handdator

Visa fullständig version : akut ryggskott i ländryggen - stretcha bra eller ajabaja?


fabiansthlm
2012-11-15, 14:15
Har ont i ländryggen, inget trauma utan smög sig på och sa snap när jag reste mig lite hastigt. Sitter mycket i arbetet så där har vi nog boven och detta är inget nytt för mig, tyvärr.


Mina höftböjare känns tvärstela/korta likasom mina hamstrings.

Nu bara dag 2 men man är ju rätt handikappad och jag försöker att inte sitta för långa stunder samt lite lättare stretching men är det så man bör göra eller är det vila och rörlighetsträning som gäller?

Jag har varit relativt mkt hos naprapat för samma åkomma tidigare, både akutskede och icke akut och då jädrar har det stretchats rejält - och det har hjälpt tycker jag!
(stretch av psoas och piriformis)

Men ska man göra detta själv i akutskedet? Ger det snabbare läkning eller förstör det mer?

Har ju iofs rätt ont så vet inte hur effektivt och hårt jag vågar stretcha men de korta stunder jag gör det så känns det bättre efteråt.


Nyttan av stretchning överhuvudtaget är väl omtvistad?

Kanske dags att jag bygger lite glutes så jag har något som håller emot höftböjarna?! :)

colle89
2012-11-17, 22:16
Stretcha på och rör dig så mycket smärtan tillåter!

fabiansthlm
2012-11-18, 14:24
Märker att jag är stel som granit i väldigt många muskler.

Tex sitter jag så
http://stgeorgeneckandbackpain.com/wordpress/wp-content/uploads/2012/09/piriformis_stretch_d0ng2.jpg

Så Får jag smärta i ländryggen ömsom höger ömsom vänster beroende på sida jag stretchar, får alltså värk så fort jag lägger på minsta lilla stretch(böjer mig framåt). Känner smärta innan jag känner stretch. Kan man av detta utläsa att jag behöver stretcha särtesmusklerna?

Kommer på att jag ofta står och spänner skinkorna, säkert en stressgrej :)
Kan det ge piriformisstelhet och sen kommer ryggskottet/ländryggsbesvären som ett brev på posten?

Ska boka tid hos naprapat eller sjukgymnast för detta håller ju inte.

Vunnis
2012-11-18, 14:27
upp och rör på dig med jämna mellanrum för att inte sitta eller ligga för länge i stöten, förutom när du sover och undvik saker som gör ont. Ligg/sitt som det är bekvämast.

fabiansthlm
2012-11-20, 22:18
Tillbaka från Naprapat.

Jag var orörlig i bröstryggen, låsningar som fixades.
Sen har jag en kort men ganska kraftig svank där all rörelse tas ut pga ovanstående orörlighet.

Jag har inga symtom på diskskada/diskbuktning såsom strålningar, känselbortfall, nyssmärta m.m. men kan man vara säker?

Grundproblematiken tros vara att jag har vädligt tighta stela Ql (och erector-spina muskler? minns inte om er. spina var med dumt nog), som kompimerar ryggkotorna.
Detta kommer förmodligen av mina mkt korta hamstrings som kämpor och göra mkt av jobbet istället för min ickefungerande sätemuskulatur, för svaga sätesmuskler helt enkelt.

Stretch av hamstrings skulle jag börja med.

Jag är sjukt stel och tight i hamstrings, höftböjarna och Quadratus Lumborum(bra jädra tight är QL på mig). Framsida lår är inte speciellt stela/korta.

Jag får smärta i ländryggen när jag stående böjer mig bakåt eller framåt, när jag från sittande reser mig upp till stående.

Och när jag sitter på stol och böjer mig framåt, krummande så att säga.(känns som det drar på sidorna om ryggraden då strax ovanför bäckenet).

Att stå böjd över badkarskanten har alltid dödat min rygg men mjölksyra och snudd på ryggskott redan efter mkt kort stund.



Sitter som IT-lirare om dagarna så det blir mycket nöta stol tyvärr...

Låter det som en korrekt diagnos om jag nu minns rätt?

Scratch89
2012-11-21, 00:28
Nja. En kotkompression gör alltså förbannat ont. Immobiliserande ont. Jag tror inte att du har det. Däremot verkar du inte ha någon som helst funktion i bålen. Om man får ont i ryggen av att bara böja sig och förändra tyngdpunkten tror jag att du, antingen p.g.a smärtan eller redan innan, har svårt att kompensera tyngdpunktsförflyttningar och således får ryggen ta all stryk. Svårt att säga något utan undersökning men;

1. Lägg dig på golvet i krokliggande, dvs på rygg med fötterna i golvet och böjda knän. Gör det fortfarande ont då?
2. Vad händer i ryggen om du försiktigt börjar lägga över benen från sida till sida? Först bara ett par centimeter, men om du inte blir hindrad av smärtan längre och längre. Känner du att du reflexmässigt spänner magen så att du kan dra tillbaka benen, eller är det i höften och låren du får ta i för att komma tillbaka?
3. Stela hamstrings och höftböjare kan säkert ge ont i ryggen, men har svårt att tro att det skulle ge sån akut smärta ("ryggskott"). Men stretching ökar ju både rörlighet och cirkulation, så det skadar såklart inte att stretcha. Se till att du inte hamnar i överdriven svank eller kutrygg bara.

fabiansthlm
2012-11-21, 13:32
Tack för input!
Ja ngt är kasst med min magmuskulatur eller buktrycket. Fick en tankeställare med dina ord där...!
Tex plankan blir för mig extremt jobbig på en gång och dödar min rygg, vet inte om det är synonymt med svaga bukmuskler eller även ngt annat?
Klarar jag en minut är det bra för att vara jag.

