handdator

Visa fullständig version : Har du öppet kallat en tjej för hora?


mini
2012-11-14, 16:41
Som rubriken.
Poll kommer.

Morty
2012-11-14, 16:42
Isf när jag var bra mkt yngre. Har dock svårt att tro det.

dream_theater_
2012-11-14, 16:46
haha nej, det vore väl ouppfostrat.

tearz
2012-11-14, 16:47
ja.

mattilainen
2012-11-14, 16:50
Absolut.

WHITEFOLKS
2012-11-14, 16:50
Jag kan inte minnas att jag har det / skulle inte göra det så jag röstade nej.

Man and Machine
2012-11-14, 16:51
Ja, tycker inte det är någon big deal.

mini
2012-11-14, 16:52
Ja, tycker inte det är någon big deal.

Varför är det inte någon big deal? Du har ju ett syfte med att använda ordet?

tntballe
2012-11-14, 16:54
Kan inte komma på exakt när, men är säker på att det har hänt någon gång i ungdomens glansdagar.

Ulvamal
2012-11-14, 16:54
Ja. Mer hennes kink än min, dock.

Ignatius72
2012-11-14, 16:55
Inte öppet och inte någon annanstans heller.

Kebab-Arne
2012-11-14, 16:57
Det tror jag inte, om jag inte varit jättefull. Träffade en tjej på en kryssning som klagade på att folk kallade henne för hora där hon kom ifrån. Sen så visade sig att hon hade haft sex för pengar och att det var allmänt känt där hon kom ifrån.

Rikard Jansson
2012-11-14, 16:57
Japp, skulle sätta mig ner på en stol och hon drog undan den så jag istället slog bakhuvudet i kanten ganska ordentligt, detta tyckte hon var jättekul - inte jag^^ Det var i sjuan.

Mantus
2012-11-14, 17:01
Nej, inte dolt heller. Faktiskt inte ens muttrande för mig själv i ett folktomt rum. Ordet "hora" ingår varken i min vardags- eller svordomsvokabulär.
Har faktiskt problem med att använda det som uttryck öht utan använder mig hellre av ekvivalenser som "prostituerad" eller "nattfjäril" (fint gammalt ord som jag verkar vara ensam om att bruka) för att rena beskrivningar av själva företeelsen.

pwnyou
2012-11-14, 17:01
Nej.

Däremot har jag kanske råkat säga det som skällsord till någon killkompis.

BelowAverage
2012-11-14, 17:04
Har sagt det till min syster när vi grälat, då jag var i 13-års åldern.
Skäms än idag ;P

MathiasF
2012-11-14, 17:05
Är hora det värsta ord man kan kalla en kvinna? Vad är isåfall det värsta ord man kan kalla en man?

stridis
2012-11-14, 17:06
Närmaste är "din lilla horunge", yttrat till störig individ i skolan. En kille alltså.

BigSpawn
2012-11-14, 17:06
jag tror inte jag gjort det, och har jag det så var det i så fall till en man

Andy.da.wohoo
2012-11-14, 17:07
Ja, men det var ett tag sen.

Jag ångrar det väldigt mycket.

timoat
2012-11-14, 17:09
Ja, till ett ex som flörtade med allt och alla och till sist knullade runt med alla som bjussade på skumpa och hade bord.. Hon fick hör att hon var en hora i mitt tycke.

eiri
2012-11-14, 17:11
nej, tror det skulle ta mer på mig än på henne, skulle nog skämmas ihjäl och förmodligen känna mig som en snorvalp.

Ristretto
2012-11-14, 17:11
Jag föredrar slyna.

Amfksp
2012-11-14, 17:12
Ja, flera gånger. Det är ett skällsord som vilket som helst för mig som jag använder när jag blir arg och vill visa det.
Sist jag använde det var väl ett år sedan ungefär när jag en holländsk brud hade betett sig jävligt illa och jag sa ungefär " Shut your mouth your fucking whore"
Ser inte varför man ska skämmas för det, finns betydligt värre säker att göra mot någon än att kalla dom ett ord.

Tyrwing
2012-11-14, 17:12
Ja. Även till killkompisar som skällsord.

filmjölk
2012-11-14, 17:13
Nej, knappast.

BelowAverage
2012-11-14, 17:14
Jag föredrar slyna.

Kvinna, snälla

ChuckTesta
2012-11-14, 17:15
Varför är det inte någon big deal? Du har ju ett syfte med att använda ordet?

Men herregud vilken crybaby, varför är det en big deal?

mangemani
2012-11-14, 17:15
brukar inte kalla folk för sådana dumma ord, iaf inte de som inte har gjort något, men det hände 1 gång och då var jag jävligt förbannad, hade fått reda på att ett utav mina ex hade varit otrogen, då slank ordet ut plus en del annat.

mini
2012-11-14, 17:17
Men herregud vilken crybaby, varför är det en big deal?

Är man en crybaby för att man frågar? Jag är nyfiken. Många verkar ju ha en rejäl spärr mot det, en del inte, och då vill jag veta varför.

stridis
2012-11-14, 17:20
Äsch det gamla hora-madonna komplexet är lite vad det handlar om.

Amfksp
2012-11-14, 17:22
Äsch det gamla hora-madonna komplexet är lite vad det handlar om.

Absolut inte för mig, jag vet bara att hora är ett ord som skapar en reaktion. Jag lägger inget vikt på vad det betyder i sig när jag använder det.

BelowAverage
2012-11-14, 17:22
Inte för att leka vit kränkt man, men varför är det värre att kalla en tjej för hora än vad det är att kalla en kille för hora?

Bra fråga.
Tror för min del är det inpräntat att män inte kan vara horor, typ. Alltid kvinnor som gestaltas som horor i populärkultur, aldrig män.
Blir som att kalla mig något jag inte kan vara eller verkligen vet att jag inte är, då blir det svårt att ta illa upp.
Och nedan.

Ang spärren som mini tar upp så har jag fått höra hela uppväxten i skola osv att det verkligen inte är okej. Då det var många "tuffa" killar som använde ordet :d
Får man höra nog många gånger att det inte är okej, så är det inte okej, till slut. Iaf för min del.

Man and Machine
2012-11-14, 17:33
Varför är det inte någon big deal? Du har ju ett syfte med att använda ordet?

Skällsord som skällsord även om hora är lite grövre. Syftet har varit att trycka ner människan eller visa att jag är arg på riktigt. Vanliga skällsord räcker inte till i alla lägen.

WHITEFOLKS
2012-11-14, 17:38
Jag gillar inte att använda personangrepp av en sort som bara är nedvärderande.

Man kan ju kalla henne idiot, pucko osv. men att använda ordet hora är väldigt elakt (om det inte finns någon sorts relevans).

Amfksp
2012-11-14, 17:41
Jag gillar inte att använda personangrepp av en sort som bara är nedvärderande.

Man kan ju kalla henne idiot, pucko osv. men att använda ordet hora är väldigt elakt (om det inte finns någon sorts relevans).

Just därför använder man hora när man vill säga något "hårdare" än idiot

thatice
2012-11-14, 17:45
Så gammal så på min tid sa vi "din jämrans sköka"

WHITEFOLKS
2012-11-14, 17:47
Just därför använder man hora när man vill säga något "hårdare" än idiot

Vad är det man försöker uppnå med det? Få personen att må dåligt?

Amfksp
2012-11-14, 17:52
Vad är det man försöker uppnå med det? Få personen att må dåligt?

Ja, eller förstå hur arg man är över något. Använder man hårdare ord så förstår personen förhoppningsvis allvaret.

muddler
2012-11-14, 17:52
Inte annat än i sänghalmen i stridens hetta så att säga höhö, tycker det är ett taffligt sätt att uttrycka sig på.

stridis
2012-11-14, 17:53
Förresten, någon som kallat en kille för böghora?

Amfksp
2012-11-14, 17:55
Förresten, någon som kallat en kille för böghora?

Edit: jag läser som en idiot.

Rikard Jansson
2012-11-14, 17:56
Förresten, någon som kallat en kille för böghora?

Hundratals gånger.

thenut
2012-11-14, 17:58
Har aldrig ens kommit på tanken...

Sniggel
2012-11-14, 18:00
Inte öppet och inte någon annanstans heller.

+0,99

Med något undantag där jag syftat på en tjej som prostituerar sig.

stolpskott
2012-11-14, 18:01
Det beror på. Vad menas med öppet? Jag har kallat en tjej för hora, face 2 face, men det var inte inför andra. Det är enda gången jag kan komma ihåg att jag kallat en tjej för det. Så jag röstade nej.

Kischen
2012-11-14, 18:05
Ja.

Talade till bönder på bönders vis. Inget jag är stolt över dock.

Oxe
2012-11-14, 18:06
Självklart...

