handdator

Visa fullständig version : Alla säger olika..?


Enformigt
2012-11-13, 23:46
Hur gör man rätt?
Så mycket jag läst och hört men allt är olika...

Idag blev jag trött på't o gjorde en tråd, har precis börjat träna och min svärmor säger "mindre vikt, fler reps/set" men min kompis säger "ta nån bra vikt o kör till failure"

Vad är rätt? Sedan att hitta ett bra nybörjar schema har jag inte gjort heller, vill träna 5 dagar i veckan..

Svärmodern har jobbat på simhall med gym osv i 30 år, min kompis har gymmat 3 månader seriöst som i sin tur har kompisar som är bodybuilders som han lär sig ifrån..

Är f.ö:
17 bast
184cm lång
~70kg

Vill även köra volym fullt ut till mars ungefär och sen bulka som bara den o bara styrka.

Tacksam för seriösa svar!!

Spartansk
2012-11-13, 23:52
Ja, det är sannerligen förvirrande. Ska man hitta den bästa metoden innan man börjar träna, då kommer man nog aldrig börja.

Det jag tycker man ska göra är att ta EN metod som är BEPRÖVAD och har visat sig fungera för andra. Sedan kör man på den - länge, för det tar tid att bygga muskler. Skadar man sig så funderar man på att byta metod. Märker man inga resultat på flera månader så funderar man också på att byta metod. Det är vad jag tycker!

pezrulezhaakon
2012-11-13, 23:55
Enformigt

Som nybörjare kan du i princip ta vilket schema som helst, sålänge du tränar musklerna tillräckligt trötta, äter ordentligt och vilar/sover tillräckligt.

Så det blir inte enklare än så.

Grotesk
2012-11-13, 23:57
Varför vill du just träna fem dagar i veckan, inte fyra eller sex? Tre?

Angående "hur" du ska träna så skulle jag om jag var så osäker som dig ta och läsa på lite om mekaniken bakom muskelbyggning/dyl. Skapa mig en egen uppfattning och utgå därifrån! Du kommer alltid råka ut för experter som munbajsar allt möjligt utan vidare belägg.

z_bumbi
2012-11-14, 07:29
Jag brukar låta nybörjare köra på två eller tre dagar i veckan och sedan när de fått till grunderna något så när kan antalet dagar öka om de vill det, jag anser att de är mogna och/eller att de behöver det för sina mål. Den ökningen sker inte efter någon vecka utan efter en månad eller två.

Med olika variationer och anpassning till personen så kan det se ut något så här.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Macroman
2012-11-14, 11:50
Jag brukar låta nybörjare köra på två eller tre dagar i veckan och sedan när de fått till grunderna något så när kan antalet dagar öka om de vill det, jag anser att de är mogna och/eller att de behöver det för sina mål. Den ökningen sker inte efter någon vecka utan efter en månad eller två.

Med olika variationer och anpassning till personen så kan det se ut något så här.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Är det inte så att de flesta tränar för mycket? Tycker man läser allt oftare att splitprogrammen med 4-6 pass i veckan är anpassade för dopade bodybuilders och inte lämpade för odopade normala människor. Står så i "Beyond Brawn" bl.a.

Thoughts?

DSBM
2012-11-14, 11:57
Är det inte så att de flesta tränar för mycket? Tycker man läser allt oftare att splitprogrammen med 4-6 pass i veckan är anpassade för dopade bodybuilders och inte lämpade för odopade normala människor. Står så i "Beyond Brawn" bl.a.

Thoughts?
Beyond Brawn är ju extrem i de tankeställningarna. Författaren påstår ju till och med att vissa ökar bäst genom träning endast 1 gång i månaden... Och att de allra flesta bör träna 1-2 gånger i veckan.
Men så förespråkar han också att man ska träna väldigt nära sin maximala prestationsförmåga, öka vikterna med några hekto bara varje vecka. Intressanta tankar men tror det inte passar för alla. Tror väldigt få kan ta ut sig så pass mycket att volymen han förespråkar ger tillräckligt.

Till TS, lyssna på z_bumbi, han vet vad han pratar om.

Macroman
2012-11-14, 12:19
Beyond Brawn är ju extrem i de tankeställningarna. Författaren påstår ju till och med att vissa ökar bäst genom träning endast 1 gång i månaden... Och att de allra flesta bör träna 1-2 gånger i veckan.
Men så förespråkar han också att man ska träna väldigt nära sin maximala prestationsförmåga, öka vikterna med några hekto bara varje vecka. Intressanta tankar men tror det inte passar för alla. Tror väldigt få kan ta ut sig så pass mycket att volymen han förespråkar ger tillräckligt.

Till TS, lyssna på z_bumbi, han vet vad han pratar om.

1 gång i månaden... *jorgen*

Har inte kommit så långt i boken men efter genombläddringen innan jag började läsa så trodde jag det handlade om 1-3 ggr i veckan.

