handdator

Visa fullständig version : ger verkan även på unga?


Jacobg
2004-02-09, 22:55
Tjeanre.

har pratat med några vuxan de säger att kreatin o dessa proteinpulver inte skulle göra någon stor verkan på oss som växer? jag är 15... snart 16 och funderar på TT BÖRJA ÄTA KREATIN OCH PROTEIN.

Men kommer det verkligen göra någon nytta? finns några biverkningar?

tacksam

Hobbes
2004-02-09, 22:59
Originally posted by Jacobg
Tjeanre.

har pratat med några vuxan de säger att kreatin o dessa proteinpulver inte skulle göra någon stor verkan på oss som växer? jag är 15... snart 16 och funderar på TT BÖRJA ÄTA KREATIN OCH PROTEIN.

Men kommer det verkligen göra någon nytta? finns några biverkningar?

tacksam

Underförstått menar de nog att det inte kommer att göra så mycket till om ni inte äter rätt och sköter kosten.....gör du det fortsätt med det då, ett tag till!!

Jacobg
2004-02-09, 23:03
hmm .. jo ska ta mig koll på maten, tycker dock det bruakr bli rätt bra ändå:

Nu är det tänkt:

frukost:gröt + smörgås med ost/skinka + juice + frukt
skolmat: mycket av det vi får + grönsaker(går itne att göra så mycket åt detta :/)

mellanmål: rejält med pasta och köttbullar

middag: mycket av det som serveras. Ska skriva ner vad jag käkar någon dag för o se hur bra det verkar =).

kväll: ett par smörgåsar

Hur som helst kan inte detta vara katastrof kan man tycka :kickass:

Pez
2004-02-09, 23:05
Originally posted by Jacobg
hmm .. jo ska ta mig koll på maten, tycker dock det bruakr bli rätt bra ändå:

Nu är det tänkt:

frukost:gröt + smörgås med ost/skinka + juice + frukt
skolmat: mycket av det vi får + grönsaker(går itne att göra så mycket åt detta :/)

mellanmål: rejält med pasta och köttbullar

middag: mycket av det som serveras. Ska skriva ner vad jag käkar någon dag för o se hur bra det verkar =).

kväll: ett par smörgåsar

Hur som helst kan inte detta vara katastrof kan man tycka :kickass:

Typexempel på normal kost.. med ett proteintillskott funkar det bra.

Lägg till en vassleshake med snabba kolhydrater efter träning så kommer det ge dig mycket. Om du har råd så en shake till frukost också och nåt mer proteinrikt till kvällsmålet.

/pez

Sparrisen
2004-02-10, 09:48
Originally posted by Jacobg
funderar på TT BÖRJA ÄTA KREATIN OCH PROTEIN.


Kan vara hög tid att börja äta protein när man är 16 bast... ;)

Kreatin är absolut inget måste! Kolla på byggarna förr i tiden... de använde inget kreatintillskott...

Örjan
2004-02-10, 10:21
>Jacobg: Nu blir det väl liv i luckan, men: jag skulle inte ställa en sådan fråga på ett forum som drivs av kosttillskottsförsäljare. Några paralleller:

1) Gå in i en lampaffär och fråga om det är bra att ha många lampor hemma.

2) Gå till en cykelverkstad och fråga om det är bra att lämna in cykeln på service och proffessionell smörjning då och då.

3) Gå till McDonalds hemsida och kolla på deras FAQ, och bilda dig utifrån den en uppfattning om hur nyttig deras mat är.

4) Gå till en florist och fråga om det är bra för inomhusmiljön med många krukväxter. Kan de rena luften? Ökar de trivseln? Osv.

Hoppas du förstår vad jag menar.

Jag tycker alltid att det är vansinne att tänka på proteintillskott och kreatin när man fortfarande bor hemma. Kosttillskott är ju varken mycket bättre eller sämre än vanlig mat. För min del är det hugget som stucket, eftersom jag får betala båda själv, och ett billigt vasslepulver ger ungefär lika många gram protein per krona (jämfört med mjölk). Så eftersom effekten är i stort sätt likvärdig, och kostnaden också likvärdig, väljer jag utifrån behändighet.

Hade jag bott hemma hade jag istället ökat proteinintaget, om jag nu ville det, genom att se till att dricka extra mycket mjölk, äta något extra ägg, lite mer fisk osv.

Vad gäller efter-tränings-drink:
1) Termos med varm eller kall Oboy
2) Äggmackor på vitt bröd. Ska man vara petig kan man ta bort några av gulorna just efter träning.
3) Andra förslag bör du kunna komponera i mänger utifrån King Grubs lista på bra proteinkällor och en GI-tabell.

Och till sist angående påståendet att tillskott inte skulle hjälpa i din ålder: Det har jag också läst, skrivet av personer som jag tror man kan lita på att de vet vad de snackar om*. De menar att det i första hand är KALORI-intaget som man ska se till att tillgodose, mindre viktigt varifrån dessa kalorier kommer. Inte oviktigt, men mindre viktigt än för äldre.