Tjejer, killar, djur, saker och ting har jag nångång gormat hora åt av en eller annan anledning...

Är det endast fel att säga hora till en tjej ? eller är det lika fel att säga det till en kille ?

Ganymedes
2012-11-14, 18:06
Nope. Aldrig haft behovet att uttrycka sig så mot någon kvinna. Men jag är irriterad över att det skulle vara så himla mycket värre än något annat skällsord egentligen. När det används slentrianmässigt tex av unga elever mot sina lärare etc är det förstås horribelt. Men som skällsord istället för "jävla idiot" när skällsord är befogat - fine.

Tycks som hora-skällsordet är väldigt viktigt för feministerna. Vilket ord ska vara lika förbjudet att säga till en man? I jämställdhetens tecken förstås...

stevebc
2012-11-14, 18:09
Nej, inte än på 25 år. Orka moralisera på öppen gata. Jag har redan fått nog av det och det står mig upp i halsen.

thunder
2012-11-14, 18:09
Nope. Men skulle kunna göra.

Kischen
2012-11-14, 18:10
Lite larvigt att ta åt sig om man inte säljer sin kropp. Kallar någon mig fetto så tar jag inte illa upp, jag är inte fet.

Jag skulle bara bli förvånad om någon kallade mig hora men det verkar vara det värsta man kan kalla det motsatta könet cofffee

Tricklew
2012-11-14, 18:12
Har jag säkert, har inte koll på hälften av skiten som rinner ut ur min mun.

phone

Latissimus Dorsi
2012-11-14, 18:14
Ja, hon förtjänade det.

timoat
2012-11-14, 18:14
Mmm, förstår inte vad dealen är förresten. It the shoe dont fit... Om nån idiot skulle få för sig att tex kalla mig "jävla bögjävel" eller liknade som brukar användas som förolämpningar hela tiden bara för att få en reaktion från mig skulle jag inte bry mig ett skit om det. Tjejer har ju en tendens att attackera killar på det sättet, kasta sig mot deras mandom eller läggning för att göra dem upprörda. Finns nog ingen någon skulle kunna kalla mig som jag skulle ta åt mig av. Om det var ogrundat. Om det låg någon sanning i det och jag skämdes över något så kanske jag hade tagit åt mig. Det är bara ord.

Määng
2012-11-14, 18:17
Minns inte att jag gjort det, men det kan ha hänt.

Edit; tror mig minnas att jag gjorde det en gång i åttan förresten.

mini
2012-11-14, 18:17
Det är bara ord.

Men om det bara är ord, varför använder man dem då i syftet att göra illa någon?

Jag har svårt att greppa behovet av att kalla någon alls något elakt/fult/nedsättande/vad syftet nu är.

Latissimus Dorsi
2012-11-14, 18:20
Men om det bara är ord, varför använder man dem då i syftet att göra illa någon?

Jag har svårt att greppa behovet av att kalla någon alls något elakt/fult/nedsättande/vad syftet nu är.

för att man varit jobbig och jävlats på tok för mycket, då förtjänar man stryk men det är ju fel och tillämpar man inte helst. Så man försöker puckla på... fast med ord.

WHITEFOLKS
2012-11-14, 18:20
Men om det bara är ord, varför använder man dem då i syftet att göra illa någon?

Jag har svårt att greppa behovet av att kalla någon alls något elakt/fult/nedsättande/vad syftet nu är.

uncommon +1 is uncommon :D

filmjölk
2012-11-14, 18:21
Nej, knappast.

Jag får revidera det. En gång har jag gjort det, i telefon till en killbekants flickvän. Hon hade legat runt en väldans massa, med nästan alla andra i bekantskapskretsen (själv sa jag nej till henne när hon försökte). De var förlovade men vid precis varje tillfälle hon fick så låg hon med någon annan, helt absurt, han kunde gå på toaletten på en fest och direkt när han lämnade rummet började hon försöka ta killar mellan benen.

Nåväl, av någon anledning efter att han fått reda på att hon hade legat med de flesta av hans kompisar blev det en viss obehaglig stämning i bekantskapskretsen, han gjorde slut (med både henne och flertalet vänner). Av någon anledning blev jag indragen i de massiva telefonerandet där han skällde och hon tiggde om att få honom tillbaks etc. Jag fick telefonsamtal av henne och lyssnade på en massa gråt, och sa något i stil med: Du är en jävla **** din ****** luktar svavel, jag vill inte lyssna på ditt ***försvar ditt äckliga *****.

Jag hade enorm ångest över hur jag uttryckte mig där. Sedan var jag väl kanske inte sådär jättetrevlig mot mina vänner som hade vart med henne heller, det var ju inte min flickvän, eller inte ens inblandad i allt knewlande - jag tror jag överreagerade för att jag bara sett eländet och hållt käften.

Kischen
2012-11-14, 18:22
Men om det bara är ord, varför använder man dem då i syftet att göra illa någon?

Jag har svårt att greppa behovet av att kalla någon alls något elakt/fult/nedsättande/vad syftet nu är.

Say what?

mini
2012-11-14, 18:23
Say what?

Vad förstår du inte?

jokem
2012-11-14, 18:24
Ja, när jag gick i 5an-6an och började bli tuff. En kaxig WT brud använde liknande ord mot mig så då sa jag rakt ut "ok men du är en hora".

På senare dagar sen man vuxit upp (läs 15+) så skulle det aldrig ens falla mig in. Jag har lärt mig att dryga på ett ordentligt sätt istället.

Kischen
2012-11-14, 18:25
Vad förstår du inte?

Att du har svårt att greppa behovet. Antingen sitter du bara på höga hästar eller så har du svårt att förstå mänskligt beteende.

timoat
2012-11-14, 18:26
Men om det bara är ord, varför använder man dem då i syftet att göra illa någon?

Jag har svårt att greppa behovet av att kalla någon alls något elakt/fult/nedsättande/vad syftet nu är.

Man vill markera att något är fel i ens tycke. Det finns syfte till alla ord vi använder, markera, provocera, briljera, och ja, att sätta ner folk, att tro något annat är naivt. Jag kan bara svara för mig själv och varför jag använder ord. I det här fallet vill jag poängtera hennes svek mot mig, och försöka såra henne lika mycket som hon sårade mig, det är väl inte svårt att förstå?

Om hon INTE hade utfört handlingar som jag bedömde uppfyllde kraven för att bli kallad det så hade jag ju inte kallat henne det, det hade saknat betydelses för mig. Jag springer inte omkring och kallar tjejer för horor och ****** i var och varannan mening, jag använder det så pass sparsamt att när jag väl använder det, så menar jag det.

filmjölk
2012-11-14, 18:31
Att du har svårt att greppa behovet. Antingen sitter du bara på höga hästar eller så har du svårt att förstå mänskligt beteende.

Eller så är Mini en sådan som har självkontroll och kan hålla sig för att vräka ur sig det värsta hon kan komma på för ögonblicket och hämnas på annat sätt?

Kischen
2012-11-14, 18:33
Eller så är Mini en sådan som har självkontroll och kan hålla sig för att vräka ur sig det värsta hon kan komma på för ögonblicket och hämnas på annat sätt?

Det vet jag inget om, jag syftar på Minis avsaknad av förståelse för människor som gör så.

Mini brukar vara vettig så det där var nog en groda och vi kan lämna den.

mini
2012-11-14, 18:36
Att du har svårt att greppa behovet. Antingen sitter du bara på höga hästar eller så har du svårt att förstå mänskligt beteende.

Jag vet inte, det är kanske en blandning? Jag måste revidera eftersom jag tex kallat folk här för tönt, och jag har en gång kallat en kollega idiot i en politisk diskussion. Jag har dock aldrig någonsin kallat någon jag haft en relation med, må det vara vän, familj eller kärleksrelation, för något dumt för att jag har slut på ord. Jag har heller aldrig skrikit på någon i ilska. Jag har problem att hantera bråk, och det är en brist i min förståelse och hantering av det du kallar mänskligt beteende.

timoat
2012-11-14, 18:40
"Du knullar män för pengar. Du är inget annat än en hora"

Fungerar det mini? Ser du i vilket sammanhang man kan kalla någon för hora?

Här har vi wikis def. på ordet

(vulgärt, nedsättande) person vars (sexuella) beteende anses socialt eller moraliskt oacceptabelt; även vanlig beteckning om person vars beteende kännetecknas av brist på principer eller skrupler; allmänt skällsord för person (oftast kvinna) man ogillar

Den där lilla horan knullar med vem som helst.
Den där debattören har blivit en riktig mediehora.