DSBM
2012-11-14, 12:27
1 gång i månaden... *jorgen*

Har inte kommit så långt i boken men efter genombläddringen innan jag började läsa så trodde jag det handlade om 1-3 ggr i veckan.1-2/3 gånger är vad han rekommenderar de flesta. Men han påstår ju att ju sämre ökningar man har desto mindre ska man träna (förutsatt att man tränar nära sitt max och med god teknik).
Dock ser jag flera brister med så pass låg volym, eller kanske framförallt låg frekvens. Man hinner aldrig få in viktvana eller teknik, man blir aldrig en skicklig lyftare. Dessutom upplever jag själv att kroppen kommer "ur form" om jag håller mig borta från gymmet mer än 3-4 dagar i sträck. Provade att träna enligt hans rekommendationer några månader, men tyckte det blev på tog för lite träning, passade mig inte alls.

Men det är en riktig kanonbok oavsett, en bok som faktiskt fick mig att vilja ta i mer på gymmet och som planterade flera sunda tankar. Gäller bara att inte ta allt som absoluta sanningar (som han får det att framstå som).

EDIT: En till sak som stör mig är att han är en föredetta vegan numera vegeterian, som skyller sina uteblivna framgångar på att han tidigare varit vegan, som varken tränar knäböj eller marklyft och förespråkar "parallell grip deadlift", en övning som få ens känner till, som den överlägset bästa övningen. Han har varit fruktansvärt skadedrabbad och gjort alla tänkbara teknikmissar och fel. Men ändå ska vi ta hans ord som lag?

Macroman
2012-11-14, 14:30
1-2/3 gånger är vad han rekommenderar de flesta. Men han påstår ju att ju sämre ökningar man har desto mindre ska man träna (förutsatt att man tränar nära sitt max och med god teknik).
Dock ser jag flera brister med så pass låg volym, eller kanske framförallt låg frekvens. Man hinner aldrig få in viktvana eller teknik, man blir aldrig en skicklig lyftare. Dessutom upplever jag själv att kroppen kommer "ur form" om jag håller mig borta från gymmet mer än 3-4 dagar i sträck. Provade att träna enligt hans rekommendationer några månader, men tyckte det blev på tog för lite träning, passade mig inte alls.

Men det är en riktig kanonbok oavsett, en bok som faktiskt fick mig att vilja ta i mer på gymmet och som planterade flera sunda tankar. Gäller bara att inte ta allt som absoluta sanningar (som han får det att framstå som).

EDIT: En till sak som stör mig är att han är en föredetta vegan numera vegeterian, som skyller sina uteblivna framgångar på att han tidigare varit vegan, som varken tränar knäböj eller marklyft och förespråkar "parallell grip deadlift", en övning som få ens känner till, som den överlägset bästa övningen. Han har varit fruktansvärt skadedrabbad och gjort alla tänkbara teknikmissar och fel. Men ändå ska vi ta hans ord som lag?

Mm, tror personligen och efter vad jag läst att det inte ger ngt för de flesta att styrketräna mer än 3 ggr per vecka. Undantagen är de med genetisk talang och de som preppar.

Ulvamal
2012-11-14, 14:34
Mm, tror personligen och efter vad jag läst att det inte ger ngt för de flesta att styrketräna mer än 3 ggr per vecka. Undantagen är de med genetisk talang och de som preppar.

Njä. Högfrekvens är en av sakerna som kan vara vettiga att ta med vid periodisering. Faktiskt.

DSBM
2012-11-14, 14:43
Mm, tror personligen och efter vad jag läst att det inte ger ngt för de flesta att styrketräna mer än 3 ggr per vecka. Undantagen är de med genetisk talang och de som preppar.Han skriver väldigt övertygande ;) Testa och känn efter, kanske är du en av de som svarar bättre på och föredrar låg volym/frekvens. Men då får du vara beredd att verkligen slita på träningspassen. Har du en dålig dag får du vänta flera dagar innan det är dags för träning igen. Blir oerhört viktigt att sköta kost och sömn för att inte sumpa ett pass.

z_bumbi
2012-11-14, 14:49
Mm, tror personligen och efter vad jag läst att det inte ger ngt för de flesta att styrketräna mer än 3 ggr per vecka. Undantagen är de med genetisk talang och de som preppar.

Ta träningen du gör på 3 dagar och dela upp den på 6 dagar. Vilket tror du ger bäst återhämtning? Frekvensen är bara en faktor och utan att veta de andra så är det omöjligt att säga något bestämt.

Macroman
2012-11-14, 14:57
Han skriver väldigt övertygande ;) Testa och känn efter, kanske är du en av de som svarar bättre på och föredrar låg volym/frekvens. Men då får du vara beredd att verkligen slita på träningspassen. Har du en dålig dag får du vänta flera dagar innan det är dags för träning igen. Blir oerhört viktigt att sköta kost och sömn för att inte sumpa ett pass.