På dina frågor så:

1. Känner ingen smärta då
2. Känns mer som att allt annat än bukens muskler stoppar mig, bukmuskulaturen känns rätt inaktiv i denna rörelse men kanske svårt avgöra, känner med han på magen under rörelsen men jag är ju medveten om vad jag ska testa så jag känner mig inte helt objektiv.

Om jag sittande på stol drar in magen statiskt, mot ryggraden känner jag smärta i ryggen.
Rent generellt känns det som jag är läskigt dålig på detta med buktryck i flera röreleser.

Kan man ha dålig aktivitet i bukmuskulaturen utan att vara svag i den?
Jag tycker att jag kan pumpa på rätt bra med situps utan att att akrivera höftböjaren men övningen plankan och hur dålig jag är på den kanske talar emot detta.



Nja. En kotkompression gör alltså förbannat ont. Immobiliserande ont. Jag tror inte att du har det. Däremot verkar du inte ha någon som helst funktion i bålen. Om man får ont i ryggen av att bara böja sig och förändra tyngdpunkten tror jag att du, antingen p.g.a smärtan eller redan innan, har svårt att kompensera tyngdpunktsförflyttningar och således får ryggen ta all stryk. Svårt att säga något utan undersökning men;

1. Lägg dig på golvet i krokliggande, dvs på rygg med fötterna i golvet och böjda knän. Gör det fortfarande ont då?
2. Vad händer i ryggen om du försiktigt börjar lägga över benen från sida till sida? Först bara ett par centimeter, men om du inte blir hindrad av smärtan längre och längre. Känner du att du reflexmässigt spänner magen så att du kan dra tillbaka benen, eller är det i höften och låren du får ta i för att komma tillbaka?
3. Stela hamstrings och höftböjare kan säkert ge ont i ryggen, men har svårt att tro att det skulle ge sån akut smärta ("ryggskott"). Men stretching ökar ju både rörlighet och cirkulation, så det skadar såklart inte att stretcha. Se till att du inte hamnar i överdriven svank eller kutrygg bara.

Vunnis
2012-11-21, 13:39
3. Stela hamstrings och höftböjare kan säkert ge ont i ryggen, men har svårt att tro att det skulle ge sån akut smärta ("ryggskott"). Men stretching ökar ju både rörlighet och cirkulation, så det skadar såklart inte att stretcha. Se till att du inte hamnar i överdriven svank eller kutrygg bara.
Jag tycker inte att det verkar alls orimligt att en dålig hållning, som det resulterar i, fel- och överbelastar vissa delar som i sin tur resulterar i ryggskott.

Kan man ha dålig aktivitet i bukmuskulaturen utan att vara svag i den?

Jag tycker att jag kan pumpa på rätt bra med situps utan att att akrivera höftböjaren men övningen plankan och hur dålig jag är på den kanske talar emot detta.
Ja.

Det kluriga är att det finns flera magmuskler. ;)

Scratch89
2012-11-21, 14:48
De djupa bål- och ryggmusklerna (transversus abdominis runt om och multifidus i ryggen) ska fungera anticipatoriskt, dvs att musklerna ska aktiveras ett par millisekunder innan någon viljemässigt styrd rörelse sker. Detta sker hos "friska" individer helt automatiskt och inget man behöver tänka på, men hos vissa kan denna funktion fungera dåligt. Vad det beror på kan vara lite oklart, men man har sett att tidigare skador eller generell tidigare smärta (genom att ha brutit något, slagit i eller vad som helst) har lärt kroppen att skydda sig och då vara sparsam med rörelse och muskelkontraktion i det området.

Muskelkontraktionen sker för att skydda kotpelaren för onödig belastning, då det blir ett otroligt vridmoment som, om det inte kompenseras av musklerna, tas ut i leden och överbelastar.

Jag tycker att du ska bli utredd av sjukgymnast och ta med det som diskuterats här. Att göra situps är inget bevis för att man har en god bålfunktion, då situps bara är en vanlig flektion av bålen och egentligen inte aktiverar den posturala muskulaturen som ligger djupare. Det finns folk som kan marklyfta väldigt tungt med rak rygg och DÅ kunna aktivera muskeln eftersom man tänker på det och man koncentrerar sig p.g.a belastningen, men det viktiga är att det fungerar i vardagen.

Med tanke på att momentarmen i ryggen är så liten jämfört med det som skapas utanför blir kraften väldigt stor. Nu är jag ingen ingenjör, men det är rätt så lätt att räkna ut. Säg att du lyfter ett mjölkpaket på rak arm framför dig. Det väger 1 kg, och din arm är 80 centimeter. Jag vet inte exakt hur lång momentarmen är vid t.ex L4-L5 segmentet, men säg 5 mm bara för att visa hur jag räknar.

Momentet på ena sidan blir då 0,8m x 1kg, och på andra sidan blir det 0,005m x F.
F= (0,8/0,005) = 160 N, dvs runt 16 kg. Av 1 kg. Hur tror du belastningen blir om du lutar dig fram med hela kroppen utan bålkontroll?

Scratch89
2012-11-22, 01:17
aqwx6uCwhUQ
Som hon säger; dra in nederdelen av magen mot ryggraden. Om man känner precis innanför höftbenen så ska man vid en bra kontraktion känna att det putar ut. INTE de raka bukmusklerna, INTE de sneda, utan de djupa tvärgående som omslingrar hela magen och ryggen. Det kan kännas väldigt löjligt att göra dessa övningar, men det kan vara bra att ha det som en början.

När du fått till detta, ska du se till att du kan andas samtidigt. Man måste kunna andas normalt utan att det känns som om du håller andan.

Som stegring kan du försöka att hålla kvar spänning och andas normalt samtidigt som du rör en arm, ett ben eller liknande. Detta ska ge en aktivering av muskeln om allt funkar som det ska.