Kischen
2012-11-14, 18:41
Jag vet inte, det är kanske en blandning? Jag måste revidera eftersom jag tex kallat folk här för tönt, och jag har en gång kallat en kollega idiot i en politisk diskussion. Jag har dock aldrig någonsin kallat någon jag haft en relation med, må det vara vän, familj eller kärleksrelation, för något dumt för att jag har slut på ord. Jag har heller aldrig skrikit på någon i ilska. Jag har problem att hantera bråk, och det är en brist i min förståelse och hantering av det du kallar mänskligt beteende.

Det där svaret förtjänar all respekt. Stort.

mini
2012-11-14, 18:42
"Du knullar män för pengar. Du är inget annat än en hora"

Fungerar det mini?

Fungerar hurdå och för vad? Eller snarare: varför frågar du mig, jag och whitefolks verkar ju vara de enda som inte fattar. :)

Fyllot
2012-11-14, 18:42
Har kallat några tjejer för luder men det var sanning dock så måste man förstå att i pressade situationer kan grodor hoppa ur munnen och det är bra mycket bättre än handlingar som får förödande konsekvenser.

filmjölk
2012-11-14, 18:47
"Du knullar män för pengar. Du är inget annat än en hora"

Fungerar det mini? Ser du i vilket sammanhang man kan kalla någon för hora?

I just den meningen tycker jag att "Du är inget annat än en" är värre än ****. Där reduceras människan till enbart en sak, all annan mänsklighet reduceras till just det ordet. "Du knewlar män för pengar. Du är en ****" är ett snällare sätt att säga den meningen på.

shadowfire
2012-11-14, 18:48
Nej. Har inte och kommer inte, inte ens om jag skulle bli provocerad och mäkta förbannad.

timoat
2012-11-14, 18:50
Fungerar hurdå och för vad? Eller snarare: varför frågar du mig, jag och whitefolks verkar ju vara de enda som inte fattar. :)

Du undrade varför man kände sig tvungen att använda ord för att trycka ner någon och få dem att må dåligt eller missuppfattade jag?

Jag försöker visa dig ett exempel där jag tycker någon är i sin fulla rätt att använda det ordet.

Sen behöver ordet inte syfta på kvinnor som utför sexuella tjänster mot betalning. Det syftar snarare på ett beteende som grundar sig i att utföra moraliskt förkastliga saker i utbyte mot pengar. Jag kan använda det bägge könen, i situationer som inte alls handlar om sex. Ordets betydelse är ju inte bara sexuellt.

timoat
2012-11-14, 18:54
I just den meningen tycker jag att "Du är inget annat än en" är värre än ****. Där reduceras människan till enbart en sak, all annan mänsklighet reduceras till just det ordet. "Du knewlar män för pengar. Du är en ****" är ett snällare sätt att säga den meningen på.

Kanske det, men i vissa fall är man ute efter att vara så elak som möjligt, på både gott och ont. Mest ont sure, men i "stridens hetta"...

Problemet med just hora är att det är ett så pass starkt ord för vissa (eller de låtsas att det är det) att hur rätt man än hade innan ordet användes, har man gjort motparten till offer och en själv "the bad guy".

olle lindblad
2012-11-14, 18:56
Skulle aldrig falla mig in.

King Grub
2012-11-14, 18:58
Nej, något form av vett har jag väl.

timoat
2012-11-14, 19:01
Nej, något form av vett har jag väl.

Eller så har du aldrig träffat på någon som meriterat ordet.

shadowfire
2012-11-14, 19:04
Eller så har du aldrig träffat på någon som meriterat ordet.

Fast tar verkligen folk illa vid sig av det ordet? Jag tycker mer personen som säger det tror att det ska vara sårande/nedvärderande, men i själva verket förlöjligar ju personen sig själv.

Amfksp
2012-11-14, 19:05
Fast tar verkligen folk illa vid sig av det ordet? Jag tycker mer personen som säger det tror att det ska vara sårande/nedvärderande, men i själva verket förlöjligar ju personen sig själv.

Tro mig, det tar hus i helvete för många kvinnor när dom blir kallade hora på rätt sätt.

timoat
2012-11-14, 19:09
Fast tar verkligen folk illa vid sig av det ordet? Jag tycker mer personen som säger det tror att det ska vara sårande/nedvärderande, men i själva verket förlöjligar ju personen sig själv.

Som sagt, jag har bara använt ordet en gång, och det var för att medvetet såra någon som hade knullat runt när hon var tillsammans med mig, samt legat med folk för de levde lyxliv på trendy nightclubs. Inget jag basunerar ut på fyllan till höger och vänster om tjejer skulle nobba mig.

Och som jag sa, om tjejen som blir kallad hora inte gjort något för att förtjäna det så, så är killen eller tjejen som sa det för att provocera, fullständiga idioter.

Ulvamal
2012-11-14, 19:09
Fast tar verkligen folk illa vid sig av det ordet?

Många gör det, faktiskt.
Andra går igång på det.

Själv äger jag tyvärr förmågan att verkligen såra med ord. Helt utan att ta till vulgariteter eller kraftuttryck.
Det är verkligen inte bättre än att fräsa ramsor.

Fartman
2012-11-14, 19:09
Ja, men det är inte okej. Däremot så är det den typen av ord som tar väldigt hårt och därför kan slinka fram när man är sjukt arg och bara vill göra skada.

timoat
2012-11-14, 19:11
Tro mig, det tar hus i helvete för många kvinnor när dom blir kallade hora på rätt sätt.

Eller som jag sa, de låtsas att det gör det, för att generera sympati och vända borden. (vild generalisering på en viss typ av tjej givetvis)

Robbmeister
2012-11-14, 19:14
Gjorde det ibland när jag var yngre och inte visste bättre. Men har ju mognat lite sen 5:an och fattar nu att användandet av sådana där ord endast utmålar kvinnan som offret, även fast det är hon som gjort något fel. Fast ordet i sig tycker jag inte är så överdrivet mycket värre än dom flesta andra skällsord.

Fatalist
2012-11-14, 19:22
Säkert när jag var ung och omogen. Nu skulle jag aldrig göra det.

Har däremot blivit kallad manshora av en snaggad butch på krogen. Tog dock ej åt mig.

mij82
2012-11-14, 19:25
Nej, jag är inte dum i huvudet.

Olegh
2012-11-14, 19:25
Nej, aldrig. Inte för att jag har för vana att rikta skällsord mot någon, men just hora har aldrig ens funnits på kartan.

tp_88
2012-11-14, 19:26
Aldrig, varken öppet eller dolt.

bertbert
2012-11-14, 19:32
Nej, något form av vett har jag väl.

+1, samma här.

LizaK
2012-11-14, 19:34
Hoppas tjejer också kan svara?.. :)

Hora är i min värld lite som att säga "din mamma.." Endast pinsamt för den som yttrar det.
Fast om vederbörande faktiskt prostituerar sig, alternativt ligger med halva Sverige är det annurlunda.. Men hur ofta sägs ordet av "rätt" skäl?..

bertbert
2012-11-14, 19:34
Som sagt, jag har bara använt ordet en gång, och det var för att medvetet såra någon som hade knullat runt när hon var tillsammans med mig, samt legat med folk för de levde lyxliv på trendy nightclubs. Inget jag basunerar ut på fyllan till höger och vänster om tjejer skulle nobba mig.



Du verkar ha rätt många skeva uppfattningar, grabben. Bara för att någon annan uppför sig illa behöver inte du göra det.

Jens.Andersson
2012-11-14, 19:45
När jag var tuff 13-åring och arg på min mamma kallade jag henne för hora (eller f itta)
vilket resulterade i en örfil så jag flög ner i golvet.

timoat
2012-11-14, 19:51
Du verkar ha rätt många skeva uppfattningar, grabben. Bara för att någon annan uppför sig illa behöver inte du göra det.

Hur menar du nu, gubben? Står ju uttryckligen att jag bara kan tala för mig själv, så vilka skeva uppfattningar menar du att jag har?

Timme
2012-11-14, 19:52
aldrig

Fordon
2012-11-14, 20:03
Har jag säkert, när jag va tonåring. Till båda könen. Upplever dock att det är betydligt vanligare att tjejer kallar både killar och tjejer för horor i större utsträckning än killar.

Robbmeister
2012-11-14, 20:09
Gjorde det ibland när jag var yngre och inte visste bättre. Men har ju mognat lite sen 5:an och fattar nu att användandet av sådana där ord endast utmålar kvinnan som offret, även fast det är hon som gjort något fel. Fast ordet i sig tycker jag inte är så överdrivet mycket värre än dom flesta andra skällsord.

Eller förresten, jag har kallat en tjej för det ganska nyligt. Men hon hade gjort sig väääldigt förtjänt av det.
Jag hade sagt att jag inte ville ha att göra med en tjej och då började hon ringa mig hela tiden. Då när jag inte svarade ringde hennes kompis och kallade mig en massa skällsord och till slut kallade hon mig horunge och då fick hon höra. Hon vart då kallad mer än hora, men drar man in min morsa i bråket får man faktiskt tåla lite.

