handdator

Visa fullständig version : Halsfluss - träna styrketräning som ej höjer puls nämnvärt?


Allstar Übereem
2012-11-13, 19:05
Hej!

Har precis fått reda på att jag har någon slags halsfluss som orsakas av virus, d v s man kan inte bota den med penicillin/antibiotika (*gah!*) ... Jag har också lärt mig att man inte ska träna konditionsträning med halsont då det kan skada hjärtat, men hur är det med styrketräning som inte höjer pulsen, nämnvärt, d v s lågt antal repetitioner, är det också skadligt för hjärtat?

Symptom: halsont, feber (ej kraftig, men påtaglig), lätt öronvärk, lätt huvudvärk och största problemet: blåsor i munnen!!!!

Skulle ni tränat lågreps styrketräning som inte höjer pulsen i min situation?


m v h!

Fyllot
2012-11-13, 19:08
Du ska vila oavsett vad. Det säger väl sig själv när kroppen är helt förnedrad av sjukdom eller infektion att det ENDA sättet att bli frisk är att vila....vilken tråd..jösses.

CalleP
2012-11-13, 19:10
Nej du ska inte träna käre vän. Ibland tränar man med lite snuva osv vilket också är dåligt men jävligt sällan leder till något dåligt. Med alla de symptomen så låter det verkligen som om du ska vila.

stridis
2012-11-13, 19:11
Ont i halsen och feber, ingen träning, givetvis.

SteelPulse
2012-11-13, 19:38
Låter otroligt osunt att träna när man har feber, om än lite.

Jag har läst här på brädan att styrketräning kan va värre för hjärtat än kondition, pga plötslig pulshöjning mellan vila och lyft.

gratefuldead
2012-11-13, 19:46
Nej, ren jävla idioti. Presterar ändå skit så vad är det för mening?

tjing
2012-11-13, 19:50
Absolut inte träning på några villkor.

Feber = ingen träning.

Ps. Styrketräning som "inte höjer pulsen" låter rätt meningslös.

entropy
2012-11-13, 20:53
Du kommer inte att tappa något om du så är sjuk en månad framöver. Första dagen du är frisk och tillbaka lär du till och med vara så pass fräsch att du kan göra några pb. Att däremot träna med dina symptom är farligt och kommer inte medföra något positivt. Ta det lugnt, ligg i sängen om du är hängig och viktigast av allt - njut av glass.

gratefuldead
2012-11-13, 21:20
Du kommer inte att tappa något om du så är sjuk en månad framöver. Första dagen du är frisk och tillbaka lär du till och med vara så pass fräsch att du kan göra några pb.

Vad är det för bullshit? Bara jag är sjuk i en vecka tappar jag säkert 10kg i basövningarna. Aldrig hört om någon som ökat efter sjukdom.

ceejay
2012-11-13, 21:38
jag har inte kommit tillbaka efter 2 veckors träning efter 2 veckors uppehåll från träningen. Man tappar fort. Då var jag inte ens sjuk.

ont:Träna inte med ont i halsen.

Allstar Übereem
2012-11-13, 21:59
Jag tackar Er för alla svar. Har bestämt mig för att låta bli träningen tills jag iaf inte har halsont längre!!

m v h med vänliga hälsningar !

Macroman
2012-11-13, 22:01
Hur man ens kan fundera på att träna under dessa förutsättningar övergår mitt förstånd...

tjing
2012-11-14, 13:07
jag har inte kommit tillbaka efter 2 veckors träning efter 2 veckors uppehåll från träningen. Man tappar fort. Då var jag inte ens sjuk.

ont:Träna inte med ont i halsen.

What?

Själv kommer jag ofta tillbaka med personligt rekord. Du kanske slarvar med maten på något sätt?

ceejay
2012-11-14, 13:13
droppade 1,5kg, som är tillbaka nu. Fortfarande inte tillbaka styrkemässigt.

tjing
2012-11-14, 13:20
droppade 1,5kg, som är tillbaka nu. Fortfarande inte tillbaka styrkemässigt.

Se där. Kanske trötthet från sjukdomen?

Fuling
2012-11-14, 18:15
Ifall man är en god medmänniska kanske man inte vill smitta ned sina vänner på gymet heller.

colle89
2012-11-14, 18:19
Av respekt för resten av människorna på gymmet ska du defenitivt INTE träna! Sen vad du gör med din egen kropp, det är ditt ansvar!

Fyllot
2012-11-14, 18:38
Av respekt för resten av människorna på gymmet ska du defenitivt INTE träna! Sen vad du gör med din egen kropp, det är ditt ansvar!

Sanning med modifikation min son. Blir man tillräckligt sjuk att man måste vara hemma från jobbet så blir man en last för samhället, om jag inte har helt fel så är företagens största förlust just sjukfrånvaro. Därför bör man vara förnuftig och solidarisk så att så få som möjligt hamnar i samma sits.