handdator

Visa fullständig version : Hur brett hålla i bänkpress?


Jo0oHaN
2004-02-10, 00:47
körde ett bröstpass idag. redan efter 2 set i bänkpress så var triceps riktigt trött medans brösten kändes ganska lugnt. Börjar misstänka att jag håller för tätt kanske? håller ca 15 cm utanför axlarna..för tätt?

tack/johan

Hnke
2004-02-10, 00:54
jag håller vid ringarna i bänkpress, fast nu kör jag endast hantelpressar

Legz Luthor
2004-02-10, 07:39
Trycker du ut bröstet ordentligt?

shirunai
2004-02-10, 08:38
Behöver inte bero på greppet, jag tycker det ultimata är när armbågsleden är 90grader ska dina överarmar vara paralella med golvet.

När du lägger dig på bänken dra ihop skulderbladet precis som du gör på din ryggpose :laugh: dra även bakaxlarna tryck ut bröstet, ha naturligsvank och fötterna i backen. Börja pumpa när du är längst upp i positivafasen dra inte med axlarna.

Tänk dig hur bröstmuskelfibrerna går och fäster på armen, tänk att du drar med dem, drar ihop sig, jag brukar tänka att dra med överarmen inte bara pressa upp, så har jag blivit av med mina problem då det tog bara på tricep och axel för mig förut(givetvis bröst också) nu känner jag att bröstet får jobba och axlarna är skonade nästintill och inget känns i triceps.

mr_ping2
2004-02-10, 08:41
Pekfingret på ringen

Mart|n
2004-02-10, 09:19
Pekfingrarna på ringarna. Är det maxbrett eller kvittar det hur man brett man håller bara man döljer ringarna? (Styrkelyft fråga)

mr_ping2
2004-02-10, 09:33
Man måste dölja ringarna hela lyftet

AdrenalineRush
2004-02-10, 10:11
Originally posted by mr_ping2
Man måste dölja ringarna hela lyftet

Om det är under en tävling? :MrT:
Själv brukar ja hålla så de känns bra, lillfinger vid ringen... ;)

mr_ping2
2004-02-10, 10:20
Självklart måste man alltid hålla så, ifall gymägaren går förbi :)

Hnke
2004-02-10, 10:22
Originally posted by mr_ping2
Självklart måste man alltid hålla så, ifall gymägaren går förbi :)

han har väl inte med saken att göra... men instruktören har =)

mr_ping2
2004-02-10, 10:25
HAHAHAHAHAHAH hörde ni vad han sa ???

HAN HAR INSTRUKTÖR *allalalalalalala

Hnke
2004-02-10, 10:26
Originally posted by mr_ping2
HAHAHAHAHAHAH hörde ni vad han sa ???

HAN HAR INSTRUKTÖR *allalalalalalala

vem har instruktör? inte jag iaf... läs vad där står så kanske du förstår....

mr_ping2
2004-02-10, 10:29
Skojja bara... :)

Hnke
2004-02-10, 10:36
menar ju om instruktören kommer förbi (han som vet hur man ska hålla/teknik m.m.) och ser dig som kanske har helt fel teknik så säger han kanske till dig.. hur du ska hålla och så..

ingen fara :cheers:

emmzan
2004-02-10, 21:34
Originally posted by mr_ping2
Pekfingret på ringen

Olika stänger har väl ändå ringarna olika brett?

Shadow Warrior
2004-02-10, 21:42
Generellt sett ska ha man ha underarmarna pekandes rakt uppåt (eller lite bredare) i botten läget, då har man "rätt" bredd.

/Shadow Warrior

emmzan
2004-02-10, 21:48
Se till också att du håller ungefär samma grepp, samt att du håller jämt med händerna så du inte få obalans när du bänkar. Många som tenderar att gripa stången hur som helst och bara köra.

Mart|n
2004-02-10, 22:31
Emmzan det är viss skillnad på OL och SL stänger! OL stänger är mer flexibla, vikterna snurrar lättare, Har för mig att det har att göra med att när man kör ryck/stöt så snurrar man lite på stången. Blabla, vet inte riktigt hur jag ska förklara! SL stängerna är styvare, vikterna/stången snurrar inte alls lika lätt heller. Man kan dessutom se skillnad på om det är SL eller OL stång. SL stängerna har ganska smala stoppgrejer (kommer fan inte på vad det heter!!!). Alltså när man lägger på vikter, där dom tar stopp. Den är ganska smal, ca 1 cm om jag inte har helt fel. Medan OL stängerna är betydligt tjockare där. Hoppas du blev lite klokare, eller nån annan på min otroligt dåliga förklarning

nordland
2004-02-11, 08:38
Prova dig fram. Håll där du känner att du får ut mest kraft när du pressar upp stången. Försök att ha axeln och armbågen i en ca 45 gradig vinkel från kroppen. Inte armbågarna rakt ut.

mr_ping2
2004-02-11, 09:14
Hmm inte dom vi har hos oss iaf... möjligt att Casall och sånna leksaker har på andra ställen :)

emmzan
2004-02-11, 09:53
Mart|n> jag vet - jag syftade bara på vart ringarna är placerade. Jo det känns ju enorm skillnad på OL och SL stänger - ffa när man kör marklyft och ska göra första repetitionen.

mr_ping2> Gamla eleiko på mitt gym har ej samma ringpositioner som nya tävlingsstänger från Eleiko.

Casallstängerna - som många gym tyvärr har - har också annorlunda ringpositioner än Eleiko.

mr_ping2
2004-02-11, 10:25
Emmzan: Okej... godkända tävlingsstänger för SL borde ju iofs ha samma. Det kanske var en tyngdlyftningsstång typ eller nåt..

Pdaddy
2004-02-11, 10:31
Hmm, om ni vet normal gym stäner.. Då håller jag ringfingret på strecket.
Jag vet att det finns andra stänger som har strecken längre in mot mitten (tror de är tävlings stänger), då håller ja pekfingret på strecket.
Många tycker att ja håller smalt ??? tycker inte ja :D

Marcus

mr_ping2
2004-02-11, 11:26
De tävlingsstängerna vi använder är så att håller man tummen på ringen (så ringen syns typ) så håller man nästan på ställningen.

Numero1
2004-02-11, 13:09
Är det inte tvärtom?
De stänger med tjockt stopp är SL stänger och är styvare.
Du har rätt i att de flexiblare stängerna lämpar sig för t.ex frivändning och ryck eftersom de sviktar. (Enligt vad jag har lärt mig)

Mart|n
2004-02-11, 15:39
Numero1: Nope, alla stänger jag sätt som varit SL är smala och OL tjocka. Men det finns även OL stänger med smalt stopp, dom är dam/ungdoms stänger.

nordland
2004-02-15, 11:17
Originally posted by Mart|n
Numero1: Nope, alla stänger jag sätt som varit SL är smala och OL tjocka. Men det finns även OL stänger med smalt stopp, dom är dam/ungdoms stänger.

Jag är inte så säker på at det där stämmer. Kolla in denna stången (http://www.voimaharjoittelu.net/product_info.php/name/Okie-Power-Bar/cPath/32/products_id/265) Ganska fet stopp. Våran Puntti SL stång har även den feta stoppar.