inbyggda pulsklockor i allehanda maskiner, tex cyklar. De är inte alltid pålitliga och om de även skulle vara det så är det svårt att uppnå maxpuls med en cykel eller trappmaskin. Ofta behöver en normaltränad rekrytera mer muskler för att kunna pressa upp pulsen till max. Fördelen med att känna till maxpulsen är att man kan bygga upp bättre konditionsprogram, om man nu är lagd åt det hållet.
En enkel polarklocka är en billig och bra investering om man vill ta konditionsträning ett steg framåt.

Nu är det inte absolut nödvändigt att känna till sitt VO2max, av samma skäl som det inte är nödvändigt att känna till sitt maxlyft i bänk. Det går alldeles utmärkt att träna och mäta framsteg på submaximala nivåer. förbättrar du milen med 5 minuter så har du fått mycket bättre kondis helt enkelt.