handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som läst The Hitchhiker's Guide to the Galaxy eller tänker göra det


Exdiaq
2012-11-15, 17:25
Enbart läst första boken och det för ett par år sedan. Men utan tvekan min absoluta favorit hitintills!

The Hitchhiker's Guide to the Galaxy is a science fiction comedy series created by Douglas Adams. Originally a radio comedy broadcast on BBC Radio 4, a British domestic radio station, owned and operated by the British Broadcasting Corporation (BBC), in 1978, it was later adapted to other formats, and over several years it gradually became an international multi-media phenomenon. Adaptations have included stage shows, a "trilogy" of five books published between 1979 and 1992, a sixth novel penned by Eoin Colfer in 2009, a 1981 TV series, a 1984 computer game, and three series of three-part comic book adaptations of the first three novels published by DC Comics between 1993 and 1996. There were also two series of towels, produced by Beer-Davies, that are considered by some fans to be an "official version" of The Hitchhiker's Guide to the Galaxy, as they include text from the first novel.[1][2] A Hollywood-funded film version, produced and filmed in the UK, was released in April 2005, and radio adaptations of the third, fourth, and fifth novels were broadcast from 2004 to 2005. Many of these adaptations, including the novels, the TV series, the computer game, and the earliest drafts of the Hollywood film's screenplay, were done by Adams himself, and some of the stage shows introduced new material written by Adams.
The title is the name of a fictional, eccentric, electronic travel guide, The Hitchhiker's Guide to the Galaxy, prominently featured in the series.
The Hitchhiker's Guide to the Galaxy[3] is often abbreviated "HHGTTG" (as used on fan websites) or "H2G2" (first used by Neil Gaiman as a chapter title in Don't Panic and later by the online guide). The series is also often referred to as "The Hitchhiker's Guide", "Hitchhiker's", or simply "[The] Guide". This title can refer to any of the various incarnations of the story of which the books are the most widely distributed, having been translated into more than 30 languages by 2005.[4]

Länk (http://en.wikipedia.org/wiki/The_Hitchhiker%27s_Guide_to_the_Galaxy)

Blandade citat från böckerna återfinns här; http://en.wikiquote.org/wiki/The_Hitchhiker's_Guide_to_the_Galaxy

Johanss0n
2012-11-15, 17:47
Den absolut mest överskattade bok/böcker jag har läst, mycket förmodligen på grund av hypen ska erkännas men de blev bara sämre och sämre, första var okej sen gick det snabbt utför.

TorbjornFred
2012-11-15, 17:53
Den absolut mest överskattade bok/böcker jag har läst, mycket förmodligen på grund av hypen ska erkännas men de blev bara sämre och sämre, första var okej sen gick det snabbt utför.

i concur

LadyG
2012-11-15, 17:59
Jag snubblade över HHGTTG för många år sen när jag skulle åka på långresa med buss, och helt sonika köpte den tjockaste boken i bokhyllan på Pressbyrån. Möjligen kan min brist på förväntningar spelat mig i händerna, men jag skrattade i alla fall så tårarna rann åt boken. Formuleringarna, ordvalen och liknelserna är, åtminstone på engelska, otroligt roliga.

Beelz
2012-11-15, 18:18
de absolut bästa böckerna som finns!

Herman H
2012-11-15, 18:26
Jag tycker att den är helt suverän, har dock bara läst den engelska versionen så jag vet inte om andemeningen blivit fördärvat av översättningen till svenska.

Jag har även läst fortsättningen till Liftarens guide.......serien, boken som kom för ett par år sen skrevs inte av Douglas Adams för han dog 2001. Jag återkommer med namn på fortsättnings/avslutningsboken när jag hittat den i bokhyllan.