Yes
2012-11-14, 20:13
Jag vet inte. Det är inget jag minns och det är inget skällsord jag brukar använda.

rajjan_dammit
2012-11-14, 20:29
Nej, inte i nedsättande form.

Okej
2012-11-14, 20:57
Njae, gränsfall. Brukar alltid dra till med "Oh you ssslut!" i klassisk gaymanér typ https://www.youtube.com/watch?v=sc6q6eVoURI samtidigt som jag viftar på handen när någon kvinnlig vän frågar hur dom ser ut innan vi drar mot krogen. Det tycker jag är lustigt!

Så OnT. Ja det blir ett par gånger :D

spoon
2012-11-14, 20:59
När jag var yngre. Inte medvetet i vuxen ålder. Men det är ett skällsord som fort kan ramla ur munnen på mig när t.ex youtube inte fungerar.

awesomooo
2012-11-14, 21:00
Cum dumpster, hora, wt-hora har man väl sagt någon gång, inget man är stolt över direkt :D

Sniggel
2012-11-14, 21:12
Fungerar hurdå och för vad? Eller snarare: varför frågar du mig, jag och whitefolks verkar ju vara de enda som inte fattar. :)

Först och främst har det börjat med att man insett att folk tar illa upp av att bli kallad hora. Sedan (eller snarare samtidigt) har individer lärt sig att "man ska" förolämpa andra för att skaffa sig makt eller för att rikta fokus bort från sig själv (också en form av makt). Givetvis är detta beteende undermedvetet och jag antar att man är mer benägen ju mer man själv blivit utsatt för någon annans maktbehov. Vare sig det är föräldrar eller andra individer man interagerar med.
En psykoligks programmering till följd av den miljö man växt upp i helt enkelt.
Om man enbart får kärlek har jag svårt att se att man kan få för sig att använda skällsord mot någon annan då man inte "lärt sig" att man har något att vinna på att göra så (vilket jag heller inte påstår att man har om man är psykiskt stabil).

Gober
2012-11-14, 21:29
Ja en gång, min mamma när jag var typ 10-11 år, oj oj oj vad jag fick ångra det.

Johanss0n
2012-11-14, 21:38
Nej, har dock kallat killar för det.

Spartansk
2012-11-14, 21:41
Ja, när jag var liten.

AlexEr
2012-11-14, 21:59
Har öppet på en välbefolkad gata skrikit hora åt en kvinna, hon råkade dock vara just prostituerad. Sen kan jag bli ganska dräggig på fyllan, så kan hända att jag sagt det till nån då, men inte vad jag kommer ihåg i alla fall.

Men det är ett av de ord jag aldrig använder annars.

Latissimus Dorsi
2012-11-14, 22:02
lovar att folk med s.k ''vett'' som någon nämnt inte träffat på dom riktiga bottennapen som förtjänar att bli kallad allt som går att kalals.

Spettet
2012-11-14, 22:10
Nopp

WHITEFOLKS
2012-11-14, 22:39
lovar att folk med s.k ''vett'' som någon nämnt inte träffat på dom riktiga bottennapen som förtjänar att bli kallad allt som går att kalals.

Vilka bottennapp talar du om?

Latissimus Dorsi
2012-11-14, 22:41
Vilka bottennapp talar du om?

mänskliga bottennapp i form av genomruttna människor.

Spartansk
2012-11-14, 22:46
Alltså, är det ens självklart att ordet är nedvärderande? Om det är en synonym till "prostituerad kvinna", och man inte anser att prostitution är fel, så är det väl snarare ett neutralt ord?

Everest
2012-11-14, 23:06
Alltså, är det ens självklart att ordet är nedvärderande? Om det är en synonym till "prostituerad kvinna", och man inte anser att prostitution är fel, så är det väl snarare ett neutralt ord?

Används det i ett neutralt sammanhang?

LizaK
2012-11-14, 23:14
mänskliga bottennapp i form av genomruttna människor.

Förklara. Om nu någon är så hemsk.. varför ens ödsla dybar tid på att försöka förolämpa personen?

Jag har genom åren stött på riktigt dåliga människor. Vissa av dessa har gjort mig illa men har inte känt att jag behövt "hävda mig" / "hämnas".. utan istället avslutat kontakten med värdigheten kvar..
Dessutom vill jag ju helst inte visa dem hur ledsen de gjort mig - då har ju liksom de vunnit. Och någon seger vill jag inte ge dem..

Jukka Sejlite
2012-11-14, 23:14
Alltså, är det ens självklart att ordet är nedvärderande? Om det är en synonym till "prostituerad kvinna", och man inte anser att prostitution är fel, så är det väl snarare ett neutralt ord?

Fast det beror väl på vad kvinnan vill kalla sig själv. Hon kanske ser på sig själv som att hon jobbar med kroppsnäratjänster eller liknande och kan då ta illa upp av att bli kallad för hora?

Doctor Snuggles
2012-11-14, 23:22
Alltså, är det ens självklart att ordet är nedvärderande? Om det är en synonym till "prostituerad kvinna", och man inte anser att prostitution är fel, så är det väl snarare ett neutralt ord?

Svennebanan, sluta trolla.

Jukka Sejlite
2012-11-14, 23:22
Har du öppet kallat en tjej för hora?


Nej,jag är inte Sverigedemokrat.

filmjölk
2012-11-14, 23:31
Nej,jag är inte Sverigedemokrat.

Jag tror i ärlighetens namn att de som använder sig av ordet i fråga oftast röstar på Socialdemokraterna.

Doctor Snuggles
2012-11-14, 23:34
Jag tror i ärlighetens namn att de som använder sig av ordet i fråga oftast röstar på Socialdemokraterna.

14-åriga killar får väl inte rösta heller.

Amfksp
2012-11-14, 23:37
De gånger jag har blivit kallad "hora", "jävla hora" eller "pissluffarhora(ja det är sant)" Så har personerna DEFINITIVT inte röstat på SD.

Gober
2012-11-14, 23:41
De gånger jag har blivit kallad "hora", "jävla hora" eller "pissluffarhora(ja det är sant)" Så har personerna DEFINITIVT inte röstat på SD.

Konstigt Erik Almqvist lär ju ut det beteendet.

Edit, men va f*n det skämtet var ju redan old :(

Amfksp
2012-11-14, 23:42
Konstigt Erik Almqvist lär ju ut det beteendet.

Och du menar vad?

wessmen
2012-11-14, 23:43
Ja, men inte i syfte att trycka ner någon annan. Som jag minns det iaf.

Men visst har man sagt det till sin innersta krets med glimten i ögat.
Till träningspolaren t.ex. "din lilla hora, tror du ska komma här och bänka mer än mig idag va?" *flex*

Gober
2012-11-14, 23:44
Och du menar vad?

Läser du inte nyheter?

Amfksp
2012-11-14, 23:45
Läser du inte nyheter?

Givetvis förstod jag vad du syftade på, men det var ju därför jag skrev som jag skrev. Undrade vad du ville få fram genom att skriva så som du skrev. Att alla som röstar SD springer runt och skriker hora och de utgör en majoritet av alla som använder ordet, eller vad var "skämtet"?

wessmen
2012-11-14, 23:50
Läser du inte nyheter?

Du menar väl ändå inte att Aftonhoran och Sexpressen är nyhetstidningar?

Inte ett dugg bättre än "Hänt Extra"

Spartansk
2012-11-14, 23:50
Hon kanske ser på sig själv som att hon jobbar med kroppsnäratjänster eller liknande

Eller är samlagstekniker?

Används det i ett neutralt sammanhang?

Spelar det någon roll? Om jag är skitsur på dig och skriker "Jävla päron!", gör det päron till ett lika hemskt ord som "hora" att säga till någon?

Amfksp
2012-11-14, 23:51
Du menar väl ändå inte att Aftonhoran och Sexpressen är nyhetstidningar?

Inte ett dugg bättre än "Hänt Extra"

Resten är inte bättre. TV4 visade precis 20 minuter om att han kallat någon för hora, för att sedan lite snabbt visa viktiga saker som inbördeskriget i syrien och israels förmodade nya intåg gaza i sammanlagt kanske 30 sekunder.

Gober
2012-11-14, 23:52
Givetvis förstod jag vad du syftade på, men det var ju därför jag skrev som jag skrev. Undrade vad du ville få fram genom att skriva så som du skrev. Att alla som röstar SD springer runt och skriker hora och de utgör en majoritet av alla som använder ordet, eller vad var "skämtet"?

Eftersom du syftade på att "andra sidan" var de som stod för dessa glåpord så vände jag på steken och tog en aktuellt incident som exempel på att någon som är ett av SDs ansikte utåt använder just det ord som tråden handlar om.

