handdator

Visa fullständig version : Artikel: Idiot överdoserar får hjärtinfarkt.


enpatte
2012-11-15, 13:12
http://st.nu/medelpad/sundsvall/1.5289842-hjartinfarkt-av-preparat

Kommunen förbjuder preparatet efter att en person gjort sig skyldig till en darwin award.

tjing
2012-11-15, 13:18
Synefrin och koffein är en dålig kombo om mitt minne inte sviker mig.

Jag åt synefrin ett par år sedan när jag deffade; lite stirrighet och CNS-aktivering men annars rätt harmlöst. Kan ett medfött hjärtfel/dåligt hjärta vara med i bilden?

mini
2012-11-15, 13:24
http://st.nu/medelpad/sundsvall/1.5289842-hjartinfarkt-av-preparat

Kommunen förbjuder preparatet efter att en person gjort sig skyldig till en darwin award.

Du tycker att det är rimligt att man riskerar hjärtinfarkt av att ta tre tabletter av ett kosttillskott? Om rekommendationen är två (eller två plus en.)

Pepz
2012-11-15, 13:31
Du tycker att det är rimligt att man riskerar hjärtinfarkt av att ta tre tabletter av ett kosttillskott? Om rekommendationen är två (eller två plus en.)

absolut inte rimligt.

men gissningsvis riskerar ytterst få dylika biverkningar då det är 10 000tals doser som säljs i Sverige varje år. och detta är en fallrapport.

att sätta säljstopp på allt synefrin pga det är lite okunnigt imho.
läkemedelsverket har ju nyligen sett över just synefrin och begränsat dygnsdoserna.

Morty
2012-11-15, 13:40
Inte särskilt mkt idiot med 3 pwo-tabletter+celsius. Är väl inte helt ovanligt att blanda PWO med redbull, eller ta dubbel dos Craze eller Jack3D eller liknande. För att få lite "starkare effekt".

Ulvamal
2012-11-15, 13:42
Det är inte helt ovanligt att någon någonstans får hjärtinfarkt, heller. Om han hade käkat sushi innan träningen, hade det då blivit förbjudet?

exevision
2012-11-15, 13:42
läkemedelsverket har ju nyligen sett över just synefrin och begränsat dygnsdoserna.

Så de kom fram till att det inte var direkt hälsosamt.
Vet iaf att min fru och synefrin+koffein inte går ihop.

Erikzor
2012-11-15, 13:43
Det är ju 99% säkert att det finns andra orsaker att han fick en hjärtinfarkt? Dåligt hjärta? Kanske intagit kaffe under dagen? Alkohol? Alltså det här är ju så jävla fjantigt. Ripped to the bone var ju ett av dom populäraste kostillskotten för fettförbränning, nu finns det ingen fakta på hur många som använder det, men i Sverige nog en bra bit över 30000 personer, en får fel på hjärtat och då förbjuder dom det? Då kan vi väll lika bra förbjuda rökning också då eftersom det orsaker dödsfall var fjärde minut, jävla äckel puckon, jag är fan på riktigt jävla rage humör hur denna värld fungerar.

Erikzor
2012-11-15, 13:44
Det är inte helt ovanligt att någon någonstans får hjärtinfarkt, heller. Om han hade käkat sushi innan träningen, hade det då blivit förbjudet?

Så jävla sant!! Det här är bara idiotiskt, det sitter några gam gubbar och bestämmer det här, som inte ens har rört en vikt på 50 år.

tjing
2012-11-15, 13:45
Det är inte helt ovanligt att någon någonstans får hjärtinfarkt, heller. Om han hade käkat sushi innan träningen, hade det då blivit förbjudet?

Va. Du inser att sympatisk aktivering kan leda fram till hjärtinfarkter när risken är förhöjd va?

Jag vill minnas att synefrin + koffein har ge hjärtbesvär som sagt.

exevision
2012-11-15, 13:48
Lustigt att det alltid finns de som känner att de måste "försvara" sina tillskott och bedyra att de är så bra och inte alls dåligt för kroppen/hälsan när liknande artiklar/påståenden kommer. Speciellt märkligt när de inte kommer med mycket fakta eller kunskap heller. Det verkar som om många är så fäst vid tillskotten och verkligen tror att resultaten kommer från dem.

Ulvamal
2012-11-15, 13:52
Va. Du inser att sympatisk aktivering kan leda fram till hjärtinfarkter när risken är förhöjd va?

Ja.

Och sushi ger inte hjärtinfarkt. Men. http://www.youtube.com/watch?v=_JWR1rzFhc0

Ulvamal
2012-11-15, 13:53
Lustigt att det alltid finns de som känner att de måste "försvara" sina tillskott och bedyra att de är så bra och inte alls dåligt för kroppen/hälsan när liknande artiklar/påståenden kommer. Speciellt märkligt när de inte kommer med mycket fakta eller kunskap heller. Det verkar som om många är så fäst vid tillskotten och verkligen tror att resultaten kommer från dem.

Jag tar inga tillskott förutom EAA och omega-3. Frågor på det?

Erikzor
2012-11-15, 14:10
Lustigt att det alltid finns de som känner att de måste "försvara" sina tillskott och bedyra att de är så bra och inte alls dåligt för kroppen/hälsan när liknande artiklar/påståenden kommer. Speciellt märkligt när de inte kommer med mycket fakta eller kunskap heller. Det verkar som om många är så fäst vid tillskotten och verkligen tror att resultaten kommer från dem.

Vad är det som är så lustigt? Jag är fullt medveten om att det nog är bättre om man helt enkelt avstår från kostillskotten och inte använder sig av dom, samt sitter hemma, går till jobbet, rör på sig då och då och lever ett normalt liv med en "sund" kost och inte ta några risker i sitt liv. Men hur kul vore det?