* Pez vet också vad han snackar om, men eftersom han nu är moderator på ett forum som är till för att sälja kosttillskott, håller jag de andra kunnigas åsikt högre i det här fallet.

Hobbes
2004-02-10, 15:01
Originally posted by Örjan
>Jacobg: Nu blir det väl liv i luckan, men: jag skulle inte ställa en sådan fråga på ett forum som drivs av kosttillskottsförsäljare. Några paralleller:

1) Gå in i en lampaffär och fråga om det är bra att ha många lampor hemma.

2) Gå till en cykelverkstad och fråga om det är bra att lämna in cykeln på service och proffessionell smörjning då och då.

3) Gå till McDonalds hemsida och kolla på deras FAQ, och bilda dig utifrån den en uppfattning om hur nyttig deras mat är.

4) Gå till en florist och fråga om det är bra för inomhusmiljön med många krukväxter. Kan de rena luften? Ökar de trivseln? Osv.

Hoppas du förstår vad jag menar.

Jag tycker alltid att det är vansinne att tänka på proteintillskott och kreatin när man fortfarande bor hemma. Kosttillskott är ju varken mycket bättre eller sämre än vanlig mat. För min del är det hugget som stucket, eftersom jag får betala båda själv, och ett billigt vasslepulver ger ungefär lika många gram protein per krona (jämfört med mjölk). Så eftersom effekten är i stort sätt likvärdig, och kostnaden också likvärdig, väljer jag utifrån behändighet.

Hade jag bott hemma hade jag istället ökat proteinintaget, om jag nu ville det, genom att se till att dricka extra mycket mjölk, äta något extra ägg, lite mer fisk osv.

Vad gäller efter-tränings-drink:
1) Termos med varm eller kall Oboy
2) Äggmackor på vitt bröd. Ska man vara petig kan man ta bort några av gulorna just efter träning.
3) Andra förslag bör du kunna komponera i mänger utifrån King Grubs lista på bra proteinkällor och en GI-tabell.

Och till sist angående påståendet att tillskott inte skulle hjälpa i din ålder: Det har jag också läst, skrivet av personer som jag tror man kan lita på att de vet vad de snackar om*. De menar att det i första hand är KALORI-intaget som man ska se till att tillgodose, mindre viktigt varifrån dessa kalorier kommer. Inte oviktigt, men mindre viktigt än för äldre.

* Pez vet också vad han snackar om, men eftersom han nu är moderator på ett forum som är till för att sälja kosttillskott, håller jag de andra kunnigas åsikt högre i det här fallet.

Amen, se mitt tidigare inlägg!!

Fartman
2004-02-10, 15:27
Nog kan det vara bra att börja med proteinpulver efter träningen, är ju enkelt, ganska gott och om man köper något billigare pulver så är kostnaden per gram protein billigt även jämfört med mat.

men tro för guds skull inte att det är några mirakelpulver det är frågan om, kommer ihåg när jag själv gick i högstadiet.. gick grymma rykten om kreatin, protein mm, ofta lät det som att det var anabola steroider det handlade om.

Jacobg
2004-02-10, 17:58
då går jag til en cykelaffär och frågar om jag ska ta kosttillskott :thumbup:.

hehe, nej men ärligt finns inget bättre ställe på. Lägga mycket pengar på detta känns inge bra om det inte gör någon skillnad.

Har tänkt att äta ca 60gram proteinpulver per dag och kreatin. Mer än det har jag inte råd med :kickass:

Funderar i varje fall på att köpa ett par kg protein och 1 kg kreatin för att testa.

MvH Jacob

Pez
2004-02-10, 18:48
Originally posted by Jacobg
då går jag til en cykelaffär och frågar om jag ska ta kosttillskott :thumbup:.

hehe, nej men ärligt finns inget bättre ställe på. Lägga mycket pengar på detta känns inge bra om det inte gör någon skillnad.

Har tänkt att äta ca 60gram proteinpulver per dag och kreatin. Mer än det har jag inte råd med :kickass:

Funderar i varje fall på att köpa ett par kg protein och 1 kg kreatin för att testa.

MvH Jacob

Skippa kreatinet och nöj dig med ett billigt proteintillskott istället.
Det är det som kommer ge resultat i längden.

Om du har tight med pengar så ta bara en shake efter träning - det är det enda målet där riktigt snabbt protein och kolhydrater är att föredra kontra "vanlig mat" - som alltid är godare, men pulver är smidigt för den late.. :D

/pez

SeWs
2004-02-10, 18:52
Alltså jag tycker inte det känns bar att käka kreatin när man är 16 år, väx upp lite först, bygg lite mer muskler, det går ju att öka utan kreatin...kreatin är ju kostar ju ckså en slant.