handdator

Visa fullständig version : Knät "hoppar ur led" vid knäböj


Mickee
2012-11-14, 14:09
Tjena

När jag tränar knäböj känns det som mitt vänstra knä ska hoppa ur led. Det gör med andra ord inte jätteont men det är en äcklig känsla att ha när man kommer upp i vikter och det ska givetvis inte vara så, så vill få det fixat.

Detta händer på både lätt som tung vikt. (Tungt som i mina mått mätta)

Finns det något "Klassiskt" som kan framkalla detta eller är det i princip omöjligt att säga utan en video på min teknik?

Står i vilket fall rätt smalt / axelbrett och rätt liten vinkel med fötterna. Knäna försöker jag pressa ut i samma vinkel men det blir nästan bara värre ju med vinkel det blir.

Kan tillägga att jag är plattfotad (eller har ingen hålfot alls i princip) och detta har gjort att mina knän har tagit en del stryk i sina dagar. Kan detta påverka?

Tack på förhand

Vunnis
2012-11-14, 14:22
Har någon undersökt dina knän någon gång?
Låter som instabilitet. Ex. korsband (kapsel?), som inte är som de ska.

Råkat ut för några trauman mot knät någon gång?

Mickee
2012-11-14, 15:53
Om jag inte minns fel så röntgade jag knäna för några år sen då jag hade större problem med dem (i vardagen och fotbollen), men det syntes inget.

De trodde det kunde vara något med korsbandet som var försvagat / slitet men det kunde man inte se med den röntgen (finns tydligen iaf två, kan magnetröntgen vara den jag INTE gjorde tro?)

Har inte varit något trauma mot knät direkt.

Mickee
2012-11-16, 10:47
Bump :em:

Vad tror ni? Fel / problem med något i knät eller helt enkelt dålig teknik?
(Har varit på styrkeklubb som kollade upp min teknik för några månader sen och de sa att den var okej, men kan ha ändrats sen dess)

tigertailz
2012-11-17, 16:16
Vad hade du för problem med knäet tidigare PFSS?

Min personliga erfarenhet är att smärtan kan göra att det känns som knäskålen hoppar ut. Det är iaf vad sjukgymnasten sa till mig.

Vunnis
2012-11-17, 16:25
Knän är väldigt mycket lättare att undersöka när man har dom i händerna. >.<

Kanske kan vara läge att gå till någon(annan) och kolla upp det igen?

Mickee
2012-12-13, 18:22
Var hos en kiropraktor idag och kollade upp knäna.

Han sa att jag har väldigt överrörliga knän och att detta i sin tur skapar problem när jag tränar (främst löpträning som har rekommenderade mig att sluta med men kunde även vara ett problem vid knäböj)

Han tyckte även det såg ut som jag hade lite svagare Vastus Lateralis än övriga muskler på låren. Kan det vara en anledning till att mina knän gärna viker in sig vid tyngre knäböj? Hur ska jag stärka ju den musklen? Stå bredare på knäböjen? Mer knäböj och mindre benspark?

Läst delade meningar men benspark är inte jätteskonsamt för knäna eller? Kör rätt tungt på benspark (10-13reps på 130kg) medans knäböjen ligger på 3-4 reps på 100kg. Kanske denna övning försämrar knäna ännu mer om de är överrörliga och jag får ett för stort tryck i topläget?

tigertailz
2012-12-15, 14:52
För osvag vastus lateralis? Nej det kan inte stämma, vastus medialis måste det vara isåfall, det är den som blir svag fortast. Anledningen till att knäet böjer in har inte med vastus lateralis att göra utan mediala sidan på benet samt utsida höft (glutes medius).

Mickee
2012-12-16, 12:04
För osvag vastus lateralis? Nej det kan inte stämma, vastus medialis måste det vara isåfall, det är den som blir svag fortast. Anledningen till att knäet böjer in har inte med vastus lateralis att göra utan mediala sidan på benet samt utsida höft (glutes medius).

Japp verkar vara glutes medius jag ska träna upp. La upp en tråd i "Vikter & Kondition" delen och fått lite svar där så ni behöver inte bry er om denna tråden längre!

Tack för hjälpen.