handdator

Visa fullständig version : Okontaktbar svarade på frågor

Fordon
2012-11-14, 07:45
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/okontaktbar-svarade-pa-fragor

Forskare har för första gången kunnat slå fast att personer i vegetativt tillstånd kan svara på frågor. En 39-åring som varit okontaktbar i över ett decennium kunde via hjärnskanning berätta att han inte hade ont.

Det betyder alltså att han mer eller mindre kan tänka normalt och därmed bli otroligt rastlös där han ligger still år ut och år in, när han inte ligger i koma?
En klaustrofobisk mardröm *spy*

Mouline
2012-11-14, 07:55
Woha.. Zen dom f**!

hahavaffan
2012-11-14, 08:32
Fy fan vad hemskt. Jag och en polare har ingått en pakt (fan vad Robinson den lät. vi har en överenskommelse) så att om någon av oss hamnar i koma eller blir gravt handikappade så ska vi helt enkelt döda varandra.

Ulvamal
2012-11-14, 08:45
döda varandra.

Blir det inte svårt för den som ligger i koma att infria dödandet?

Spartansk
2012-11-14, 08:55

:laugh:

hahavaffan
2012-11-14, 08:56
Blir det inte svårt för den som ligger i koma att infria dödandet?Hähähähä.

Förtydligande: Den i koma ska dö.

Grotesk
2012-11-14, 09:25
Hähähähä.

Förtydligande: Den i koma ska dö.

Det där var väl lite väl hårt.. även komapatienter är människor. Det luktar anmälan, Herr hahavaffan. :(

Spartansk
2012-11-14, 09:30
Det där var väl lite väl hårt.. även komapatienter är människor. Det luktar anmälan, Herr hahavaffan. :(

Hahaha!

Den här tråden blir bättre och bättre.

Tricklew
2012-11-14, 09:35
Halva nöjet med att ha idéer, är ju att man kan tvinga på andra dom, att ha tankar man inte kunna uttrycka dom vore ju hemskt.

Du får tillåtelse att döda mig också, om jag hamnar i koma, hahavaffan.

shut teh face
2012-11-14, 09:42
Kul.

Men troligtvis är man inte helt klar i koman, så man blir uttråkad. Lär ju kännas som en lång skön dröm där man visserligen kan svarar på frågor, men ändå mest ligger och chillar.

Spartansk
2012-11-14, 09:44
Om en komapatient är vid fullt medvetande kan jag tänka mig att denne har svar på stora filosofiska frågor.

Tokruska
2012-11-14, 09:46

hahah morgongarv.. det tackar vi för! :laugh:

feyin
2012-11-14, 09:48
Är detta något man glömmer bort när man vaknar ur koma? Eller har de personer som varit i koma länge och sedan vaknat berättat om detta fenomen.

Aha, det är skillnad på koma och vegetativt tillstånd

Ronn
2012-11-14, 10:20
Mja jag vet inte tycker sånt här är märkligt, hur kommer dom fram till vad han tänker på och att det är en ja/nej respons till deras frågor?

Han svarade ja eller nej genom att antingen tänka på att spela tennis eller på att vandra runt sitt hus, vilket aktiverade olika delar av hjärnan, enligt The Telegraph.

Liksom va, hur kommer man fram till det här med en MRI scanner?

Mago
2012-11-14, 10:45
Mja jag vet inte tycker sånt här är märkligt, hur kommer dom fram till vad han tänker på och att det är en ja/nej respons till deras frågor?

Liksom va, hur kommer man fram till det här med en MRI scanner?

Typ:

"Tänk att du spelar tennis." -> Ett visst område i hjärnan akriveras.
"Tänk att du vandrar i ditt hus." -> Ett annat område i hjärnan akriveras.
"Låt att spela tennis betyda ja och att vandra i ditt hus betyda nej."
"Har du ont?" -> Samma område som akriverades när han tänkte på att vandra i sitt hem aktiverades. = Han svarar nej.

drakfelt
2012-11-14, 10:51
Typ:

"Har du ont?" -> Samma område som akriverades när han tänkte på att vandra i sitt hem aktiverades. = Han svarar nej.

Åh fan, trevligt förklarat :)

Ronn
2012-11-14, 11:05
Typ:

Men det är ju inte en bekräftelse på att han tänker dom sakerna, det är väldigt vågade slutsatser som dras utifrån något sånt.

Spartansk
2012-11-14, 12:27
Men det är ju inte en bekräftelse på att han tänker dom sakerna, det är väldigt vågade slutsatser som dras utifrån något sånt.

Men det spelar väl ingen roll? Huvudsaken är att han tänker A när de säger X, och B när de säger Y.

Ronn
2012-11-14, 12:43
Men det spelar väl ingen roll? Huvudsaken är att han tänker A när de säger X, och B när de säger Y.

Men det är just det jag ifrågasätter, hur man kan vara säker på att det är så.

Det kan iof var så att dom ställt en hel del kontrollfrågor typ "Heter du xxxxx", "Är du uppvuxen xxxxxx", "Har du nånsin xxxx" och på så vis bekräftat.

Vore intressant att veta mer hur dom kommit fram till det.

Spartansk
2012-11-14, 12:55
Men det är just det jag ifrågasätter, hur man kan vara säker på att det är så.

Man ser ju det på scannern.

"Tänk på tennis." (Höger hjärnhalva börjar lysa.)

"Tänk på ett hus." (Vänster hjärnhalva börjar lysa.)

Typ (väldigt förenklat).

Ronn
2012-11-14, 13:18
Jag kanske uttryckte mig klumpigt, jag förstår grundprincipen men dom måste självklart ha bekräftat det på olika sätt, vore intressant att veta mer hur dom gjort helt enkelt.

Det mest intressanta vore ju att få reda på hur medveten han är om sitt tillstånd och sin omgivning.

Lite mer: http://www.bbc.co.uk/news/health-20268044

Another Canadian patient, Steven Graham, was able to demonstrate that he had laid down new memories since his brain injury. Mr Graham answers yes when asked whether his sister has a daughter. His niece was born after his car accident five years ago.

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa0905370