handdator

Visa fullständig version : Kyckling eller lax?


Lågpastöriserad
2012-11-13, 19:58
Hej,

Det verkar som att proteininnehållet är ungefär densamma i både kyckling och lax. Men det verkar som att kilokalori mängden i lax är nästan dubbelt så stor.

Är det smart att konsumera mer lax om man vill försöka "bygga" mer eller gå upp i vikt?

Fugly
2012-11-13, 20:00
Lax innehåller mer fett, därför mer kalorier. Om du kan få in det i din kaloribudget så varför inte? Det beror helt på vad du äter utöver det.

Eddie Vedder
2012-11-13, 20:35
Är det smart att konsumera mer lax om man vill försöka "bygga" mer eller gå upp i vikt?

Om du har svårt att komma upp i önskat kaloriintag och gärna lägger den sista uppfyllningen på mer fett så ja. Annars, nej. Någon kommer säkert snart och säger "Du ska bulka på minimalt med fett och maximalt med kollisar för då gainar du lean mass!!!" men det är smådetaljer som bara är extrapoleringar av korta studier och den främsta trenden just nu.

tjing
2012-11-13, 21:10
Vill du gaina LEAN MASS ska du bulka med lite fett.

Eddie Vedder: Du gillar att definiera trender, men förstår du poängen med lite fett på ett överskott och hur det påverkar fettinlagring? Vi har varit inne på det här flera gånger tidigare och du verkar gilla att framstå som en lillgammal professor som definierar trender. Och du är väl bara kring 25.

Det här handlar inte om trender utan om fakta: Mindre fett i kosten på ett överskott ger mindre kroppsfett. Punkt.

Det finns studier på en månad som jag sett där man gett folk olika mängder av fett på ett överskott och med mer fett blir det en större fettinlagring. Läs en studie på min blogg vid intresse.

Problemet är att du inte kommer att göra det och inte är intresserad av vetenskapen på området i sig utan att promota att man ska äta vad som helst av hälsoskäl och för att undvika ätstörningar, som du alltid verkar komma tillbaks till.

Fakta är dock fakta oavsett och mer fett i kosten blir mer fett på kroppen på ett överskott. Studier på överskott av kolhydrater visar också tydligt att det inte resulterar i en nämnvärd ökning av kroppsfett.

Så varför är du så ihärdig och vad vill du bevisa? Och varför är det egalt för dig om människor blir feta på bulk eller inte?

Eddie Vedder
2012-11-13, 21:15
Vi har varit inne på det här flera gånger tidigare och du verkar gilla att framstå som en lillgammal professor som definierar trender. Och du är väl bara kring 25.

Ja det har jag inget emot egentligen. Även om det är fel eftersom en professor kan ofantligt mycket mer. En sak vill jag inte framstå som och det är en "PT med fitnessblogg" i alla fall. Du vet att jag vet vad forskningen säger. Men jag har inget egenintresse av att låtsas som att det är något som spelar stor roll i längden.

Lustigt att du kände dig så träffad.

Nebuchadnezzar
2012-11-13, 21:15
Lax är godare.

tjing
2012-11-13, 21:19
Ja det har jag inget emot egentligen. Även om det är fel eftersom en professor kan ofantligt mycket mer. En sak vill jag inte framstå som och det är en "PT med fitnessblogg" i alla fall. Du vet att jag vet vad forskningen säger. Men jag har inget egenintresse av att låtsas som att det är något som spelar stor roll i längden.

Lustigt att du kände dig så träffad.

Du blandar ihop folkhälsovetenskap med strikt vetenskapliga diskussioner helt enkelt.

Det är mindre bra att vräka i sig 1 dl olja för att öka på kalorierna jämfört med mer ris, om man inte vill lägga på sig kroppsfett. Ur flera synvinklar dessutom. Vad finns att diskutera?

Eddie Vedder
2012-11-13, 21:22
Du blandar ihop folkhälsovetenskap med strikt vetenskapliga diskussioner helt enkelt.

Tack för att du finns du vise tjing. Tänk vad mycket jag lär mig av dig. *rolleyes*

NNIF
2012-11-14, 00:09
Tack för att du finns du vise tjing. Tänk vad mycket jag lär mig av dig. *rolleyes*

hehe han kan bli din handledare!

andeem
2012-11-14, 10:58
Fett i lax är i vilket fall som helst bra fett.

Reaper123
2012-11-14, 15:18
Varför välja?

Jag skulle säga att lax ett par gånger i veckan är kanon, sedan övriga dagar äter du kyckling och annat magert kött!?

För att enbart få sitt protein från lax känns först och främst ganska enformigt och kanske lite onödigt dyrt? (har inte så bra koll på om man kan hitta laxfileer billigt, åter det så sällan så tar bara vad som erbjuds just när jag köper och brukar vara betydligt dyrare än kyckling)

z_bumbi
2012-11-14, 15:30
Du blandar ihop folkhälsovetenskap med strikt vetenskapliga diskussioner helt enkelt.

lol

z_bumbi
2012-11-14, 15:40
Jag kan gå så långt att man inte ens behöver äta magert kött överhuvudtaget om man har som mål att gå upp i vikt (tveksamt vid de flesta formerna av viktnedgång också) men kyckling är gott så jag ser inget konstigt i att man äter det oavsett mål.

nisse1976
2012-11-14, 17:21
Jag kan gå så långt att man inte ens behöver äta magert kött överhuvudtaget om man har som mål att gå upp i vikt

Är det verkligen att gå så långt?

z_bumbi
2012-11-14, 17:29
Är det verkligen att gå så långt?

Nej det var ganska klantigt formulerat av mig.

Sverker
2012-11-14, 17:59
Jag skulle sära på kyckling och lax.

Kyckling kan man äta ifall man vill hushålla på naturens resurser. Kycklingar går upp mer i vikt per kg foder än många andra djur. Lax skulle jag äta för att få min dagliga dos Omega-3.

Tolkia
2012-11-15, 06:51
Du blandar ihop folkhälsovetenskap med strikt vetenskapliga diskussioner helt enkelt.
"Folkhälsovetenskap" är ett ämnesområde inom medicin/på medicinsk fakultet, so mig veterligen inte har några problem med det vetenskapliga arbetssättet (att det är många som tycker att det är ett tråkigt ämne är en anna sak). Det är inte ett annat ord för "bro science" eller "allmänbefolkningens okunnighet".

massakay
2012-11-15, 07:43
Jag brukar blanda!

En kycklinfilé lite lax, ris och grönsaker i samma måltid. Bra protein, fett och kolhydrater! på en och samma gång! Och gott!