handdator

Visa fullständig version : EAA+kolh istället för protein


Morty
2012-11-15, 08:47
Under denna diet har jag haft rätt svårt att återhämta mig mellan träningspassen. Jag tränar oftast 2x/Dag, morgon och eftermiddag eller lunch/kväll. Blandat kondition och styrka, under veckan så är det oftast kondition på första passet och styrka på andra.

Men som sagt, nu under diet (äter cirka 2-2200 kcal per dag) så har jag lite svårt att återhämta mig. Jag är nogrannare med sömn, näringstiming, foamrollar, ZMA, mm. Men det räcker fan inte och jag behöver hålla ihop i 2 veckor till!

Därför undrar jag om det kan vara en idé att ersätta proteindrinkar (30g) med 10g eaa+20g kolhydrater. Det blir samma energimängd, 120 kcal, men 2 såna på dagen ger ändå 40g snabba kolhydrater. Jag tror att det kan vara positivt och prövar från och med idag.

Vad tror ni? Förbättrad återhämtning och därmed bättre deffresultat eller sämre deffresultat pga mindre mängd protein (sämre kvävebalans eller w/e)? Kanske är HTFU lösningen istället för sportdryck m eaa?

vicarious
2012-11-15, 09:45
Jag tror det är skitsamma. Marginell skillnad om någon. Men om du upplever att det känns bättre med kolhydrater istället så är det ju en win.

JohanLagerström
2012-11-15, 09:51
Jag bytte ut protein+fast carbs mot EAA+fast carbs gav mig utrymme att äta mer mat istället. KÖR! :)

nitz
2012-11-15, 10:36
Jag har själv kört EAA + Carbs många ggr och tycker det hjälper min återhämtning (kan ju dock va placebo deluxe).
Men du lär väl äta ganska så mycket protein ändå när du deffar?

Morty
2012-11-15, 13:31
Jag har själv kört EAA + Carbs många ggr och tycker det hjälper min återhämtning (kan ju dock va placebo deluxe).
Men du lär väl äta ganska så mycket protein ändå när du deffar?

Motsvarande 150g om man räknar EAA som dubbla sin mängd som sig bör, så 110g från mat eller så per dag.

Morty
2012-11-26, 13:09
Detta var grymt. Rekommenderas!

HookersUnited
2012-11-26, 13:47
Jag har kört dubbla pass ett tag nu och upplever bättre återhämtning med snabba kolhydrater i samband med träning. Och då äter jag ganska friskt med kolhydrater i mina vanliga måltider. Inledningsvis körde jag godis och vassle men upplevde en försämrad tandstatus och har gått över till lågprisgainer.

nitz
2012-11-26, 14:00
Detta var grymt. Rekommenderas!
Jag kan själv gilla att göra samma sak när jag deffar, framförallt när jag kör mycket cardio :)

Kamremsbyte01
2012-11-29, 04:04
Du kan göra en hel del för att upprätthålla mängden av dagliga protein och kaloriintag. För mig ser jag kolhydrater + protein EAA + Fasta kolhydrater gav mig utrymme att äta mer mat istället.

Sniggel
2012-11-29, 07:00
Det är väl ändå inte så konstigt att 40g extra kolhydrater kan hjälpa återhämtningen när man äter 2200 kcal? Det är väl en av fördelarna med EAA om man vill åstadkomma samma "effekt" av ett högt proteinintag men har lite snålt med kalorier i budgeten.
Hur mycket kolhydrater är det totalt före och efter ändringen morty?

massakay
2012-11-29, 07:05
Under denna diet har jag haft rätt svårt att återhämta mig mellan träningspassen. Jag tränar oftast 2x/Dag, morgon och eftermiddag eller lunch/kväll. Men som sagt, nu under diet (äter cirka 2-2200 kcal per dag) så har jag lite svårt att återhämta mig.

Med så många träningspass i veckan tror jag nog att du med gott samvete kan lägga till lite snabba kolhydrater utan problem, och fortfarande hamna på underskott

Morty
2012-11-29, 08:57
Det är väl ändå inte så konstigt att 40g extra kolhydrater kan hjälpa återhämtningen när man äter 2200 kcal? Det är väl en av fördelarna med EAA om man vill åstadkomma samma "effekt" av ett högt proteinintag men har lite snålt med kalorier i budgeten.
Hur mycket kolhydrater är det totalt före och efter ändringen morty?

Kanske 200->240 +- 50g

Tacos
2012-11-29, 11:04
Detta var grymt. Rekommenderas!

Tar du det direkt efter träningspassen?

Morty
2012-11-29, 11:08
Tar du det direkt efter träningspassen?

Yes, asap.

Dreas
2012-11-29, 11:13
Jag tror det är skitsamma. Marginell skillnad om någon. Men om du upplever att det känns bättre med kolhydrater istället så är det ju en win.Nu är jag ju hundra år sen och Morty har redan märkt att det är grymt, men jag kan bara hålla med.

började med det under våren och trots att det är under 50g malto vi snackar om så går passen bättre och återhämtningen blir också bättre. Rekommenderar det skarpt under diet.

Morty
2012-11-29, 11:49
Nu är jag ju hundra år sen och Morty har redan märkt att det är grymt, men jag kan bara hålla med.

började med det under våren och trots att det är under 50g malto vi snackar om så går passen bättre och återhämtningen blir också bättre. Rekommenderar det skarpt under diet.

Måste flika in att det är najsare med PhD Battery+ än malto pga smaken ;) Mango Apelsin, ja tack.

Dreas
2012-11-29, 11:55
Måste flika in att det är najsare med PhD Battery+ än malto pga smaken ;) Mango Apelsin, ja tack.Jag tycker mig se en svart burk med guldig text när jag läser det där, aldrig smakat. Är det koffein säger min mage också nej.

Morty
2012-11-29, 12:01
Jag tycker mig se en svart burk med guldig text när jag läser det där, aldrig smakat. Är det koffein säger min mage också nej.

Nejdå, det är sportdryckspulver som finns i koloshoppen!