handdator

Visa fullständig version : Vad laga till för gott med äggvita?


halvordsson
2012-11-14, 18:08
Knallade runt på lokala affären förut och såg att de säljer förpackningar med enbart äggvita och då undrar jag lite vad man kan laga till för ngt gott där man har i mkt av detta?
Fantasin flödar inte just nu iaf..

Ballt
2012-11-14, 18:14
går det inte att göra scrambled eggs eller äggröra? =) sen kan man väl ha det när man bakar, göra smoothies, prova dig fram :D

begt
2012-11-14, 18:21
Finns hur mycket som helst, allt från pannkakor till muffins, bröd, scones. Fantasin sätter gränser.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=182411

VikG
2012-11-14, 18:35
Maräng.

flooparn
2012-11-15, 07:07
Tycker personligen scrambled eggs blir riktigt vidrigt med enbart vita, vita kan användas i maträtter och bakverk som kräver ägg men inte bara som den är i min mening.

Mental
2012-11-15, 07:57
Ja, Maränger är sjuuukt gott! Speciellt till glass och chokladsås!

Mastodntflmsmats
2013-09-06, 17:58
Öppnar upp denna tråd igen, då jag undrar samma sak. Vad kan man göra för gott med bara äggvita. Förlorar man mycket av smaken då inte gulan e med? Tänkte om man steker eller gör omelett.

Fler förslag än dessa ovan!

Nisseg
2013-09-06, 19:16
Brukar fylla ut omeletten med äggvita, alltså ett par ägg och resten äggvita. Har också äggvita i havregrynsgröten för att öka proteinmängden och jag tycker det också blir godare. Som sagt, fantasin sätter gränserna.

zampurus
2013-09-06, 19:26
Något jag nyligen börjat med är att låta någon bit limpa ligga i ca 1dl äggvita och suga i sig. När den är riktigt svampig steker jag den och äter med jordnötssmör och lite önos lågkalori jordgubbssylt. Väldigt gott och enkelt enligt mig!

zxcv
2013-09-06, 19:51
I med den i gröten!

Mastodntflmsmats
2013-09-06, 19:51
Något jag nyligen börjat med är att låta någon bit limpa ligga i ca 1dl äggvita och suga i sig. När den är riktigt svampig steker jag den och äter med jordnötssmör och lite önos lågkalori jordgubbssylt. Väldigt gott och enkelt enligt mig!


He he det där lät nice. Mer förslag :)

Wzup2u
2013-09-06, 20:06
Något jag nyligen börjat med är att låta någon bit limpa ligga i ca 1dl äggvita och suga i sig. När den är riktigt svampig steker jag den och äter med jordnötssmör och lite önos lågkalori jordgubbssylt. Väldigt gott och enkelt enligt mig!

håller med riktigt gott...
steker den i bregott extra saltat med gör mycket god smak.

Tobbey
2013-09-06, 20:10
En enkel scrambled eggs på äggvita blir riktigt bra. Ha rikligt med smör så gottar det på sig lite extra. Stek upp lite grönsaker av olika slag och släng i äggvitan mot slutet av stekningen och det blir en riktigt god och mättande röra med mycket protein. Gott att ha i lite skinka, salami, bacon osv om man vill det, och rikligt med salt så det får lite fart på smaklökarna.

Mastodntflmsmats
2013-09-07, 13:50
En enkel scrambled eggs på äggvita blir riktigt bra. Ha rikligt med smör så gottar det på sig lite extra. Stek upp lite grönsaker av olika slag och släng i äggvitan mot slutet av stekningen och det blir en riktigt god och mättande röra med mycket protein. Gott att ha i lite skinka, salami, bacon osv om man vill det, och rikligt med salt så det får lite fart på smaklökarna.

De där ska jag testa idag! Hoppas de smakar

Simonbaws
2013-09-07, 15:02
Stek den som äggröra och släng i lite ost. Annars gör du en äggröra med 1:2 ration av ägg och äggvita. Brukar alltid köpa en 5 liters dunk med äggvita och ha hemma :)

Andersson1801
2013-09-08, 11:23
Jag använder det alltid till mina pannkakor :), men det är bara fantasin som sätter gränser.
Jag har lagt upp en del recept på bloggen nedan om du vill ha lite inspiration :)

Reaper123
2013-09-09, 12:13
Brukar använda äggvita för att boosta tex gröten med lite extra protein, passar utmärkt i tex mannagrynsgröt om man vill göra en "pudding"! :)

Annars använder jag det i (ugns)pannkakor genom att ersätta något/några ägg och få ner fettmängden dagar det nu är behövligt.

martikainen
2013-09-10, 07:46
Proteinpannkakor:

2-3dl äggvita
1 banan
15-20gram sötningsmedel
kardemumma
salt

Vispa det rejält fluffigt och stek i teflonpanna på svag värme (det tar tid)
Rör inte pannkakan utan vänta tills den är "torr" på toppen, lossa kanterna på pannkakan från pannan och skaka lite lätt på pannan för att se att pannkakan är lagom stekt.
Lossa sedan hela pannkakan försiktigt och vänd på den och stek några minuter.

