handdator

Visa fullständig version : Hammercurls, spelar de roll hur man håller?


Doolie
2012-11-13, 23:38
När jag kör hammercurls så brukar jag "glida upp" i handeln. Det är liksom tyngdkraften + hal stång som får min hand att hamna högst upp på hanteln snarare i mitten. Värt att skaffa magnesium eller liknande eller tar de fortfarande lika bra?;)

pezrulezhaakon
2012-11-13, 23:45
Doolie

Nej, det är ingen nackdel om greppet är i ena änden av hanteln.

Arne Persson
2012-11-13, 23:58
Det är en klar fördel för greppstyrkan att hålla fast hantlarna genom hela setet.

Appel
2012-11-14, 00:19
Jag känner att jag inte får hälften så bra pump i underarmarna om jag inte håller mitt i hanteln.

pezrulezhaakon
2012-11-14, 00:27
Appel

Inte så konstigt då du klämmer hanteln hårdare. Men hur mycket det spelar roll för bicepsträningen i stort är en helt annan diskussion.

ARMSTARK
2012-11-14, 08:11
Jag gillar att slappna av så mycket som möjligt i händerna när jag kör biceps, känns som det blir en mer koncentrerad bicepsövning då, så jag tar ett grepp högt upp på hanteln från början och håller sedan bara så hårt att jag inte tappar den.

För träningsresultatet spelar det ingen var du greppar på hanteln.

Appel
2012-11-14, 23:08
Appel

Inte så konstigt då du klämmer hanteln hårdare. Men hur mycket det spelar roll för bicepsträningen i stort är en helt annan diskussion.

Jo men det är ju därför jag kör hammercurl, ser det som en övning främst för underarmarna.
Vill jag pricka bicepsen så kör jag hellre vanliga hantelcurls eller nått annat.