Men eftersom jag inte läste sidan innan i tråden så var ju detta redan uttömt.

Gober
2012-11-14, 23:53
Du menar väl ändå inte att Aftonhoran och Sexpressen är nyhetstidningar?

Inte ett dugg bättre än "Hänt Extra"

En oredigerad film är källan, räcker inte det? :)

Kvällsblaskorna är knappast ensamma om att skriva om detta.

Tigerkotten
2012-11-14, 23:55
Resten är inte bättre. TV4 visade precis 20 minuter om att han kallat någon för hora, för att sedan lite snabbt visa viktiga saker som inbördeskriget i syrien och israels förmodade nya intåg gaza i sammanlagt kanske 30 sekunder.

Ja för det var precis därför de visade videon, för att han hade kallat någon hora.

timoat
2012-11-15, 00:01
Spelar det någon roll? Om jag är skitsur på dig och skriker "Jävla päron!", gör det päron till ett lika hemskt ord som "hora" att säga till någon?

En antyder att du är en frukt, den andra att du idkar sexuella tjänster i utbyte mot pengar eller utför andra socialt omoraliska aktiviteter. Så lite skillnad är det!

Spartansk
2012-11-15, 00:03
En antyder att du är en frukt, den andra att du idkar sexuella tjänster i utbyte mot pengar eller utför andra socialt omoraliska aktiviteter. Så lite skillnad är det!

Kruxet ligger i det fetstilta. Tänk om man inte tycker att horeri är fel?

Väldigt många tycker ju att det ska bli lagligt.

timoat
2012-11-15, 00:19
Även om de vill att det ska bli lagligt tycker de nog det är moraliskt förkastligt. Torskar är ju inte kända för att hysa stor respekt för damerna även om de nyttjar deras tjänster.

Oxe
2012-11-15, 00:31
Kruxet ligger i det fetstilta. Tänk om man inte tycker att horeri är fel?

Väldigt många tycker ju att det ska bli lagligt.

Det är lagligt att sälja sex, det är köpandet du inte får göra

Stoltz
2012-11-15, 00:36
Jag har kallat en tjej för det i hela mitt liv. Kändes inte så rätt även om jag var väldigt arg på henne så jag repeterade inte misstaget. Finns även värre saker att säga om så behövs.

Spartansk
2012-11-15, 00:39
Även om de vill att det ska bli lagligt tycker de nog det är moraliskt förkastligt. Torskar är ju inte kända för att hysa stor respekt för damerna även om de nyttjar deras tjänster.

Det är väl inte alls säkert att de flesta som vill att prostitution ska bli lagligt tycker att det är moraliskt förkastligt? Jag har fått uppfattningen att de flesta som vill att det ska bli lagligt vill det av filosofiska skäl, att folk ska få göra som de vill med sina kroppar.

Och jag tycker att ordet "hora" har fått helt oproportioneligt dålig klang. Testa att skrika "mördare" till några slumpmässiga tjejer, och se hur de reagerar. Blir de lika förolämpade som om någon hade skrikit "hora"? Är prostitution värre än mord?

Scratch89
2012-11-15, 00:44
Inte hora, men däremot har jag sagt f i t t a vid ett par väl valda tillfällen. Majoriteten inom de senaste två veckorna.

mini
2012-11-15, 00:46
(Skälls)ord laddas med värde, det är inte så att de nödvändigtvis är objektivt dåliga eller tolkas lika eller lika kraftfullt av alla. Jmf bög eller cp.

Stefan J
2012-11-15, 01:03
Nej. Sånt gör man för övrigt inte i vuxen ålder så det lär inte hända heller.

312
2012-11-15, 01:14
Ja, det har jag. Inget personen direkt ens tagit åt sig något av heller.

Inte okej ändå såklart, men personen i fråga provocerade verkligen för att få mig flyförbannad.

Oljeblixten
2012-11-15, 01:45
Kan dra en story, jag och en dambekant har en jävligt skum jargong.. Vi satt ett gäng på krogen för något halvår sedan och vi drygade fram och tillbaka. Jag kallade min dambekant för hora på skoj, hon var helt med på noterna och kontrade med något hon tyckte var ännu värre med ett leende. Kan tilläggas att vi hade förolämpat varandra rätt länge och det stegrades mer och mer men inte på något sätt så att någon av oss tog illa upp.

Nu låter ju detta mysigt men hennes väninnor hörde våran diskussion och det tog hus i helvete på dem, jag fick en drink över mig och en utskällning efter ackord.

Jag bara satt där som ett jävla fån och min dambekant såg lika chockad och förvånad ut hon med, senare blev hennes väninnor uppenbarligen sura på henne också eftersom hon "bara accepterade att jag kallade henne hora". Det konstiga är att ingen av dem brydde sig vid någon av de andra förolämpningarna som vi kastade på varandra.

Vad är det med detta jävla ord? ligger det någon trollformel och gror inom det?
Skulle jag vilja förolämpa någon dock så skulle jag aldrig använda det ordet eftersom det totalt saknar finess och är väldigt fantasilöst.

Edit: Detta är antagligen ända gången jag kallat någon hora förutom killpolarna... Jo förresten jag kallade min lärare för det då jag gick i sexårsgrupp men det räknas kanske inte då man inte ens vet vad ordet betyder.

Überbiffen
2012-11-15, 02:02
Ja, flertalet gånger, till dåvarande partners stora förtjusning.

Edit: Samt till en f.d. vän efter ett kraftigt svek. Lögnaktig hora följt av att jag bröt kontakten.

timoat
2012-11-15, 02:43
det är som louie ck säger, folk tror att dom har nån slags medfödd rätt att bli förolämpade, men det har dom inte. han tar också upp fenomenet som oljeblixt nämner, att allt är ok till helt plötsligt något komner upp som dom inte tycker är rätt, och då är det minsjäl dags att flipp ur!

Rahf
2012-11-15, 02:49
Det har jag säkert, men jag kan inte dra mig till minnes när, eller till vem.

kalle_kula
2012-11-15, 05:49
paTzrm7I0kw

Raschmus
2012-11-15, 08:07
Ja, senast några helger sedan. Två tjejer skulle gå förbi mig på krogen, jag hade ryggen emot. De puttar undan mig, passerar, vänder sig om och säger att man puttar inte på tjejer. Jag svarar att jag inte puttat någon men att jag ber om ursäkt. Då börjar de jiddra som fan, jag är kanonlugn och ber dom att bara snälla gå. Till slut blir jag lack och säger till den jobbigaste tjejen att hon är en smutsig hora och kan dra åt helvete.

Värt att nämna så är denna tjej ett riktigt white-trash som tror att hon är tolv av tio möjliga och rider en tre meter hög häst. Eftersom jag jobbar på samma nattklubb jag denna kvällen var gäst på så har jag vid flera tillfällen sett hur hon gjort liknande saker i liknande situationer och utnyttjat att hon är tjej.


I alla fall så går hon till sin latinopojkvänn och hans två arabpolare med halstattueringar, riktigt sletna dudes. De kommer fram till mig och frågar "vad mitt fucking problem är". Ännu en gång säger ber jag om en lugn kväll, vill inte bråka, snälla gå. Sen börjar pojkvännen kladda mig i ansiktet och då försöker jag att gå där i från men hans häftiga halstattueringkompis ställer sig i vägen. Han börjar kladda igen och ger mig en örfil. 30 sekunder senare kommer fem vakter och får bära ut pojkvännen, lights out, den andra gömde sig bakom en dörr och den tredje med ömma revben, svårt att andas.

Då är min fråga: Då jag alltid undviker bråk, till alla högsta grad. Sväljer hellre stoltheten och går där ifrån än att börja jiddra för att han påstår att han idkar älskog med min mor. Detta hade ju aldrig hänt om jag inte kallat tjejen för hora. Tycker ni att jag gjorde fel? Skulle jag bett om ursäkt till tjejerna en tredje gång?


Edit: Jag ångrar att jag inte var mer elak då utgången blev fantastiskt förnedrande för henne.

J.V
2012-11-15, 08:25
Ja, kallar min flickvän det lite då och då på skojzIz. Inget hon bryr sig om. Hon kallar mig hora, bög, osv också, inget jag bryr mig om heller.

Skulle däremot inte göra det till någon jag inte känner väl.

Anton Fräs
2012-11-15, 08:33
Inte hora, men däremot har jag sagt f i t t a vid ett par väl valda tillfällen. Majoriteten inom de senaste två veckorna.

*Kramar*


Jag har sagt det i bråk med kvinnor när jag var yngre. Varit rätt kraftigt mobbad, även av tjejer (i grupp) så då fick de tillbaka.