Total tid i stekpannan brukar vara 15-20min på 30-40% av maxtemperaturen.
Ät med Keso och hallon tex.

Kcalsnålt och helt okej smakmässigt, se till att ha en mogen banan och tillräckligt med sötningsmedel bara för att döda den lite lustiga smaken från äggvita på burk.

Picap
2013-09-11, 00:18
Ni som har det i gröten , kör ni i det efter tillagning eller under? Säg havregrynsgröt - i havrestadiet eller grötstadiet?

Reaper123
2013-09-11, 18:36
Ni som har det i gröten , kör ni i det efter tillagning eller under? Säg havregrynsgröt - i havrestadiet eller grötstadiet?rör normalt ner min sista minuten innan den är klar

Skickat från min LG-E975 med Tapatalk 4

Mada92
2013-09-11, 21:40
klockren till pancakes för att få bättre macros/ mindre fett. :) det är bra fetter i en ägggula men gör man en stor sats blir ju 4-5 ägg lätt för mkt.. glöm inte vanliga ägg bara för gulan håller ihop smeten.

Mastodntflmsmats
2013-09-12, 11:44
tack för inspirationen. Själv gör jag gröten i micron, skall man ha äggvitan före eller efter jag micrat den?

Reaper123
2013-09-12, 11:51
tack för inspirationen. Själv gör jag gröten i micron, skall man ha äggvitan före eller efter jag micrat den?jag svarade på den frågan 2 inlägg ovanför ditt :D

TheIsh
2013-09-12, 12:49
Koka röda linser. När det börjar närma sig klart tar du fram ett durkslag och öser i frysta grönsaker och ångar de (lock på såklart). Därefter häller du äggvitan på grönsakerna. Låt tillagas i någon minut (lock!). Sen häller man grönsaker +äggvita ner i grytan och häller av överflödigt vatten. Så har man en proteinrik gryta med grönsaker i. Jag brukar krydda med curry.

nihilist
2013-09-15, 08:22
Jag brukar göra "mousse" av äggvitan, oerhört god!

Bara vispa 100 g äggvita hårt, rör därefter i kakao, sötningsmedel och 100 g kvarg och vispa försiktigt ihop.

Gott, kalorisnålt och proteinrikt.
Går även att leka runt med smaksättningar som t.ex. rivet apelsinskal, lite kaffepulver, vaniljpulver eller dyl.

Reaper123
2013-09-15, 09:13
Jag brukar göra "mousse" av äggvitan, oerhört god!

Bara vispa 100 g äggvita hårt, rör därefter i kakao, sötningsmedel och 100 g kvarg och vispa försiktigt ihop.

Gott, kalorisnålt och proteinrikt.
Går även att leka runt med smaksättningar som t.ex. rivet apelsinskal, lite kaffepulver, vaniljpulver eller dyl.Man tappar ju tyvärr lite av dess proteinrikedom om man inte tillagar ägget/äggvitan men har man det i åtanke så är det väl bara köra på så länge det är gott ;)

monstea
2013-09-19, 19:14
Lite casein i också, mmm! Jag kör med chokladcasein, vilket resulterar i chokladpudding-ish

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

davve14
2013-09-30, 13:09
Har alltid äggvita i mina smoothies, bidrar bara med protein och man känner inte av smaken alls! :)
Annars är det äggvita och pannkakor som går att göra med äggvita, men frågan är om det blir gott.... ;)

maxor
2013-09-30, 16:21
Nej äggvitor i en tallrik, fyll på havregryn, proteinpulver(vanilj smak), kanel.

In i micron - ta ut - tappa en halv behållare med kanel över tallriken och choppa i en banan. Tadaa!! Bästa frukosten är nu tillagad

hurril
2013-09-30, 16:25
Men @ 10g protein per 100g förstår jag inte tjusningen i att använda det som kosttillskott. Vill någon upplysa mig om förträffligheten? Äggvita innehåller knappt några andra näringsämnen heller (frånsett, vadå, selen?)

Simonbaws
2013-09-30, 16:46
Men @ 10g protein per 100g förstår jag inte tjusningen i att använda det som kosttillskott. Vill någon upplysa mig om förträffligheten? Äggvita innehåller knappt några andra näringsämnen heller (frånsett, vadå, selen?)

det mättar jävligt bra

hurril
2013-09-30, 16:47
det mättar jävligt bra

Ahh, alltid undrat.

utor
2013-09-30, 17:04
Men @ 10g protein per 100g förstår jag inte tjusningen i att använda det som kosttillskott. Vill någon upplysa mig om förträffligheten? Äggvita innehåller knappt några andra näringsämnen heller (frånsett, vadå, selen?)

Det är väl just det, frånvaron av andra näringsämnen som gör att man lätt kan boosta sitt protein med det om man ligger i deff t.ex.+