Kostillskotten ger motivation vilket ja, bidrar till resultaten.

Jag försvarar ingenting, det jag blir förbannad på är att dom förbjuder det efter ett fall? Ett fall? Det måste ju ligga mer bakom det än en överdosering eller produkten i sig? Fundera själv hur många som använder sig av det dagligen. Varför inte förbjuda allt som är farligt och som människor dör av? Det är helt galet, alkohol och rökning tillexempel? Vad har du att säga om det? Det kan dom inte förbjuda för att dom som sitter bakom och bestämmer allt använder sig dagligen själv av dom drogerna.

Klein
2012-11-15, 14:22
De studier (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3444973/) som gjorts på synefrin + koffein hos överviktiga antyder iaf ingen förhöjd risk för hjärtinfarkt eller blodpropp:

exevision
2012-11-15, 14:44
Det måste ju ligga mer bakom det än en överdosering eller produkten i sig?

Ja, och troligen gör det även det...

Amfksp
2012-11-15, 16:28
Klassik skitjournalistisk ovetenskap helt enkelt. Inget som bevisar att han inte hade fått hjärtinfarkt även utan produkten.

Mouline
2012-11-15, 16:48
Klassik skitjournalistisk ovetenskap helt enkelt. Inget som bevisar att han inte hade fått hjärtinfarkt även utan produkten.

Läkare på landstinget västernorrland ; Det är farligt med kosttillskott, kan skapa stora hjärtproblem.

hmm *gah!*


Man sätter sig inte i en bil utan att ha kunskapen av att starta och styra den och förståelse för reglemente runt bildrift.
Är jag fel ute?
Inte fanken proppar man i sig 2-3 celsius (som för övrigt har en sinnessjuk mängd koffein i bara 1); 3-4koppar kaffe och pwo.. + ripped to zeh bones... ..

hmm

hertzman
2012-11-15, 17:14
Utifrån vad man kan läsa sig till i artikeln så var det möjligt att han hade hjärtmuskelinflammation. Denna har då troligen funnits redan innan och i kombination med tillskottet blev det för mycket och orsakade en hjärtinfarkt.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Kischen
2012-11-15, 17:38
Det som stör mig är att man kan förbjuda lite när det passar, ingen kan sätta emot.

Otur
2012-11-15, 18:21
Det är väl knappast en överdosering han har tagit? någon gång har det hänt att man slänger i lite extra för att få fart på kroppen.

Men jag tror att det är klokt om fler preparat ses över, ordentligt. Köper själv kosttillskott, säger inte att jag är någon expert men tycker jag har hyfsad koll på vad jag tar innehåller. Men jag är helt klart för hårdare kontroller på all typ av tillskott.

Men det verkar som det är för lite kontroller i hela branschen. En produkt släps, och ifrågasätts. Då blir alla helt galna? Det var på 10000. Han överdoserade, etc etc. Ingen självinsikt att det kanske är bra med bättre reglering av alla dessa tillskott.

Var det inte filmjölk som ifrågasatte varför man konstant måste träna på lätt tjack?

Pepz
2012-11-15, 18:24
. Ingen självinsikt att det kanske är bra med bättre reglering av alla dessa tillskott.

?

jag är för reglering men inte för snabba förbud pga enskilda händelser.
Och speciellt inte när förbuden tas av miljöförvaltningen på en kommun där den medicinska kunskapen sällan är hög...

Kischen
2012-11-15, 18:26
Men jag tror att det är klokt om fler preparat ses över, ordentligt. Köper själv kosttillskott, säger inte att jag är någon expert men tycker jag har hyfsad koll på vad jag tar innehåller. Men jag är helt klart för hårdare kontroller på all typ av tillskott.

Jag har inte förtroende för dom som ser över det nu.

Otur
2012-11-15, 18:34
Kanske bättre att ta lite för snabba beslut ibland? Tills man har utrett det ordentligt.
Nej det är väl förstås inte bra.

Visst vore det bättre med att allt detta låg på en specifik myndighet. Vilken spelar inte mig någon roll. Bara rätt kunskap finns.

Men nu är ej så fallet, så vi får leva med detta. Eller börja engagera oss politiskt för att få till en förändring.

Tycker det är lika kul varje gång det kommer någon liknande artikel, om jack3d eller vad det nu kan vara.

Alla blir helt till sig och skyller på allt och alla. Bara dom inte rör våra tillskott

tjing
2012-11-15, 19:46
De studier (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3444973/) som gjorts på synefrin + koffein hos överviktiga antyder iaf ingen förhöjd risk för hjärtinfarkt eller blodpropp:

Blodtrycket ökar signifikant efter träning av kombinationen koffein + synefrin:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2485232/

Vilket iofs inte är särskilt konstigt, eftersom stimulanter verkar på det sättet genom sympatisk påverkan på hjärta och blodkärl. Men ändå.

Den här studien slutade i en ganska positiv slutsats ;)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3053490/

"...The results of this study indicate that ingestion of a product containing bitter orange extract, caffeine and green tea extract does not lead to increased cardiovascular stress and that fat oxidation may increase in certain populations."

Jag har inte läst fullängdaren noga, men här ses en hjärtinfarkt ett par timmar efter intag av en produkt innehållandes synefrin (och författarna pekar ut synefrin som boven), i en 24-åring utan tidigare hjärtproblem:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2801940/

Jag skulle vara försiktig med synefrin överhuvudtaget.

midwinterholes
2012-11-18, 18:35
Ilskan kommer väl av att folk bedömer att de själva vet vad som är bäst för dem och inte.

Emellertid har de fel. Stoppa i sig kemikalier för att gå och köra ett vardagligt brutalt gympass... get a grip.