10xKV
2012-11-15, 08:34
Japp, dock inte med eftertryck utan snarare för att det blev ett ord som jag & mina vänner använde friskt utan förbehåll i skoltiden.

stridis
2012-11-15, 10:57
Det är lagligt att sälja sex, det är köpandet du inte får göra

Men kan handla om svartjobb...

Inte hora, men däremot har jag sagt f i t t a vid ett par väl valda tillfällen. Majoriteten inom de senaste två veckorna.

*****, snela?

tjing
2012-11-15, 13:23
När jag var yngre kanske. Fast mer till andra killar.

Jag tycker det är väldigt grovt att slänga ut sig mot kvinnor och skulle aldig någonsin göra det idag.

Spetälsk
2012-11-15, 13:52
Men herregud vilken crybaby, varför är det en big deal?Begriper man inte det är man inte värd ett svar. Men jag förmodar att du bara vill tjafsa bort lite arbetstid :)

Holmeros
2012-11-15, 13:58
Svarade nej. Eventuellt har det kanske hänt under uppväxten som man glömt. OM det hände så har det förhoppningsvis inte satt sig i minnet på den drabbade.

Däremot är det väl inte jätteovanligt att man säger ordet om en tjej. Det finns ju en hel del som använder uttrycket "aah kolla på den horan!" som att säga "shit så snygg hon är". Typ.

shadowfire
2012-11-15, 14:14
Jag har sagt det i bråk med kvinnor när jag var yngre. Varit rätt kraftigt mobbad, även av tjejer (i grupp) så då fick de tillbaka.

Fast det är just i sådana lägen jag tycker att man vinner mer på att hålla huvudet kallt och visa en högre intellektuell nivå... oftast är det ju exakt en sådan reaktion de försöker få till.

Även om jag blir galet lack och flyförbannad på en person, oavsett kön, så kallar jag sällan folk för något annat än möjligen idiot. "Jävla tomte" förekommer dock dagligen när jag kör bil. :em:

LarsLasr
2012-11-15, 14:21
En polare skrek det till sin morsa när hon råkade ställa middagstallriken lite nära musmattan när vi hade lan och spelade cs. Tror vi var 16, visste inte vart jag skulle ta vägen :/

OnT: Aldrig till en person, men brukar ha det som frustrationsord om något går åt helvete

Spartansk
2012-11-15, 14:31
Förresten, jag kallade otrogna tjejer för horor i relationstråden för ett tag sedan, men det var ju inte öppet till en tjej.

C.E.J.
2012-11-15, 14:48
Ja, en gång i högstadiet.

Jag tycker det verkar vanligt bland killar att man tjuter "hora" eller "*****" om man inte klarar nåt, typ missar en maxning.

Torwald
2012-11-15, 15:01
Utan att vara PK: Nej, alltså det ordet finns inte ens med på associationslistan när jag ska komma på skällsord för folk.

timoat
2012-11-15, 15:23
Ja, en gång i högstadiet.

Jag tycker det verkar vanligt bland killar att man tjuter "hora" eller "*****" om man inte klarar nåt, typ missar en maxning.

Yep, det gör jag hela tiden för mig själv när jag klantar mig. "FIttans FÖRBANNELSE!" är vanligt. Men aldrig in public, dock så brukar jag inte svära in public heller.

Klockrent exempel på när man använder det utan att det är nedvärderande till nån annan än en själv.

Knatcharn
2012-11-15, 15:32
Många gör det, faktiskt.
Andra går igång på det.

Själv äger jag tyvärr förmågan att verkligen såra med ord. Helt utan att ta till vulgariteter eller kraftuttryck.
Det är verkligen inte bättre än att fräsa ramsor.

I feel ya :<

Eccoes
2012-11-15, 15:59
Japp, min bästa tjejkompis, dock på skämt.

Om ni ska använda skällsord, använd "Kvinna" :)

hahavaffan
2012-11-15, 16:32
Tror faktiskt inte det. Jag bråkar extremt sällan med kvinnfolket, så att det ordet ska ha använts mot en specifik tjej har jag svårt att tro. Killar, datorer, bordsben, bilköer och andra horsaker har jag ju dock vrålat det till många, många gånger. Det är nog faktiskt favoritordet när någonting går åt helvetet.

Mackan58
2012-11-15, 16:43
Varför är det så mycket värre att säga hora till en tjej än att kalla en kille för tönt, soppa, fjolla, loser, beta etc?

Amfksp
2012-11-15, 16:45
Varför är det så mycket värre att säga hora till en tjej än att kalla en kille för tönt, soppa, fjolla, loser, beta etc?

Av samma anledning det är värre att våldta en tjej än att spöa en tjej.

Sex och skam. Ett par hundra år av religiös hjärntvätt.

Detta är inte min åsikt, utan jag svarar hur jag tror samhället ser på saken i stort och varför. Själv skulle jag vilja ha bort våldtäkt från straffskalan och bakat in det i misshandel/grov misshandel för att ta bort en del av skammen och stigmatiseringen som är minst lika jobbig för många tjejer som själva brottet.
Lite OT, men samma anledning till varför hora anses vara ett väldigt hårt ord, sex och skam.

Sniggel
2012-11-15, 16:47
Varför är det så mycket värre att säga hora till en tjej än att kalla en kille för tönt, soppa, fjolla, loser, beta etc?

En hora tjänar pengar på den hon är och man menar indirekt att man är avundsjuk och att personen bör skämmas ännu mer för att hon utnyttjar kåta män som inte kan få ett skjut på annat sätt?

(obs, jag är INTE seriös. Jag skämtar!)

timoat
2012-11-15, 16:51
För att brudar är drama queens.

Spetälsk
2012-11-15, 16:52
Varför är det så mycket värre att säga hora till en tjej än att kalla en kille för tönt, soppa, fjolla, loser, beta etc?vad har du fått för uppfostran egentligen? man ska vara artig och gentlemannamässig mot tjejer. så är det bara :)

Sparven från Minsk
2012-11-15, 16:53
Nej. Väldigt kränkande. Would never.

timoat
2012-11-15, 16:53
Av samma anledning det är värre att våldta en tjej än att spöa en tjej.

Sex och skam. Ett par hundra år av religiös hjärntvätt.

Detta är inte min åsikt, utan jag svarar hur jag tror samhället ser på saken i stort och varför. Själv skulle jag vilja ha bort våldtäkt från straffskalan och bakat in det i misshandel/grov misshandel för att ta bort en del av skammen och stigmatiseringen som är minst lika jobbig för många tjejer som själva brottet.
Lite OT, men samma anledning till varför hora anses vara ett väldigt hårt ord, sex och skam.

Är det inte så att man on man våldtäkt går under grov misshandel? Har för mig att det var uppe ett sånt fall för ett halvår sen i tidningarna.

drilarn
2012-11-15, 16:55
tonåren var en verbal och uttrycksfull ålder, svårt att tro att 2/3 aldrig gjort det

Amfksp
2012-11-15, 16:57
Är det inte så att man on man våldtäkt går under grov misshandel? Har för mig att det var uppe ett sånt fall för ett halvår sen i tidningarna.

Låter konstigt, inget jag hört något om iaf. Men finns det något land där det skulle vara så sjukt så är det väl sverige.

timoat
2012-11-15, 17:24
Låter konstigt, inget jag hört något om iaf. Men finns det något land där det skulle vara så sjukt så är det väl sverige.

Har för mig att det var något om att de fick straffet sänkt från våldtäkt till grov misshandel eller nåt liknande, men minns inte riktigt vad det hela handlade om. Jag kan minnas helt fel också.

Amfksp
2012-11-15, 17:31
Har för mig att det var något om att de fick straffet sänkt från våldtäkt till grov misshandel eller nåt liknande, men minns inte riktigt vad det hela handlade om. Jag kan minnas helt fel också.

Vilket är en av sakerna som är sjuka. En våldtäkt är enligt mig en misshandel och bör straffas som en sådan. Det bör verken vara högre eller lägre straff än en annan misshandel, det hjälper till att stigmatisera brottet och göra det värre än det redan är.

Doctor Snuggles
2012-11-15, 17:42
Ja, senast några helger sedan. Två tjejer skulle gå förbi mig på krogen, jag hade ryggen emot. De puttar undan mig, passerar, vänder sig om och säger att man puttar inte på tjejer. Jag svarar att jag inte puttat någon men att jag ber om ursäkt. Då börjar de jiddra som fan, jag är kanonlugn och ber dom att bara snälla gå. Till slut blir jag lack och säger till den jobbigaste tjejen att hon är en smutsig hora och kan dra åt helvete.

Värt att nämna så är denna tjej ett riktigt white-trash som tror att hon är tolv av tio möjliga och rider en tre meter hög häst. Eftersom jag jobbar på samma nattklubb jag denna kvällen var gäst på så har jag vid flera tillfällen sett hur hon gjort liknande saker i liknande situationer och utnyttjat att hon är tjej.


