handdator

Visa fullständig version : Vilka bieffekter ger ett ökat proteinintag vid deff?


danneoh
2012-11-15, 08:16
Ja, mer än att man får i sig mer kalorier dårå.

Så här är det, jag började deffa för cirka 7 månader sedan, vägde då in på ca 98 kg, då hade jag problem att få i mig de ca 200g protein som rekommenderas, vilket jag snart löste med hjälp av proteinpulver. Sedan har deffen varit lite av och an, det var drygt två månader i somras var jag inte satte min fot på gymmet, sedan har kaloriräkningen alltid varit till och från, men i början körde jag stenhårt med räkning och intag, detta mönster har jag sedan följt under denna tid, dvs ätit i princip samma saker som innan bara att jag inte räknat/dokumenterat det.

För några veckor sedan började jag komma igång på riktigt igen, vägde då in på ca 81kg och gjorde nya uträkningar på vad jag behövde få i mig etc. Och nu när jag räknar mina kalorier igen så märker jag hur svårt det är att få i sig MINDRE än 160g protein, och idag kommer jag få 2 kg vassle i brevlådan..

Okej, till själva "problemet" jag äter i nuläget någonstans mellan 1400-1900 kcal/dag, oftast närmare den förstnämnda siffran, och med en BMR på ca 2600 kcal så vet jag att det är lite väl lite, så jag tänkte eventuellt fylla resten av kvoten med protein. Kommer jag kunna bygga något tack vare det? Kan tänka mig att jag kan få i mig drygt 200-250g/dag utan större problem och fortfarande ligga på underskott. Hur kommer det egentligen påverka min kropp? Kommer det ens påverka alls?

Visst skulle jag kunna fylla ut med fett och eller kolhydrater, men jag trivs väldigt bra i den kosten jag för nu och jag gillar resultaten den ger, så det känns lite onödigt.

Mvh

nitz
2012-11-15, 10:55
Vad väger du för tillfället?

danneoh
2012-11-15, 12:44
80-81. Några veckor sedan var en överdrift.

danneoh
2012-11-15, 12:51
Kan iofs posta alla stats om någon vill räkna på det.

Ålder: 20
Vikt: 80-81 kg
Längd: 1,85m

Gymmar 4-6 ggr/vecka brukar bli 1-2 timmar per pass, ofta närmare 2. Är ute i skogen och springer då jag känner för det, brukar bli drygt 2 mil/vecka men det är vissa veckor jag inte springer alls, speciellt nu när det är så kallt och halt ute.

vicarious
2012-11-15, 22:16
Negativt med högt proteinintag: eventuellt lite högre matkostnader. Och att man kanske får i sig för lite av något annat.

begt
2012-11-15, 22:21
danneoh: ditt BMR är lägre än 2600 kcal säkerligen. BMR (Basal Metabolic Rate) är vad man gör av om man är sängliggande.

För övrigt skulle jag rekommendera mer kolhydrater. Du får mer tryck...

nitz
2012-11-16, 00:50
Jag håller med begt, tycker mer kolhydrater ger mer vid det läget.
Dock om du tycker både proteinet "smakar bättre", gör livet mer behändigt och ger dig en markant bättre mättnadskänsla skulle jag köra vidare på det.

danneoh
2012-11-16, 13:13
danneoh: ditt BMR är lägre än 2600 kcal säkerligen. BMR (Basal Metabolic Rate) är vad man gör av om man är sängliggande.

För övrigt skulle jag rekommendera mer kolhydrater. Du får mer tryck...

Jag har en tendens att blanda ihop dessa, jag menade såklart mitt totala energibehov. Vad kallar man det?

Jag håller med begt, tycker mer kolhydrater ger mer vid det läget.
Dock om du tycker både proteinet "smakar bättre", gör livet mer behändigt och ger dig en markant bättre mättnadskänsla skulle jag köra vidare på det.

Att jag får en bättre mättnadskänsla av det vet jag inte, men anledningen till att jag ser det som "lättare" att höja på proteinet i nuläget är för att det är den kost jag följt under relativt lång tid nu, jag vet knappt vad jag ska äta för att få i mig 50g kolhydrater mer per dag. Kan säkert ses som ett lyxproblem av vissa. :)

Men jag tror att jag kommer satsa på kolhydraterna, om inte annat för min återhämtning som jag vet är ganska dålig för tillfället.

Vettefan vad jag ska göra med allt protein pulver bara.. Borde köpt någon gainer istället.

Jag gillade också "du får mer tryck" referensen, den var nästan avgörande. :d

Tack!

begt
2012-11-16, 14:14
Vettefan vad jag ska göra med allt protein pulver bara.. Borde köpt någon gainer istället.

Gainer under deff? Aldrig. Ät riktig mat istället. Potatis, grönsaker, lite havregrynsgröt osv.

nitz
2012-11-16, 14:41
gainer under deff? Aldrig. ät riktig mat istället. Potatis, grönsaker, lite havregrynsgröt osv.
+1

Fugly
2012-11-16, 14:57
Att du kanske får pissa lite oftare samt en liten ökad matkostnad.

vicarious
2012-11-16, 20:18
Jag har en tendens att blanda ihop dessa, jag menade såklart mitt totala energibehov. Vad kallar man det?

TEE. Total Energy Expenditure.


Vettefan vad jag ska göra med allt protein pulver bara.. Borde köpt någon gainer istället.


Spara? Det blir inte dåligt i första taget så länge det förvaras hyfsat svalt.

massakay
2012-11-17, 08:17
Vettefan vad jag ska göra med allt protein pulver bara.. Borde köpt någon gainer istället.

Nu vet jag att jag kommer få på hopp från dom flesta här på forumet men:

När jag ligger i deff så är gainer ännu viktigare för MIG för att få en bra återhämtning! Jag drar då bort några potatisar och lite ris från de övriga målen under dagen för att ligga kvar på ett underskott!!!

Ingen kan klandra mig för att det här sättet funkar för MIG med bra resultat!

Återhämtningen är ju ännu viktigare under deffen, eftersom man redan ligger på ett underskott innan träningen, rent teoretiskt!!!

Men det här är mitt deff kost upplägg, och ingen behöver komma med några dryga kommentarer om det.(DET FUNKAR FÖR MIG) och behöver inte vara bra för andra!!!

I slutändan är det resultatet som räknas, inte hur man når sitt mål!!!