Ta träningen du gör på 3 dagar och dela upp den på 6 dagar. Vilket tror du ger bäst återhämtning? Frekvensen är bara en faktor och utan att veta de andra så är det omöjligt att säga något bestämt.


Så här kör jag, 5/3/1. Känns bra än så länge (1 cykel). En viktig sak är ju att man inte vill bo på gymet 5-6 dar i veckan.

Beginners/interimediate template

Tuesday
Squat – 5/3/1 sets/reps
Bench – 55%x5, 65%x5, 75%x5
Assistance work (Barbell row, Chins) 5x10 @ 50 %

Thursday
Deadlift – 5/3/1 sets/reps
Press – 5/3/1 sets/reps
Assistance work (Pullups, Barbell row) 5x10 @ 50 %

Saturday/Sunday
Bench – 5/3/1 sets/reps
Squat – 55%x5, 65%x5, 75%x5
Assistance work (Press, Pullups) 5x10 @ 50 %

Ronn
2012-11-14, 15:02
Så här kör jag, 5/3/1. Känns bra än så länge (1 cykel). En viktig sak är ju att man inte vill bo på gymet 5-6 dar i veckan.

Fast där tror jag att det för en hel del är omvänt och mer ett argument för att träna ofta. ;)

Macroman
2012-11-14, 15:05
Fast där tror jag att det för en hel del är omvänt och mer ett argument för att träna ofta. ;)

Jo, jag har märkt det... :)

Det funkar dock bara vissa perioder av livet för de flesta.

DSBM
2012-11-14, 15:10
Jo, jag har märkt det... :)

Det funkar dock bara vissa perioder av livet för de flesta.
Om det är ett upplägg du trivs med och som funkar är det ju bara att köra på :)

Macroman
2012-11-14, 15:43
Om det är ett upplägg du trivs med och som funkar är det ju bara att köra på :)

Givetvis. Är inte osäker på mitt eget upplägg utan undrar mest över andras. :)

JackieBoy
2012-11-14, 16:33
Av min erfarenhet går det framåt så länge man verkligen tröttar ut musklerna, det är vad jag fokuserar på iaf. Jag kör tills det känns bra helt enkelt. Brukar väl bli en 8-12 set per muskelgrupp och reps varierar allt från 2-20, fler reps på isolation, färre reps på basövningar.

men är du nybörjare så gör som Spartansk säger, kör på något som är bevisat bra helt enkelt. Typ stronglift 5x5 eller en vanlig hederlig jävla 3split alá Bröst/triceps, Rygg/biceps, Ben, Vila, repeat. Det funkar garanterat.

Simpy
2012-11-14, 17:13
Detta gav mig en bra start inom träningen. Något att utgå ifrån.

http://axonblogg.se/category/axon-1-0-5-0/

midwinterholes
2012-11-14, 21:27
Detta gav mig en bra start inom träningen. Något att utgå ifrån.

http://axonblogg.se/category/axon-1-0-5-0/
Skickligaste ordbajsandet jag sett, jag har aldrig varit med om maken.

Hur svårt kan det vara.

Genomför övningar med god teknik. Har du inte god teknik använder du lägre vikt tills du hanterar det. Inga undantag.

För en vanlig styrketränande kan du ligga inom repetionsantalen 5-12 och få fina resultat.

Använd övningar som aktiverar många muskler. Varför trötta ut en enda muskel i en isolationsövning när du kan trötta ut den plus fyra andra på samma tid?

Lite personliga åsikter:
Slutar alltid med max och minst 1 rep "på banken" i varje set. Alltså, undviker alltid fail men känner jag att jag klart har en rep till i mig så kör jag den.

När jag kommit till det set där jag bara orkar hälften av dem repetitioner jag gjorde i första setet i övningen, så slutar jag övningen efter det setet.

Aldrig forced reps (hjälp av nån som lyfter åt mig)

Basövning först, isolationsövning, om någon, sist.

Låter mitt schema kretsa kring de fyra basövningarna knäböj, marklyft, bänkpress och militärpress.

-----
Det enda som är krångligt av detta tycker jag är att lära in en god teknik i tunga övningar. Här är det bra att läsa på, be om hjälp, kolla videos. I övrigt är det mest... kötta på och ät mycket proteinrik mat och mycket kolhydrater. Var inte rädd för fett men ös inte på med sås heller.

Så hade jag sagt det.

JoKarN
2012-11-20, 23:30
Som sagt alla säger olika men jag testade mig fram och tycker 12-12-10-8-6 funkar fint, börja inte med för många pass i veckan då du kanske tröttnar på gymmet... men har du verkligen bestämmt dig så kör på och skippa inte tråkiga dagar då är det svårt att komma tillbax

davkei
2012-11-21, 11:33
Så länge du utför övningarna rätt så träna som du vill.