I alla fall så går hon till sin latinopojkvänn och hans två arabpolare med halstattueringar, riktigt sletna dudes. De kommer fram till mig och frågar "vad mitt fucking problem är". Ännu en gång säger ber jag om en lugn kväll, vill inte bråka, snälla gå. Sen börjar pojkvännen kladda mig i ansiktet och då försöker jag att gå där i från men hans häftiga halstattueringkompis ställer sig i vägen. Han börjar kladda igen och ger mig en örfil. 30 sekunder senare kommer fem vakter och får bära ut pojkvännen, lights out, den andra gömde sig bakom en dörr och den tredje med ömma revben, svårt att andas.

Då är min fråga: Då jag alltid undviker bråk, till alla högsta grad. Sväljer hellre stoltheten och går där ifrån än att börja jiddra för att han påstår att han idkar älskog med min mor. Detta hade ju aldrig hänt om jag inte kallat tjejen för hora. Tycker ni att jag gjorde fel? Skulle jag bett om ursäkt till tjejerna en tredje gång?


Edit: Jag ångrar att jag inte var mer elak då utgången blev fantastiskt förnedrande för henne.

Det enda jag fick ut av den berättelsen var hur du ville visa att du är en slagskämpe.

Amfksp
2012-11-15, 17:43
Visst om man åker på en ordentlig misshandel och blir slagen medvetslös, så är det väldigt jobbigt mentalt och kanske t.o.m i klass med en våldtäkt. Men män kan man väl inte tycka synd om män?

När det är ju så. att åka på stryk är ju "ball medan en våldtäkt är alltid extremt hemskt och man "ska" må dåligt.

En vän till mig fick rejält med stryk med knogjärn för 3 år sedan, han har fortfarande problem att gå ensam på kvällen. Men det är fan INGEN som tycker det är en stor grej eller förstår det jobbiga, medan en våldtäkt ska klassas sju resor värre av någon sjuk anledning ENDAST för att sex är inblandat.

Doctor Snuggles
2012-11-15, 17:44
Av samma anledning det är värre att våldta en tjej än att spöa en tjej.

Sex och skam. Ett par hundra år av religiös hjärntvätt.

Detta är inte min åsikt, utan jag svarar hur jag tror samhället ser på saken i stort och varför. Själv skulle jag vilja ha bort våldtäkt från straffskalan och bakat in det i misshandel/grov misshandel för att ta bort en del av skammen och stigmatiseringen som är minst lika jobbig för många tjejer som själva brottet.
Lite OT, men samma anledning till varför hora anses vara ett väldigt hårt ord, sex och skam.

Våldtäkt är dock närmre kidnappning än blott misshandel. Under tiden det sker så är kvinnan fasthållen (psykologiskt eller fysiskt) mot sin vilja.

Oxe
2012-11-15, 17:48
När det är ju så. att åka på stryk är ju "ball medan en våldtäkt är alltid extremt hemskt och man "ska" må dåligt.

En vän till mig fick rejält med stryk med knogjärn för 3 år sedan, han har fortfarande problem att gå ensam på kvällen. Men det är fan INGEN som tycker det är en stor grej eller förstår det jobbiga, medan en våldtäkt ska klassas sju resor värre av någon sjuk anledning ENDAST för att sex är inblandat.

Gissa hur han skulle mått ifall han fått nåt i röven utöver det andra, jag tror han hade mått ännu sämre och haft ännu mer men för det

Amfksp
2012-11-15, 17:48
Våldtäkt är dock närmre kidnappning än blott misshandel. Under tiden det sker så är kvinnan fasthållen (psykologiskt eller fysiskt) mot sin vilja.

Så är det ju ofta vid misshandel också, eller hur. man blir fasthållen eller kan inte lämna platsen pga en eller annan sak. Kidnappning har en hel del andra kriterier

Doctor Snuggles
2012-11-15, 17:49
När det är ju så. att åka på stryk är ju "ball medan en våldtäkt är alltid extremt hemskt och man "ska" må dåligt.

En vän till mig fick rejält med stryk med knogjärn för 3 år sedan, han har fortfarande problem att gå ensam på kvällen. Men det är fan INGEN som tycker det är en stor grej eller förstår det jobbiga, medan en våldtäkt ska klassas sju resor värre av någon sjuk anledning ENDAST för att sex är inblandat.

Det är inte sexet det handlar om. Det är den psykologiska tortyren och totalt borttagande av makt det handlar om. Våldtäkt är främst en makthandling, det är den som våldtäktsmannen "gets off on".
Finns t.ex. en kultur någonstans i indonesien där våldtäkt mot män används som ett sätt att sänka någon i rang. Liknande saker sker i fängelser.

Amfksp
2012-11-15, 17:51
Gissa hur han skulle mått ifall han fått nåt i röven utöver det andra, jag tror han hade mått ännu sämre och haft ännu mer men för det

Jo det är ju det jag menar, så fort något sexuellt är inblandat så ska det alltid ses som värre. Helt ologiskt enligt mig och det är bara grundat på massa religiösa normer och bör inte avspeglas i lagstiftningen.

Misshandel som misshandel, även om misshandeln är av könet eller huvudet.
Så länge samhället visar att ett sexuellt våldsbrott är värre än ett våldsbrott så kommer stigmatiseringen fortsätta och jag tror det är negativt för offren i fråga. Det finns så mycket skam i onödan som man borde försöka normalisera bort.

Amfksp
2012-11-15, 17:51
Det är inte sexet det handlar om. Det är den psykologiska tortyren och totalt borttagande av makt det handlar om. Våldtäkt är främst en makthandling, det är den som våldtäktsmannen "gets off on".
Finns t.ex. en kultur någonstans i indonesien där våldtäkt mot män används som ett sätt att sänka någon i rang. Liknande saker sker i fängelser.

Och det är det inte om man misshandlar någon menar du? Han du blivit rejält misshandlad av 2-3 personer när du har noll chans att komma undan eller få hjälp?

Doctor Snuggles
2012-11-15, 17:52
Så är det ju ofta vid misshandel också, eller hur. man blir fasthållen eller kan inte lämna platsen pga en eller annan sak. Kidnappning har en hel del andra kriterier

Vet inte om hur ofta, men visst är det liknande. Skillnaden är hur stor skillnaden i makt är. Misshandel av en pojke t.ex. är mycket värre än misshandel av en man.
Sedan så är det förstås stigmatiserat pga att kvinnor har en väldigt lång historia av att vara nedtryckta i samhället. På samma sätt som rasism mot svarta är mycket känsligare än andra former av fördomar. Den ultimata makthandlingen är ju att göra någon med barn, dessutom. I djurvärlden är det enbart den dominanta alphahannen som får den möjligheten.

timoat
2012-11-15, 18:02
Och det är det inte om man misshandlar någon menar du? Han du blivit rejält misshandlad av 2-3 personer när du har noll chans att komma undan eller få hjälp?

Du får välja, vad hade du föredragit: En man som våldtar dig eller en man som misshandlar dig. Skadorna är lika omfattande i detta hypotetiska exempel.

Jag hade valt misshandel alla dagar i veckan. Jag tycker inte våldtäkt och misshandel går att jämföra. Våldtäkt är sju resor värre, psykologiskt, och med det meanr jag inte att misshandel INTE är illa.

hurril
2012-11-15, 18:04
1. Är ordet hora svårare att hantera än random andra invektiv?
2. Är invektiv riktade till eller som handlar om kvinnor allvarligare?
3. Om ja: varför och för vilka?
4. Är detta nästa negerbollsordsproblem? Dvs: om du säger neger{vadsomhelst} så är du rasist alldeles oavsett syn på svartfärgade männsikor - men då överfört till ett påhittat horistbegrepp om män (alltid män!) som ser det för okomplicerat att prefigera ord med hor-.

Doctor Snuggles
2012-11-15, 18:06
1. Är ordet hora svårare att hantera än random andra invektiv?
2. Är invektiv riktade till eller som handlar om kvinnor allvarligare?
3. Om ja: varför och för vilka?
4. Är detta nästa negerbollsordsproblem? Dvs: om du säger neger{vadsomhelst} så är du rasist alldeles oavsett syn på svartfärgade männsikor - men då överfört till ett påhittat horistbegrepp om män (alltid män!) som ser det för okomplicerat att prefigera ord med hor-.

Jag brukar uppskatta ditt färggrant invecklade språkbruk och ordförråd, men nu får du nog tona ner onanin lite. ;)

hurril
2012-11-15, 18:08
Jag har varit sjuk en vecka, skär mig lite löp!

