handdator

Visa fullständig version : Handledskada, läkningstid 6-12 månader


sp0941
2012-11-15, 14:50
Det är så att en vän till mig gjorde illa handleden vid ett slagsmål för några år sedan. Han fick idag veta att han har gått runt med en spricka i handleden sedan dess och att han måste operera ASAP, läkningstid; 6-12 månader. Läkaren sa åt honom att inte träna alls förrän handleden var läkt.

Nu till min fråga, någon av er inbitna, erfarna koloiter som har tips/råd på vem/vart han skulle kunna kontakta/vända sig för att få hjälp med att utforma alternativt träningsupplägg framöver för att slippa tappa allt han byggt senaste 2 åren? Läkaren sa att han bara får belasta handleden med 2-3 kilos vikter. Min vän är djupt deprimerad över detta bakslag och jag skriver detta inlägg åt honom då han för tillfället är på jobbet. Någon som har nån väg att visa honom mot?

Tacksam för svar!

Mvh SP

Scratch89
2012-11-15, 14:51
Läkaren kommer med stor sannolikhet att remittera honom till duktiga sjukgymnaster och arbetsterapeuter efter operationen. Om inte, så går det lätt att söka hjälp vid närmaste primärvård.
Men 6-12 månaders läketid låter väldigt länge. Vad är det för skada? Kan det tänka sig att läkningstiden blir förlängd för att han gått omkring och belastat den länge? Jag tycker att om det är en allvarlig skada så ska smärtan ha hindrat honom från att ha belastat den nämnvärt.

sp0941
2012-11-15, 14:59
Vad det är för skada exakt vet jag inte. Allt jag vet är att han slog en kille (väldigt hårt) och han klagade över att att han hade ont i handleden väldigt länge efter det. Sen har han inte haft ont mer. Detta var ca 4-5 år sedan. för 2 år sedan började han träna väldigt seriöst och jag har inte hört honom nämna nåt om handleden innan.

Förmodligen är det så att handleden läkt ihop "fel" och/eller inte ordentligt. Läkaren sa till honom idag att om han inte slutar träna finns det risk för artros med risk för minskad rörlighet upp till 30%. Dett är förmodligen en följd av att han inte tog hand om handen back then när det var sönder och att han sen slängt på tung träning de senaste två åren.

Jag förstår också att han förmodligen lär bli remitterad till någon form av rehab-läkare, det jag var ute efter nu var mer nån "proffs"/idrotts läkare som kunde hjälpa honom på mer "opti"-nivå. Jag misstänker att man inte kommer operera honom och remittera honom till någon som kan hjälpa honom behålla muskelmassa och utforma hans träningschema så att han kan fortsätta vara en optinojjande gymfreak som vi alla här är på ett eller annat sätt :)

Scratch89
2012-11-15, 19:55
Då är det sjukgymnast som gäller, troligen någon som är duktig på idrottsskador. Läkare sysslar inte med rehabilitering.