handdator

Visa fullständig version : Situpsens historia och skadlighet?


Donkey Kong
2012-11-15, 10:48
Halloj!

Situps var ju länge "the shit" för magträning, men har ju nu ersatts av crunches.

Är det någon som vet nåt om situpsens historia? Jag hörde lite löst att runt en 70% av "folk" kan göra situps (pga ryggraden) utan att skada sig, men för ca 30% är det rent skadligt?

Den värsta anekdoten jag hört är en man här på arbetet som hade en kollega som hade en son... (Ja det är alltid så...):
Iallafall, denne son var lovande basketspelare på läger där hade de situpstävling (på gymnastikgolvet) och efter ett antal hundra situps så fick han sen problem på natten, förlamad, fick senare specialopereras i Kanada, eentuell karriär borta för alltid.

Själv har jag aldrig kunnat gjort en "riktig" situp, har alltid känts "fel" som om ryggkotorna skall gå igenom skinnet.

delta_mats
2012-11-15, 11:22
Jag tycker själva rörelsen är en tämligen normal rörelse för kroppen, och skulle vara förvånad om en normal frisk person som inte är totalt vek tar skada av att "sätta sig upp" från en liggande position.

pezrulezhaakon
2012-11-16, 01:08
Donkey Kong

Det finns situpsvarianter som både har högre och lägre risker, så att döma ut rörelsen i förväg är inte genomtänkt.

Dessutom måste målet styra valet av övning. Är magträningen i fokus är inte situpsrörelsen den mest effektiva. Men vill man ha en bra variant som tränar styrkeförhållandet mellan magen och höftböjarna, så kan en väl vald situpsvariant funka utmärkt.