Jag gillar egentligen alla hans böcker, de är så totalt hjärndött meningslösa på något sätt, helt makalöst underhållande utan innehåll kan man väl säga, ett perfekt sätt att fördriva tiden på om man inte vet vad man ska läsa. The Meaning of liff och The deeper meaning of liff är helt suveränt korkade, en sorts ordböcker kan man säga, goggla Ardslignish t.ex. *screwy*

Ape3
2012-11-15, 18:33
Jag rekommenderar de andra böckerna han har skrivit. De fem böckerna om Liftaren och de tre böckerna om Dirk Gently.
Sen har jag inte läst fler.

Filmen är inte i närheten av böckernas briljans.

Gorilla
2012-11-15, 18:52
Liftaren är en otroligt bra bok om man vet vad man ska förvänta sig. Om man vill läsa något slätstruket, tråkigt och förutsägbart finns det många andra böcker att välja istället.

hurril
2012-11-15, 18:57
En favorit jag läste i högstadiet. Har den i paddan och ämnar läsa den igen. Snart(tm).

Alfers
2012-11-15, 19:40
Skrattade också så att jag grät flera gånger.
Började lyssna på radioteaterns version i somras under kvällspromenaderna när jag deffade, kom dock av mig när deffen var kvar, hade bara lite granna kvar, blev sugen på att lyssna klart nu, får nog bli till helgen.

zeusden1
2012-11-15, 20:42
Var en uppskattad favorit under högstadiet! Nästan lite synd att de förstörde det med nya filmen..

Exdiaq
2012-11-15, 22:02
Filmen var helt OK tycker jag. Inte som boken (som alltid), men helt OK!

minimalist
2012-11-15, 22:27
Är inne på andra boken i serien nu. Helt underbart oförutsägbara böcker.

Nordenator
2012-11-15, 22:29
Good stuff. Börjar nog bli dags att läsa om. Det var nog tio år sedan sist nu. Pratchett är ju även han en husgud.

LadyG
2012-11-15, 22:57
Good stuff. Börjar nog bli dags att läsa om. Det var nog tio år sedan sist nu. Pratchett är ju även han en husgud.

+1

Bra smak!

Alexton
2012-11-15, 23:29
Otroligt bra bok , läste den nyligen på svenska och den tappar en del eftersom många ordvitsar försvinner. Engelska ska det vara om något.

thenut
2012-11-15, 23:31
Mycket bra böcker, även om jag kan hålla med om att de tappade lit emot slutet... Inte som Sword of Truth serien dock som blev oläsbar efter ett tag, utan bara lite ...

nyvaken
2012-11-16, 00:30
Bara Marvins hat mot de glädjesuckande dörrarna kan få mig att läsa om hela serien. Eller uppräkningen av de värsta poesier som drabbat universum. Eller killen som blev massmördad på egen hand.

Exdiaq
2012-11-16, 20:09
Fråga; visst får Marvin en enorm stridsrobot att begå självmord?

Tjuckot
2012-11-16, 20:18
Fråga; visst får Marvin en enorm stridsrobot att begå självmord?

En stridstank, om jag minns helt korrekt. När arthur är på bokförlaget? Var ett par år sen man läste dom senast.

majak0vskij
2012-11-16, 20:25
Lurar han inte dödssnokstjärnkryssaren att skjuta bort golvet under sig i skyskrapan, tank/kryssaren blir så förbannad när han får höra om hur illa människorna behandliat Marvin att han börjar skjuta och då frågar Marvin om han kan skjuta bort golvet t o m. Eller något sådant, mkt längesedan jag läste den också.

HugSeal
2012-11-16, 20:37
Lurar han inte dödssnokstjärnkryssaren att skjuta bort golvet under sig i skyskrapan, tank/kryssaren blir så förbannad när han får höra om hur illa människorna behandliat Marvin att han börjar skjuta och då frågar Marvin om han kan skjuta bort golvet t o m. Eller något sådant, mkt längesedan jag läste den också.

Typ så. Han vill visa vilket coolt superhäftigt vapen han har så han skjuter bort en vägg i taget och till slut golvet.

Helt klart en av mina favortibokserier även om den segar ner sig en aning åp slutet. Att en av mina gamla mailaddresser är livet_universum_42@...com säger väl en del :)