Amfksp
2012-11-15, 18:09
Du får välja, vad hade du föredragit: En man som våldtar dig eller en man som misshandlar dig. Skadorna är lika omfattande i detta hypotetiska exempel.

Jag hade valt misshandel alla dagar i veckan. Jag tycker inte våldtäkt och misshandel går att jämföra. Våldtäkt är sju resor värre, psykologiskt, och med det meanr jag inte att misshandel INTE är illa.

Ja, för att vi har låtit det bli så pga att vi under en lång tid gjort att man förknippar sexuellt våld med mer skam än annat våld. Det är ett sorts moment 22 där man under lång tid gjort sex och därmed sexuellt våld till något skamligt och därför haft andra straff och behandlat det på ett annat sätt vilket gjort det ännu mer stigmatiserat och jobbigare för offren.

Doctor Snuggles
2012-11-15, 18:09
Hoppas du inte kommenterar din kod med dylika utsvävningar, Hurry, that's all I'm saying.

timoat
2012-11-15, 18:10
1. Är ordet hora svårare att hantera än random andra invektiv?
2. Är invektiv riktade till eller som handlar om kvinnor allvarligare?
3. Om ja: varför och för vilka?
4. Är detta nästa negerbollsordsproblem? Dvs: om du säger neger{vadsomhelst} så är du rasist alldeles oavsett syn på svartfärgade männsikor - men då överfört till ett påhittat horistbegrepp om män (alltid män!) som ser det för okomplicerat att prefigera ord med hor-.

Som faggot eller fag på amerikanska. Louie förklarar det bra.

http://www.youtube.com/watch?v=Fcja4WFFzDw

Doctor Snuggles
2012-11-15, 18:10
Ja, för att vi har låtit det bli så pga att vi under en lång tid gjort att man förknippar sexuellt våld med mer skam än annat våld. Det är ett sorts moment 22 där man under lång tid gjort sex och därmed sexuellt våld till något skamligt och därför haft andra straff och behandlat det på ett annat sätt vilket gjort det ännu mer stigmatiserat och jobbigare för offren.

Det är ganska sannolikt att det har en biologisk grund, vilket jag redan antytt om, och inte bara är en godtycklig social konstruktion.

Doctor Snuggles
2012-11-15, 18:12
Som faggot eller fag på amerikanska. Louie förklarar det bra.

http://www.youtube.com/watch?v=Fcja4WFFzDw

Varför kan jag inte länka ett klipp här? tar man inte [ yt ] watch etc osv [/yt ] ?

Det finns en YT knapp, vet du?
EDIT: Louis CK är ett geni. En av hans bättre bits.

Fcja4WFFzDw

hurril
2012-11-15, 18:12
Hoppas du inte kommenterar din kod med dylika utsvävningar, Hurry, that's all I'm saying.

// Här under säger jag att kod med kommentarer är dumt.
Kod med kommentarer är dumt.

Inlägget är ändå helt igenom allvarligt menat. Är det just bokstäverna h o r a i den ordningen som provocerar, precis som n e g e r?

timoat
2012-11-15, 18:14
Doctor Snuggles, tackar, hade missat att det fanns en under avancerat. Har alltid kört med den andra formeln på andra forum som har det här systemet. Men när jag testar knappen får jag bara upp en vit ruta?

Doctor Snuggles
2012-11-15, 18:18
Doctor Snuggles, tackar, hade missat att det fanns en under avancerat. Har alltid kört med den andra formeln på andra forum som har det här systemet. Men när jag testar knappen får jag bara upp en vit ruta?

You fail at internetz? Klistrar in fel sak?

Doctor Snuggles
2012-11-15, 18:20
// Här under säger jag att kod med kommentarer är dumt.
Kod med kommentarer är dumt.

Inlägget är ändå helt igenom allvarligt menat. Är det just bokstäverna h o r a i den ordningen som provocerar, precis som n e g e r?

Ja?

timoat
2012-11-15, 18:21
You fail at internetz? Klistrar in fel sak?

Ja känns så! Jag klistrar in hela YouTube adressen mellan och får upp en vit ruta. FITTANS FÖRBANNELSE!

Doctor Snuggles
2012-11-15, 18:22
Ja känns så! Jag klistrar in hela YouTube adressen mellan och får upp en vit ruta. FITTANS FÖRBANNELSE!

Du ska bara klistra in själva "videokoden" som kommer efter v=, d.v.s det som är bolded här:
youtube.com/watch?v=Fcja4WFFzDw

Den som konfigurerar kolloforumet suger. ;)

Kischen
2012-11-15, 18:23
En våldtäkt gör sig nog ganska påmind varje gång man vill älska med sin kille medans en misshandel kanske inte inkräktar just där. Det gör nog att man blir känslomässigt handikappad för resten av sitt liv.

timoat
2012-11-15, 18:27
Du ska bara klistra in själva "videokoden" som kommer efter v=, d.v.s det som är bolded här:
youtube.com/watch?v=Fcja4WFFzDw

Den som konfigurerar kolloforumet suger. ;)

Ahhh! JAg hade för mig att man skulle klistra in Watch?v= också!
Tackar, nu ska jag fan kunna komma ihåg det!
Tillbaka till horor och våldtäkter!

WHITEFOLKS
2012-11-15, 19:23
Jag fick en bitchslap eller liknande, kommer inte ihåg precis vad eftersom jag förträngde det, av en kvinnlig lärare i högstadiet.

Det var inte på något sätt förtjänat och det i kombination med massa annat gjorde att jag sedan fuckade upp gymnasietiden (hoppade av) och resten av mitt liv. Saker som kan tyckas små kan få stora konsekvenser.

speedy83
2012-11-16, 09:37
Nej verkligen inte, snacka om WT att göra det. Om det nu verkligen inte var så att hon till "yrket" var en hora.

Otroligt hur låg uppfostringsnivå det är i dagens samhälle.

frogmachine
2012-11-16, 11:44
Nej verkligen inte, snacka om WT att göra det. Om det nu verkligen inte var så att hon till "yrket" var en hora.

Otroligt hur låg uppfostringsnivå det är i dagens samhälle.

WT att använda sig av "ordet" WT.

spoonchest
2012-11-16, 11:58
Ja, två ggr.
En gång när jag var tio år gammal, då jag inte fick behålla mina leksakspickadoller i skolan. Offret var min lärarinna.
En annan gång var när jag var 14. En tjej som aldrig varit min favorit fäller någon kommentar åt mig i förbifarten. Repliken blir "håll käft, din hora."
Det är väl preskriberat idag, antar jag.

tjing
2012-11-16, 12:07
Om ni ska använda skällsord, använd "Kvinna" :)

I don't even...

Var du rolig nu tycker du?

Spartansk
2012-11-16, 12:15
Jag tycker man ska passa sig för att säga att våldtäktsoffer förblir känslomässigt trasiga resten av livet. Visst, våldtäkt är något av det mest fruktansvärda man kan råka ut för. Men det går (enligt vad jag har läst) att bli så läkt att man kan leva ett fullt fungerande liv, inkluderande ett fantastiskt sexliv.

Amfksp
2012-11-16, 12:17
Jag tycker man ska passa sig för att säga att våldtäktsoffer förblir känslomässigt trasiga resten av livet. Visst, våldtäkt är något av det mest fruktansvärda man kan råka ut för. Men det går (enligt vad jag har läst) att bli så läkt att man kan leva ett fullt fungerande liv, inkluderande ett fantastiskt sexliv.

Givetvis är det så, men det är del i sexualbrotts-stigman att man ska bli känslomässigt förstörd resten av livet, i motsatts till andra sorters våld.

Jag har flera vänner som blivit utsatta för sexuellt våld och som har ett helt normalt sexliv idag, det fungerar utmärkt.

speedy83
2012-11-16, 12:49
WT att använda sig av "ordet" WT.

Ja det är ju det nya.....stämmer också om man ser till hur många använder det idag, tex så anses det bland vissa som WT att arbeta :smash:

Att dock kalla tjejer/kvinnor för hora är för mig jävligt WT kan du dock på ett vettigt sätt förklara hur det kan anses bildat eller ens vara i närheten av normalt uppförande kan jag kanske omvärdera min ståndpunkt.

fishmoose
2012-11-16, 19:28
Aldrig. Använder nog inte ens det ordet någonsin.

JackieBoy
2012-11-17, 12:15
Att dock kalla tjejer/kvinnor för hora är för mig jävligt WT kan du dock på ett vettigt sätt förklara hur det kan anses bildat eller ens vara i närheten av normalt uppförande kan jag kanske omvärdera min ståndpunkt.

Det är väl inte direkt normalt uppförande, tror ingen tycker det, men man behöver inte vara onormal bara för att ha gjort diverse onormala saker när man är förbannad eller nått. Inte direkt en big deal att använda skällsord. Herregud.